Jonas Kaufmann se vrací. Nejen o tom tentokrát v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 2. do 8. ledna 2017. Operní kukátko (75). Jonas Kaufmann se vrací. Dvakrát opery Georga Friedricha Händela: Terry Wey jako skvělý Giulio Cesare a Alcina znovu čaruje v Curychu. Herbert Lippert místo Klause Floriana Vogta. Mata Hari jako operní hrdinka. Nový Bergův Vojcek na Naxosu. Operní humor.


Jonas Kaufmann se vrací
Jonas Kaufmann se snad definitivně vrací na světové scény. Po deseti měsících, kdy musel odříci řadu představení a koncertů v předních hudebních metropolích, hodlá vystoupit v titulní roli Wagnerova Lohengrina v prvořadé produkci v Opéra national de Paris již 18. ledna 2017. Jedná se o koprodukci s Teatro alla Scala z roku 2012, ve které Jonas Kaufmann také vystupoval.

Richard Wagner: Lohengrin – Teatro alla Scala 2012 (foto © Monika Rittershaus / Teatro alla Scala)

Lékaři mu po problémech s opakovanými krevními výrony na hlasivkách doporučili již plnou pěveckou zátěž. Už před uvedenými potížemi ale hvězdný tenorista trpěl infekcemi horních cest dýchacích, zejména čelních dutin.

Ostře sledovaná produkce v hudebním nastudování Philippa Jordana a v režii Clause Gutha nabízí hned dvě skvělá obsazení: Jonas Kaufmann / Stuart Skelton (Lohengrin), René Pape / Rafał Siwek (Heinrich), Martina Serafin / Edith Haller (Elsa), Evelyn Herlitzius / Michaela Schuster (Ortrud), Wolfgang Koch / Tomasz Konieczny (Telramund).

Jonas Kaufmann má zpívat pět lednových představení, následujících pět pak Stuart Skelton. Většina nasmlouvaných pěvců získala zkušenosti s wagnerovskými party na největších světových operních jevištích nebo z bayreuthského festivalu.


Terry Wey jako skvělý Giulio Cesare

Kontratenorista (altus) americko-švýcarského původu Terry Wey vzbudil senzaci při koncertním provedení Händelovy opery Giulio Cesare in Egitto na Nový rok v bonnské opeře. Kritiky vyzvedají jeho lehkost tónu, perlivost a plynulost koloratur i velkou hudebnost interpretace, která se snoubila se znamenitě zvoleným výrazem pro zamilovaného válečníka. Jeden z nejkrásnějších kontratenorových hlasů současnosti, který tak trochu zůstává ve stínu úspěšnějších kolegů, dovedněji využívajících marketingové strategie, jsme poznali i při pražském vystoupení s Collegiem 1704 v roce 2013 a zpěvák bude také hostem Pražského jara 2017. Na pražském festivalu měl vystoupit již v roce 2016, ale musel pro náhlé onemocnění svoje vystoupení zrušit.

Kritika chválí i sopranistku Sumi Hwang, sólistku bonnské opery, v roli Cleopatry. Ta zde vytvořila několik velkých mozartovských rolí (Donna Anna, Pamina, Fiordiligi), ale také Mimi z Pucciniho Bohémy nebo ryze koloraturní Leilu z Bizetových Lovců perel. Koncert řídil se stylovou jistotou Wolfgang Katschner u pultu Beethoven Orchester Bonn. Zajímavostí je, že koncertní provedení opery je naplánováno ještě na další čtyři večery: 7. a 28. leden, 29. březen a 15. duben. Naprostá většina míst je již dnes vyprodána.

Georg Friedrich Händel: Giulio Cesare in Egitto – Theater Bonn 2017 (foto FB Theater Bonn / Thilo Beu)


Alcina se vrací do Curychu
O silvestrovském večeru (výjimečně již v 18.00) se také na scénu Opernhausu v Curychu vrátila jiná Händelova veleúspěšná opera. Skvělá a vysoce zábavná inscenace Christofa Loye (s výpravou a kostýmy jeho častých spolupracovníků Johannese Leiackera a Ursuly Renzenbrink) byla zamýšlena především jako představení pro ústřední hvězdu večera i curyšské opery, italskou mezzosopranistku Ceciliu Bartoli, která opravdu vokálně i díky silné jevištní prezentaci září v titulní roli čarodějky.

Kritika již není tak nadšená výkonem sopranistky Julie Fuchs v roli její sestry, jejíž výkon označují po třech letech od premiéry (24. ledna 2014) za poněkud rutinní, byť vokálně jistý. Mezzosopranistku Malenu Ernman, švédskou zpěvačku neomezených vokálních možností a jednu z nejkrásnějších žen na světovém operním pódiu, nahradil v roli Ruggiera kontratenorista Philippe Jaroussky, který pojímá svou roli zcela jinak ve výrazu i v hereckém pojetí. Tam, kde temperamentní švédská sexbomba zábavně ironizovala představu mužnosti, kontratenorista pojímá svého hrdinu jako plačtivého a lítostivého. Vokálně je jeho výkon jedním z vrcholů inscenace, stejně jako nádherný alt Varduhi Abrahamyan, arménské zpěvačky, v roli Bradamanty. Stejně chváleny jsou výkony sólistů v menších rolích, sboru a baletu. Soubor La Scintilla řídí výborně Giovanni Antonini, který uvádí takřka čtyřhodinovou verzi díla jen s minimem škrtů. V lednu ještě pět (již takřka vyprodaných) repríz od 2. do 10. ledna 2017, v poměrně vražedném tempu představení obden.

Georg Friedrich Händel: Alcina – Opernhaus Zürich 2014 (foto FB Opernhaus Zürich / Monika Rittershaus)


Herbert Lippert místo Klause Floriana Vogta

Lyrický rakouský tenorista Herbert Lippert zaskočil za onemocnělého kolegu Klause Floriana Vogta v úvodním představení obnovené série představení opery Die tote Stadt (Mrtvé město) Ericha Wolfganga Korngolda ve Wiener Staatsoper 9. ledna 2017. Rodák z Lince tak zažil premiéru v roli traumatizovaného snílka Paula.

Herbert Lippert, Klaus Florian Vogt (foto web H. Lipperta, uk.pinterest.com / schleswig-holstein.de)

Herbert Lippert je znám především jako představitel lyrických a charakterních partů, i když v jiném záskoku v červnu 2014 právě na své vídeňské domovské scéně zastoupil indisponovaného Petera Seifferta ve druhém dějství Wagnerovy Valkýry v roli psané pro středního hrdinného tenora – Siegmunda, v opeře v Grazu v sezoně 2013/2014 ostatně také ztělesnil Lohengrina. Za partnery má vynikající zpěváky se skvělými hereckými schopnostmi, Camillu Nylund jako Mariettu a Adriana Eröda jako Fritze. Další tři lednové reprízy v působivé režii Willyho Deckera a pod taktovkou Mikka Francka by již měl zpívat Klaus Florian Vogt.

Erich Wolfgang Korngold: Die tote Stadt – Wiener Staatsoper 2017 (foto Wiener Staatsoper)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář

Reklama