Joshua Weilerstein a Denis Kožuchin: Poněkud neinspirativní a povrchní sobotní odpoledne

Stravinského Suita z baletu Pulcinella, Mozartův nejslavnější Klavírní koncert d moll, KV 466 a Beethovenova Symfonie č. 1, C dur, op. 22 jsou díla, která povznesou každého posluchače. I ten méně náročný je obšťastněn náladami, harmoniemi a barvami. Ten náročnější má dostatek příležitostí sledovat v těchto krystalických dílech veškeré interpretační detaily a jemnosti. Dramaturgie čtyř odpoledních koncertů abonentní řady O České filharmonie byla po celou sezonu vynalézavá a dala stejně tak jako v minulém roce mladým dirigentům a sólistům příležitost debutovat se špičkovým orchestrem. V minulé sezoně zářili Alexander Shelley s violistou Antoinem Tamestitem, letos Manuel López-Gómez s Janem Mráčkem.
Joshua Weilerstein_(zdroj ČF / foto © Felix Broede)

Na sobotním koncertu se představil třicetiletý dirigent Joshua Weilerstein a vítěz Soutěže královny Alžběty v Bruselu z roku 2010 Denis Kožuchin. Jejich prezentace však neposkytla takový zážitek jako výše jmenovaní. Stravinského dílo je plné zamilované lásky, kouzel i vtipu. Jednoduše baletně křehké. Je však také rafinované v tempových přechodech a instrumentaci. Ne vše bylo dotaženo do detailu a zejména souhra nebyla zcela ideální. Zvukově se tentokrát, možná i díky velkému obsazení, neprosadil ani nástroj koncertního mistra Jana Mráčka, ani concertina s výjimkou kontrabasu Jiřího Hudce. Dirigent jako by pominul jednoduchost, komediálnost, tanečnost i barevnost commedia dell’arte, která v Itálii v roce 1917, v zakouřeném a česnekem provoněném sále, tolik inspirovala nejen Igora Stravinského, ale i jeho společníka Pabla Picassa.

Denis Kožuchin je díky své koncertní agentuře Intermusica častým hostem na pražských pódiích a extrémně vytíženým umělcem.

Denis Kožuchin (zdroj ČF / © Felix Broede)

Specialista na Rachmaninova, Prokofjeva nebo třeba Schnittkeho a Bouleze s Mozartovým koncertem hraným z not nezaujal. Jeho hra neperlila, nezpívala, delikates (mimo kadenci první věty) bylo pomálu. Téměř bez zájmu, bez viditelného vnitřního prožitku, často s uspěchanými běhy, které ani dirigent nestačil zachytit, posílal do publika pouze Mozartovy noty. To je bohužel málo a pražské publikum je zmlsané. Tentokrát bylo obtížné říci, zda jsme vyslechli mytické dílo, nebo rychle naučené provedení na žádost pořadatele.

S prováděním Beethovenových symfonií mladými dirigenty má zajisté dramaturgie České filharmonie zřetelný záměr. Ukáže schopnosti a muzikálnost přímo pod lupou. Provedení demonstruje, jak umělci dovedou pracovat na minimum zkoušek s orchestrem, zda jsou schopni předat a udržet svoje tempo, vnést nové myšlenky a zda dovedou orchestr inspirovat. Joshua Weilerstein, i když byl již asistentem u Newyorských filharmoniků a vystupuje s předními orchestry, ještě musí zrát. Bylo zřejmé, že ve druhé větě Andante cantabile con moto se velmi rychle přizpůsobil zažitému tempu filharmoniků. Menuet tak jako jediná věta vyzněl virtuózně v duchu Mozartových a Haydnových pozdních kvartet. Beethovenův humor ve Finále se však opět ztratil a zazněl bez výraznějšího napětí a náboje.

In medias res
Hudební průmysl, koncertní agentury, management orchestrů i média jsou fenoménem zcela speciálním. Kdo stihne mít v hlavě obrovský repertoár? Kdo praktikám agentur stačí vyhovět? Kdo neustojí jejich nároky na zisk? Umělci, publikum? Proto říkám společně s Jiřím Menzelem a Pavlem Eisnerem: „Tak nevím” nebo „Dubito, ergo sum – pochybuji o všelikých hodnotách a pravdách – tedy jsem a žiji“.

Hodnocení autora recenze: 70 %

 

Česká filharmonie & Joshua Weilerstein
Dirigent: Joshua Weilerstein
Denis Kožuchin (klavír)
Česká filharmonie
8. dubna 2017 Dvořákova síň Rudolfina Praha

program:
Igor Stravinskij: Pulcinella, suita z baletu
Wolfgang Amadeus Mozart: Klavírní koncert č. 20 d moll, KV 466
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 1 C dur, op. 21

www.ceska-filharmonie.cz

Hodnocení

Vaše hodnocení - Česká filharmonie -J. Weilerstein & D. Kožuchin (Praha 8.4.2017)

[Total: 10    Average: 3.9/5]

Související články


Reakcí (3) “Joshua Weilerstein a Denis Kožuchin: Poněkud neinspirativní a povrchní sobotní odpoledne

  1. Mně se naopak líbila jednoduchost a lehkost, s jakou pan Kožuchun koncert provedl. Že by hrál bez zájmu, s tím musím nesouhlasit, stejně jako s uspěchanými běhy, jeho interpretace mi prošla naopak velmi přehledná. Stejně tak jsem ocenil svěží interpretaci dvou ostatních děl pod taktovkou pana Weilersteina. Povrchní mi naopak přijdou vaše časté povzdechy nad „zlými“ koncertními agenturami.

Napsat komentář

Reklama