Káťa Kabanová v Lublani a mnoho dalšího pohledem Operního kukátka

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 9. do 15. května 2016. Operní kukátko (41). Cecilia Bartoli jako Maria ve West Side Story v Salcburku. Program Salzburger Pfingstfestspiele 2017. Erwin Schrott exceluje jako Boitův Mefistofele v Baden-Badenu. Violeta Urmana v Bartókově opeře Modrovousův hrad. Káťa Kabanová v Lublani. Hesseův Stepní vlk jako nová opera. Rozhovor týdne: Eliška Weissová pro Divadelní noviny. Straussova opera Intermezzo v nové nahrávce. Operní vtip ještě z baroka.

Operní kukátko
West Side Story v Salcburku
Žánrový experiment zařadit letos na salcburský festival legendární muzikál Leonarda Bernsteina West Side Story se zřejmě podle prvních kritik a bouřlivých ovací ve stoje po premiéře vydařil (výběr recenzí z ohlasů v zahraničním tisku najdete zde). Téma letošního Pfingstfestspiele, které je Romeo a Julie, je v tomto opusu rozvedeno modernizovanou tragickou verzí shakespearovské látky. Téma rasové nesnášenlivosti navíc nabylo v posledních měsících nebývalé aktuálnosti. Duší celého projektu je Cecilia Bartoli, která vytváří roli Marie.

Leonard Bernstein: West Side Story – Cecilia Bartoli (Maria) – Salzburger Pfingstfestspiele 2016 (foto © Salzburger Festspiele / Silvia Lelli)
Leonard Bernstein: West Side Story – Cecilia Bartoli (Maria) – Salzburger Pfingstfestspiele 2016 (foto © Salzburger Festspiele/Silvia Lelli)

Tento part je ale v inscenaci zdvojen. Bartoli vytváří starší Mariu, která vzpomíná na příběh své první a jediné velké lásky. Postava je celou dobu na jevišti a její mladší verze v podání americké zpívající herečky Michelle Veintimilla je protagonistkou jejího vyprávění. Partnerem je jí mladý lyrický tenorista Norman Reinhardt, který zpívá Tonyho. Režijně osciluje představení mezi broadwayskou show a zpívaným dramatem, režisér Philipp Wm. McKinley prokázal značnou dávku vkusu a zároveň dobře využil rozměrné jeviště Felsenreitschule díky promyšlené výpravě Georga Tsypina. Nadšení vzbudilo i hudební nastudování Gustava Dudamela, který dirigoval „jeho“ Simón Bolívar Symphony Orchestra. Představení bude jistě zvukově a obrazově zaznamenáno, protože představuje v určitém smyslu průlom do dosavadního dramaturgického výběru festivalu. Účast operních pěvců na tomto muzikálu není ale překvapující, sám autor nahrál dílo s předními operními pěvci Kiri Te Kanawou, Josém Carrerasem, Tatianou Troyanos a Marylin Horne (která ráda zařazovala čísla z tohoto díla do koncertního programu, stejně jako hvězdní tenoři s oblibou interpretují píseň Maria) v roce 1988. I sopranistka Barbara Bonney nahrála obsáhlý průřez díla s anglickou muzikálovou hvězdou Michaelem Ballem v roce 1993 a tak dále.


Program Salzburger Pfingstfestspiele 2017

Salzburger Pfingstfestspiele (foto SN/Robert Ratzer)
Salzburger Pfingstfestspiele (foto SN/Robert Ratzer)

Minulý týden byl také zveřejněn program Pfingstfestspiele na rok 2017 (připadají na dny 2. – 5. června). Zvolené festivalové téma – romantické cestování ve snových představách – je tentokrát velmi volné a festival uvádí verš Wonne der Wehmut (Slast žalu) z pera samotného Johanna Wolfganga von Goetha. Tento text zhudebnil Franz Schubert jako píseň a inspiroval i Ludwiga van Beethovena. Hlavní atrakcí bude scénické provedení Händelovy opery Ariodante v hudebním nastudování Diega Fasolise a v režii Christofa Loye. V hlavních rolích vystoupí současná ředitelka festivalu Cecilia Bartoli (v roli Ariodanta!), americký tenor Norman Reinhardt (se kterým diva vystupuje právě v Bernsteinově West Side Story), francouzská sopranistka Sandrine Piau, francouzský kontratenorista Christophe Dumaux a další.

Dále bude uveden balet La Sylphide v podání souboru Mariinského divadla. Vokální koncerty zahrnují vystoupení sopranistky Tatiany Serjan a basbarytonisty Bryna Terfela (společně pod taktovkou Antonia Pappana v programu s hudbou Mendelssohna-Bartholdyho, Verdiho a Wagnera), kontratenoristy Maxe Emanuela Cenčiće  s programem árie Antonia Vivaldiho, Nicola Porpory a Georga Friedricha Händela (dirigent George Petrou, se kterým slavný kontratenorista v současnosti nahrává). Koncertně bude uvedena Rossiniho opera La donna del lago (Jezerní paní), v níž jako Elena vystoupí opět Cecilia Bartoli po boku s Normanem Reinhardtem (Rodrigo), Vivicou Genaux (Malcom) a Edgardem Rochou (král Giacomo V.). Soubor Le Musiciens du Prince – Monaco bude řídit i tentokráte Diego Fasolis, tedy stejný orchestr jako u Händelovy opery. Velký prostor budou mít oslavy čtyřicátého výročí od prvého vystoupení Anne-Sophie Mutter na salcburském festivalu. Jak je z programu vidět, Cecilia Bartoli bude mít opravdu napilno nejen jako organizátorka, ale především jako interpretka.


Erwin Schrott exceluje jako Boitův Mefistofele v Baden-Badenu
K řadě luxusně obsazených inscenací, které nabízejí operní sezony v Baden-Badenu 13. května, přibyla i inscenace opery Arriga Boita Mefistofele. Erwin Schrott podle zahraničních kritik skvěle uplatňuje hlasové možnosti a rozsah svého zvučného a objemného basbarytonu. Navíc role mu jako vynikajícímu herci svým obsahem padne jako ulitá.

A.Boito: Mefistofele - Erwin Schrott -Pfingsfestspiele Baden-Baden 2016 (zdroj swr.de)
A.Boito: Mefistofele – Erwin Schrott -Pfingsfestspiele Baden-Baden 2016 (zdroj swr.de)

Velmi dobré kritiky ale sklízejí i jeho partneři – tenorista Charles Castronovo, u kterého je především vyzdvihováno umění pěveckého legata a kultivovanost vysokých tónů. Překvapivě všestranná Alex Penda ztvárňuje Margheritu a druhou ženskou, menší, ale důležitou roli Heleny Trojské zpívá okouzlující americká kráska Angel Joy Blue, kterou jsme poznali i na pražském koncertu začátkem tohoto roku (naši recenzi najdete zde). V menší roli sousedky Marty vystupuje i slovenská mezzosopranistka Jana Kurucová. Orchestr mnichovských filharmoniků řídí Stefan Soltesz s velmi promyšlenou hudební koncepcí celého představení, které je skutečnou hudební událostí. Neméně působivě interpretují rozsáhlé sborové pasáže členové Philharmonia Chor Wien. Režisér Philipp Himmelmann se soustředil na výraznou vizuální podobu inscenace, ve které pracuje s obrazy mnoha historických i současných kulturních a společenských ikon. Režie je promyšlená, využívá monumentální výtvarné symboly (například obrovská lebka jako dominanta scény). Scénografie je dílem velmi zkušeného výtvarníka Johannese Leiackera, který vyšel z podoby zářivého a luxusního, ale zároveň makabrálního kabaretu. Jeho výtvarnou vizi podporují blyštivé pestrobarevné kostýmy Gesine Völlm. Představení je doplněno i výjimečným cirkusovým vystoupením Susanne Preissler na trapézové hrazdě.

 

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář