Opera PLUS - váš informační portál o opeře, baletu a vážné hudbě

  • Téma
    • Opera
    • Balet
    • Hudba
    • Různé
  • Tipy
  • Vaše hodnocení
    • Operní soubory
    • Baletní soubory
  • Adresy
    • Lidé – zpěváci
    • Lidé – opera a hudba ostatní
    • Lidé – balet
    • Divadla, orchestry, festivaly atd – ČR
    • Divadla, orchestry, festivaly atd – zahraničí
    • Instituce a školy – opera a hudba
    • Instituce a školy – balet
    • Nadace, sdružení, fan kluby
    • Historie
    • Debatní fóra, blogy
    • Ostatní
  • Archiv
    • Datum – téma
    • Autoři článků
    • Divadla – soubory – orchestry – festivaly
    • Jmenný rejstřík
    • Seriály + rozhovory
    • Díla
    • Zaujalo nás
    • Ptali jste se
    • Recenze odjinud
    • Z kuloárů
    • Blog čtenářů
  • E-shop
 
Káťa Kabanová: Wilson stále kouzlí, stále stejně
    27. 6. 2010 07:30 Pavel Šimáček

Asi všichni, kdo viděli v roce 2002 inscenaci Janáčkovy opery Osud od Roberta Wilsona, se shodnou, že se jednalo o mimořádnou událost, která tehdy působila jako zjevení. Režie promyšlená do nejmenších detailů s téměř magickými obrazy budila při každém představení (navštívil jsem jich několik) nadšení, stejně jako vysoká kvalita hudebního nastudování. Znovu jsme se pak s inscenací Roberta Wilsona mohli setkat v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka, kdy v roce 2008 Berliner Ensemble přivezl do Stavovského divadla Brechtovu a Weillovu Žebráckou operu. A také nyní se pozornost publika soustředila při novém nastudování Janáčkovy Káti Kabanové asi především na vklad režiséra, který je zároveň autorem scénické výpravy a světelného designu.

Ch.Vasileva (Katěrina) (foto H.Smejkalová)

Představení začíná na prázdné scéně, v zadní části jeviště leží pruh z lesklého materiálu a na něm bíle oblečená žena. Kátin osud ukončit svůj život ve vlnách Volhy je tak určen od samotného počátku. Pomalu vstává a typickým „wilsonovským“ krokem odchází. Pomalu mává rukama a napodobuje pohyby ptáků. Později postava Káti tyto pohyby opakuje znovu, když zpívá: „Proč lidé nelétají…“, o ptácích zpívá těsně po té, co se rozhodne spáchat sebevraždu. Symbolizují pro ni volnost, již ztratila po sňatku s Tichonem, kdy musí žít v domě, který ovládá sadistická Kabanicha.

V.Prolat (Tichon), K.Jalovcová (Varvara), E.Urbanová (Kabanicha), Ch.Vasileva (Katěrina) (foto I.Sochorová)

L.Šmídová (Glaša) (foto H.Smejkalová)
Scéna je laděna do několika základních barev: černé, bílé, modré a šedé a jejich odstínů. Kostýmy jsou černé, jen Káťa má kromě prostých bílých ještě šaty šarlatové a Varvara světle modré. Oblečení příslušníků (malo)měšťanských vrstev kontrastuje s kostýmy prostých žen, které jsou typicky „venkovsky ruské“. Jsou také představeny spíše jako mechanické figurky, tak např. Glaša v první scéně neustále utírá talíř. Všechny postavy jsou silně nalíčeny, někdy připomínají až karikatury (Váňa Kudrjáš, Tichon). Emoce nevyjadřují přechodem, ale prudkou změnou výrazu: jako by si nasadili jinou masku. Výraz jim zůstane po určitou dobu na tváři, než ho opět rychle změní.
A.Briscein (Boris), Ch.Vasileva (Katěrina) (foto H.Smejkalová)
K.Jalovcová (Varvara), L.Šmídová (Glaša), Ch.Vasileva (Katěrina), E.Urbanová (Kabanicha), V.Prolat (Tichon) (foto H.Smejkalová)
Rekvizity jsou omezeny na minimum. Proměna veřejného sadu v dům Kabanových se děje pouze pomocí spuštění stěny z prken a příjezdu tří židlí, jejichž výměna za kvádry – lavičky – změní scénu v rokli. O to větší roli hrají změny světel a jejich barev. Vizuálně atraktivně působí obrazy, kdy postavy v popředí vidíme díky nasvícení zřetelně, vzdálenější jako siluety na horizontu (tak se zřejmě jeví i postavy v popředí, pokud nejsou nasvíceny, to ale není z první galerie vidět). Ve druhém dějství například v popředí komicky tančí Kudrjáš s Varvarou a na horizontu vidíme siluety Káti a Borise v postoji plném opatrnosti, pak se obejmou.
E.Urbanová (Kabanicha), L.Vele (Dikoj) (foto I.Sochorová)

J.Březina (Kudrjáš) (foto H.Smejkalová)
Bohužel, člověk si po chvíli na stylizované pohyby zvykne a začíná se poněkud nudit. Jak barevně studené ladění scény, tak jisté odosobnění postav tomu jen napomáhají. Zpívá se o hlubokých citech a vášních, ale téměř vše je jen chladné. Já jsem „prostřednictvím vzdálenosti a odcizení… stále silnější bezprostřední blízkost, vědomí metafyzické pravdy“ necítil (citace z Ellen Hammer: Úvahy o inscenaci Káti Kabanovév režii Roberta Wilsona, publikováno v programu k inscenaci). Pokud jsem emoce v představení vnímal, bylo to prakticky vždy zprostředkováno Janáčkovou hudbou: v dvojzpěvu Káti a Borise v druhém dějství či v závěru opery. Mocně však působil úvod třetího jednání – scéna je již „zaplavena“ vodou, v níž stojí kostra domu. Z půdy vylézá Káťa a vztyčí se na střeše domu, odkud „vykřičí“ svůj hřích. Nastává bouře a dům se i s Káťou propadá do vod. Oproti tomu byl závěrečný výstup s „Děkuji vám…“ Kabanichy málo hrozivý. Zřejmě kvůli výše naznačenému si Robert Wilson na konci představení odnesl nejen volání bravo, ale i silné bučení.

J.Březina (Kudrjáš), K.Jalovcová (Varvara) (foto H.Smejkalová)

G.Brázdová (Žena), J.Březina (Kudrjáš), L.Vele (Dikoj), E.Urbanová (Kabanicha), Ch.Vasileva (Katěrina), V.Prolat (Tichon), K.Jalovcová (Varvara), A.Briscein (Boris) (foto H.Smejkalová)
Všichni účinkující podali dobré až vynikající výkony. Zvlášť je třeba ocenit, jak naplnili režisérovy záměry – kolik práce asi muselo dát naučit se všechny ty pohyby, grimasy a pohledy a ještě je na vteřinu načasovat! Jako Káťa podala strhující výkon Christina Vasileva, při závěrečném zpěvu se tajil dech – její Káťa byla dramatická i lyrická. Eva Urbanová mne překvapila, že byla jako Kabanicha méně hlasově průrazná i méně „odporná“, než jsem čekal. Mimicky však byla skvělá. S každou další rolí je patrnější, že v Kateřině Jalovcové roste velká mezzosopranistka. Výrazné ovace publika sklidil ještě Jaroslav Březina (Váňa Kudrjáš), kterému role perfektně seděla. Výborně zazpíval píseň „Po zahrádce děvucha…“, nemohl jsem si nevzpomenout na stejně skvělé „Ty naše malé sluníčko“ z Osudu. Ušlápnutého Tichona zdařile zahrál i zazpíval Valentin Prolat, méně výrazný byl tentokrát Aleš Briscein jako Boris. Dikojovi předepsal režisér civilnější herecký projev, Luděk Vele v roli podal dobrý výkon. Karikující pojetí role Glaši sedělo hereckému naturelu Lenky Šmídové. Všem zpěvákům a zpěvačkám bylo velmi dobře rozumět. Hudebně dílo nastudoval Tomáš Netopil, orchestr hrál na výbornou, vady, které by stály za řeč, jsem nepostřehl. Dokáži si představit, že by hudební nastudování bylo ještě více emotivnější, ale jak jsem již uvedl, byl to zejména orchestr a někteří účinkující, kdo mi zprostředkoval emoce v díle obsažené.
Co říci závěrem? Snad jen to, že Káťa Kabanová trvá i s přestávkou jen dvě hodiny, ale jevila se mi delší než poslední inscenace Tristana ve Státní opeře nebo Hoffmanových povídek v Národním divadle, i když ani v jednom z těchto případů jsme se nesetkali s tak promyšleným divadlem.

Leoš Janáček:
Káťa Kabanová
Dirigent: Tomáš Netopil
Režie: Robert Wilson
Scéna: Robert Wilson
Kostýmy: Yashi Tabassomi
Světelná režie: Robert Wilson, A. J. Weissbard
Sbormistr: Martin Buchta
Dramaturgie: Beno Blachut / Ellen Hammer
Režijní spolupráce: Jean Yves Courregelongue
Orchestr a sbor Národního divadla
Premiéra 26.června 2010 v Národním divadle

Savjol Prokofjevič Dikoj - Luděk Vele
Boris Grigorjevič - Aleš Briscein
Marfa Ignatěvna Kabanová - Eva Urbanová
Tichon Ivanyč Kabanov - Valentin Prolat
Katěrina - Christina Vasileva
Váňa Kudrjáš - Jaroslav Březina
Varvara - Kateřina Jalovcová
Kuligin - František Zahradníček
Glaša - Lenka Šmídová
Fekluša - Michaela Šrůmová (alt. Ladislava Šindelková)
Pozdní chodec - Václav Hajduch
Žena - Gabriela Brázdová

www.narodni-divadlo.cz

 

... článek pokračuje na další stránce >>>


  • 1
  • 2
  • následující ›
  • poslední »

Vaše hodnocení této inscenace:

VN:F [1.9.11_1134]

Poslat článek emailem
Zavřít
Vaše jméno:


Poslat článek na email:


Připojit vzkaz:


Související články

  • Svátek Kateřiny Kabanové
  • Operní panorama Heleny Havlíkové (98)
  • Operní panorama Heleny Havlíkové (97)


Komentáře: 28

  1. Khail dne 27.6.2010 v 08:11

    Viděl jsem pět nebo deset režií R. Wilsona a musím řící, že všechny se mě líbily. Tahle však zabila poetiku Janáčkovy hudby a příliš zdůraznila ruské prostředí (což není nezbytně nutné). Myslím, že ND mohlo investovat úsilí a peníze spojené s přípravou inscenace R. Wilsonem do jiného titulu, který se bude hrát déle. Tohle je janáček, český divák na něj nechodí, navíc myslím, že touto režií byla poetika a hloubkla hudby trochu zkažená. S výkony bych tak zajedno s recenzentemk nebyl. Březina není dávno dobrý, ve výškách není přesvědčivý a E. Urbanová měla zjevnou trému. Orchestr byl na začátku špatný, pak se rozehrál.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  2. Anonymous dne 27.6.2010 v 08:38

    nezlobte se tak trochu jsem si pri cteni vasi recenze vzpomel na stare prenosy z kraslobrusleni: "pro majitele cernobilych televizoru:… on cely v modrem ona karminove saty s flitrami…"
    asi vam inscenace pripadala opravdu nekonecna kdyz jste se soustredila v recenzi prevazne na tyto aspekty. srovnavat NE rezii tristana s wilsonem se opravdu neda, ale souhlasim ze jsem cekal emotivnejsi vyzneni inscenace / ta mela vrchol v polovine 3. jednani. Ale jsem vdecny za to ze zase jednou muzeme videt trosku nekonvencni a moderni rezii navic v opravdu slusnem hudebnim nastudovani s vybornymi zpevackymi vykony.
    robert

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  3. Anonymous dne 27.6.2010 v 10:09

    Vrcholem sezóny v ND Praha pro mě zůstavají Martinů Hry o Marii!

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  4. Dan dne 27.6.2010 v 12:11

    Dokonale připravené představení, dobré pěvecké výkony i orchestr, ale asi od té slovanské poetiky čekáme něco jiného. Na mě příliš chladné, odosobnělé…

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  5. Anonymous dne 27.6.2010 v 13:29

    Myslim, ze o slovanskou poetiku zas az tak nejde. Pro me osobne je Kata predevsim o emocialne vypjatych a vyhrocenych momentech, ktere titulni postava proziva. A prislo mi, ze tyhle emoce Wilson vubec nehledal.

    Taky si myslim, ze kdyby se takovahle inscenace uvadela nekde v zahranici, tak vyse nastineny deficit urcite nebude tolik patrny. Tady to ma pan reziser slozitejsi, protoze se zpiva v cestine a zpevaci opravdu perfektne vyslovuji a je rozumet kazdemu slovu, takze rozpor mezi vytvarnou a rezijni strankou inscenace na jedne strane a libretem a hudbou na strane druhe z toho daleko vic trci.

    BTW: vyslovnost zpevaku me velice mile prekvapila, napriklad u nedavno dernierovane Veci Makropulos v ND Praha to urcite tak dobre nebylo.

    Rozhodne mi ale ta inscenace lezi v hlave a rozhodne se pujdu podivat jeste jednou tento tyden a asi i alespon jednou na podzim. S tim, ze by to byla nuda, jak pise Pavel, rozhodne nesouhlasim. Wilsonovy obrazy mi nejdou z hlavy, rezonuji ve mne hodne hluboko…..mozna az v nevedomi…a pronikani do techhle veci chce cas a odstup:))

    martin

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  6. Anonymous dne 28.6.2010 v 07:20

    Moc Vám děkuji za recenzi, zejména za ocenění vyčerpávají a skvěle odvedené práce zpěváků. Nicméně se jedná o inscenaci spojenou se specifickým pojetím režie R. Wilsona, ke které je, právě kvůli její hluboké promyšlenosti, nutné hlubší pochopení a výrazný teoretický zájem o divadelní tvorbu – vychází totiž z jiného pojetí jevištního znaku a tvorby inscenace, než je u nás obvyklé. Zkuste to s námi ještě jednou:)

    Autorka spolupracovala na inscenaci K. Kabanová a Osud, a je absolventkou Katedry Divadelní teorie a kritika na DAMU

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  7. Dan dne 28.6.2010 v 07:40

    Běžný divák nemá žádný teoretický zájem o stavbu divadelní inscenace.

    Divadlo je pro lidi a pro diváka, tak to deklaroval i R. Wilson mnohokrát. Nevím, proč se stále někteří diskutující snaží dělat z opery něco extra. Je to jedno z divadelních umění, žádná glorifikace či zvěděčťování tomu něpomůže, naopak uškodí.

    Už tu někteří zapojení do debat psali, že je třeba operu studovat a znát a kdovíco…

    Já si to nemyslím. Je to zábava a jako zábava opera vznikla (viz mnohé historické pohledy v článcích o operních divadlech tady….) Jako na zábavu se na ní musíme koukat i dál a nepochopená hlubokomyslnost nebo nevhodně zvolený inscenační přístup v daném regionu uškodí.

    Proč byl Osud úspěšný a Káťa ne? To je otázka? Nehledejte žádné teorie. Káťa je silná v hudbě a emocích a psychologii, ty pohyblivé obrazy tady v Kátě prostě tolik nefungují… Káťa je ucelený příběh o lidských vlastnostech a naturelu o zradě a zatracení o vině… Osud je jiný. Jsou to silné ale zkratkovité úryvky životních situací, není to uzavřený příběh. Pravděpodobně proto zde Wilsonova režie tolik nefunguje.

    Opakuji směrem k dramaturgům ND: Viděl jsem mnoho operních režií R. Wilsona, mimo jiné i Madame Butterfly. Také silně stylizovaný příběh, kde ale jeho režie fungovala skvěle. Měli jste zvolit jiný titul, kde jeho režie bude víc fungovat a navíc bude hratelnější a udržitelný na scéně déle. Lépe byste využili státní peníze a zpřístupnili umění tohoto režiséra více divákům. Káťa nebude navštěvovaná, protože Janáček je u nás tabu.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  8. Anonymous dne 28.6.2010 v 08:44

    mily dane … kde berete po prvnim predstaveni jistotu ze kata nebude uspesna ??? to ze nebude navstevovana je asi spise vase prani … a ze je janacek "tabu" je myslenka kterou udrzuji prave takovi lide jako vy … kteri povazuji na tezkou modernu to co uz je davno klasika
    robert

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  9. Dan dne 28.6.2010 v 08:53

    Vážený roberte, jednak jsem nereagoval na vás, ale na poslední názor té teoretičky a jednak asi neznáte strukturu českého publika. Na Janáčka nechodí. Narozdíl ode mne. Nikde jsem neřekl, že je Janáček moderna. Nepodsouvejte nevyřčené názory jiným.

    Já vám taky nepodsouvám, že jste si spletl recenzenta s recenzentkou. Nebo to byl překlep? Možná je to pro vás běžné, že nerozpoznáte rody… a že vám vadí popis inscenace pro ty, kteří ji neviděli. Od toho mimo jiné recenze jsou, aby přiblížily výtvarný ráz isncenace. Že to nevíte a navážíte se do autora jsem taky nekomentoval…

    Nechte ostatní na pokoji, váš názor tady nikdo nepřekrucoval.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  10. Anonymous dne 28.6.2010 v 09:29

    Hrám o Marii také prorokovali, že se na ně nebude chodit, a bývají vyprodané. Přeji to i Káťe!

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  11. Anonymous dne 28.6.2010 v 11:06

    Je zajímavé, že některá klišé jsou asi nezničitelná. Nevím, proč se stále dokola opakuje, že nemáme Janáčka rádi, nerozumíme mu nebo dokonce, že je pro nás tabu. Chodím na Janáčka hodně a vždy kolem sebe vidím i dost českých diváků. Souhlasím s příspěvkem nade mnou, po premiéře Her o Marii se také objevily hlasy, které tvrdily, že tato inscenace je vyhazováním peněz, protože na ní nikdo nebude chodit. No a skutek utek:-)
    wezr

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  12. Anonymous dne 28.6.2010 v 12:23

    samozrejme, pokud se janacek hrat nabude tak ani na nej nezacnou lidi chodit. dulezi je ze je tady v narodnim zase jesna slusna inscenace, ktera posune publikum i latku urovne zase o kosek dal. mozna ze ne kazdemu vyhovuje wilsonuv styl, ale nic se nemuze libit vsem a je potrebne se umet tolerovat a mit zajem se vzdelavat a nekam se posunout.
    omlouvam se danovi za sklonovani – jsem cizinec
    r.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  13. Anonymous dne 28.6.2010 v 13:17

    Také si myslím, že není pravdou, že na Janáčka se nechodí. Např. u nás v Ostravě chodilo diváků na Káťu Kabanovou a Její pastorkyni hodně. A opravdu to byly skvělé hudebně připravené opery s výbornými pěveckými výkony. Je pravda, že Káťa v režii p. Wilsona je velmi propracovaná,ale bez emocí,skoro dalo by se říci, že jde proti hudbě Janáčka. Je studená, bez vášní a rozervaností,kterou v hudbě slyšíme. Připomíná mi to inscenaci Lišky bystroušky,kde hrály loutky a zpěváci postavičky nazpívali. Také se přikláním k názoru, že v hudebním nastudování mohlo být více dynamiky a vášně. Jinak orchestr se rozehrál k výbornému výkonu. Pěvecké výkony byly velmi dobré,zvláště p. Prolat a paníVasileva v roli Tichona a Káti.
    Myslím, že režie není tentokrát objevná a inscenaci hodně ubírá na prožitku.Přesto jí přeji hodně diváků.
    Karel

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  14. Anonymous dne 28.6.2010 v 16:05

    Ad vyprodané Hry o Marii – ono když máte půlku hlediště vyblokovanou pro sbory, to se to pak vyprodává:))

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  15. Anonymous dne 28.6.2010 v 16:50

    Ad anonymní – 18:05 Lóže na prvním a druhém balkóně tvoří půlku hlediště Národního divadla?! Vy asi znáte Národní divadlo jen z obrázku:-)
    wezr

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  16. Zdeněk Potter dne 29.6.2010 v 07:48

    Byl jsem na II. premiéře a jsme ohromen. Všichni účinkující podali nadstandardní výkony, nejvíce se mi líbili Christina Vasileva, Jaroslav Březina a orchestr Národního divadla s Tomášem Netopilem, díky nimž se na představení určitě ještě několikrát vrátím. Emočně mě nejvíce oslovil závěr druhého jednání.

    Myslím, že režie je profesionálně odvedená a její síla se skrývá v "jednoduchosti", která dává plně vyniknout emocím v Janáčkově hudbě.

    Vše je perfektně svíceno a nerušivé rekvizity i kulisy působí neomšelým moderním dojmem. Ve srovnání se současnou Heřmanovou napodobeninou (Rusalkou) zde působí vše pružně a identicky.

    Škoda jen, že se představení musí hrát s technickou přestávkou. Takto režijně pojaté a nijak časově dlouhé inscenaci by rozhodně prospělo hrát ji v kuse. Nemohu tak souhlasit s recenzentem Opery Plus, že by se mi inscenace jevila delší než Hoffmanovy povídky :-).

    Jediný oříšek režie vidím v tom, že úplný světelný design vynikne pouze pro diváky v přízemí. I proto navrhuji oddíly recenze Opery Plus týkající se výtvarného působení nahlížet s rezervou II. galerie!

    Všem potencionálním divákům a opravdovým příznivcům opery inscenaci doporučuji. Přeji jim navštívit přestavení v emočním klidu, s časovým předstihem nasát atmosféru divadelní budovy, a nakonec vše shlédnout rozhodně z míst přízemí sálu.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  17. Pavel Šimáček dne 29.6.2010 v 07:56

    Také jsem navštívil 2. představení, názor jsem – bohužel – nezměnil. O tom, že ne všechny obrazy vyniknou z vyšších pater, jsem v recenzi psal. Zároveň nedoporučuji ani I. galerii, kde jsem seděl, osvětlovači zde dělají hrozný hluk. A to nejen tím, jak vyměňují filtry či co.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  18. Kateřina dne 29.6.2010 v 10:45

    Také jsem byla včera 28.6. na 2.premiéře a žádné hlasové ani herecké nedostatky od všech účinkujících jsem nepostřehla, jak o nich píše paní Drápelová v recenzi MfDnes. Je pravda, že jsem mohla místy přes velice hlučné osvětlovače na 1.galerii hůře slyšet. No holt si budu muset příště připlatit, abych osvětlovače už neslyšela dřív než se změní světla na jevišti.
    Musím říct, že jsem se rozhodně nenudila, operu jsem viděla a slyšela poprvé, takže jsem se snažila absorbovat všechno hudbu, děj, scénu i mimické hraní postav. Pro mě to bylo výborné představení, ve čtvrtek jdu znovu, abych ještě pronikla hlouběji do této opery. Což bych určitě nešla, kdyby se mi představení nelíbilo :)
    Přeji tomuto představení úspěch a ať se na něj chodí….

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  19. operomaniak dne 29.6.2010 v 10:51

    pro Katku.

    Paní Drápevá je osobou velmi zvláštní a její hodnocení zpravidla nevycházejí z reality, ale jsou uzpůsobená tomu, aby se odlišovaly od ostatních. Navíc neměří stejným metrem u všech produkcí :-(

    Takže ji berte s rezervou a počkejte si na recenzi pana Hermanna třeba.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  20. Anonymous dne 29.6.2010 v 11:30

    Ano vcerejsi 2. premiera byla jeste lepsi nez 1. Hlavne publikum bylo patrne mene snobske a spontannejsi :)

    Taky jsem byl na 1.galerii a ramus z osvetlovaci kabiny je neprominutelny.
    Zavanelo to az aroganci a lhostejnosti
    ze strany osvetlovacu, protoze neverim ze menit filtry se musi s takovym ramusem.

    Vedeni ND by se melo postarat o odhlucneni techniky od hlediste.

    Jinak predstaveni na evropske urovni
    a nebojim se /i vzhledem k tomu ze na pristi sezonu jsou avizovana snad jenom 4 predstaveni / ze by hlediste v budoucnu zelo prazdnotou.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  21. Anonymous dne 1.7.2010 v 00:08

    V dobe vecere (kvuli casovemu rozdilu -6 hodin mezi Prahou a Montrealem) mi dosla zprava, ze predstaveni KK z 30.6. bylo "genialni" po vsech strankach. Tak me mrzi jeste vice, ze jsem u toho nebyl.

    Treba se tady ozve nekdo dalsi, kdo tam skutecne byl a da nam vedet. Nebo ze by Pavel (autor originalni recenze) tam sel po treti? Pokud ano, jiste neco pripise a prectu si to rano, az se probudim (zase ten casovy rozdil).

    VT

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  22. Pavel Šimáček dne 1.7.2010 v 20:02

    Nejen pro VT pár neuspořádaných postřehů ze čtvrtého představení 1.července (musím balit, odjíždím do Mnichova):

    - Účinkující mají za sebou perný týden, během šesti dnů odzpívali čtyři představení, únava na většině z nich znát nebyla a podali opět skvělé výkony. Znovu musím vyzdvihnout Jaroslava Březinu (včetně naprosto jistého zvládnutí role po herecké stránce a pro zcela zřetelnou výslovnost), Kateřinu Jalovcovou a samozřejmě Christinu Vasilevu. Asi mám pořád v hlavě (ovšem z nahrávky) Naděždu Kniplovou s její až démonickou Kabanichou, a proto mou představu o Kabaniše po pěvecké stránce Eva Urbanová úplně nenaplnila. Kupodivu ji občas místy nebylo dobře slyšet (závěr opery). Vůbec pak nebylo slyšet dnešní Feklušu.

    - Jednomu z výše diskutujících mohu potvrdit, že z přízemí (dnes šestá řada) jsou mnohé obrazy působivější. Ale proto také stojí lístky na bidýlko, kolik stojí. Na druhou stranu skoro není vidět „voda“ (a chodník ve 3. dějství), což oslabuje účinek scény s propadnutím domu. Také je více patrné, jak se někteří účinkující soustředí na zvládnutí předepsaných pohybů a gest.

    - Dnes jsem zaznamenal, že Wilson více pracuje s mimikou ženských postav, zatímco muži mají spíše nasazené „masky“. Asi proto jsou scény s ženami více emotivnější: např. když Katěrina líčí své dětství nebo úžasná scéna, kdy Káťa stojí mezi Kabanichou, jež udílí Tichonovi pokyny, co jí má přikázat, a vyděšeně kouká z jednoho na druhého, jako by nemohla uvěřit, že to, co vidí a slyší, je skutečné. Když se potom Tichona zeptá: „Hněváš se na mne?“, je zřejmé, že ho už „odepsala“ – když jej chce zachytit, tak spíš jen proto, že ví, že nastane katastrofa. Byla to ale opět jen jedna z mála chvil, které na mne citově zapůsobily (asi i proto, že zde nikdo nemá podivně vytrčené ruce nebo jimi neprovádí zvláštní pohyby :-) ) Rozhodně se vyplatí jít na představení vícekrát – poprvé člověk všechno nezachytí. Je to tak správně? Koneckonců proč ne. Jedna z hlavních postav Bernhardových Starých mistrů také chodí roky pozorovat obraz Muže s bílým plnovousem… Naproti tomu dvojzpěv Káti a Borise v rokli mi opět přišel dokonale chladný, jako by nevěděli, o čem zpívají (nepředpokládám, že to nevěděl režisér). I jejich objetí je spíše karikující. Jaký rozdíl proti páru Kudrjáš a Varvara. Určitě to byl záměr, co měl vyjádřit, jsem však nepochopil.

    - A hluboký mimoumělecký zážitek: poprvé jsem v hledišti Národního divadla viděl člověka v kraťasech a sandálech a jiného v tílku a žabkách. Tady už měl personál zakročit (vím, že je léto, ale toto už je opravdu moc).

    - Hezké divadelní prázdniny!

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  23. Anonymous dne 1.7.2010 v 22:33

    Pavle dekuji za doplnek k recenzi a navic tak rychle napsany. Pokud jsi videl vsechna 4 predstaveni, mas za sebou take perny tyden, pocitam, ze nechodis jen do divadla, ale take pracujes.

    Navstevnik v kratasech a sandalech nebo zabkach, jak tam rikate, v ND je docela hruza. Bohuzel v severamerickych opernich domech se to vidi dost casto. Vsiml jsem si, ze v Mnichove jsou navstevnici opery obleceni zase velmi formalne.

    Pocitam, ze jedes do Mnichova ne jen na pivo ale za operou a tak snad si brzo zase tady neco zajimaveho precteme. Cely cervenec tam bude dirigovat Kent Nagano, mj. take umelecky reditel L'orchestre symphonique de Montreal.

    Preji hezke zazitky a klidne divadelni prazdniny vsem. Pokud budete uz mist dost slunce a vody, klidne navstevujte i v lete tento portal Opera Plus. OP nikdy nespi a nepochybuji, ze vas prekvapi i v cervenci a srpnu necim trosku "frivolnim" a jinym nez v plne operni sezone.

    VT

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  24. Kateřina dne 2.7.2010 v 17:00

    Také jsem byla včera 1.7. podruhé na Kátě Kabanové a musím říct, že to pro mě byl mnohem silnější zážitek než poprvé. Poprvé bylo mnoho vjemů, nová hudba, scéna, postavy a jejich mimika, pro mě nový příběh, nová opera….
    Tentokrát jsem byla dokonale vtažena do děje. A bylo to pro mne fascinující, začala jsem chápat mnohé pohyby, i mimiku postav. A tentokrát také osvětlovači na 1. galerii méně hlučeli….
    A Urbanová byla senzační, obdivuji její herectví ve scéně s Dikojem, její mimika je skvělá.
    Omlouvám se, že jsem tentokrát porušila také dresscode, ale šla jsem rovnou z práce a přeci jen i v lehké sukínce a "sandálech" bylo člověku na padnutí. Já vím, nějaké společenské konvence by se neměly porušovat. Ale je účelné "trápit" diváky v "upjatých" oblecích a botách??? aby nám pak v divadle vnímali představení a neumdlévali a netěšili se až bude konečně po všem???
    Přeji všem příjemné vyletněné divadelní prázdniny, i když na některých festivalech se určitě potkáme a v září zase v divadle :)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  25. Anonymous dne 2.7.2010 v 17:38

    Představení se mi líbilo, ale nadšený jsem nebyl. Měl jsem problém s nedramatickými scénami, které díky pomalému pohybu zpěváků byly nekonečně dlouhé a nudné (chvílemi jsem klimbal).

    V podstatě ani jedné zpěvačce jsem nerozuměl a musel jsem číst titulky.

    Chybí zde zmínka o tom, že představení 1.7. bylo poloprázdné, ale divadlo odmítlo vypsat členské (zaměstnanecké vstupenky za 50,- Kč), takže v 18:58 bylo přízemí poloprázdné, ale chodby narvané, protože všichni co mají v divadle známé čekali a pak si zadarmo sedli.

    Muže v kraťasech a v tričku jsem viděl také, ale viděl jsem také, že měl napsaný přístavek, takže to byl někdo od divadla. Byl s korpulentní dámou, která byla dotčená, když ji uvaděčka nechtěla pustit dovnitř, protože měla s sebou sklenku vína.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  26. Pavel Šimáček dne 2.7.2010 v 19:10

    Zdravim z Mnichova a omlouvam se za absenci diakritiky. Vetsinou se zminuji o zaplnenosti salu a reakci publika, i to podle mne ke zpravam z predstaveni patri, tentokrat jsem vsak nemel prehled. Ty okolnosti s clenaky a nakonec volnym vstupem jste sem snad ani nemel davat – ted vam to zacnou hlidat :-)
    A k dresscode: ty kratasy a sandaly byl cizinec a ne na pristavku, takze byli minimalne dva. Katerina: u dam je to trochu neco jineho, tam se nekdy nevi, jestli ma na sobe kombine nebo vecerni robu za desitky tisic, i sandaly jsou pripustnejsi. Dnes jsme se prochazeli okolo Nationaltheater v Mnichove, bylo pred predstavenim Toscy (Mattila, Kaufmann – nekolik mesicu predem bohuzel vyprodano) a prestoze tu bylo 30 ve stinu, panove obleceni velmi, velmi spolecensky…

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  27. Anonymous dne 3.7.2010 v 02:15

    Pavle, pocitam, ze jdes na DG v sobotu a RD v nedeli. DG diriguje Kent Nagano, nas sef L'Orchestre symphonique de Montreal. Kdyby ses s nim setkal, prosim vyrid ze Montreal mu preje prijemnou festivalovou sezonu v Mnichove. KN mluvi nekolika jazyky, tak se jiste domluvite. Je to mily clovek, ale ne tak bezprostredni jako YNS.

    Tesim se na reportaz z Mnichova, je leto a horko se vratilo i do Montrealu, muzeme uvolnit kravaty a polevit v prisnem vyberu temat na OP, takze snad projde i popis toho, jaka byla atmosfera v divadle, jak byli lidi obleceni a i trochu toho cestovani, to vse patri k veci.

    Hezke zazitky! VT

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  28. Zdeněk Potter dne 3.7.2010 v 06:30

    Když už tady padla zmínka o chování části publika 1.7., byl jsem také zděšen. Nevím zda se jednalo o stejnou korpulentní dámu, podle mě spíš slečnu, kterou kdosi z provozu ND (usuzuji tak z přehnané reakce při děkování se Kateřiny Jalovcové a odchodu dveřmi do zákulisí po skončení představení)usadil těsně před začátkem na pravý kraj první řady. Tato "zaměstnanci privilegovaná" obdivovatelka opery si během představení vyřizovala sms zprávy a nad rámec komfortu první řady si dokonce opírala dolní končetiny o desku oddělující orchestřiště :-). Nemám nic proti zaplňování volných míst známými zaměstnanců ND, ale proboha ať jsou to lidé divadlu oddaní. Protože jinak se ukáže, že je-li něco zdarma a ze známosti, beru to buď jak buď a chovám se povýšeně.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

ZAČÁTEK STRÁNKY

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni:



Před přidáním svého prvního komentáře na Operu Plus se musíte zaregistrovat:

Pro ověření opište tento kód:


Heslo vám bude automaticky zasláno emailem.

Váš email nebude zveřejněn.

V případě dotazů nás prosím kontaktujte na adrese info@operaplus.cz


čtvrtek 20. 6. 2013

Výročí

Miloš Vacek
český hudební skladatel, varhaník, sbormistr a dirigent
(20. 6. 1928 - 29. 2. 2012)

Z kuloárů
  • Magický svět divadla a hudby uchovaný na fotkách

    Magický svět divadla a hudby uchovaný na fotkách

    Eduard Haken jako slavný a dodnes nepřekonaný Kecal. Nespočet operních fandů na něj dodnes...

     
    Více
  • Ostravský balet: Igor Vejsada se loučí!

  • SOČR – směr Japonsko!

  • Smetana absolutním vítězem!

  • Dirigent Friedrich Haider v roli učitele

  • Do Ostravy se sjeli mladí dirigenti, naši ale chybí


                Další články >

Zaujalo nás
  • Národní divadlo Brno: provizorium na entou

    Národní divadlo Brno: provizorium na entou

    Soubory Národního divadla Brno vyjma opery řídí provizorní šéfové  Všechny umělecké soubory Národního divadla Brno s výjimkou...

     
    Více
  • Konec ministryně kultury Hanákové?

  • Ondřej Černý vs. Ministerstvo kultury

  • Plzeň – evropské kulturní město: urovnání sporů?

  • O novém řediteli brněnského ND je předem rozhodnuto?

  • Ateliér divadelních kostýmů ve Vídni má zvuk


                Další články >

Recenze odjinud
  • Mizerná Bystrouška v Brně

    Mizerná Bystrouška v Brně

    Mizerná Bystrouška uzavřela festival Divadelní svět Brno  Mizerná a nechápající. Taková byla inscenace Janáčkovy...

     
    Více
  • Dvě vdovy v ND

  • Matthias Goerne předvedl svůj osobitý interpretační styl


                Další články >

Nejčtenější články
  • Operní panorama Heleny Havlíkové (123)

  • Baletní panorama Pavla Juráše (22)

  • Skvělý start trilogie tudorovských královen v Ostravě


Blog čtenářů
  • Rosenkavalier bez kulis, zato s Garančou

    Rosenkavalier bez kulis, zato s Garančou

    Každý, kdo navštívil ve středu 12. června Drážďany, se mohl přesvědčit, že hladina Labe...

     
    Více
  • Senát o opeře v Praze


                Další články >

Adresa: info@operaplus.cz
Zeptejte se sami

Zeptejte se: dramaturg Ludvík Kašpárek
Zeptejte se: dramaturg Ludvík Kašpárek
Své otázky, případně vzkazy můžete psát zde.
  • Ptali jste se: Tomáš Hanus


                Další články >

Téma: Smetanova Litomyšl

Téma: Smetanova Litomyšl
  • Triumf Brňanů v Litomyšli

  • Smetanova Litomyšl: Verdiho Otello

  • Návraty do (nejen) Smetanovy Litomyšle

  • Bělohlávkova dramatická Má vlast s lyrickými momenty

  • Začíná Smetanova Litomyšl

  • Smetanova Litomyšl 2013

  • Smetanova Litomyšl bude nakonec bez Damrau, ale s širším operním programem

  • Smetanova Litomyšl letos ve znamení úspor


                Další články >
Nejnovější komentáře
  • Libor Vaculik: Lenka Dřímalová : tak to je síla – nechápu jak tak maximálně nespolehlivá...
  • Ares: Vaše minulá reakce byla také urážlivá a hodna zdejší ceny pro největšího diletanta za...
  • PoppundGruber: Z casovych dovodv som videl len zaciatok rozhovoru. Bol som nadseny duchaplnostou,...
  • Janci: Paní velkorecenzentko všemožného, poslouchala jste vůbec všechno o čem tady s mnoha...
  • Dan: Trapné to je převelice, ale co chcete od baleťáka, že. Já rozhodně nestojím o popis...
  • Katerina HH: Proboha, to je tak … trapné…
  • Johanka: Děkuji za krásné zážitky,které nám ostravský balet zprostředkoval. Jeho dramaturgická...
  • Libor Vaculik: Tak jestli to dopadne jako „Kafka“ v Bratislavě – tak nikdo...
  • grey: Pro naše občany bude patrně už drahé všechno.
  • uj.uj: „No, on ten pán, co tady zpívá, je prej děsně dobrej.“ :-) :-) :-) Sama bych...








Top v našem e-shopu

P.Yende - 27. 1. 2014
R.Villazón - 28. 3. 2014
P.Beczala - 22. 4. 2014
R.Pape - 17. 6. 2014
D.Damrau - 19. 10. 2014 

Nejlevněji jen u nás

Díky exkluzivním 10 % slevám získáte jen u nás nejlevněji vstupenky:  

Kiri Te Kanawa
- 21. 9. 2013 Praha

The King's Singers
- 3. 10. 2013 Praha

Roberto Alagna
- 23. 11. 2013 Praha

Všechny vstupenky si můžete zakoupit také na Facebooku

Z našich tipů
  • Smetanova Litomyšl 2013

  • Hudební festival Znojmo 2013

  • Hudební most Praha – Drážďany 2013


Soutěže
  • 2.8.2013 Kun Woo Paik 2.8.2013 Kun Woo Paik
  • Hudební festival Znojmo 2013 Hudební festival Znojmo 2013
  • Výherci soutěží Výherci soutěží
Mecenášský klub na Prokofjevově Popelce

Impressum
Veškerá práva vyhrazena. Publikování, šíření a jakékoli další užití obsahu Opery Plus včetně textů převzatých z ČTK je možné jen s výslovným písemným souhlasem redakce. Kontakt: info@operaplus.cz
Mapa stránek
Aktuální přehled stránek
Pravidla diskuze
Komentáře čtenářů nevyjadřují stanovisko autorů článků ani redakce. Do diskuze čtenářů smějí příspívat jen registrovaní uživatelé Opery Plus, a to při dodržení stanovených pravidel.
Napište nám
Své vzkazy, náměty, dotazy a připomínky můžete redakci i jednotlivým autorům napsat a poslat zde.
Spolupracujte s námi
V případě zájmu o autorskou, mediální či jakoukoli jinou formu spolupráce s námi, stejně jako o inzerci na Opeře Plus nás neváhejte kontaktovat.
Partneři
Děkujeme za spolupráci, důvěru a podporu.
Podpořte nás
Internetový portál Opera Plus je projektem neziskovým. Při zajišťování jeho provozu proto musíme spoléhat především na soukromé zdroje. Každou Vaši podporu přivítáme.
Počet návštěv
Prohlášení o soukromí | Užívání služeb
Copyright 2009-2013 - OperaPlus. Všechna práva vyhrazena.