Každé umělecké rozhodnutí je také rozhodnutím finančním

Anglická národní opera se snaží překonat vleklou a a hlubokou krizi. Zkraje roku Rada pro umění vyňala Anglickou národní operu z národního portfolia organizací a uvalila na ni zvláštní režim řízení. Navíc opernímu domu snížila dotaci, a to o celých pět milionů liber. Nové vedení Anglické národní opery slibuje, že se její dosavadní profil a uměleckou úroveň bude snažit zachovat.

Obrátili jsme list, ujišťuje vedení Anglické národní opery
Po těžkém roce potvrzuje operní společnost věrnost svým základním hodnotám a své londýnské budově
(The Guardian – 28. října 2015 – Mark Brown a Imogen Tilden)

Titulky oper zpívaných v londýnském divadle Coliseum v angličtině zůstanou, ale hudební ředitel Mark Wigglesworth říká, že jeho snahou je, aby nikdo neměl potřebu je číst.

London Coliseum - English National Opera
London Coliseum – English National Opera

Anglická národní opera, kde se všechny cizojazyčné opery zpívají v anglických překladech, zavedla před deseti lety titulky, což vyvolalo směs protestů i projevů vděčnosti. Nový hudební ředitel společnosti Wigglesworth k tomu říká, že tehdy nebyl ani v jednom z obou táborů.

„Bylo mi líto, že jsme titulky zavedli, ale není to boj, který bych chtěl vést právě teď, protože je to boj, který bych prohrál,“ prohlásil před pár dny. „Mým úkolem je, aby titulků nebylo třeba.“

„Věříme, že opera je drama vyjádřené hudbou, a ne hudba vyjádřená dramatem. Pokud je tedy naší hlavní uměleckou formou drama, je potřeba, aby lidé rozuměli textu. Zpěv v našem jazyce není politikum, je to filozofie. Podle mě o tom nelze vyjednávat. Je to pro nás naprosto zásadní.

„Naše představení jsou dramaticky tak přesvědčivá kromě jiného právě proto, že pěvci dokonale chápou text. Překlad je nutí diskutovat o významu každé věty.“

Mark Wigglesworth
Mark Wigglesworth, hudební šéf ENO

Mark Wigglesworth nastoupil do funkce hudebního ředitele Anglické národní opery v letošním roce. Bylo to v době, kdy se společnost zmítala v krizi.

V únoru Rada pro umění (Arts Council England) vyňala Anglickou národní operu z národního portfolia organizací a uvalila na společnost zvláštní opatření. Důvodem bylo znepokojení ze způsobu řízení a z navrhovaného obchodního modelu. Následoval odchod výkonné ředitelky Henriette Götz a předsedy správní rady Martyna Rose. Ten odstoupil poté, co na veřejnost unikl dopis, v němž napsal, že umělecký ředitel John Berry je součástí problému, a ne jeho řešením.

Berry se k exodu připojil v červenci. Jeho odchod po dvaceti letech práce v operní společnosti způsobil okamžitý efekt.

Na tiskové konferenci nové vedení prohlásilo, že společnost obrátila list: Cressida Pollock řekla, že se hledá vůdčí uměleckou osobnost, která by nahradila Johna Berryho. Pro jmenování ovšem není stanoven termín. Vedení se ještě nerozhodlo, jaký bude mít jmenovaná osoba titul ani jaká bude přesně její funkce. Cressida Pollock, bývalá konzultantka firmy McKinsey, byla do funkce výkonné ředitelky jmenována minulý měsíc na dobu tří let.

„Snažíme se zhodnotit roli uměleckého vedení,“ prohlásila. „John byl jediný, kdo v Anglické národní opeře tento titul užíval. Vytvořil roli, kterou je téměř nemožné opakovat, a ani o to neusilujeme.“

 Cressida Pollock
Cressida Pollock, ředitelka ENO

Cressida Pollock uvedla, že dva důležité body Berryho plánu zůstávají. Otevření barů a restaurací během dne a obchodní partnerská spolupráce s impresárii Michaelem Gradem a Michalem Linnettem, jež umožní uvádění muzikálů. Uvedení muzikálu Sweeney Todd v letošním roce bude následovat poloscénické provedení muzikálu Sunset Boulevard s Glenn Close v příštím roce.

Cressida Pollock také potvrdila, že společnost chce zůstat v londýnském divadle Coliseum s kapacitou 2.300 míst. „Je to nezbytná součást našich plánů do budoucna,“ prohlásila.

Když Rada pro umění rozhodovala o udílení dotací, byla Anglická národní opera jedním z poražených. Rada snížila svou dotaci o pět milionů liber, což představuje patnáctiprocentní snížení celkového rozpočtu.

Cressida Pollock prohlásila, že společnost má pětiletý plán provozu za situace, kdy peníze z veřejných zdrojů představují pětatřicet procent celkových příjmů místo původních padesáti procent. „K návratu do portfolia organizací Rady pro umění dojde, až k tomu bude vhodná doba,“ uvedla.

Dále řekla: „Společnost bude muset rozumně rozhodovat, jak investovat, ale naše umělecké standardy, naše hudební standardy, naše umělecká integrita jsou základem všeho, co děláme, a musí zůstat zachovány. Ovšem každé umělecké rozhodnutí je také finančním rozhodnutím.“

Rozumné rozhodování neznamená, že společnost nebude představovat nové opery. Uvádění světových premiér oper má v Anglické národní opeře silnou tradici. Mark Wigglesworth připouští, že současná opera je vždy problematická. „Není příliš populární a je drahá, což ovšem rozhodně není důvod nové opery neuvádět.“ Potvrzuje, že plány do budoucna zahrnují zcela novou operu skladatele Ryana Wiggleswortha (nejde o příbuzného nového hudebního ředitele). „Je pro mě povzbuzením, když se při setkáních se sponzory a stálými návštěvníky dozvídám, že se zajímají o osud Anglické národní opery právě proto, že představuje novou hudbu,“ říká Mark Wigglesworth.

London Coliseum - English National Opera
London Coliseum – English National Opera

Překlad Ondřej Lábr
Foto archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments