Kdo jsou TOP STAR v opeře a kde je hledat?

Hodně zajímavá diskuse rozpoutaná o tom, kdo je a kdo není TOP STAR v opeře. Rozpoutaná nad ubohým Mariuszem Kwiecienem a Simonou Šaturovou. Ač za to nemohli, dostali se do palby diskutujících, kteří stříleli broky i dělové náboje s obsahem plným tvrzení a „argumentů“ k problematice TOP STAR v opeře. (Pozn.redakce: dotyčný článek najdete zde.)  Podle mne:
TOP STAR v opeře není ten, kdo zpívá v Metropolitní, protože Metropolitní není ani modla ani mekka operního umění a dávno o ní neplatí to, co za času Destinnové.

TOP STAR v opeře není ten, kdo je prezentován jako TOP STAR velkými hudebními vydavatelstvími. Ten, jehož si vezmou pod křídla a lijí závratně mnoho peněz do toho, aby u vědomí veřejnosti vytvořili dojem, že právě ten jejich klient je TOP STAR (a pak sám klient často ze dne na den tuto jejich snahu zmaří tím, že mu odejdou hlasivky a je po penězích i TOP STAR, na které tak usilovně vydavatelství pracovaly J).

TOP STAR v opeře není ani ten, za koho ho označují i u nás třeba pořadatelské agentury různých koncertů, dovážejících tam či onam pěvce na jeden večer nebo organizující přenosy do kin a investující do PR, které nám říká, že přivezly TOP STAR, že v představení přenášeném do kina bude zpívat tolik a tolik TOP STAR v těch a těch rolích.

TOP STAR v opeře na druhou stranu ale nemůže být ani poctivý pěvec, které svoje řemeslo dělá zodpovědně a je pracovitý a spolehlivý. Už proto ne, že k tomu, aby si takový pěvec mohl vybudovat u veřejnosti povědomí, že je TOP STAR, potřebuje kromě píle, nasazení, talentu, charisma a trochy štěstí i peníze těch uvedených v předchozích dvou  bodech.

Takže je to jako v každém oboru lidské činnosti. Existují TOP STAR ve vědě, ale málo se o nich ví, protože lobbing větších a významnějších států je víc vidět (případ našeho profesora Holého, jehož práce na vývoji antivirotik jistě stojí za označení jeho osoby TOP STAR světové vědy a mimo domov ho málo znají). Nebo naopak příklad mnoha sportovců, jež jsou oprávněně světovými TOP STAR třeba ve fotbale (Lionel Messi) či v politiků (jako je Nelson Mandela pro své mimořádné výkony a činy přesahující standard daného oboru a mající přesah dál, než jen do přítomnosti).

A tak to je i v opeře. TOP STAR v opeře pro mne není ten, koho zrovna prosazují nahrávací studia či agenti nebo zpívá v Metropolitní. TOP STAR v opeře pro mne jsou lidé, jejichž profesionalita, charisma a celoživotní umění v tomto oboru zanechá víc než jen pár nahrávek. Zanechá stopu v myslích a duších – a nejenom u operních fanoušků, a přesahuje operní zpěv jako takový. TOP STAR v opeře pro mne budou a zůstanou Pavarotti, Domingo, Lanza, Callasová, Gruberová, ale i už vzpomenutá Destinnová… Prostě lidé, po kterých v myslích ostatních zůstane víc, než jen vzpomínka na jejich krásný hlas v pár letech jejich největší slávy. 

I váš text rádi v této rubrice uveřejníme. Naše adresa: [email protected]  

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]