Opera PLUS - váš informační portál o opeře, baletu a vážné hudbě

  • Hlavní strana
  • Naše tipy
  • Odkazy web
    • Lidé – zpěváci
    • Lidé – opera a hudba ostatní
    • Lidé – balet
    • Divadla, orchestry, festivaly atd – ČR
    • Divadla, orchestry, festivaly atd – zahraničí
    • Instituce a školy – opera a hudba
    • Instituce a školy – balet
    • Nadace, sdružení, fan kluby
    • Historie
    • Debatní fóra, blogy
    • Ostatní
  • English
    • Archive
  • Archiv
    • Datum – téma
    • Autoři článků
    • Divadla – soubory – orchestry – festivaly
    • Jmenný rejstřík
    • Seriály + rozhovory
    • Díla
    • Přečetli jsme
Získat aplikaci Adobe Flash Player
 
Když je minimalismus hostem v kinech
    20.11.2011 11:05 Aleš Bráza

Ti z návštěvníků operních přenosů z Met do kin, kteří nechodí do biografu jen obdivovat mediálně známé pěvce, jejichž tváře kamery zabírají do nejmenších detailů a připravují tak návštěvníky kina o iluze (každému i té největší operní superstar čas nadělí vrásky a mnohdy i nějaké to kilo navíc), ale které zajímá opera jako taková, si možná nad titulem Satyagraha, zařazeným na letošní 19. listopad řekli: Ten můžu vynechat. Soudobý skladatel – to nevěstí nic dobrého. Opak je pravdou a tak ti, kteří tento titul vynechali, mohou jen a jen litovat. Přišli o setkání s jedním z nejhranějších žijících skladatelů vážné hudby a dalším minimalistou – Philipem Glassem.

Dramaturgie Metropolitní opery je nesmírně široká a jak se na dobrý operní dům sluší, zahrnuje i soudobé domácí skladatele. Tak jsme mohli v uplynulých sezonách poznat dílo Johna Adamse, jenž se narozdíl od Glasse k minimalismu otevřeně hlásí; Glass nechce, aby jeho styl byl nazýván minimalismem, byť jím podle muzikologů je. Narozdíl od Adamsova kompozičního stylu je však Glassův minimalismus jiný. Kromě dlouhých vydržovaných tónů se vyznačuje zejména daleko pozvolnějším variováním, než používá Adams. To sebou přináší pro posluchače daleko přívětivější a méně vtíravý hudební vjem.


Philip Glass se narodil v roce 1937 v Baltimoru, ve Spojených státech a od malička se učil hrát na housle a flétnu. Vystudoval hudební skladbu a začal své kompozice takzvanou Dvanáctitónovou technikou. Na konci šedesátých let však tento styl skladby opouští a přiklání se k Aaronu Coplandovi. Stále však svůj vlastní rukopis nenachází a tak odjíždí do Paříže. Tam byl vyzván, aby přepsal do západní notace, která je interpetovaltelná „západními“ orchestry, filmovou hudbu indického skladatele Ravi Šankara. To je jeho první setkání s hudebním myšlením, které vychází z velmi velmi malých hudebních jednotek, provazovaných a spojovaných ve velké plochy. Glass je tímto stylem uchvácen, začíná se o budhistickou hudbu zajímat a odjíždí do Severní Afriky, Indie a navštíví Himálaj.

V roce 1967 se vrací zpět do New Yorku a všechny své skladby začíná tvořit výhradně tímto hudebním stylem. Zříká se autorství svých předešlých skladeb. První velké dílo této skladatelovy éry přichází v roce 1976. Opera Einstein on the Beach má po prvním uvedení absolutně fenomenální úspěch. Dodnes je nehranější operou Philipa Glasse (poznámka na okraj – možná by byla i vhodnějším titulem pro přímé přenosy z Met do kin). Opera je dlouhá bezmála pět hodin čistého času. Glassovým dvorním režisérem a spolupracovníkem se mu pro ní stal Robert Wilson. Po Einsteinovi vytvořil Glass právě pro Roberta Wilsona i další opery: The Civil War, White Raven, Monsters of Grace. Důležité je připomenout, že Einstein na pláži je první částí Glassovy operní „portrétní trilogie“ (dle vlastní terminologie skladatele). Její druhou částí je právě Satyagraha, zkomponovaná v roce 1980, uzavírá jí Akhnaten z roku 1983, pojednávající o králi starověkého Egypta. Operní trilogii skladatel napsal ještě jednu a to podle filmů Jeana Cocteaua – Orphée, La Belle et la Béte a Les Enfants Terribles. Dvě posledně zmiňované části hrané samostatně, mimo tento cyklus, mohli diváci u nás shlédnout a slyšet i na prknech Národního divadla v Praze (Krásku a zvíře v roce 2003 a Příšerné děti v minulé divadelní sezoně – obě provedení zaznamenala nebývalý úspěch), Krásku uvedla nedávno také Janáčkova opera v Brně, dále připomeňme ještě alespoň Státní operu, která nastudovala a opakovaně na přelomu tisíciletí uvedla Glassův Pád domu Usherů.

 


Zpět k opeře Satyagraha. Opera vychází tématicky z pobytu Mahátma Gándhího v Jižní Africe, ale je vlastně takovým průřezem jeho aktivního politického života. Glass pro libreta svých operních děl používá více jazyků – angličtinu, francouzštinu, egyptštinu, arjádštinu, hebrejštinu a v případě Satyagrahy tzv. sanskrt (starou indočínštinu). To ve spojení s minimalistickým hudebním stylem klade na interperty absolutně neslýchané nároky. Díky tomu, že text je přejatý z „bible“ hinduismu – knihy Bhagavad Gita, jsou v libretu v souladu s hudbou použity krátké slabiky a slova, která neustálým opakováním tvoří uzavřený myšlenkově významový celek. Nástupy pěvců nemají pevný řád a každá zpívaná sloka (mnohokrát se opakuje) začíná v jiném tempu vydržovaného tónu. To je pro možnost zapamatování si hudebního partu velmi obtížné. Proto všechna čest patří sólistům i sboru (tomu zejména). Richard Croft ukázal své pěvecké mistrovství v obtížné roli Gándhího naplno. Mnou oblíbený velmi spolehlivý tenorista s krásnou lyrickou barvou hlasu nezklamal a odvedl přetěžkou roli bez jediného intonačního zaváhání. Sekundovaly mu i představitelky všech čtyř ženských rolí. Za vyzdvižení z nich stojí zejména veleobtížný a na jedna s hvězdičkou zvládnutý part slečny Schlesenové v podání sopranistky Rachelle Durkin. Tato pěvkyně, ač není mediální hvězdou, podala až dech beroucí výkon zejména ve druhé části třídílného příběhu, kde odzpívala s naprostou intonační jistotou svůj vražedný part, který místy předepisoval jen těžko zpívatelné výšky. Zaujal i Richard Bernstein jako Krishna, náročnou partituru s orchestrem Met nastudoval Dante Anzolini.

 


Režijně a scénicky (Phelim McDermott) na poměry Metropolitní opery nesmírně zdařilé inscenaci (premiéra 2008) dominovala půlkruhová pohyblivá stěna s přiznávanými otvory, využívanými početnými skupinami statistů, kteří pomáhali ilustrovat „pozemské“ činy Gándhího ve srovnání se zpívanými texty posvátné knihy Bhagavad Gita, jež tvořily libreto. Texty se prostřednictvím projekce na této půlkruhové stěně také zobrazovaly v angličtině a tři historické postavy – průvodci dějem (Tolstoj, rabín Thákur a Martin Luther King) využívaly polokruhové stavby a výklenků v ní ke svému pozorování „pozemského“ děje. Za pochvalu tentokrát stojí i velmi dobré vedení kamer, které pocit z dokonalého souladu hudby a slova jen a jen umocňovalo. Ne vždy je režie přenosu tak bezproblémová (zejména co se poměru záběrů celku a detailů týče), jako v případě Satyagrahy.

 


Jestliže je projekt přenosů do kin Met in HD hlavně komerční záležitostí, lapající diváky na lesk známých hvězd operního nebe a na tradiční operní tituly v nepříliš progresivních režiích ve stylu „sázka na jistotu“, je zařazení Adamsových a Glassových děl světlou výjimkou toto pravidlo potvrzující. Proto všem, kteří minuli Satyagrahu bez povšimnutí a míjejí i jiné méně „profláknuté“ přenášené tituly, doporučuji výjimku také udělat a zkusit někdy i něco jiného. Garantuji jim, že nebudou litovat.

 

Phillip Glass:
Satyagraha
Dirigent: Dante Anzolini
Režie: Phelim McDermott
Scéna: Julian Crouch
Kostýmy: Kevin Pollard
Světla: Paule Constable
The Metropolitan Opera Orchestra and Chorus
Koprodukce The Metropolitan Opera New York /English National Opera Londýn
Premiéra 4.listopadu 2008 The Metropolitan Opera New York
Met – Live in HD 19.11.2011

M. K. Gandhi – Richard Croft
Prince Arjuna – Bradley Garvin
Lord Krishna – Richard Bernstein
Miss Schlesen – Rachelle Durkin
Mrs. Naidoo – Molly Fillmore
Kasturbai – Maria Zifchak
Mr. Kallenbach – Kim Josephson
Parsi Rustomji – Alfred Walker
Mrs. Alexander – Mary Phillips
Skills Ensemble:
Phil Eddolls, Charlie Folorunsho, Alex Harvey, Nick Haverson,
Tina Koch, Charlie Llewellyn-Smith, Vic Llewellyn, Charlotte Mooney, Kumar Muniandy, Caroline Partridge, Rajha Shakiry, Rob Thirtle

www.metopera.org

 


Související články

  • Operní panorama Heleny Havlíkové (50)
  • Operní panorama Heleny Havlíkové (72)
  • Další sezona přenosů z Met skončila Traviatou z druhé ruky. Co dál?


Komentáře: 29

  1. Dan dne 25.11.2011 v 15:50

    Kdo viděl Příšerné děti nebo Krásku a zvíře ví, že je to nádherná muzika. Ostatní, jak píše autor se připravují o slast :-) a až nadpozemský zážitek.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  2. Anonym dne 25.11.2011 v 15:50

    Byl to bezesporu jeden znejlepších přenosů z MET, byť nebyl pro davy návštěvníků. Představení po pěvecké, ale i herecké a režijní stránce na mimořádně vysoké úrovni, inscenace se příjemně vymykala z často příliš muzeálních inscenací této první scény světa.
    Divím se, že se lidé nechtějí poučit a vidět něco jiného, než věčné Fausty a Traviaty! Kdo nešel na Satyagrahu do kina, může velice litovat!

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  3. Anonym dne 25.11.2011 v 15:51

    Souhlasím, sedělo nás na Andělu sotva třicet, nádherný zážitek. Ta hudba tak vtahuje člověka, že mě zněla v mysli ještě do dvou do rána. Jednoduše krása.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  4. Anonym dne 25.11.2011 v 15:51

    Co je to zase za nesmysly? Glass je přece ten největší pop, co může v opeře být….prý soudobá vážná hudba…ehm…ehm… Pražáci zašli na něco jiného, než je Turandot nebo Aida, a hned se cítí, že jsou noblesní intelektuálové. Včerejší přenos rozhodně žádným opravdovým dramaturgickým vybočením nebyl, úroveň kinodiváků je vskutku zoufalá.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  5. Anonym dne 25.11.2011 v 15:51

    Glass je uznávaný skladatel a hrají se i jeho symfonie. V Salzburku loni provedli pár jeho kusů pro symfonický orchestr a mnoho bylo i nahráno na CD. Zájemcům doporučuji si zapůjčit v knihovně a s hudbou se seznámit, neboť je skutečně omamná. Já při poslechu bývám tak vtažen, že si přeji, aby se zvuky nepřestaly řetězit, aby hudba nikdy neskončila. Skoro jako opium :.)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  6. Anonym dne 25.11.2011 v 15:52

    Když chybí intelekt, tak pak stačí plácat bláboly a myslet si, že ho tím nahradím, že Anonymous 20. listopadu 2011 15:34. Úroveň některých diskutujících je vskutku zoufalá :-) J.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  7. Anonym dne 25.11.2011 v 15:52

    Opium? Je to veskrze tonální, primitivní harmonie, ještě primitivnější melodie (kolikrát jsme včera slyšeli do-re-mi-fa-so-la-si-do do-si-la-so-fa-mi-red-do?). Přeslazené orchestrální sazby. A pravidelný rytmus. Na Frekvenci 1 by měli radost! Ale rozumím, že se to kinodivácké většině líbí, co jiného od ní čekat?

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  8. Anonym dne 25.11.2011 v 15:54

    Myslím, že tam včera moc kinodiváků nebylo (bohudík) :-) Proč jste neposlouchal Frekvenci 1 předchozí. Ušetřil byste :-) :-)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  9. Anonym dne 25.11.2011 v 15:56

    Myslím, že včera tam byli pouze držitelé abonmá na celou přenosovou sezónu. Tedy jen samí kinodiváci, kteří, aby dostali vstupenky na Netrebko, si koupili i vstupenky na Satjágrahu.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  10. Anonym dne 25.11.2011 v 15:57

    A máme tady dalšího anonymniho b…. ! Nemá cenu polemizovat, prosím ignorujte ho. ;)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  11. Anonym dne 25.11.2011 v 15:58

    maSpe: Ano máte pravdu, nic jiného nezbývá :-) Nicméně člověk žasne nad pohnutkami některých diskusních přispěvatelů. Vydalo by to na sociologický průzkum, protože důvody toho, proč někteří píší v diskusích to co píší, jsou jen velmi těžko pochopitelné. Občas to vypadá, jako by byli pod vlivem nebo potřebovali péči psychologa či psychiatra :-)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  12. Jana Hybášková dne 25.11.2011 v 15:58

    Minmálně jeden anonymní znalec v diskusích nás utvrdil, jaká je to škvára a pop :-) I přesto, že dílo pravděpodobně jako 100% ostatních návštěvníků v kině slyšel v životě vůbec poprvé. Opravdu hodné jen a pouze toho takové příspěvky v diskuzích ignorovat. Glass je velmi hraný a uznávaný a narozdíl od levičástvím zasaženého Adamse, jsou i scénická díla tohoto skladatele více meditativní a nadčasově filosofická. Rozhodně patří k žijícím skladatelským legendám a Praha i Brno mělo tu čest poznat jeho Krásku a zvíře a Praha loni Alicí Nellis výborně zrežírované Šílené děti. Tohle byl další pohled na jeho dílo, který se nám naskytl. Opět úplně jiné a přesto úchvatné.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  13. Anonym dne 25.11.2011 v 15:58

    Já vážně nechápu, co se tady řeší. Stejně tak nerozumím tomu, proč se všichni navážejí do Anny Netrebko. Báječně zpívá a navíc je to krásná ženská. Ovšem je možné, že se někomu více líbí „těžkotonážní“ zpěvačky. Proti gustu …
    Co se týče „věčných“ Traviat či Faustů, nemohu říci nic víc, než že je to nádherná hudba, jakou lze poslouchat pořád a nikdy se neomrzí. Ovšem neberte to tak, že by mě nezajímalo nic nového. Naopak, Satyagraha byla zajímavá podívaná, která stála za to.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  14. Anonym dne 25.11.2011 v 15:59

    Více než kde jinde platí, že je dobré vědět na co jdu: Jdu.li na horor do kina bude očekávat, že se budu bát, jdu-li na komedii smát. Jdu.li na veristické dílo, vžene mi to slzy do očí, jdu -li na jazzový koncert nebude to Andrew Lloyd Weber a jeho broadwayské muzikály. Neboli, když používám svůj rozum, umím si vybrat podle svého vkusu. Jediné, co nědělám, že si vybírám operní titul podle toho, jestli tam zpívá Netrebko nebo Kaufmann, to fakt ne :-) To mě opustilo v patnácti spolu s Jankem Ledeckým, kterého jsem milovala a jeho plakáty si lepila nad postel. J.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  15. Anonym dne 25.11.2011 v 15:59

    Ach jo. Je Glass kýčař? Občas. Napsal spoustu vaty? Bezpochyby. Napsal překrásný, skutečně silný věci? Taky. A Satyagrahu mezi ně po včerejšku – čistě v rámci svýho vkusu, kde spolu jinak kamarádí třeba Purcell, Beethoven, Webern, Ligeti.. – řadím. Poslední dějství se vleklo a poposedával jsem i já, byť jinak nemám s repeticema sebemenší problém, ale v rámci celku to fungovalo a ladilo s osobním vývojem ústřední postavy.

    Nejvíc jsem ocenil ty v zásadě banální nápady (boty, ramínka, židle – přilby, lepenka), při jejichž „otočení“ ve mně vždycky zlehka hrklo. A Glassův hudební jazyk vlastně vnímám podobně. Chápu, že onde v někom hrkalo šokem, že TO JE PŘECE DO RE MI FA.., ale měřit kvality hudby jen na základě její komplexnosti je matematika, ne umění (a to nic proti matematice, zrovna počty musí být při provádění Glasse PEKLO).

    Ach, teď ještě tak podobně napadnutou inscenaci Achnatona a bude na světě zase o píď líp.

    2

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  16. Anonym dne 25.11.2011 v 15:59

    připojuju se k názoru, že traviata se dá poslouchat (takřka:)) ) pořád a že Netrebko krásně zpívá.
    Satyagrahu bych viděla ráda, bohužel ve stejný termín jsem měla možnost slyšet jinou operu, naživo v jednom prestižním operním domě, tj. jsem si vybrala jinou možnost. docela mi to bylo líto, ale nešlo stíhat oboje, možná se ta satyagraha ještě objeví třeba na metplayeru.
    Hanka

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  17. Anonym dne 25.11.2011 v 15:59

    A Glass není levičák? A co ty scénické narážky na mlácení demonstrantů na Wall Street? A co narážky na apartheid během interview, co Glass dával před třetím dějstvím? A kdo si myslíte, že včera v Metropolitní opeře po představení aplaudoval ve stoje? Voliči Republikánské strany? No to snad ne! Glass je úplně stejný levičák jako kterýkoliv jiný umělec žijící v New York City. Na co si to tady paní Evropanka hraje?

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  18. Anonym dne 25.11.2011 v 15:59

    Neuvěřitelné, jak se někteří přispěvatelé v diskusi neumějí chovat.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  19. Ivča dne 25.11.2011 v 15:59

    Já se drze přiznávám – byla jsem na tomto představení v rámci předplatného na tuto sezónu přenosů s kamarádkama a o první přestávce jsme utekly do nejbližší hospody všechny ty smíšené dojmy rozpít. Obávám se, že asi už zůstaneme u Ernaniho, Siegfrieda, Toscy a Traviaty a všelijakých těch Ann Netrebko, Juanů Diegů Flórezů a Plácidů Domingů a tak vůbec … Možná to všechno není dostatečně avantgardní, ale nám primitivům kinodiváckejm to ke štěstí a radosti fakt stačí …

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  20. Anonym dne 25.11.2011 v 15:59

    Ivčo, beze vší ironie máte můj obdiv – a to jsem z těch, které se Satyagraha nadchla. Máte můj obdiv, že se svůj názor nebojíte takovýmhle stylem přiznat, nejspíš bez obav, že se Vám tu budou snobové vysmívat. Myslím ale, že i k podobné muzice, jako Satyagraha je, taky jednou dospějete. I já začínal v mládí u Verdiho a už třeba Figarova svatba mě nebetyčně nudila, o Stravinském atd ani nemluvě:-) Karel

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  21. Ivča dne 25.11.2011 v 16:00

    Karle, díky moc za morální podporu. Hlásím, že od Verdiho dospěla jsem již k Wagnerovi, Figarova svatba mě dosud nenudí a nenudil mě ani kupříkladu Boris Godunov nebo Kníže Igor a Ghándího jako historickou osobnost velice obdivuji, nicméně propříště raději sáhnu po filmu nebo odborné literatuře …

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  22. newt dne 25.11.2011 v 16:00

    Glass jakožto buddhista bude asi dost nad věcí, co se pravolevýho vidění světa týče. Navíc představení neinscenoval a podle slov, co zazněly v přestávkách, připomínkoval veškerý přípravy jen minimálně (inu, minimalista!).

    Jakožto pravičák bych každopádně rád dodal, že na Wall Street většina demonstrantů volá po spravedlivým potrestání lidí / společností, zodpovědnejch za finanční krach. Házet všechny tyhle demonstranty do jednoho pytle a ten pak nálepkovat „levičáci“ je krajně neinformovaný hulákání, za kterým celkem zřetelně slyším to cha-cha-cha-cha ze Satyagrahy..

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  23. Anonym dne 25.11.2011 v 16:00

    Pokud vím, tak na Wall Street se demonstruje za spravedlivější distribuci bohatství ve společnosti. Aby nejbohatší 1% bylo solidárnější se zbývajícími 99% populace. Není mi jasné, co je na tomto pravicového…

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  24. Anonym dne 25.11.2011 v 16:00

    vyborne predstaveni, vzacne vyrovnane po vsech strankach … ani minutu me nenudilo. je fajn ze opera neni jen verdi a mozart … a je fajn ze opera je i verdi a mozart … a je fajn ze se najde i par pitomcu co se proti tomu musi vymezovat – jinak by na svete byla nuda ;)

    robert

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  25. Anonym dne 25.11.2011 v 16:00

    A už tu zas máme politiku. Neuvěřitelné, někteří diskutující ji dokážou zátáhnou do jakéhokoliv tématu…

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  26. Tomáš Hruš dne 25.11.2011 v 16:01

    Newt: Glass není přece minimalista, ale repeticionista (je to tak správně? :-)) — takže připomínkoval sice minimálně, zato ale opakovaně ;-)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  27. Anonym dne 25.11.2011 v 16:01

    A kdo vám to řekl, že minimalista není? Stačí se podívat do slovníků, všude je tak označován.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  28. Tomáš Hruš dne 25.11.2011 v 16:01

    a) byl to z mé strany pokus o vtip, pokud jste ho nepochopil/a, je to samozřejmě má chyba, omlouvám se vám, byť netuším komu vlastně
    b) cituji z textu: „Glass nechce, aby jeho styl byl nazýván minimalismem“

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  29. Anonym dne 25.11.2011 v 16:01

    Nemyslím si, že by zabroušení do politiky, bylo v diskuzi u tohoto díla nevhodné. Konec konců je to docela politicky agitační opera. Tady je srozumitelně a dobře vysvětleno, o co jde dnes na Wall Street:

    http://zpravy.ihned.cz/svet-usa/c1-53758450-proti-cemu-se-protestuje-u-wall-streetu-kazdy-sedmy-american-zije-v-chudobe

    Pokud rozumíte, angličtině doporučuji dokoukat video, které je součástí článku, až do konce. Možná některým pravičákům dojde, kam pravicová demagogie vede.

    Pokud se to celé shrne, tak demonstrantům na Wall Street jde o progresivní zdanění, to opravdu není příliš pravicové.

    Ad Tomáš Hruš – kdyby to tady šlo, tak Ti repeticionistu olajkuju:)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni:



Před prvním přidáním svého komentáře se musíte zaregistrovat:

Heslo vám bude automaticky zasláno emailem.

Váš email nebude zveřejněn.

V případě dotazů nás prosím kontaktujte na adrese info@operaplus.cz


čtvrtek 24.5.2012

Výročí

24. května 1912 se narodila australská sopranistka Joan HAMMOND (+26.11.1996)

Nejnovější komentáře
  • Boris Klepal: Mně skutečně nevadí, že si někdo myslí něco jiného, ale měl by argumentovat a ne překrucovat fakta, pro...
  • Tom: Je zvláštní, jak hodně funguje u prostého čtení textu projekce vlastního očekávání a vkládání významů, které v...
  • Tom: Víte co, já myslím, že p. Klepal to nenapsal zle, prostě že by to stálo za podrobnější rozbor, možná trochu...
  • Dan: a ještě mě napadl malý dovětek: Onehdá jsem se setkal na jedné besedě s lidmi, kteří hovořili s jednou z našich...
  • Dan: To tu mezi svými jistě jste, jinde by se někdo těžko zabýval Zráním. Nicméně je podle mne chybné si myslet, že...
  • autorka: Kdyby Suk byl Mahler, tak se tu nemáme o čem přít. Před Mahlerem se ze sálu neutíká… Mimochodem to...
  • Viktor: Lituji, ale animózní výrok o paní Havlíkové(kterou osobně vůbec neznám, aby bylo jasno)- „její...
  • Gregor Samsa: podobně lze ovšem říct, že takhle se recenze nepíší ;-)
  • landau: Omlouvám se, asi jsem použil příliš silná slova a nejsem na to pyšný. Mně se ale opravdu zdá, že tato...
  • Dan: Dobrý den, vy ne, vy jste reagoval korektně, ale landau měl ignorantský diskusní příspěvek :-) Takhle se přeci...
Přečetli jsme
  • Kauza FOK: Otevřený dopis primátorovi Svobodovi

    Kauza FOK: Otevřený dopis primátorovi Svobodovi

    Otevřený dopis panu Bohuslavu Svobodovi, primátorovi hlavního města Prahy  Vážený pane primátore, s obavami...

     
    Více
  • Edita Gruberová znovu na Pražském jaru

  • Jiří Bělohlávek převzal Řád britského impéria

  • Ke změnám na Ministerstvu kultury

  • Přijde nová neřízená střela?


                Další články >

Nejčtenější články
  • Nekonečné ovace pro Gruberovou

  • Náměstek Radek Zdráhal na Ministerstvu kultury končí

  • Operní panorama Heleny Havlíkové (72)



Soutěže
Bach: Braniborské koncerty - Musica Florea 31.5.2012 Praha České muzeum hudby (2 vstupenky)

Bach: Braniborské koncerty – Musica Florea 31.5.2012 Praha České muzeum hudby (2 vstupenky)


Pavel Haas Quartet - 18.6.2012 - Praha Rudolfova galerie Pražského hradu (2x2 vstupenky)

Pavel Haas Quartet – 18.6.2012 – Praha Rudolfova galerie Pražského hradu (2×2 vstupenky)


Výherci soutěží

Získat aplikaci Adobe Flash Player

Získat aplikaci Adobe Flash Player


Opera Plus in your language

Impressum
Veškerá práva vyhrazena. Publikování, šíření a jakékoli další užití obsahu Opery Plus je možné jen s výslovným písemným souhlasem redakce. Kontakt: info@operaplus.cz
Mapa stránek
Aktuální přehled stránek
Pravidla diskuze
Komentáře čtenářů nevyjadřují stanovisko autorů článků ani redakce. Do diskuze čtenářů smějí příspívat jen registrovaní uživatelé Opery Plus, a to podle stanovených pravidel.
Návštěvní kniha
Své vzkazy ostatním čtenářům i redakci a také nekomerční soukromé inzeráty můžete po zaregistrování psát zde. Pro jejich vkládání i registraci platí stejná pravidla jako pro diskuzi.
Spolupracujte s námi
V případě zájmu o autorskou, mediální či jakoukoli jinou formu spolupráce s námi, stejně jako o inzerci na Opeře Plus nás neváhejte kontaktovat.
Partneři
Děkujeme za spolupráci, důvěru a podporu.
Podpořte nás
Internetový portál Opera Plus je projektem neziskovým. Při zajišťování jeho provozu proto musíme spoléhat výhradně na soukromé zdroje.
Počet návštěv
Prohlášení o soukromí | Užívání služeb
Copyright 2009-2010-2011-2012 - OperaPlus. Všechna práva vyhrazena.
Market eshop for XML feed dropshipping eshop for XML feed dropshipping