Koukněte se paní Evropě pod sukni. Adésovu operu Powder Her Face nastudovali v Brně v české premiéře

České publikum dnes poprvé dostane příležitost zhlédnout a vyslechnout operu Powder Her Face od britského skladatele Thomase Adése. Dílo inspirované skandály Margaret Campbell, vévodkyně z Argyllu, nastudovalo Národní divadlo Brno. Operní soubor představení zasadil do Mozartova sálu divadla Reduta. Jeviště je uprostřed sálu, publikum se usadí po obou stranách.

Děj opery sice vychází ze skutečných událostí, není však přesným popisem životních osudů vévodkyně, jejíž milostné eskapády a rozvodové tahanice plnily před půlstoletím stránky britských novin. V celé opeře rozdělené do osmi scén nepadne jediné pravé jméno, změněna jsou většinou i data. Libreto je plné černého humoru a dvojznačností.

Thomas Adès: Powder Her Face - vizuál k inscenaci ND Brno (foto NDB)
Thomas Adès: Powder Her Face – vizuál k inscenaci ND Brno (foto NDB)

Podle divadelníků opera zachycuje střípky obrazů z mizejícího světa britské šlechty na příkladu ženy, která urputně lpěla na svém stylu života bez ohledu na reálnou situaci. “Ten příběh a ta osobnost v sobě koncentrují a sugestivně vystihují paradoxy našeho vnímání hodnot, úspěchu, morálky, krásy… Ta opera ve své podstatě obnažuje princip krize naší evropské civilizace,” uvedl režisér Tomáš Studený. Opera prý publiku umožní “kouknout paní Evropě pod sukni”.

Čtyřiačtyřicetiletý Adés napsal operu o Campbellové v roce 1999. Kritika ji přijala veskrze kladně, zároveň se o díle začalo hovořit také kvůli explicitnímu zachycení detailů z vévodkynina sexuálního života. Podle odborníků ale opera není prvoplánově skandální. Vybízí posluchače k úvahám o umírání, pomíjivosti a sebedestrukci, stejně jako o rozmařilosti a prázdnotě znuděného života v hojnosti.

Thomas Adès (foto archiv)
Thomas Adès (foto archiv)

Thomas Adès se v pestré partituře nechal ovlivnit různými žánry od kabaretu a jazzu až po vážnou hudbu skladatelů Igora Stravinského či Albana Berga. Podle dirigenta Marka Ivanoviće je orchestrální part mimořádně náročný, a to zejména pro dechy, které přecházejí v rychlém sledu z extrémních hloubek do extrémních výšek. Také pěvcům dá opera zabrat, je náročná na zapamatování, intonaci a rytmus.

V hlavní roli vévodkyně alternují Lucie Hájková a Hana Škarková. O úlohu ředitele hotelu se podělí Josef Škarka a Adam Leftwitch. Elektrikáře zpívají Tomáš Kořínek a Marek Olbrzymek, komornou Marta Reichelová nebo Martina Masaryková.

Brněnský soubor dílo uvede v anglickém znění s českým překladem v titulkovacím zařízení. Inscenace podle webových stránek divadla není vhodná pro děti a mládež do 18 let. Zájem o vstupenky na vypsané reprízy je velký, ve čtvrtek odpoledne zůstával v předprodejích jediný lístek. Z české premiéry Adèsovy opery v Brně připravujeme recenzi.

Thomas Adès:
Powder Her Face
Dirigent: Marko Ivanović / Pavel Šnajdr
Režie: Tomáš Studený
Scéna a kostýmy: Zuzana Přidalová
Videoprojekce: Tomáš Hrůza
Dramaturgie: Patricie Částková
Orchestr Janáčkovy opery
Premiéra 29. ledna 2016 Reduta Brno

Vévodkyně – Lucie Hájková / Hana Škarková
Ředitel hotelu – Adam Leftwitch / Josef Škarka
Elektrikář – Tomáš Kořínek / Marek Olbrzymek
Komorná – Martina Masaryková / Marta Reichelová

www.ndbrno.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat