Křišťál a zrcadla. Balet ND zkouší Sněhovou královnu, tančit se bude na Prokofjeva

Druhou premiérou současné sezony bude pro Balet Národního divadla Sněhová královna. Balet inspirovaný pohádkou Hanse Christiana Andersena a vystavený na Prokofjevově hudbě bude mít v choreografii Brita Michaela Cordera českou premiéru 3. března ve Státní opeře.

Michael Corder / Sergej Prokofjev: Sněhová královna - asistentka choreografa Marilyn Vella-Gatt a sólista Baletu ND petr Strnad při zkoušce (foto Balet ND)
Michael Corder / Sergej Prokofjev: Sněhová královna – asistentka choreografa Marilyn Vella-Gatt a sólista Baletu ND Petr Strnad při zkoušce (foto Balet ND)

Choreograf se inspiroval méně hraným baletem Sergeje Prokofjeva Kamenný kvítek vytvořeným v letech 1948 až 1953. Pod tlakem cenzury v tehdejším Sovětském svazu se Prokofjev a jeho manželka rozhodli postavit balet na staré pohádce pocházející z oblasti Uralu. Mezi třemi postavami Danilem, jeho nevěstou Kateřinou a Paní měděné hory se odehrává novoromantický příběh boje dobra a zla.

Michael Corder / Sergej Prokofjev: Sněhová královna - vizuál k inscenaci ND (foto balet ND)
Michael Corder / Sergej Prokofjev: Sněhová královna – vizuál k inscenaci ND (foto balet ND)

Choreograf Michael Corder vytvořil Sněhovou královnu v roce 2007 pro baletní soubor English National Ballet. Příběh tohoto baletu v Corderově pojetí nevypravuje jenom pohádku o vládkyni zimy, ale také přináší poselství: vyzdvihuje statečnost dívky Gerdy v protikladu k přesvědčivosti Sněhové královny jako ztělesnění zimy a moci přírody. Právě motivy přírody se objevují i v pohádce Hanse Christiana Andersena, kterou je dílo inspirováno.

Příběhové motivy podtrhuje i scénografie a kostýmní výprava výtvarníka Marka Baileyho. “Pokud jde o scénu, snažil jsem se především o to, aby palác Sněhové královny působil, jako kdyby byl z ledu. Použili jsme také mnoho zrcadel, jelikož zrcadlo Sněhové královny je jedním z klíčových prvků díla,” říká výtvarník. Kostýmy jsou z velké části tvořené transparentní látkou, mnohé jsou ručně malované a pokryté křišťálem, což jim podle autora dodalo vzhled ledu a sněhu. Kostýmy a kulisy se v těchto dnech dokončují v pražských dílnách a ateliérech Národního divadla.

První sólistka baletu ND Nikola Márová při focení vizuálu ke Sněhové královně (foto balet ND)
První sólistka baletu ND Nikola Márová při focení vizuálu ke Sněhové královně (foto balet ND)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat