Kroužící Loïe Fuller, roztančená módní show a Pavel Knolle jako režisér v Týdnu s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Je tam jedna scéna, kterou živě přenášíme, přidali jsme ji do druhé verze. Projekce je připravená, tanečník umí choreografii a orientuje se klasicky podle muziky a pohybu filmu, ale my to přenášíme v jiné perspektivě na jiné plátno jako součet dvou akcí. To je jediná část, kde se něco děje takhle živě.

Pavel Knolle: Cube – Laterna magika (foto Benjamin Peguero)

Koncept interaktivity vás neláká?

Do projektu Cube jsme šli naopak s tím, že si chceme hrát s iluzí, že chceme diváky přesvědčit o tom, že to, na co se dívají, je živé a reaguje to vzájemně na sebe, zatímco vše je ve skutečnosti připravené. Cítíme, že v tom právě je kouzlo Laterny magiky… Které právě neprozřetelně prozrazujeme.

Pro mě jako pro diváka, když vidím něco živého v přímém přenosu a vím, že je to živě, taková akce nemá kouzlo iluze. Je to realita tak, jak je. Kdežto my chceme v Laterně magice vytvářet iluzi, hrát si s tím, že jsme někde jinde, než to vypadá, že jsme, že se prostor hýbe jinak, než se ve skutečnosti hýbe. Pro mě je veškeré divadlo o iluzích, o předstírání reality.

Veškeré divadlo, to mi připomíná – sledujete současnou taneční scénu?

Záleží na tom, co si člověk představí pod pojmem „současný tanec“, ale myslím, že ano. Zajímá mě v podstatě všecko, snažím se chodit a sledovat, co se děje. Snad mám přehled (smích). Pro mě je důležité vidět i představení, která se mi nelíbí, protože mi to ukazuje spoustu věcí, kterým se sám chci vyhnout. Nemyslím to nějak zle nebo posměšně, prostě sleduji estetiku, srozumitelnost a vztahuji to na to, co bych sám chtěl nebo nechtěl na jevišti dělat. Nemluvím jen o pohybu, ale i o výtvarném řešení, o hudbě…

Tak ať je těch pozitivních inspirací co nejvíc – všechno nejlepší k narozeninám!

Vizitka:
Pavel Knolle (8. ledna 1967) se narodil v Novém Boru a vystudoval pražskou Taneční konzervatoř, po studiích nastoupil angažmá v Laterně magice, kde působil jako sólista ve všech představeních. Na počátku devadesátých let spoluzakládal s choreografem Davidem Slobašpyckým baletní skupinu Pražský festivalový balet, se kterou se zúčastnil několika zahraničních turné (USA, Portugalsko, Čína, Turecko). Hostoval v divadle F. X. Šaldy v Liberci (Krysař, Romeo a Julie, choreografie Petr Šimek) a v Baletu Národního divadla v Praze (Mozart? Mozart!, choreografie Petr Zuska). Příležitostně se věnuje návrhům kostýmů a scén pro taneční a baletní inscenace (Laterna magika, Pražský komorní balet, Národní divadlo Brno, Divadlo F. X. Šaldy, Národní divadlo moravskoslezské, Severočeské divadlo Ústí nad Labem, Jihočeské divadlo a další). V roce 2002 byl nominován na Cenu Thálie za výkon v duetu Les Bras de Mer (choreografie Petr Zuska, v rámci inscenace Graffiti) a získal cenu Tanečního sdružení České republiky. Od roku 2010 se stal vedoucím uměleckého souboru Laterny magiky, nově přičleněného pod Národní divadlo.
(zdroj: narodni-divadlo.cz)

***

PF 2017 z Memphisu

Je tak obtížné zůstat stranou kauz, které rozhýbou vody médií a sociálních sítí, i když se pohybujete v tak subtilní oblasti, jakou je taneční a baletní umění. Protože si myslíme, že balet je umění univerzální, které nezná hranic prostoru ani času, určitě nikomu nebude vadit, když se rozloučíme novoroční fotografií, která virálně okupovala Instagram – PF baletního souboru Collage Dance Collective Memphis. Fotografii s pěticí baletek převzal na profil magazín Taji Mag, Black Beauty and Culture a za pár dní fotka nasbírala přes dvacet tisíc pozitivních ohlasů, reálný dosah je samozřejmě mnohem větší. Tanečnice na snímku Brandye Lee, Daphne Lee, Kimberly Ho-Tsai, Nikki Taylor a Luisa Cardoso mají rozdílné kořeny, nejen afroamerické, ale také z Francouzské Guyany a Brazílie. Soubor touto fotografií chce nejen popřát vše nejlepší do nového roku milovníkům baletu, ale také upozornit na to, že klasický balet již dávno není jen dominantou evropské tradice, ale že v tomto umění mají své místo talentovaní umělci bez ohledu na původ, barvu a rasu. Souhlasíte?

PF 2017 Memphis’ Collage Dance Collective (foto Andrew J. Breig, screenshot z Instagramu Taji Magazine)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář

Reklama