Lesk i bída nové sezony v Baletním panoramatu

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Baletná panoráma Pavla Juráša (191)
Tentoraz:

  • Česká baletná sezóna 2016/2017
  • Slovenská baletná sezóna 2016/2017
  • Orfeus Bubeníčkov
  • Čo sleduje Mathias Deneux?

 

Česká baletná sezóna 2016/2017
Pre lepšiu koordináciu je dnes pripravený pre čitateľov Panorámy prehľadný súpis baletných premiér našich divadiel. Pretože sezóna sa už rýchlo rozbehla. Tak na chvíľu ako v seriálu reklama na nastávajúce kultúrne udalosti preruší detektívnu esej o Nurejevovi.

Začnem v Prahe na prvej scéne, teda pri Balete Národného divadla. Sezónu otvorí 10. novembra 2016 premiéra pôvodného baletu Malá mořská víla. Dramaturgia síce trošku zmeškala guľaté jubileá Hansa Christiana Andersena v minulom roku, ale aj tak je titul viac než zaujímavý už len inscenačným tímom, ktorý preveril balet Čarodejov učeň. Choreograf Jan Kodet, réžia a libreto SKUTR, scénograf Jakub Kopecký či kostýmová výtvarníčka Alexandra Grusková. Autorom hudby, ako v prípade už spomenutého Čarodejovho učňa, je Zbyněk Matějů. Baletní fanúšikovia tak budú mať šancu porovnávať so svetovými choreografmi a rodiny s deťmi budú mať divadelne pôsobivý titul k spoločnej návšteve divadla.

2. marca 2017 čaká súbor ďalšia významná premiéra – Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness od Nacha Duata. Pre súbor je to skvelá šanca stretnúť sa so žijúcim choreografom, bohužiaľ však dielo je už tak obohrané a možno ho vidieť na mnohých scénach, že je otázkou, aký prínos bude mať. Azda interpretačný. Veď do Berlína, kde sa Duato usadil, je len kúsok a z národného baletu tam urobil archív svojich choreografií.

Tretia premiéra na javisku novej scény vychádza z línie končiaceho šéfa súboru. „20. května 2007 se v Národním divadle odehrála premiéra mého autorského tanečního divadla Brel – Vysockij – Kryl / Sólo pro tři. Představení, které je velice specifické a v mnoha směrech ojedinělé a unikátní, se již mnoho let těší obrovskému zájmu diváků jak zde v Praze, tak v mnoha světových destinacích, kde jsme hostovali. Právě po deseti letech od jeho vzniku jsem se rozhodl přijít s něčím, v čem bude patrná jistá návaznost, dramaturgická a symbolická. S něčím, co ponese příbuzné strukturální a tematické stopy, ale co zároveň bude stylově odlišným a svébytným originálem se svou vlastní novou výpovědí,“ hovorí Petr Zuska. V spolupráci s hudobníkmi Jaromírom Nohavicom a Beatou Bocek pripraví Sólo pro nás dva. Názov má viac rovín, objasňuje choreograf: „Může být sólem pro vztah mezi mužem a ženou. Sólem pro člověka a jeho démona skrytého někde uvnitř. Sólem pro dospělého a malé dítě, kterým kdysi byl a které někde po cestě ztratil. Je to rovněž sólem pro mne – odcházejícího a Filipa Barankiewicze – přicházejícího uměleckého šéfa, kterému brzy po této premiéře soubor předám. A v neposlední řadě se jedná o sólo pro Jaromíra Nohavicu a Beatu Bocek. Dva současné skvělé muzikanty a zpívající básníky, kteří se svou individuální tvorbou přirozeně ocitají na rozhraní polské a české identity a duše. Tedy i z hlediska Filipa a mne se dá celá idea nahlédnout také jako Sólo pro Česko a Polsko,“ uzatvára Petr Zuska svoje dlhé obdobie na čele Baletu prvej scény. Opona sa symbolicky otvorí aj uzavrie 15. júna 2017.

Laterna magika prispeje do repertoáru projektom Cube od choreografov Štěpána Pechara a Davida Stránskeho, ktorý mal predpremiéru už 1. septembra. Dramaturgia na prvú scénu trochu rozpačitá a tradične neproporčná.

Národní divadlo Praha (zdroj ND Praha)
Národní divadlo Praha (zdroj ND Praha)

Druhý veľký súbor – Balet Národního divadla Brno – má pred sebou dve premiéry. Umelecký šéf Mário Radačovský privádza k spolupráci po dlhej dobe – je to dvanásť rokov – do Brna Petra Zusku. Od doby jeho D. M. J. uplynul pekný rad rokov a bola to vtedy inscenácia veľmi vydarená, takže publikum bude očakávať s napätím tentokrát prvý Zuskov celovečerný opus pre moravskú metropolu. Choreograf vsadil na istotu, na štýl, ktorý má rád. Hudba Jiřího Pavlicu dáva znalým trochu tušiť, o čo pôjde v titule s názvom Chvění. Pavlicu doplní Henryk Górecki. „Chvění je inspirováno básní Vladimíra Holana Poslední list, ale také současným obrazem našeho světa počátku 21. století. Daleko naléhavěji než kdykoliv dříve dnes zaznívají odvěké otázky, které si myslící bytosti kladou již od nepaměti – kdo vlastně jsme a kam jdeme? V rámci smyslu našich ‚miniaturních‘ životních příběhů a osudů, v rámci naší individuální motivace a toho, co považujeme za dobré a správné, v rámci nejistoty naší existence,“ hovorí tlačová správa k premiére. Diváci si budú môcť so Zuskom a Holanom „položit otázku, která nemilosrdně pronikne do našich niter: Co já? Otázku, která zůstává nezodpovězena, jelikož představuje jedno z největších tajemství lidské existence.“ Premiéra je plánovaná komicky na 10. novembra. Takže hostia, odborná verejnosť a komisia Thálie sa budú musieť rozpoliť, aby zvládli premiéry v Prahe a Brne. Pravdepodobne kvôli festivalu Janáček Brno termín vyšiel tak divne, ale aj tak je dosť bláznivé z toľkých dní v roku sa takto prekrížiť. V aktuálnom čísle časopisu Národného divadla Brno Diva si čitatelia môžu prečítať aj sympatický rozhovor Karla Litteru s choreografom Zuskom.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Související články


Napsat komentář

Reklama