Letem barokním světem

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Zdání klame
Platí to dvojnásobně o některých dramaturgických projektech letošního Svatováclavského hudebního festivalu v čele s dvojicí koncertů katalánské mezzosopranistky Marty Infante a jejího uměleckého partnera, hráče na dvouřadou barokní harfu a rodáka z „konce světa“ v Santiagu de Compostela Manuela Vilase, kteří vystoupili na koncertech v Paskově a Ostravě-Třebovicích 8. a 9. září 2015 (recenzuji koncert v kostele sv. Vavřince v Paskově). Zatímco hudba středoevropského, případně italského baroka je festivalovému publiku po dvanáct let takřka denním chlebem, francouzské, skandinávské, nebo dokonce pyrenejské baroko, jakkoliv blízké italským vlivům, je ostravskému publiku vzácné. Prvním důvodem k návštěvě dramaturgicky umně sestaveného a výrazově velmi intimního a koncentrovaného programu tak byla ojedinělá kombinace jednohlasých vokálních kompozic sedmnáctého a osmnáctého století.

Druhým lákadlem bylo setkání s mezzosopranistkou samotnou, kterou její spolužáci, kolegové z operního souboru Národního divadla moravskoslezského a pamětníci z řad ostravského operního publika pamatují z dob jejích ostravských studií na Institutu uměleckých studií, dnes Fakultě umění, a z angažmá v operním souboru v devadesátých letech. Marta Infante na svá ostravská léta, ale i na pedagogy v čele s Drahomírou Míčkovou, umělecké vzory a současné umělecké partnery s dech beroucími jmény dirigentů Enrico Onoffri, Giovanni Antonini, Paul Goodwin, Ottavio Dantone, Richard Egarr nebo Rinaldo Alesandrini zavzpomínala ve druhém z festivalových doprovodných Setkání s umělci Svatováclavského hudebního festivalu 9. září 2015 v ostravském klubu a antikvariátu Fiducia, v duchovní dílně, jakých není v Ostravě mnoho.

Třetím důvodem, proč navštívit koncert dua Infante-Vilas, byl koncertní program samotný. Odkrýval překvapivě intimní, subjektivně koncentrovanou tvář pyrenejského hudebního baroka. Interpretka sama – ať již v roli autorky průvodního slova v programu koncertu, nebo jako zpovídaná umělkyně v klubu Fiducia – akcentovala spíše introvertnější charakter španělského baroka, chronologicky opožděného za barokem italským a jím silně inspirovaného.Svatováclavský hudební festival 2015 - Marta Infante, Manuel Vilas - kostel sv. Vavřince Paskov 2015 (foto SHF / Ivan Korč)Páteří večera byly jednohlasé vokální kompozice, přerušované instrumentálními čísly, rytmicky srozumitelné a melodicky evokující španělský žánr „tono“, sólovou píseň duchovní i světskou, a to na nejrůznější témata spojená motivem lásky. Strukturální srozumitelnost kompozic, střídajících strofy s refrény, a obsahová přístupnost a bezprostřední srozumitelnost byly podrženy absencí vokálních ozdob. Italské kantáty připomínalo snad jen „tono“ Mis suspiros, zarzuelami na posluchače dýchla skladba Sosieguen, descansen Sebastiana Duróna. Univerzálnost harfy jako sólového a doprovodného nástroje, bez nějž se neobešly chrámové kapely ani domácí muzicírování, zaujala v mistrovském podání instrumentalisty, ovšem i sběratele a hudebního badatele Manuela Vilase, jehož skromné pódiové vyjadřování a profundní znalost nástroje nemohly nezaujmout, třeba v instrumentální kompozici Versos de primer tono Neapolitánce Trabaciho nebo v tancích Diega Fernándeze de Huete z Toleda. Tak jako ostravské diskusi vévodil srdečný projev a krásná čeština Marty Infante, tak jejímu paskovskému koncertu vévodil krásně znělý, žensky rozechvívající hlas s velmi příjemnou a znělou střední polohou. Nezbývá než se těšit na další ostravské vystoupení Marty Infante, kterou na jaře letošního roku v bachovském programu za doprovodu Collegia Mariana Jany Semerádové poznalo i pražské publikum. Snad nebudeme muset dlouho čekat na ostravský návrat paní Infante, třeba v repertoáru středoevropské hudby devatenáctého a dvacátého století, kterou s úspěchem propaguje na koncertních pódiích Pyrenejského poloostrova. Že bude Marta Infante letos na podzim studiově nahrávat Dvořákovy písňové cykly, včetně těch v zahraničí méně známých, by mělo být českému publiku a promotérům jen posledním důvodem, proč Martu Infante, dámu širokého úsměvu a krásného tmavého hlasu, pravidelně zvát na česká pódia.Svatováclavský hudební festival 2015 - Marta Infante, Manuel Vilas - kostel sv. Vavřince Paskov 2015 (foto SHF / Ivan Korč)
Hodnocení autora recenze: 90 %

***

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - M.Infante, M.Vilas (Svatováclavský hudební festival 8./9.9.2015)

[Total: 4    Average: 4.8/5]

Vaše hodnocení - Bach: Mše h moll (Svatováclavský hudební festival 10.9.2015)

[Total: 0    Average: 0/5]

Vaše hodnocení - Collegium Marianum, D.Guillon (Svatováclavský hudební festival 12./13.9.2015)

[Total: 0    Average: 0/5]

Související články


Napsat komentář