Léto v New Yorku aneb 50 let festivalu Mostly Mozart

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Rozhovor s ředitelkou hudebního programu Lincoln Center Hanako Yamaguchi

Hanako Yamaguchi (foto Steve J. Shernan)
Hanako Yamaguchi (foto Steve J. Sherman)

Festival Mostly Mozart patří mezi největší a nejznámější letní festivaly klasické hudby na světě. Jaké byly okolnosti a vize, které vedly před padesáti lety k založení tohoto festivalu? Proč vznikl v New Yorku festival věnovaný právě Mozartovi? A jaké je tajemství jeho úspěchu, který trvá dodnes?

Mostly Mozart má neuvěřitelný úspěch již od prvního ročníku. V roce 1966 vznikl jako čistě mozartovský festival: šestadvacet programů, délka čtyři týdny, vstupenka stála tři dolary, a když jste si jich koupili deset, byla každá jen za dva. Okamžitě tak festival provázely davy lidí a vzrušení.

Ptáte se, proč Mozart? Málokterý skladatel, pokud je mi známo, napsal podobné množství skladeb. Tuším, že zkomponoval na 835 děl či jejich fragmentů, a to ve všech možných žánrech: psal symfonie, koncerty, komorní hudbu, opery… Zkrátka obsáhl takřka vše. Tím pádem bylo snadné vystavět koncertní programy na jeho díle. A pak je tu samozřejmě jeho hudba, jeho vytříbený, překrásný styl, který pro nás představoval hezký protiklad k běžné koncertní sezoně v průběhu roku. V létě Mozart působí takřka jako sklenička osvěžujícího ryzlinku. Pochopitelně to nezůstalo jen na něm: postupně byl přidán Haydn, Schubert a Beethoven, načež nastala fáze mostly Mozart [převážně, hlavně Mozart]. Mezi lidmi byl už tento termín nějakou dobu užíván, a tak si myslím tvůrci řekli, že je to chytlavá fráze, a rozhodli se toho využít. Dnes už je pevnou součástí festivalu a ten název znají lidé všude na světě.

Lincoln Center New York (foto archiv)
Lincoln Center New York (foto archiv)

Mostly Mozart přináší nejen díla, která jsou populární a která publikum vyžaduje, a to zejména z barokní a klasicistní epochy, ale letos byl spuštěn ambiciózní projekt „50 for 50″, jehož cílem je uvést padesát premiér u příležitosti padesátého výročí založení festivalu. Rezidenčním ansámblem pro tuto soudobou složku je International Contemporary Ensemble (ICE). Jakým způsobem bude posluchačům v New Yorku letos nabídnuta soudobá hudba?

V devadesátých letech do programové struktury festivalu významně zasáhla Jane Moss, umělecká ředitelka. Jednou ze změn, které do ní vnesla, bylo místo rezidenčního skladatele. V minulosti jimi byli například Magnus Lindberg, John Adams, George Benjamin, o kterém se ještě zmíním později, Kaija Saariaho… Letos jsme se však místo soustředění se na jednoho skladatele rozhodli pro mnoho rozsáhlých děl, a to jak od již etablovaných autorů, tak od studentů kompozice. Jejich díla pak budou provedena rozličnými způsoby naším rezidenčním ansámblem, International Contemporary Ensemble. Jedná se o prvotřídní, v New Yorku působící uskupení. Letos v létě se objeví v několika různých formátech, mimo jiné na třech koncertech pod širým nebem.

International Contemporary Ensemble vystoupí celkem patnáctkrát vždy na patnáct minut, pokaždé s jiným programem, takže nových skladeb zazní opravdu požehnaně. Tyto open air koncerty budou navíc zdarma. Někdo o nich bude vědět dopředu a záměrně na ně dorazí, někdo se naopak jen bude procházet kolem a natrefí na ně náhodou. Je mezi nimi také interaktivní koncert s vědomostní hrou, která vyžaduje aktivní účast publika, a jsem si jistá, že to bude zábava. Ještě bych ráda připomněla, že International Contemporary Ensemble je součástí několika dalších programů, a to včetně late night koncertů.

Lincoln Center New York . Mostly Mozart (foto FB)
Lincoln Center New York. Mostly Mozart (foto FB)

Na druhou stranu, Mostly Mozart si zve řadu mezinárodně uznávaných zpěváků a instrumentalistů. Mohla byste se podělit z tohoto hlediska o festivalové priority?

Kromě uvádění a prezentování světově známých umělců, jakými jsou letos například Emanuel Ax, Emerson String Quartet nebo Joshua Bell, Mostly Mozart je také znám svou snahou představovat newyorskému publiku mladé či neznámé umělce (v minulosti to byli třeba Cecilia Bartoli nebo Mitsuko Uchida). Letos jsme si pozvali Martina Helmchena, což je podle mě opravdový „mozartovec“ a přesně ten typ umělce, který se hodí pro náš festival.

Obecně lze také říci, že základním tématem letošního léta je Mozart a opera. Rozhodli jsme se pro scénické ztvárnění, takže interpreti zpívají v kostýmech a orchestr je z jeviště pryč, protože nastupují kulisy a projekce. Nikdy předtím jsme to nedělali, ale jde přesně o změny v duchu ředitelky Jane Moss, která neustále přichází s něčím novým.

Mostly Mozart je ukotven svým vlastním festivalovým orchestrem, který vystupuje v David Geffen Hall v Lincolnově centru, hlavní koncertní síni kulturního kampusu. Co utváří orchestr a jací dirigenti s ním budou letos spolupracovat?

Orchestr řídí Louis Langrée, který je naším hudebním ředitelem. Má bohaté zkušenosti jak s historickými, tak moderními nástroji. Náš komorní orchestr čítá dvaačtyřicet členů, pokaždé těch samých, přičemž většina z nich je z New Yorku či okolí. Je fascinující, jak hned na první zkoušce působí dojmem, že spolu hráli naposledy teprve včera. Jsou už jako jedna velká rodina. Louis je pro ně neuvěřitelným lídrem. Funkci ředitele zastává už přes deset let a tento orchestr má skutečně úžasný styl, vhodný pro klasicistní repertoár: lehké frázování, málo vibrata, výjimečné sjednocení skupiny.

Co se týče dalších dirigentů, letos máme – a to bych chtěla zdůraznit – dva v New Yorku debutující umělce, což je vždycky vzrušující. Prvním z nich je Andrés Orozco-Estrada, v Kolumbii narozený, ve Vídni vzdělaný dirigent. Pravidelně vystupuje v Houstonu, Frankfurtu a Londýně. Druhým v New Yorku debutujícím umělcem je britský dirigent Matthew Halls, který má bohaté zkušenosti také s romantickým projevem a repertoárem.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář