Levinovo odstoupení: volba nástupce je v Met už naplánovaná

  1. 1
  2. 2
Jak jsme před několika dny informovali, generální ředitel newyorské Met Peter Gelb oznámil, že její umělecký ředitel a dirigent James Levine po čtyřiceti letech ve funkci končí a že v závěru letošní sezony odejde na odpočinek. Levine, který letos v červnu oslaví třiasedmdesáté narozeniny, trpí Parkinsonovou chorobou, která jej při práci stále více limituje. Po svém odchodu má s Met spolupracovat jako emeritní umělecký ředitel. Jméno Levinova nástupce slíbil Gelb oznámit během několika měsíců, o adeptech se ale mluví už teď.
James Levine (foto archiv)
James Levine (foto archiv)

 

James Levine – dirigent, který proměnil Metropolitní operu, odstupuje
(The New York Times – 14. dubna 2016 – Michael Cooper)

Se zdravotními problémy bojoval mnoho let a má za sebou řadu operací. Po vážném zranění páteře v roce 2011 vynechal celé dvě sezony. James Levine se ale nikdy nevzdal. Dirigoval dokonce z elektrického invalidního vozíku. Hudebním ředitelem Metropolitní opery se stal před čtyřiceti lety, od té doby se jeho jméno stálo v podstatě synonymem operního domu.

Zdravotní problémy mu znemožňovaly soustředit se na řadu závazků týkajících se uměleckého vedení souboru. V této sezoně jeho tělo opět vypovědělo službu. Kvůli komplikacím spojeným s Parkinsonovou nemocí ho občas neposlouchala levá ruka. Pro hudebníky i pěvce tak bylo velice obtížné řídit se jeho dirigentskými pokyny. Metropolitní opera ve čtvrtek oznámila, že James Levine na konci této sezony odstoupí. K oznámení došlo po živé interní debatě o jeho budoucnosti, která probíhala v posledních měsících. Dvaasedmdesátiletý Levine se stane emeritním hudebním ředitelem. V této funkci bude nadále dirigovat.

James Levine (foto archiv)
James Levine (foto archiv)

Ve čtvrtek odpoledne svolal James Levine orchestr a sbor k neobvyklému setkání do Listovy síně, malého hudebního sálu v budově opery, kde přítomným rozhodnutí vedení oznámil. Podle svědectví několika zúčastněných promluvil otevřeně o svém zdraví a své lásce k opernímu souboru. Citoval také z dopisu Samuela Becketta o umělecké integritě. Některým posluchačům se objevily slzy v očích. Na závěr ho kolegové poctili potleskem ve stoje, tak jako to dělali posluchači po mnoho let.

“Met byla mým uměleckým domovem více než čtyři desetiletí. Jsem nesmírně hrdý na to, čeho jsme všichni společně dosáhli,” řekl James Levine ve svém prohlášení. “Počínaje rozšířením repertoáru, nastudováním zřídka uváděných děl až po rozvoj orchestru i sboru. Obě tělesa jsou tak jedny z nejlepších v hudebních světě. Přestože nemohu na pódiu trávit tolik času, kolik bych chtěl, jsem rád, že se mohu ujmout své nové role a udržovat své hluboké umělecké vazby s Met.”

Jeho odstoupení znamená konec jedné éry Metropolitní opery a důležité periody v kulturní historii New Yorku. Od svého debutu v roce 1971 dirigoval James Levine 2551 představení. Jeho oddanost jedné instituci je v době dirigentů cestujících po celém světě nevídaná. Hudebním ředitelem Metropolitní opery se stal v roce 1976, tedy v roce, kdy prezidentem USA byl Gerald R. Ford, Abraham Beame byl starostou New Yorku a Reggie Jackson se právě rozhodoval, jestli vstoupí do baseballového týmu Yankees.

James Levine (foto archiv)
James Levine (foto archiv)

Levinův odchod řeší sice situaci, která byla podle některých spolupracovníků Metropolitní opery neobhajitelná, zároveň tím ale vyvstávají otázky týkající se budoucnosti Met. Operní dům čelí v současnosti těžkostem spojených s financováním a s příjmy z prodeje vstupenek.

Operní společnost, která je s přibližným ročním rozpočtem 300 milionů dolarů největší takto zaměřenou společností v USA, prohlásila, že zvolení nástupce Jamese Levina je už naplánované. Podrobnosti hodlá oznámit v příštích měsících. Hodně se spekuluje o Yannicku Nézet-Séguinovi, hudebním řediteli Philadelphského orchestru, který v poslední době zastával v Met stále významnější úkoly.

James Levin ovlivnil Metropolitní operu takovou měrou, že to lze jen těžko přecenit.

Vliv Jamese Levina na dění v Metropolitní opeře může být jen stěží nadhodnocen. Proměnil orchestr z druhořadé kapely z jámy orchestřiště v jeden z nejlepších orchestrů na světě. Dirigoval několik generací nejlepších operních pěvců. Pomohl Met uchovat si a dále budovat svou mezinárodní pověst. Uměleckým ředitelem společnosti se stal v roce 1986 a tuto funkci vykonával téměř dvě desetiletí. Chválu sklízel za uvádění základního italského repertoáru stejně jako děl Wagnerových a Mozartových, ale také za uvedení klíčových oper dvacátého století autorů jako Berg a Stravinskij. Některé z nich představil v Met poprvé.

Miláčkem publika zůstával i v době svých zápasů s nemocemi. Počátkem tohoto měsíce sklidil dlouhotrvající potlesk při představení Verdiho Simona Boccanegry a to ještě před tím, než orchestr zahrál jedinou notu.

James Levine (foto archiv)
James Levine (foto archiv)

Jessica Phillips, klarinetistka a předsedkyně výboru orchestru, uvedla, že se orchestr těší na jeho další projekty, které chystá ve své funkci emeritního hudebního ředitele. „Je pro nás ctí, že můžeme hodnoty, které nám maestro Levine vštípil, vnášet i do nové éry Metropolitní opery – operního domu, který James vybudoval,“ uvedla v prohlášení.

James Levine byl zdravotními problémy pronásledován více než deset let. Zdravotní potíže ho v roce 2011 donutily po sedmi sezonách rezignovat na funkci hudebního ředitele Bostonského symfonického orchestru. Vrátil se v roce 2013 a zpočátku působil energicky a zdálo se, že má vše pod kontrolou. V průběhu sezony se ale jeho stav zřetelně zhoršoval. Občas se během představení nakláněl napravo a začal mít problémy s ovládáním pravé ruky.

Při představeních, která dirigoval, byla společnost v poslední době nucena přistoupit k výjimečným opatřením. Orchestr sledoval vedení koncertního mistra, sólisté sledovali nápovědu a sbor řídil sbormistr Donald Palumbo z boku jeviště.

James Levine (foto archiv)
James Levine (foto archiv)
  1. 1
  2. 2

Související články


Reakcí (2) “Levinovo odstoupení: volba nástupce je v Met už naplánovaná

  1. Mali sme stastie byt na sobotnom predstaveni Simona Boccanegru v Met. Rezignacia Maestra uz bola znama a tak bol este pred predstavenim privitany aplausom. Z miesta, kde sme sedeli sme dobre videli aj na dirigenta a len mozem potvrdit, co napisali v NY Times. Napriek tomu to bolo pekne predstvenie. Aj ked pre solistov, sbor a orchester to muselo byt narocne. Bohuzial, pribudajuce roky bolo vidno aj na predstavitelovi Simona, Placidovi Domingovi. Videla som ho v tejto produkcii pred 6 rokmi a rozhodne posobil vtedy ako Simon lepsie, aj ked hlasovo to stale bolo velmi dobre (horsie predstavitelsky). Furlanetto ako Fiesco (ma byt o generaciu starsi) posobil mladsie nez Simon. Z celeho predstavenia sa nam najviac pacila nam neznama Armenka Lianna Haroutounian ako Amelia a z muzskych roli Calleja ako Gabriele Adorno (tentokrat bol neporovnatelne lepsi ako na koncerte v Bratislave).

  2. Rozhodnutie o Levinovom nastupcovi este nie je zname, ale vo Philadelpii uz teraz smutia a maju preco. Yannick, jak ho familiarne nazyvaju aj na velkych billbordoch, je milackom philadelpskeho publika. Minuty tyzden sme ho videli dirigovat Philadelpsku filharmoniu v krasnej sale Kimmel Centra a bol to skutocne koncert jednoho z velkych americkych ‚Big Three‘ (zredukovanych z povodnych ‚Big Five‘ orchestrov. Entuziazmus a iskra z Yannikovho dirigovania bola nakazliva, ihned preskocila z orchestra na publikum a to nielen pri dirigovani Bernsteina a Prokofieva, ale aj dvoch noviniek napisanych zvlast pre tento orchester uvedenych v svetovej premiere za pritomnosti skladatelov.

Napsat komentář