Ministerstvo: Jasno bude do několika měsíců

  1. 1
  2. 2

Jak to bude dál s operou v Praze? Otázka, která v posledních dnech vyvolává až nečekaně velké vášně a emoce, stejně jako i řadu otazníků, a to jak u lidí z umělecké branže, především pak těch z obou pražských operních domů, tak i u běžných návštěvníků. Tím spíš jsme rádi, že teď můžeme přinést náš rozhovor s náměstkem ministra kultury Radkem Zdráhalem. Mluvili jsme s ním včera navečer, bezmála celou hodinu.

Co tomu pane náměstku říkáte, těm často podrážděným reakcím při očekávání věcí příštích v pražské opeře?

Reakce se daly očekávat. Ale to, co se teď děje, vnímám jako velmi nešťastné a zbytečné. Komunikace je důležitá. Informace ale musí přejít přes šéfy uměleckých souborů směrem k jednotlivým zaměstnancům. Není nic horšího, než dávat prostor dezinterpretacím, fabulacím a potom samozřejmě také fámám, které vzniknou. Dnes jsme byli s panem ministrem za souborem činohry Národního divadla, zítra budu diskutovat se všemi zaměstnanci Státní opery. Považuji to za velmi důležité. Velikou roli v tom ale sehrává také samotný ředitel té které příspěvkové organizace.


Říkáte dezinterpretace. Kde myslíte, že vznikly? Na straně ředitelů divadel? Kvůli tomu, že informace, které dostali, nedokázali předat dál?

Na jednu stranu to určitě vzniklo kvůli tomu, že lidé nejsou schopni si zcela precizně vše přečíst v renomovaných periodikách. Na straně druhé potom také ale vzniknou názory řadových zaměstnanců dotyčných divadel třeba na základě diskuze na Opeře Plus o tom, že chystá privatizace Stavovského divadla. Nebo tím, že studie pana doktora Hermana je mylně vydávána za koncepci ministerstva kultury. Z naší strany bylo přitom dostatečně zdůrazněno, k čemu ta studie slouží. Je to všechno samozřejmě velmi živé téma, týká se nejen umělců, ale i dalších zaměstnanců divadel. Je pochopitelné, že se začnou obávat o svoji existenci. Samozřejmě, ten šum ale vzniká hlavně na základě absolutní neinformovanosti. Ředitel by měl být tím hlavním partnerem pro zřizovatele, tedy ministerstvo. Ředitel by měl dál předávat informace mezi další členy managementu a mezi řadové zaměstnance.
Oba pánové, jak ředitel Národního divadla, tak pověřený ředitel Státní opery, mají za úkol vypracovat synopsi, vizi reformního řešení, abychom ji dostali na stůl a o tom všem se mohli bavit. My na ty názory čekáme.

Ředitelé ale něco už z vašich záměrů znát musejí. To by přece pan Heřman jinak nemohl ve zdůvodnění svého odchodu napsat, že on u spojování opery Národního divadla se Státní operou být nechce, protože by nemohl zaručit uměleckou úroveň takového souboru. Z toho přece jednoznačně vyplývá, že pan ředitel Černý už nějaké zadání od vás mít musí.

Je zajímavé, že pan Heřman už nechce být šéfem, ale nevadí mu ještě nějakou dobu setrvat na postu zástupce nového šéfa opery. Když s nějakou koncepcí nesouhlasím, pak odejdu úplně. Myslím ovšem, že v tuto chvíli jde o velmi předčasné rozhodnutí, i když na druhou stranu pana Heřmana tak trochu chápu.

Takže pan Heřman špatně panu řediteli Černému rozumněl? Anebo naopak pan Černý řekl panu Heřmanovi k tomu, co se chystá, něco, co úplně není pravda? Jak si to vysvětlujete?

Já jsem u toho jejich jednání nebyl, nemohu se k tomu vyjádřit. To by byla fabulace.

Co dnes odpoledne chcete říct zaměstnancům Státní opery při setkání s nimi? Vy už jste tam byl jednou, v prosinci, po abdikaci pana Dohnányiho. Čili došlo od té doby k nějakému posunu?

K posunu došlo. V tomto případě bych ale chtěl nejdřív informovat samotné zaměstnance Státní opery, a potom teprve média. Zaměstnanci mají právo mít ty informace jako první.


Chystáte komisi pro restrukturalizaci opery v Praze, která má říci, co a jak dál. Podle nejnovějších informací má komise pracovat pod vaším vedením, s kým do ní počítáte?

Jasná jména mám, zveřejněna budou začátkem příštího týdne, až se s nimi seznámí pan ministr.

A časový horizont, kdy by měly být závěry z jednání té komise?

Výstupy budou řádu týdnů.

A závěr?

Závěry budou v horizontu měsíců. Není to jen o komisi jako takové, ale je to i o zpracování právních a ekonomických analýz. Transformace není věc jednoduchá, proto si to vyžádá nějaký čas. Dřív to možné není.

Vy už určitě nějakou představu máte, už jste něco v předchozích týdnech naznačil, například jste zmínil rekonkurzy uměleckých pracovníků. Co by se aspoň zhruba mělo dít dál?

Experti by měli dojít k legitimní možnosti vzniku nových souborů. Všichni zaměstnanci by měli mít rovné šance do nich přejít. A to i přesto, že existují řešení, která by byla jednodušší, a která po právní stránce by se dala udělat velmi snadno a velmi rychle..

Myslíte divadlo zavřít a rozpustit?

Divadlo zavřít – ano, to je velmi jednoduché, právně lehce proveditelné. K tomu ale my nesměřujeme.


To vámi už dřív zmíněné slovo rekonkurzy dost lidí vyděsilo, ať už ve sborech či v orchestrech. Je toto jistý krok, který ty lidi skutečně čeká? Ať už za půl roku, za rok?

Myslím, že to je velmi pravděpodobné, samozřejmě, každý si pod tím slovem může představit něco jiného. Muzikant třeba sólovou interpretaci. To všechno je ale věcí diskuze. Nechci předjímat, jak to bude probíhat. Ale jde o to nalézt cestu ke kvalitě.

Hodně se debatuje o budoucnosti Stavovského divadla. Kde si myslíte, že se ty úvahy vzaly? Teď myslím hlavně dohady ohledně případného působení Pražské komorní filharmonie ve Stavovském divadle?

O PKF se možná začalo mluvit v souvislosti s kvalitou, kterou vykazuje. Třeba…

  1. 1
  2. 2

Související články


Reakcí (43) “Ministerstvo: Jasno bude do několika měsíců

  1. Stále se mi chce věřit, že někdo může tu "studii" pana Hermana brát vážně. Vždyť v ní chybí ekonomická rozvaha, jakákoliv čísly podložená zdůvodnění. To by bylo ministerstvo samo proti sobě. Bude se muset vypracovat ekonomická studie a z té vyjít. Ne ze zbožného přání nějakého divadelního kritika!!!

  2. – O jakých renomovaných periodikách to pan náměstek mluví, v nichž lidé údajně nedokážou precizně číst?
    – Kdo má být těmi odborníky, kteří budou ve zmiňované komisi? Kolik jich bude? A budou titéž těmi, kdo bude posuzovat "kvalitu" hudebníků při případných rekonkurzech? Hovoří-li MK o koncepci, očekávala bych, že bude mít zatím hotový alespoň přibližný plán toho, jak a kudy by se věci měly ubírat. Ohánění se tím, že se se jmény nejdříve seznámí pan ministr a informace budoucnosti a rekonstrukci SOP budou sděleny nejdříve zaměstnancům a poté teprve médiím (jakým médiím?) jen dokladuje fakt, že žádná koncepce neexistuje a pan náměstek potažmo pan ministr vypouští informace jen tak halabala, jak a na co je zrovna potřeba reagovat.
    – Kromě studie dr. Hermana nezveřejnilo MK dosud (pokud je mi známo) žádný jiný dokument. A kdykoli na to přijde, disponují jak pan náměstek tak pan ministr výhradně poznatky z této studie (viz. Stavovské divadlo a jeho využití pro mozartovskou staggionu). Jak si máme potom myslet, že tento "dokument" neslouží ministerstvo jako základ pro plánované změny?

    Ten rozhovor je díky odpovědím Radka Zdráhala další bezcenná hromada slov, která situace nijak neuklidňuje ani neobjasňuje. Pan náměstek zase jen mlží a dělá ze všech lidí, kterým budoucnost pražské opery není lhostejná, nechápavé idioty.

  3. Bohužel je škoda, že OperaPlus pana náměstka trochu víc nepřitlačila. V této cause už toho do médií řekl docela dost a dalo se z toho vycházet, chytat náměstka za slovo, dostávat do kouta atd. V tomto rozhovoru bohužel OperuPlus pan náměstek trochu utáhnul na vařené nudli svým sebejistým prezentováním nové interpretace kauzy a zametáním předchozích komunikačních minel. Příště bych takový důležitý rozhovor svěřil např. Dr. Havlíkové, ta umí být pěkná jedubába a výsledek by díky tomu byl určitě o třídu lepší.

  4. Baví mně tihle radílkové :-)Paní Havlíková nemá o poměrech a politických vazbách v kultuře ani páru, stejně jako ostatní recenzenti Drápelová, Hrdinová, Veber. A předchozímu anonymnímu bych navrhnul, aby se příště přihlásil a udělal rozhovor, pokud má pocit, že rozhovor by měl být nevyvážený, nebo by měl tazatel klást zaujaté otázky a směřovat je tak, aby vyhovovaly určité skupině nebo určitému názoru.

    Proč by měl OperuPlus utahovat na vařené nudli? OperaPlus za nikoho nevystupuje ani nikomu nestraní, takže přinesla jen stanovisko náměstka, bez zkreslování nebo směřování k tomu, co by chtěli zaměstnanci slyšet. Každý si z odpovědí může názor udělat.

    Můj osobní je takový, že mnohé komentáře tady k této kauze jsou naopak zaujaté a čiší z nich, že se jedná o zaměstannce ND, kteří se bojí o místa. Já jsem pro transformaci všemi deseti a pro jasnou ekonomickou rozvahu. Budu rád, když bude v Praze jedna opera a s lepší ekonomickou i uměleckou úrovní, než dvě dosavadní a je mi dost jedno, jestli přijdou někteří muzikanti o práci nebo ne. V každém komerčním oboru se musí makat jak o život a soupeřit a být dobrý, aby zaměstnanec obstál.

    Stát nemá na to, aby živil dva podprůměrné soubory na čtyřech scénách.

  5. Tak to jsem z toho jelen – taky jsem nic podrobnějšího od Zdráhala nečetl, vždyť to tady lidi houfně opakují, že nechápou na jaká média se Zdráhal odvolává. Tak povězte poslední anonyme kde přesně toho pan náměstek řekl docela dost?!? Spíš mám z vašeho žvástu pocit, že jste z nějakého jiného média nebo příbuzný Havlíkové:-) Karel

  6. Co se týká rekonstrukce Státní opery, opět vláda, která má heslo proti rozkrádání majetku, si chystá pěkně velkej a širokej tunel. Rekonstrukce opery je zlatej důl.Pokud vím, tak ve Státní opeře už částečná rekonstrukce proběhla, ta proč ji zavírat! Aby to nedopadlo jako v Brně s Redutou, která nebyla zavřená 2 roky, jak se slibovala, ale minimálně 10 let a ještě se zrušil soubor operety. Další příklad -slavný Balšoj teatr v Moskvě – je už zavřený taky pěkně dlouho a prošustrovalo se už miliardy rublíků.

  7. Pokud ministerstvo jmenuje expertní komisi, seznámí s jejími členy veejnost a bude informovat o práci této komise odbornou věřejnost průběžně, bude asi vše hladší. Nelze přeci vzít za bernou minci pamflet jednoho divadelního kritika, potají se s ním ztotožnit a udělat velký třesk, jen proto, že tam napsal, že by se mu to líbilo :-(

  8. anonymní 2. února 2011 14:39 : Ke zdi? Proč by někdo někoho tlačil ke zdi? Ministerstvo má koncepci jednoho muže, kterou tutlalo, teď se k tomu poprvé nějak vyjadřuje. Jak, to je věc cti náměstka Zdráhala. Nevím, koho tlačit ke zdi a proč? Že by se mělo s operou v Praze něco udělat se řeší už možná deset let.

  9. To je zajímavý rozhovor. Tak nejprve se dozvíme z rádia z rozhovoru z MK, že našli peníze na velkou rekonstrukci SOP a že se SOP zavře, aby si firmy vydělaly,hned na to p. Dohnányi ,ředitel SOP rezignuje,protože nesouhlasí s onou velkou rekonstrukci,která je záminkou na rozpuštění souboru. P. Dohnányi dál sám návrh na částečnou rekonstrukci technického zázemí (točna atd) a to se dá udělat za provozu. Ale to nešlo a bylo mu jasně řečeno,že pokud nerezignuje,tak ho odvolá. Když se záměry provalily a MK muselo z pravdou ven,tím,že koncepci p. Hermana umístilo na svůj web a náhle se kolem toho rozpoutala velká debata,tak teď se dovídáme,že p. Zdráhal sestaví novou komisi,že možná bude rekonstrukce probíhat za provozu. Tak co, nepřipadáte si jako v Kocourkově. Je to lež na lež. Myslím, že p. Zdráhal se svým záměrem seznámil i p. Černého,ten pak p. Heřmana. Chvíli čekali a až se to obevilo na webu MK,tak p. Heřman rezignoval a p. Černý raději mlčí v naději tomu všemu bude šéfovat dále. Protože p. Dolanský je jen pověřen vedením SOP,aby provedl tuto špinavou práci ve SOP. Proto tuto nabídku přijal. Takže zaměstnanci nezlobte se jen na MK,ale i na své současné ředitele,kteří vás o tomto kroku neinformovali. Až po takovém hunbuku,bude teprve sestavena komise. Myslím, že p. Zrdáhal a jemu podobní na MK by měl odstoupit. Je nekompetentní a neumí ani sehnat peníze na kulturu,aspoň to 1% z HDP. A jestli na MK špatně hospodaří,tak
    je to na audit a výměnu pracovníků.
    Myslím, že se tam také točí velké peníze. Což také p. Zdráhal v rohovoru naznačil.
    Petr

  10. Na celou kauzu by se dalo podivat i opacne. Protoze MK neni schopno sehnat slibovane 1% z HDP, dokazuje tim, ze pracuje spatne. Mela by tedy na ministerstvu probehnout "rekonstrukce", aby bylo dosazeno kvality, po ktere tak dychti u jinych. Ale to bysme se asi nemohli zastavit jen u tohoto jedineho resortu :(
    Dnes pan Zdrahal v SOP potvrdil, ze koncepci nema MK vubec zadnou, za Hermanovu studii uz se pomalu zacinaji stydet a vznikne nejen jedna, ale hned dve skupiny znalcu, ktere budou posuzovat a) rekonstrukci budovy SOP; b)moznosti zvyseni kvality souboru. Zatim nevedi, zda stavajicich dvou SOP/ND, nebo jednoho noveho, super kvalitniho. Mozna pry vznikne tech skupin vice, podle toho, jak se vyvine siroka verejna a odborna diskuze. No, ambiciozni odbornici i radobyodbornici ted budou mit sanci excelovat. Ucastnit se pry muze kazdy :)

  11. Tak jsem se vrátil z debaty s panem Zdráhalem,ptáte se,co nám řekl-nic vůbec nic,hodina a půl ztraceného života:(Čekal jsem,že před nás předstoupí perfektně připravený profesionál,který nás utluče argumentama.O to jsem se teda mýlil-přišel absolutně nepřipravený člověk,který neměl jediný argument v ruce a v podstatě všechny otázky zamlouval-za hodinu a půl neodpověděl na jedinou otázku!!!Myslím,že je úplně jedno kdo divadlo musí a nemusí a i to kdo se tu bojí o práci,ale to kdo tu rozhoduje o takových kolosech jako ND a SOP.Pane Zdráhale,Vám prostě jenom zachutnala moc a rozhodl jste se,že přemístíte vojáčky z bodu A do bodu B a když se Vás někdo zeptá proč,tak mu řeknete protože duben…Nebo si jenom jako spousta Vašich kolegů ve své aroganci zkoušíte,co všechno jsme ještě mi ovčani ochotni zkousnout?Bavíte se dobře??????

  12. Vážení redaktoři OP,
    musím říct, že úroveň tohoto portálu neskutečně klesá. Místo informací o dění v opeře stále dookola bulvár z pražského kulturního podsvětí s přihlouplými komentáři stále stejného kroužku neukojených a zamindrákovaných exhibicionistů. Nemyslíte, že je přinejmenším nedůstojné, aby se představitelé kult. institucí tajně přihlašovali sem a uráželi se, jako se to děje tady? Někdo píše, že právě přišel z jednání, co nebyl schopen říct nahlas, vykanáluje sem. Nebo to někdo jen hraje, že se vrátil, a vytváři virtuální realitu, vytváří smyšlené tlaky, dezinterpretace. Měli byste se zamyslet! Poslední anonymové, co psali o jednání apod., promiňte, ale jste skutečně na úrovni kluků z ulice!!!
    (Mám se podepsat třeba "Někdo z MK", ,,Přítel zubaře" apod., aby to bylo jako tady?)

  13. Bohuzel jsem se nemohl zucastnit schuzky v SOP, ale posledni prispevek mi potvrdil, ze pan Zdrahal vystoupil tak, jak jsem to u nej uz nekolikrat zazil. Naprosto nepripraveny a neznaly věci. Muze tanecnik ze SLUKu znat problematiku vedeni a chodu opernich domu bez hlubsi snahy poznat je zevnitr? Opirá se jen o ciste teoretickou studii pana Hermana, ktera nevychazi z praxe. Jiste, uvest jako argument zkvalitneni souboru a setreni penez je velice jednoduche a vzdy se da lehce pouzit, ale jde v podstate o blabol, pokud není receno, jak. Jsou to jen naprosto nesmyslne hypotezy, ktere nemaji absolutne prakticke provedeni (s vyjimkou rozpusteni obou souboru s tradici a zalozeni noveho „na zelene louce“ postaveneho telesa). Co chteji panove na ministerstvu menit na systemu ktery u nas funguje uz pres 100 let (dva operni domy se svebytnou dramaturgii, cinohra uvadejici dila stridave ve Stavovskem a Narodnim divadle – jiste lze v tomto hodne vylepsit, ale ne status quo zrusit). Rozbouranim systemu prijde o zamestnani, ale take o idealy a radost z tvurci práce a viry ve smysl toho, co doposud delali, velke mnozstvi umelcu a ostatnich pracovniku všech tri postizenyc divadelnich domu. Uvedomuji si pani z ministerstva kultury, ze to byli predevsim herci, muzikanti a ostatni kumstyri, kteri spolu se studenty zmenili dejiny teto zeme v roce 1989? A bez teto zmeny by na techto postech urcite nebyli (paklize by nebyli cleny KSC). A tak jsme to zase my, kteri za to sklizime "spravedlivy trest" a to ze se bojime o nasi dalsi existenci. Mam vazne pochybnosti o erudici ministra a ministerskych uredniku v oblasti kultury. Pokud není ministrem kultury odbornik, predpokladam, ze by se jimi mel alespon obklopit, a to v nejakem sirsim okruhu, které zahrnuje i skupinu lidi z instituci, kde chce pripravit dramaticke zmeny. Jeden z minulych ministru Pavel Tigrid rekl, cituji: "Jsem ministr, ktery chce zrusit sve ministerstvo"… pokud nebude mit smysl, pokud v nem nebudou odbornici. Az kazde odvetvi kulturnich oblasti na ministerstvu bude zastoupeno opravdu odborniky, pak ma takovy urad smysl, ale soucasny stav?……
    PS Hlavne by me zajimalo, co (kdo) za tim vsim ve skutecnosti je….

  14. milý anonyme 2. února 2011 19:15 :

    Nepřispíváte k tomu, že diskuse je jak píšete bulvár i vy sám? :-)) Tím, že ji svými přihlouplými komentáři rozviřujete?

    Pro mnohé je důležité a je to především o dění v opeře. Vlastně myslím, že by to, co se děje s operou v Praze, mělo být důležité pro každého z nás. Pokud to nepovažujete za dění v opeře, tak já ano. Navíc není jiné místo, kde se veřejně vyjádřit. A je to právě možnost vyjádřit se k osudu opery v Praze, která je důležitá.
    Nevím, co považujete za dění v opeře, ale pokud hledáte informace o inscenacích, čtěte jiné články, které o nich pojednávají. Je jich tu ostatně dostatek a mnohonásobně převažují svým počtem články o důležitém osudu opery v Praze.

    Já jsem za to, že se o osudu opery v Praze mluví neskonale vděčný. A věřím, že mnoho dalších čtenářů také.

  15. pro anonyma 2. února 2011 19:12: Bohužel vás zklamu, nejsem umělec ani po takové dráze netoužím (zpívám si jen ve sprše). Ale narozdíl od vás se umím konzistentně podepsat alespoň křestním jménem.

    pro anonyma 19:15:

    To je o osudu opery v Česku. To vám přijde bulvární? To bude asi ignorant. asle každý máme volbu. Čtěte a vyjadřujte se jen k tomu, co vás zajímá. Ostatní nechte být.

  16. Milý Dane,jestli si zpíváte jen ve sprše a nejste umělec,nevím podle čeho hodnotíte,že v Praze jsou dva podprůměrné operní soubory?Protože je populární kydat na ND a SOP?Kdy jste byl naposledy na opeře a kdo a proč konkrétně se Vám zdál podprůměrný?Nezpíval nějaký zpěvák na dechu,neměl ton v masce,poučte nás:)Jinak napsat Dan je fakt hrdinství,myslím že je uplně jedno jestli sem napíšu Boris,Miloš nebo Anonym…

  17. Naposledy jsem byl na Lakmé v Ústí v neděli mylý anonyme. Ale je fajn, že po delší diskusi se z vás vyklubal opětovný zarputilý zaměstanec jedné z těchto institucí. Ano opera v Praze dosahuje v Evropském kontextu podprůměrné úropvně a poslední hrůzou byla Traviata v ND. Odešel jsem.

  18. Damy a panove! Myslim si, ze zbytecne plytvate slovy, casem …
    Vzdyt ten rozhovor s p. Zdrahalem je jen dalsi ukazkou schopneho a ucenliveho POLITIKA – mlzi, zapira, mimochodem se "otre" o nekoho, na otazku "co", "jak" odpovi ano a ne, na otazku "kdy" odpovi nekdy…Kdo jste veril, ze dnes to nejak objasni a priblizi? vzdyt ani zadnou vizi NEMA ! Opravdu mne prijde ze panove z MK nevedi co by a tak se zabavuji podobnymi experimenty jako reorganizace a jeji studie. Pokud se ta "Operace" planuje az na prespristi sezonu coz je sezona 2012 -2013, myslim, vzhledem k zakrutam na nasi politicke scene, panove z MK nepocitaji s tim ze u toho este budou…
    Uz davno pochopili ze slapli vedle a ted jde o to "poradne to prozkoumat"… Chteji vydelat tim, ze zavrou par scen ( stanku, takze az pujdete na trhy misto siroke nabidky ocekavejte jen stanek s haluskami ). Anebo ne, nechame je, ale aspon prejmenujeme…Anebo ne? no, casu na to mame dost, a zatim diky verejnosti, odbornikum, odborum(?) se to nejak vyvrbi.
    Kdyby na MK vedeli jak uroven zlepsit, vydelat na tom, tak by se nikoho neptali,- prece pravne je to lehce proveditelne.
    I kdyz jsem PRO zlepseni kvality souboru, cerstvy vitr v kulture, nepocitam s ZADNOU zmenou. Bohuzel.
    Svetlana

  19. Milý Dane,ano jsem zaměstnanec ND a jsem na to pyšný,zpívat v této budově jsem toužil od dětství,jsem tu solista opery a o místo se rozhodně netřesu,nebot více než tři čtvrtiny svého platu vydělávám mimo území ČR.Opět jste neuvedl jediný argument,jen to,že jste odešel z Traviaty…Je to Vaše věc,jak zacházíte s penězi co dáte za vstupenku,ostatně nevím,jestli se mám mlátit hlavou do zdi,že prcháte z ND,když ani nevíte jaké i se píše ve slově mylý anonyme…Děkuji za Vaši pozornost.

  20. Dan má svým způsobem pravdu: v divadle nedělá a chce kvalitu. Ta teď v Praze není.
    Až mu bude zas sólista ND vytýkat mezery v češtině: za "ano" doplňte čárku, další před "co", buď mlátíte hlavou o zeď, nebo hlavou do zdi, ale nemůžete se mlátit hlavou do zdi. Další čárka patří před "jaké".

  21. Sleduji média, pročetl jsem Hermanovu studii, zúčastnil se shromáždění ve Státní opeře. Souhrn:
    1) I při plném vytížení StOp zbývá jen pro zachování stávajícího počtu představení v Praze k obsloužení na scénách ND 217 (hudebních) představení (cca 46% oproti 54% ve StOp)
    2) Hermanova studie uvádí (byť zcela nepreferuje) možnost existence samostatných souborů s přesně vymezeným druhem činnosti pod jedním vedením
    3) Tři nejpovolanější autority (bývalí ředitelé ND a současný šéfdirigent) reformu slučující umělecké soubory ani odchod ze StD nepodporují
    4) Při studování repertoáru bude docházet ke specializaci části umělců, které bude stejně znamenat faktické rozdělení souboru
    5) StOp nemá zázemí pro 200 členů orchestru a 120 členů sboru a budova ND by zůstala prázdná?
    6) Prostředky ušetřené propuštěním několika desítek umělců nebudou ani stačit na financování staggiony pro externisty (PKF)
    7) Nehledě na provozní komplikace, další náklady vzniknou přemísťováním souborů mezi budovami a následnými opravami hudebních nástrojů
    8) Není zmíněna reforma správy budoucího ND – jediná faktická úspora .. v neodhadnutelné výši: zrušení druhého ředitelství, druhé správy opery a baletu, zahraničního oddělení, právního oddělení, protokolu, propagačního oddělení … oproti tomu jedna varianta snad dokonce uvádí vznik hned několika nových managementů (tuším sedmi)
    9) Vlastně ještě jedna úspora by padala v úvahu – zajišťování provozu vlastními umělci (sólisté, dirigenti, režiséři) za přiměřenou gáži
    10) Hlavním důvodem pro reformu (kromě finančního efektu) je zlepšení úrovně, ale nikde se neuvádí (a náměstek Zdráhal nebyl schopen upřesnit), v čem je dnešní úroveň nedostatečná a co by se mělo zlepšit .. k úvaze viz dvojity-don-giovanni – čili i když připustíme výkyvy v kvalitě, nejsou na vině soubory, a sloučení do monstrtělesa může kvalitu jen zhoršit
    11) Na rozdíl od úředníků MK ani jeden z umělců nebyl do své funkce jmenován, všichni prošli alespoň jedním konkurzem (první hráči i několika) a obhajují svou uměleckou úroveň celý život při veřejných produkcích
    Ergo kladívko: PKF hledá peníze, Když se kácí les, nekouká se na třísku a Kdo chce psa bít, hůl si najde. Neměl bych nic proti Filharmonii 05, když si budou hrát ve svém rajónu, ale vybrat si mezi PKF a českou operou v ND není těžké.
    Doufejme v Libušino proroctví: můj drahý národ český neskoná, on pekla hrůzy slavně překoná
    -Quest-

  22. Už jsem to tu jednou psal, že jsem dyslektik. Takže se všem, které popuzují mé pravopisné chyby omlouvám. Na svých názorech si trvám. Z Traviaty jsem odešel proto, že i přesto, že jsem dyslektik mám dobrý sluch a nejmenovaná představitelka mi ho neuvěřitelně trhala spolu s orchestrem, který ji v tom podporoval ostošest svou nesehraností.

  23. Kulturní úroveň lze pozvednou jedině tím, že na Ministerstvu kultury budou rozhodovat kompetentní osoby s velkými teoretickými i praktickými znalostmi. Proto je potřeba, aby pan Zdráhal okamžitě odstoupil, zakoupil si abonentní vstupenku do Národního divadla, kde nikdy nebyl, a potom se znovu ucházel o posty, kde může o kultuře rozhodovat.

  24. Dane, ani sloučení dvou operních domů nemusí znamenat, že vznikne jedna kvalitní scéna. A vlastně ani to, že se nějaké prostředky ušetří. Oboje už zde napsali jiní. Chápu, že Vás rozlaďuje stav některých inscenací a plně s Vámi souhlasím. Osobně se přiznám, že české operní domy moc nenavštěvuji – ale hlavně proto, že hudba, která mne zajímá nejvíce, se na našich operních jevištích neuvádí.

    Řešením je však jedině kompetentní vedení jak jednotlivých institucí, tak i celého Ministerstva kultury. A právě vedení MK je tí největším problémem! Peníze jsou, ale končí úplně někde jinde! A v úspěšných a ziskových tělesech, jako třeba PFS, jsou překotně měněni ředitelé. Proč? Co za tím vězí? Proč se ministerstvo ve svých vyjádřeních chová jako banda pubertálních děcek? Koncepcí je vyvést co nejvíce peněz do konce volebního období a je jim vcelku jedno, jaký to bude mít na kulturu dopad. Vyjádření pana náměstka Zdráhala jsou sprostým výsměchem všem slušným lidem.

    http://odstupte.com/

Napsat komentář