Miroslav Kůra Gala

26. května se ve Státní opeře v Praze pořádal koncert s názvem Miroslav Kůra Gala. Toto představení bylo uvedeno na počest již jmenovaného, významného českého choreografa, který se právě v tento den dožil devadesátých narozenin.Prague International Ballet s ředitelkou Janou Kůrovou, pod záštitou Městské části Praha 1, si kladl za cíl pozvat na jeviště Státní opery co nejvíce hvězd světových rozměrů, které ztvární nezapomenutelné role pana Kůry. Dlouho střežený program koncertu byl na poslední chvíli změněn. Sólisty z Národního divadla v Praze vystřídali sólisté z Národního divadla v Brně. Koncert se skládal ze dvou částí, v každé byla jedna moderní variace a několik variací klasických pas de deux.Jako první se představili Andrea Smejkalová (sólistka baletu Národního divadla v Brně) a Ivan Popov (sólista baletu Národního divadla v Brně) v pas de deux z Romea a Julie, v choreografii Leonida Lavrovského. Tato variace, ač tanečně velmi slušně provedena a procítěna, byla bohužel záhy přerušena výpadkem hudby. Přes tento technický nedostatek pár profesionálně pokračoval a zdárně dotančil do konce.

Poté nastoupila mladá dvojice z Bohemia Baletu Tereza Szentpeteryová a Florent Operto se současnou variací Slova z jantaru, choreografii vytvořil Jarek Cemerek. Tato snová, melancholická až smutná choreografie, většinou se odehrávající v přízemních polohách, až příliš ostře kontrastovala s předchozí přesnou klasickou technikou. Dvojice tanečníků spolu souzněla, scházeli se i rozcházeli v plynulém toku pohybů.

Třetí v pořadí bylo pas de deux z baletu Coppélie v podání Lauren Kennedy (Ballet du Capitole v Toulouse ve Francii) a Davita Galstyana (taktéž Ballet du Capitole v Toulouse ve Francii). Choreografii vytvořil Enrique Martinez. Tento pár se vyznačoval skvělou synchronizací, kromě malých zaváhání ve výdržích v attitudes tanečnice bylo vše provedeno přesně. Právem oceněny musí jistě být několikanásobné piruety Galstyana a náročné skokové variace. Taktéž Lauren Kennedy je svými perfektními tělesnými dispozicemi stvořena pro tanec.

První polovinu vystoupení uzavíral pár Arianne Lafita (v současnosti působí jako mezinárodní první sólistka na různých scénách v Evropě) a Vittorio Galloro (mezinárodní první sólista na různých scénách v Evropě) s číslem Harlequinade, Les millions d’Arlequine v choreografii Maria Petipy. Toto komické pas de deux přesně sedlo vášnivému naturelu obou tanečníků a smysl pro výraz často dokázal zakrýt i nedostatečné technické schopnosti, třeba nedotočené a nejisté skoky ve variaci Vittoria Gallora, u nichž jeden bohužel skončil pádem.

Druhou část představení otevíralo velmi něžné, jemné a dokonale provedené pas de deux z Labutího jezera. Tento nikdy nestárnoucí balet na nekonečně líbivou hudbu Čajkovského si vychutnali i brněnští sólisté Andrea Smejkalová a Ivan Popov. Linky končetin byly přesné a vše bylo, jak se na jeviště Státní opery patří. Bylo zřejmé, že se Smejkalová a Popov cítí v této variaci jako doma, divák nepostřehl ani náznak pochybnosti.

Les Bourgeois, písnička známého francouzského písničkáře Jacquese Brela, se stala sólovou variací pro Davita Galstyana. Tento kus si vysloužil od diváků největšího potlesku a není se čemu divit. Moderní choreografie Bena Van Cauwenbergha vycházející ze slov písničky, v sobě kombinuje jak komické části, nápadité, titěrné krokové kombinace a tvary, tak také diametrálně odlišné velké skoky. Variace je plná humoru a nadsázky, tanečník se opile potácí po jevišti a v sekundě nato už skáče velké revoltady a jeté v prostoru. A to je Galstyanova silná stránka.

Na jevišti se poté sešli všichni tanečníci ve společné,,děkovačce“.

Dramaturgické řešení včerejšího večera mě mírně zklamalo. Doufala jsem, že uvidím více choreografií, které proslavily pana Kůra, dokonce třeba jednu či dvě v jeho původní verzi. Toho jsme se ale bohužel nedočkali. Nevadí, aspoň jsme si všichni mohli připomenout tohoto výjimečného tanečníka a choreografa a doufejme, že Gala na jeho počest bylo hezkým, tanečním dárkem k narozeninám, jaký si pan Kůra jistě zaslouží!

Hodnocení autorky recenze: 75 %

Miroslav Kůra Gala
Sólisté Národního divadla Brno, Bohemia Balet a Ballet du Capitole Toulouse
26. května 2014 Státní opera Praha

program:
Sergej Prokofjev:
Romeo a Julie
Choreografie: Leonid Lavrovskij
Tančí – Andrea Smejkalová a Ivan Popov

Olaful Arnalds:
Slova z jantaru
Choreografie: Jarek Cemerek
Tančí – Tereza Szentpeteryová a Florent Operto

Léo Delibes:
Coppélia
Choreografie: Enrique Martinez
Tančí – Lauren Kennedy, Davit Galstyan

Riccardo Drigo:
Les Milions d´Arlequine
(Harlequinade)
Choroegrafie: Marius Petipa
Tančí – Arianne Lafita a Vittorio Galloro

Petr Iljič Čajkovskij:
Labutí jezero
(pas de deux z druhého jednání)
Choreografie: Marius Petipa, Robert Strajner
Tančí – Andrea Smejkalová, Ivan Popov

Jaques Brel:
Les Bourgeois
Choreografie: Ben Van Cauwenbergh
Tančí – Davit Galstyan

Cesare Pugni:
Satanilla
Choreografie: Marius Petipa
Tančí – Arianne Lafita, Vittorio Galloro

Riccardo Drigo:
Finále
všichni tanečníci

www.pragueib.org

Foto archiv ND Praha , Petr Šolar

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Miroslav Kůra Gala (Prague International Ballet)

[yasr_visitor_votes postid="109584" size="small"]

Mohlo by vás zajímat