Multimediální sci-fi opera Solaris zabodovala v Linci

  1. 1
  2. 2

Operní soubor Musiktheateru v Linci realizoval 17. září, jen pouhý den po premiéře Verdiho Falstaffa, premiéru multimediální soudobé operní moderny Solaris německého skladatele Michaela Obsta, významného žáka modernisty Karlheinze Stockhausena (narozen 1955 v Kolíně nad Rýnem). V režii nového hudebního ředitele Musiktheateru Hermanna Schneidera a v hudebním nastudování francouzského dirigenta Daniela Lintona, ve spolupráci s mladými talenty nového Hudebního studia.

M. Obst: Solaris - Michael Wagner (Snaut), Justus Seeger (Kris Kelvin), Christian Manuel Oliveira (Sartorius), Julia Grüter (Harey) - Landestheater Linz 2016 (foto © Yasmina Haddad)
M. Obst: Solaris – Michael Wagner (Snaut), Justus Seeger (Kris Kelvin), Christian Manuel Oliveira (Sartorius), Julia Grüter (Harey) – Landestheater Linz 2016 (foto © Yasmina Haddad)

Zúčastnil jsem se první reprízy díla dne 20. září, neboť premiéra byla zcela vyprodána. Vedle Verdiho Falstaffa jsem váhal a neprojevil o toto soudobé experimentální dílo zájem s patřičným předstihem. Ale přímo na místě jsem při pročítání propagačních materiálů, jichž je ve vstupní hale Musiktheateru mnoho, zpozorněl. Jak praví české přísloví, odříkaného chleba bývá největší krajíc. Když jsem se konečně odhodlal jet do Lince přece jen dvakrát po sobě, ba se i domníval, že na něco podobného bude přece vstupenek přehršel, přišlo překvapení. Nejen že byl Falstaff vyprodán, což mi přišlo jistě přirozené, ale ani na premiéru multimediální moderny experimentálního typu sci-fi opery už nebyly lístky… Šance na možnou vstupenku se naskytla až pro reprízu dne 20. září. To už se moje zvědavost docela stupňovala. Soudobá opera a vyprodána? Příliš se mi zakódovala vlastní zkušenost, kterou zažívám již od mladých let a která je podobná zkušenosti Rakušana Rudolfa Binga z doby, kdy stál v čele slavné Met (o soudobé opeře a problémech jejího uvádění píše ve svém bestselleru).

Dalším důležitým impulsem byla pro mne informace, že do přímé spolupráce s operním ansámblem Musiktheateru vstupuje nově šest z více než pěti set zájemců z celého světa (!), přijatých do zcela nové koncepce Operního studia Horního Rakouska Musiktheateru v Linci. Linec přikročil k podobné myšlence, jakou již realizuje bavorský Mnichov. Tři mladí pěvci již účinkují v této recenzované opeře. Prošli totiž zmíněným rozsáhlým konkurzem. Šestice vyvolených je z Rakouska, Německa, Slovenska, Číny, Maďarska. Tato šestice talentů dostává výtečnou šanci v prvé řadě se zdokonalovat na Brucknerově univerzitě (privátní instituce!), ale zároveň pracovat v denním provozu divadla, s vizí možného budoucího angažmá za dva roky. V tom ideálním případě přímo v Linci, eventuálně v jiném divadle Rakouska. Fakt, že do Lince přicestovalo přes pět set zájemců o přijetí, je pro mne až neuvěřitelný. Zájem mladých adeptů oboru zpěvu o možnou seberealizaci v opeře, o toto tvrdé a ze sta procent tržně laděné řemeslo je tedy větší, než bych předpokládal. Přiznám se rád, že díky této skutečnosti mě velmi lákalo, abych si danou inscenaci s novými mladými talenty nenechal ujít.

M. Obst: Solaris - Justus Seeger (Kris Kelvin), Julia Grüter (Harey) - Landestheater Linz 2016 (foto © Yasmina Haddad)
M. Obst: Solaris – Justus Seeger (Kris Kelvin), Julia Grüter (Harey) – Landestheater Linz 2016 (foto © Yasmina Haddad)

Multimediální opera byla provedena v menším, velmi akustickém komorním sále, zvaném Black Box, pro sto dvacet posluchačů (velký sál má kapacitu tisíc míst). Solaris je planeta. Publikum je zapojeno do zvukového světa Solarisu a uvědomuje si akustický kontrast mezi vesmírnou stanicí a omezeným myšlením i nevysvětlitelným jednáním lidí. Jak zdůrazňuje sám autor díla, zásadní ideou je mu konfrontace lidí s jejich vlastní minulostí, s jejich špatným svědomím, s pocity viny a z toho plynoucími psychologickými posuny v jednání. Ne okolnosti, ale reakce na ně nás přivádějí vždy do problémů…

Michael Obst, žák známého experimentátora Karlheinze Stockhausena, si pro svou komorní operu zvolil námět stejnojmenného románu Stanislawa Lema v žánru science-fiction, který se stal vyhledávaným filmaři i divadelníky (Tarkowského film z roku 1972). Vypráví příběh o výzkumné stanici na planetě Solaris, kam přichází psycholog Kelvin zkoumat prapodivné vztahy na pracovišti, kde se odehrála i sebevražda. Setkává se zde s výzkumníky. Ke svému překvapení však nachází značně narušené jedince, plné psychických problémů, kteří se setkali se svojí vlastní minulostí. Experimentují na planetě s ozařováním moře, jenomže oceán zhmotňuje potlačované představy a vzpomínky lidí… Jakoby až názvuky na oblíbené teorie Sigmunda Freuda v době vzniku Lemova románu (1962). Michael Obst uchopil  tuto vzrušující psychologickou sondu v silně expresivní a sugestivní hudební mluvě jako vůbec první na světě pro operní žánr.

Diváci sedí v komorním sále divadla ve středu výzkumné kosmické stanice, na otočné židli, která se otáčí v úhlu 360 stupňů. Mohou být aktivní a sami směrovat své pohledy na jednotlivé tři protilehlé scény v kosmické stanici. Toho samozřejmě využívají i musí využívat, neboť režisér Hermann Schneider pracuje velmi dynamicky, děj probíhá filmovým způsobem v častých prostorových změnách, takže se diváci točí na svých otočných židličkách takřka neustále. Akusticky je velmi zajímavé mixování živé hudby, interpretované Bruckner Orchester Linz pod vedením Daniela Lintona, hrajícím ve vedlejším prostoru živě v minimalizovaném komorním obsazení. Jeho interpretace je mixována s elektronickými prostředky z komputerů (zůstávají na výrazově exponovaných místech i osamoceny), nebo je transformována k uměleckému dialogu mezi člověkem a strojem. Orchestr se totiž dostává do dialogu se „Specializátorem“ – čili prostorovým zvukem simulátoru. Obdobně jako Stockhausen usiluje rovněž Michael Obst o organické stmelení různých druhů zvukové matérie prostřednictvím totálního přeorganizování hudební formy v jejích parametrech. Zkoumá možnosti hudby jak konkrétní, tak elektronické, obě jsou v díle silně zvýrazněné. Ostatně hudba je znějící struktura.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Obst: Solaris (Landestheater Linz)

[Total: 4    Average: 4.5/5]

Související články


Napsat komentář