Musica Florea uvede po 292 letech barokní operu Costanza e Fortezza

Festival 9 týdnů baroka, který pořádá Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015, připravil pro návštěvníky výjimečný hudební a divadelní zážitek. Soubor Musica Florea pod vedením dirigenta Marka Štryncla uvede 31. července a 1. srpna v unikátní Windischgrätzově jízdárně ve Světcích u Tachova obnovenou světovou premiéru barokní korunovační opery Johanna Josepha Fuxe Costanza e Fortezza (Stálost a síla) v historicky věrné replice barokního divadla Florea Theatrum. Diváci tak uvidí výjimečné představení barokní doby v Čechách, o jehož inscenování se od počátku dvacátého století snažilo neúspěšně několik hudebníků, poprvé od jeho prvního provedení v roce 1723.„Při inscenování se snažíme o co nejkvalitnější stylové hudební provedení spolu s citlivou adaptací tohoto díla do prostorově omezenějšího, ale krásného prostředí mobilní scény Florea Theatrum. Zároveň zdůrazňujeme nadčasové kvality a zároveň respektujeme zásadní stylotvorné principy v rámci harmonie dramatické akce, výtvarna, tance a hudby,” říká dirigent, sbormistr a violoncellista Marek Štryncl, který se dlouhodobě zabývá historicky poučenou interpretací hudby a který psal o Fuxově díle již diplomovou práci na AMU v Praze.

Kolem souboru Musica Florea se pro inscenování opery Constanza e Fortezza vytvořil tým uměleckých spolupracovníků, kvalifikovaných v historicky poučené interpretaci. Vedle Heleny Kazárové, která se podílela na choreografii a režii a dramaturgii již řady společných inscenací (například Terpsichora Georga Friedricha Händela, La Danza Christopha Willibalda Glucka, Dioklecián Henryho Purcella, Armida Giuseppe Domenica Scarlattiho), nyní přistupují další – slovenský operní režisér Tomáš Surý s Klaudií Račić-Derner (slovenská sopranistka, oceněná v roce 2001 Thálií, spolupracuje jako pomocná režisérka, koučka), kostýmní výtvarník Roman Šolc (člen francouzské Académie Desprez, specializující se na dobové inscenace).Diváci se budou moci obdivovat umění devíti pěvců, mezi nimiž najdeme jména předních umělců, kteří se buď na umění barokního zpěvu specializují, nebo jsou všestrannými interprety operních divadel. Jelikož je Fuxova opera koncipována jen pro dvě sopránové ženské role (Valérie, Clélie) a další zpívali v roce 1723 muži, mezi nimiž byli slavní kastráti (Orsini, Carestini, Domenico a další) bylo nutné obsadit tři role rovněž zpěvačkami. V opeře je také velmi mnoho sborů (tehdy účinkovalo sto zpěváků), což přispívá k emocionální síle díla (většina sboristů byla v orchestřišti a postranních lóžích, ve Světcích tomu bude rovněž tak). Dílo obsahuje také řadu tanečních výstupů, které měly v baroku zejména alegorický význam. Realizuje je šestice tanečníků ze souboru Hartig Ensemble, který se dlouhodobě zabývá barokním tanečním repertoárem.
Historie opery
Korunovace habsburského císaře Karla VI. na českého krále v Praze 5. září 1723 byla bezesporu největší světskou barokní slavností v českých zemích. Krátce před tímto státnickým aktem nejvyššího významu bylo na Pražském hradě 28. srpna provedeno velkolepé hudebně-dramatické dílo skladatele Johanna Josepha Fuxe a libretisty Pietra Pariatiho nazvané Costanza e Fortezza. Je většinou obecně známo, že název díla vychází z osobní devízy císaře Karla VI. Constantia et Fortitudine – Stálostí a silou. Především však je Costanza e Fortezza v obecném povědomí, a to jak u nás, tak v zahraničí, spjata s ustáleným označením „korunovační opera“. Souvislost díla s korunovací ukazuje i na mimořádně vysoký počet dvanácti set účinkujících a přihlížejících čtyř tisíc lidí v publiku.

Foto Lukáš Pelech

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]