Národní divadlo: hudebním ředitelem Opery bude Kyzlink, balet má být na programu častěji

Připojení Státní opery Praha k Národnímu divadlu – tedy od převodu majetku a dalších organizačních a právních záležitostí přes jednotný účetní systém až po spojení běžné administrativní agendy a provozní praxe  – je prakticky dokončeno. Na dnešním setkání s vybranými novináři o tom informoval ředitel pražského Národního divadla Ondřej Černý, za přítomnosti uměleckých šéfů jednotlivých souborů – Opery Rocca, Baletu Petra Zusky a také Činohry Michala Dočekala. Příprava nové, první kompletní společné sezony pokračuje v intencích, které vedení Národního divadla zveřejnilo před koncem loňského roku (podrobně jsme informovali zde), po nedávném odchodu Radka Zdráhala z postu náměstka ministra se prý i zlepšila komunikace s Ministerstvem kultury. Ondřej Černý je přitom i nadále přesvědčen o tom, že spojení obou pražských operních domů je myšlenka dobrá, nosná a perspektivní.Šéf Opery Národního divadla Rocc dnes potvrdil, že pro funkci šéfdirigenta nadále již nepočítá s Tomášem Netopilem, a to vzhledem k jeho vytíženosti v zahraničí a také s ohledem na potřeby první scény; Netopil by ale měl s Národním divadlem dál spolupracovat externě. Operu Národního divadla – s jedním sólistickým ansámblem a dvěma orchestry a operními sbory, tedy celkem asi s pěti stovkami umělců – přitom čeká zásadní změna v systému jejího řízení: po vzoru především německých divadel bude totiž nově zřízena funkce hudebního šéfa, podřízeného řediteli Opery – Roccovi, kterému i nadále zůstane hlavní rozhodovací pravomoc a odpovědnost za celý soubor a jeho výsledky. Rocc dnes popsal kritéria, která byla při výběru vhodného adepta na nový post hudebního šéfa uplatňována: v hledáčku byla česká osobnost, dirigent s mezinárodními referencemi, se zkušenostmi z práce jak s orchestrem Národního divadla, tak i Státní opery, zběhlý i v provozních záležitostech a s dostatečnými časovými možnostmi pro výkon této funkce. Jak Rocc dnes potvrdil, na post hudebního ředitele Opery Národního divadla byl nakonec vybrán a nastoupí brněnský dirigent Jaroslav Kyzlink (1973), který tedy bude mít mimo jiné dohled i nad oběma orchestry, s každým z nich by měl nastudovat vždy po jedné premiéře za sezonu.

Poté, co podoba nadcházející, první kompletní „spojené“ sezony včetně premiér je již několik měsíců známa (víc náš dřívější článek zde), Rocc dnes také poodhalil plány Opery Národního divadla pro sezony další. Ve výhledu pro sezonu 2013-2014  je například nastudování Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky, kterou by hudebně měl připravit Tomáš Netopil, režijně pak Ondřej Havelka, či Smetanovy Libuše, ke které byl přizván britský režisér David Pountney; v jeho režii a v koprodukci s Velšskou operou je také plánována Bergova Lulu. V další koprodukci s hned několika zahraničními operními domy by měl být uveden i Szymanowského Král Roger, v plánech je též nová Mozartova Kouzelná flétna, která by měla nahradit současné inscenace Národního divadla i Státní opery. Aleš Březina píše novou operu pro Soňu Červenou, s pracovním názvem Učit se, učit se, učit se; uvedena by měla být také v přespříští sezoně, na komorní scéně. Kromě již zmíněného Tomáše Netopila by se mezi hostujícími dirigenty měl znovu objevit i John Fiore a také Tomáš Hanus, jako noví sólisté Opery Národního divadla budou od příští sezony angažováni tenorista Peter Berger a barytonista Jiří Brückler, po více než deseti letech se jako sólista vrací i basista Jiří Sulženko. Uměleckou poradkyní Rocca pro práci se sólisty Opery se už před časem stala Gabriela Beňačková.Šéf Baletu Petr Zuska bude mít od nové sezony k dispozici soubor, jehož počet tanečníků se z nynějších pětapadesáti rozšíří na dvaaosmdesát. Zatímco dřív Balet Národního divadla uváděl zhruba stovku představení do sezony (a okolo dalších pětadvaceti na zájezdech) a balet samostatné Státní opery čtyři desítky představení, nově Zuska počítá s celkovým počtem zhruba půldruhé stovky představení v sezoně. Z baletu Státní opery Praha přechází do rozšířeného souboru prý něco mezi třetinou a polovinou tanečníků, přijdou ale i další tanečníci z jiných českých i zahraničních divadel. Početně posílený soubor by měl dostat v průběhu příští sezony i další, třetí baletní sál, jehož zřízení se chystá v Anenském areálu. Současnou skladbu repertoáru, resp. jeho proporce hodlá Zuska zachovat, byť větší možnosti vidí pro uvádění velkých baletních titulů na scéně Státní opery, slibuje i zvýšit reprízovost jednotlivých inscenací. Petr Zuska dnes také potvrdil, že vzhledem ke všem možným těžkostem a okolnostem, spojeným se známými organizačními změnami v Národním divadle v tomto roce, dokonce jednu chvíli uvažoval o svém odchodu z postu šéfa Baletu Národního divadla ke konci této sezony; nakonec se ale rozhodl zůstat.

Zásadnější změny v transformaci Národního divadla očekává Ondřej Černý až od sezony 2015-2016; on i šéfové jednotlivých souborů přitom dnes zdůraznili, že posílení autonomie jednotlivých uměleckých složek cítí jako nezbytnost.

Související články


Napsat komentář