Kdo jsou teď ti skutečně vlivní v klasické hudbě?

  1. 1
  2. 2
Desítka skladatelů nejčastěji hraných na koncertech v roce 2015. Desítka nejhranějších koncertních děl. Nejvytíženější dirigenti. Nejvytíženější orchestry. Nejhranější desítka oper. Nejvytíženější operní společnosti. Nejvytíženější pěvci. Nejčastěji uváděné balety. Nejvytíženější baletní soubory.

Není to Mesiáš. Ve statistikách za rok 2015 předstihl Händla Beethoven
(Bachtrack – 11. ledna 2016 – Mark Pullinger)

Leden je měsíc, kdy se vyrojí celá řada žebříčků. Vyhodnocujeme shromážděná data z minulého roku a přitom se snažíme zjistit nové jevy a trendy. Žádný informační portál nemůže tvrdit, že jeho informace jsou vyčerpávající, ale v roce 2015 jsme registrovali 28.000 akcí z celého světa a zhruba 16.500 děl.

Kdo byli ti skutečně vlivní v oblasti klasické hudby v roce 2015? Není jistě překvapením, že stále dominují velká jména. Mozart převzal vedení od Beethovena jako nejčastěji hraný skladatel. V těsném sledu za nimi se pak umístila známá jména Bach, Brahms, Čajkovskij a Schubert.ilustrační foto (archiv)

 

Desítka skladatelů nejčastěji hraných na koncertech v roce 2015 (pro srovnání jsou v závorce uvedena umístění z roku 2014):
1. Mozart (2)
2. Beethoven (1)
3. J. S. Bach (3)
4. Brahms (4)
5. Čajkovskij (6)
6. Schubert (5)
7. Haydn (12)
8. Ravel (10)
9. Sibelius (26)
10. Schumann (11)

Skladatelé, kteří mají v daném roce významné výročí, obvykle v žebříčcích stoupají. V roce 2015 jsme oslavili 150. výročí narození severských skladatelů Sibelia a Nielsena. Sibelius se v tabulkách vyšvihl z 27. místa v roce 2014 mezi deset nejhranějších skladatelů. Jeho hudba se hrála na 719 koncertech, a dostal se tak na 9. místo. Orchestry byly mnohem ostýchavější, pokud šlo o uvádění dánského skladatele Nielsena, který se posunul pouze z 54. na 37. pozici. Sibelius se zřejmě „prodává“ lépe než Nielsen, což je opravdu škoda, protože složil mnoho krásné hudby, kterou bude ještě třeba objevit. V operních domech Nielsena téměř zcela opomíjeli. Žádné profesionální společnosti, kromě dánských, neuvedly jeho opery Maškaráda nebo Saul a David, a projevily tak zřetelnou neochotu k experimentu.

Arvo Pärt zůstává nadále nejhranějším současným skladatelem. Se značným odstupem ho následují John Adams a John Williams. Současné skladatelky se ještě stále neobjevují na předních pozicích. Jennifer Higdon se v žebříčku skladatelů umístila na 167. místě. Ze současných operních skladatelů se nejlépe umístil Jonathan Dove s 31 provedeními svých pěti oper.

Händelův Mesiáš byl sesazen z prvního místa nejčastěji hraného díla klasické hudby. Beethovenova Pátá symfonie je nyní číslo jedna, její vítězství je ale těsné. V minulém roce se mezi prvních deset nejhranějších děl dostaly tři houslové koncerty, včetně Sibeliova (efekt výročí), který se posunul z 22. místa na místo 3. Stalo se tak také díky Leonidasi Kavakasovi, Franku Peteru Zimmermannovi a Anne-Sophii Mutter, nejznámějším interpretům, kteří tento koncert uvedli. Mezi další výrazné skokany patří Čajkovského Pátá symfonie a Mozartova Malá noční hudba.

Desítka nejhranějších koncertních děl (a srovnání s rokem 2014):
1. Beethoven: Symfonie č. 5 c moll „Osudová“ (9)
2. Handel: Mesiáš (1)
3. Sibelius: Houslový koncert d moll Violin (22)
4. Čajkovskij: Symfonie č. 5 e moll (26)
5. Mendelssohn-Bartholdy: Houslový koncert e moll (29)
6. Beethoven: Symfonie č. 7 A Dur (2)
7. Brahms: Symfonie č. 1 c moll (13)
8. Beethoven: Symfonie č. 6 F Dur „Pastorální“ (17)
9. Mozart: Serenáda č. 13 G Dur „Eine kleine Nachtmusik“ (48)
10. Brahms: Houslový koncert D Dur (14)

V  seznamu nejčastěji vystupujících dirigentů se na prvním místě umístil Jonathan McPhee. Je stálým hudebním ředitelem orchestru Bostonského baletu, hudebním ředitelem Lexingtonského symfonického orchestru a Symfonického orchestru z New Hampshire. Jen v prosinci absolvoval McPhee 28 vystoupení včetně devíti, kdy dirigoval jak matiné, tak večerní koncert. Hned za ním jsou další neúnavní maestrové sir Simon Rattle, Valerij Gergijev a Gustavo Dudamel.

Nejvytíženější dirigenti v roce 2015:
1. Jonathan McPhee
2. Simon Rattle
3. Valerij Gergijev
4. Gustavo Dudamel
5. Kent Nagano
6. Alan Gilbert
7.–8. Marc Minkowski
7.–8. Andris Nelsons
9. Fabio Luisi
10. Andrés Orozco-Estrada

V koncertních síních byl nejčastěji vystupujícím orchestrem Chicagský symfonický orchestr, který těsně předčil Newyorské filharmoniky.

Nejvytíženější orchestry v roce 2015:
1. Chicago Symphony Orchestra
2. New York Philharmonic
3. San Francisco Symphony
4. Berlin Philharmonic
5. Nordwestdeutsche Philharmonie
6. Los Angeles Philharmonic
7.-8. London Symphony Orchestra
7.-8. Toronto Symphony
9. La Verdi
10. Vienna Symphony Orchestra

V operních domech dominuje italská opera. Verdiho La traviata dosáhla své pozice díky tomu, že ji uvádějí od Sydney po finskou Savonnlinnu, od Kapského města po Tokio.

Nejhranější desítka oper v roce 2015 (a srovnání s rokem 2014):
1. Verdi: La traviata (2)
2. Mozart: Le nozze di Figaro (9)
3. Bizet: Carmen (3)
4. Mozart: Die Zauberflöte (6)
5. Puccini: Madama Butterfly (5)
6. Puccini: La bohème (1)
7. Mozart: Don Giovanni (7)
8. Verdi: Rigoletto (10)
9. Puccini: Tosca (4)
10. Rossini: Il barbiere di Siviglia (8)

Královská opera v Londýně je v našich statistikách nejčinorodější operní společností. V roce 2015 provedla 212 představení, těsně ji následuje Metropolitní opera.

Nejvytíženější operní společnosti v roce 2015 (a srovnání s rokem 2014):
1. Royal Opera – Covent Garden(5)
2. Metropolitan Opera (2)
3. Opera Australia (8)
4. Wiener Staatsoper (1)
5. Opéra de Paris (4)
6. Bayerische Staatsoper (3)
7. Zurich Opera (6)
8. Deutsche Oper Berlin (11)
9. English National Opera (10)
10. Hungarian State Opera (neuvedena)

Nejčastěji vystupujícími pěvci podle operních a koncertních programů byli:

Nejvytíženější pěvci v roce 2015:
1. Ismael Jordi
2. Tobias Kehrer
3.–4. Dimitry Ivashchenko
3.–4. Benjamin Rasheed
5. Yonghoon Lee
6.–8. Günther Groissböck
6.–8. Okka von der Damerau
6.–8. Elodie Méchain
9.–11. Olga Peretyatko
9.–11. Leo Nucci
9.–11. Piotr Beczała

Ve světě tance vládne Čajkovskij, autor pěti nejčastěji uváděných baletů. Překvapivě byl nejčastěji uváděným baletem Louskáček. Mnoho společností si ho vybralo jako vánoční představení. Máme více záznamů Louskáčka než kteréhokoliv jiného baletu, opery nebo koncertu.

  1. 1
  2. 2

Související články


Reakcí (30) “Kdo jsou teď ti skutečně vlivní v klasické hudbě?

  1. Uvedene prehlady samozrejme nehovoria vela o ‚nejvlivnejsich‘ v klasickej hudbe. Dovolim si pochybovat aj o presnosti, bolo by dobre poznat metodiku k vytvoreniu tohto prehladu. Viedenska Staatsoper je prekvapujuco az na 4. mieste v pocte predstaveni, pritom hra od zaciatku septembra do 30.juna (sam D. Mayer v nedavno tu zverejnenom clanku uviedol ze hraju 300 predstaveni oper a baletov rocne.) Met zacala 21. sept. a konci prvym tyzdnom v maji, k tomu par koncertov Met in Parks, par koncertov v Carnegy Hall (samozrejme Met Opera Live v kinach predstihuje vsetky ostatne operne domy.)

  2. Uvedená statistika u většiny kategorií mi připadá logická, ale naprosto šokující jsou pro mě jména nejvytíženějších pěvců v r. 2015. Jsem opravdový fanoušek operního umění a koncertního zpěvu, ale některá jména na předních pozicích statistiky slyším poprvé a to mi neunikne jediná premiéra ve všech velkých světových operních domech.Zajímalo by mě, kdo tuhle statistiku vyrobil a z čeho čerpal.

  3. Nechci se zase chytat každého komentáře, abych nebyl obviněn z psychiatrické diagnozy, ale nevytíženější pěvci bývají nejlepší, pěvecké hvězdy mají kalendář zaplněný na 5 let dopředu. Pokud metodika uváděné statistiky ovšem pracuje i se zpěváky 3.kategorie,kteří mají v opeře jednu větu, a proto role nevyžaduje alternaci, pak je ovšem diskutabilní, zda někoho taková statistika zajímá. U ostatních kategorií kvalita a vytíženost jdou ruku v ruce.

    1. Souhlasím s tím, že operní hvězdy mívají kalendáře zaplněné 5 let dopředu. Ovšem nemohu v žádném případě souhlasit s tím, že výše uvedený seznam nejvytíženějších pěvců, znamená, že jsou nejlepší a nejkvalitnější, to snad nemůžete myslet vážně. :-)))) Že by se do první desítky nevešla Netrebko ? Kaufmann ? Marcelo Alvarez ? Garanca ? Hvorosdovsky ? U orchestrů, dirigentů nemohu sloužit, to jde mimo mě. A co se týká nejhranějších operních titulů, tak to je něco podobného jako u pěvců. Na prvních místech logicky nemohou být jedny z nejkrásnějších oper Aida, Turandot nebo Rigoletto, jelikož jejich ansámblové obsazení je velmi náročné a pro menší divadla takřka neuskutečnitelné.

      1. Vážený, my dva se nikdy nemůžem shodnout, protože vy mi vkládáte do úst něco co jsem nikdy neřekl podobně jako v minulé diskusi. Já jsem napsal, že nejvytíženější pěvci bývají nejlepší a nikoliv že předložený seznam je pořadí nejlepších zpěváků.Chyba je v metodologii výzkumu a já ho považuji za špatný a neobjektivní. Rovněž vaše tvrzení, že na předních místech nemůže být třeba Rigoletto pro jeho náročnost obsazení, když opera stojí na 4 lidech a je na repertoáru i menších divadel, neobstojí.

        1. Jestli se nepletu, tak diskutujeme k výše uvedenému článku a průzkumu, kde se praví o nejvytíženějších souborech, sólistech, orchestrech atd. Znovu jste napsal, že nejvytíženější pěvci bývají nejlepší a já vám znovu opakuji, že je to nesmysl. Bez ohledu na výše uvedený seznam pěvců. Prostě rovnice nejvytíženější = nejlepší neexistuje a je to blábol. Naopak, ti nejlepší si vybírají představení a tudíž nezpívají tak často, jako pěvci druhé, třetí, čtvrté kategorie, kteří berou všechno, co je jim nabídnuto a tudíž zpívají logicky 10x víc než skutečné hvězdy. Tak to prostě je. To, že má někdo plný kalendář do roku 2025 neznamená, že je nejvytíženější. Někdo se cítí být plně vytížený, když zpívá 1x týdně a někdo se cítí být plně vytížený, když zpívá 1x měsíčně. Záleží na každém sólistovi. A nestydím se říct, že v uvedené tabulce nejvytíženějších pěvců je na prvním místě tenor, který nepatří ani mezi 10 nejlepších tenorů na světě. Za tím si stojím a mohu vám je vyjmenovat. Co se týká obsazení opery Rigoletto, ano souhlasím, že ta je ze 3 mnou uvedených oper co se týká obsazení asi nejméně náročná, proto se často hraje i v menších divadlech.
          Znovu pro vás ještě jednou opakuji, že ty největší operní hvězdy nejsou nejvytíženější a nemají zdaleka tolik představení, jako ti, co jsou uvedeni na seznamu.

          1. Celý problém nahlížení je právě ve zmíněné metodologii výzkumu, který je jasně zcestný, když se na prvních místech seznamu objevují neznámí pěvci. Nelze srovnávat jablka s hruškama,tj.třeba Hvorostovského s nákým barytonem 3.kategorie, který zpíva v Traviatě Dr. Grenvila 2 věty.Koho to ale zajímá že nějaký outsider z provinčního divadla obíhá scény aby měl čárku a uživil se a objevil se na prvnich mistech v seznamu.Mě zajímá pěvecká elita a ne tenoři do fis, takovejch tady máme v ND dost. Možná znáte portál operabase.com, kde si mužete zadat libovolně špičkového pěvce např.zmíněného Hvorostowského a uvidíte že zpívá denně bud operu nebo recital (je uvedeno kdy a kde a roli), takže kdo může být ještě vytíženější?? A v seznamu není.Pište si a myslete si co chcete ale NEJLEPŠÍ PĚVCI JSOU NEJŽÁDANĚJŠÍ A NEJVYTÍŽENĚJŠÍ.Jestli nákej kokrhel zpívá jednu větu denně a byl zahrnut do seznamu je problém zadání výzkumu a ne můj.

          2. Paulcollinsi, skutocne si trufate vymenovat sucasnych 10 najlepsich tenorov na svete?
            No,ze tam nepatri tenor c.1 z daneho zoznamu, nie je tak tazke povedat, pokial vzdy spieva tak, ako na Traviate v ROH Londyn v juni minuleho roku. Ale tenory su velmi ziadani a nedostatkovi. Aku kritiku si v sucasnosti vysluzil M.Berti v Amerike za Calafa v Met (my sme ho v tej roli poculi v Scale pred par rokmi a boli sme nadseni ). Ale ziaden Pavarotti ci Monaco na obzore v sucasnosti nie je a pri nasadeni absolutnich poziadaviek by sa asi mnoho opier nemohlo hrat, tak nech je to radsej tak, ako to je.
            .

          3. Jen pro dokreslení bych chtěl upřesnit, že kdybyste v kalendáři umělce našel že některý den nezpívá tak je třeba mít na zřeteli, že před každou premiérou a řadou repríz předchází řada korepetic, zkoušek bez orchestru a s orchestrem a zkoušky režijní, což je nutno počítat do vytíženosti umělce a to asi ta kulhající statistika nepostihuje. Jsem totiž ve styku již řadu let s jedním věhlasným americkým tenorem, takže vím přesně co obnáší ona „vytíženost“. A o samostudiu partitur a údržbě hlasu ani nemluvě….

    2. Lulu: Nezlobte se na mě, ale znovu vám musím oponovat.

      1) Napsal jste, že nejvytíženější pěvci jsou ti nejlepší. Napsal jste to jako reakci na výše uvedený průzkum. Já jsem vám oponoval a myslím, že se shodneme na tom, že výše uvedený průzkum nejvytíženějších pěvců neznamená, že jsou to kvalitní pěvci.

      2) V posledním článku jste uvedl, abych se podíval na operabase.com (samozřejmě znám) a konkrétně na Dmitri Hvorostovsky a uvedl jste, že zpívá denně operu nebo recitál. Je to samozřejmě nesmysl, denně zpívat nejde, opět mlžíte. Podíval jsem se přímo na stránky tohoto operního pěvce a jeho termíny jsou následující: 17.2. – recital, 21.2. – recital, 26.2. – recital, 19.3. – opera Otello, 27.3. – opera Otello. To je jeho program na následující 2 měsíce. Vidíte, že v případě operního vystoupení má 8 dnů volno.

      Takže když jste napsal, že Hvorostovski zpívá každý den, tak jste zase napsal lež !!!

      To jen možná v Česku zpívají sólisti každé 3 dny, mají za měsíc 15 představení a dle toho také vypadají jejich výkony a jejich hlas.

      Samozřejmě platí rovnice nejlepší = nejžádanější. To ano. Ale určitě ne nejvytíženější.

      Nevím, co je vaší profesí, ale kdybyste někdy zpíval, nemohl byste napsat takovou hloupost, že špičkoví sólisti mají každý den recitál nebo představení. Byli by sami proti sobě. Zničili by si hlas a jsem přesvědčený, že o tohle nemá nikdo z nich zájem.
      Doporučuji vám, abyste se podíval na stránky deseti špičkových sólistů světa a na jejich program. Ujišťuji vás, že ani u jednoho nenajdete víc než 6 vystoupení za měsíc. Ano, může se stát, že u některých najdete více, ale bude to v souvislosti s náročností jednotlivých rolí nebo více recitálů, které nejsou tak pěvecky náročné jako operní role.
      Mám něco odzpíváno a mluvím z vlastní zkušenosti. Přeji vám hezký večer.

      1. Lulu: Já nejsem v kontaktu s nikým, ale z vlastní zkušenosti vím, co je to unavený hlas. Navíc se zaplétáte do svých vlastních lží, výše jste napsal, že nejlepší pěvci zpívají denně buď recitál nebo operu. Najednou se tady chabě obhajujete a započítáváte korepetic, zkoušky a partiturní studium. Napřed si dobře rozmyslete, co chcete napsat, abyste se nezaplétal do svých teorií.
        A mohu vás ubezpečit, že i pěvci 2a3 kategorie musí absolvovat daleko větší počet zkoušek, než ty opravdové hvězdy. Oni ti nejlepší totiž jsou na takové úrovni, že nepotřebují 10 zkoušek z orchestrem, ale stačí jim 3-4.

      2. Je to zbytečné slovíčkaření, už samotná kategorie nejvytíženější pěvci za r.2015 je zavádějící, protože postihuje jen ostré střelby, tj.premiery a reprizy, ale vytíženost zahrnuje právě tu činnost, která ostré střelbě předchází.Počet zkoušek neurčují sólisti, ale režisér a dirigent a ty často zaplní právě zdánlivě volné dny, které vidíte v oficiální databázi sólisty.Sám jsem jeden čas byl součástí toho soustrojí divadla (opery) a z toho důvodu jsem zdrhnul na volnou nohu, protože jsou to nepředstavitelné galeje. Jestli se někdo takový jako Hvorostovsky má udržet na vrcholné úrovni, stojí ho to veškeré fyzické a intelektuální úsilí a nedá se to jinak říci než že je maximálně „vytížen“, aby mohl být nejlepší.Takže mám stejně pravdu.Důkazem jeho obrovského vytížení byla i nedávná zdravotní kolize, kdy mu byl diagnostikován nádor na mozku, a proto několik měsíců nezpíval, začátkem sezony se vrátil na scénu, takže onemocnění bylo pravděpodobně včas zachyceno a úspěšně léčeno.Přejme mu hodně zdraví a sil do dalších rolí.

        1. Samozřejmě, že podobná hodnocení jsou zavádějící. Dá se říct, že v současné době nikdo extra nepřevyšuje ostatní, tak, jako v dřívějších dobách např. Smith, Corelli, Monaco, Gigli, Caruso, Pavarotti. Bohužel současná světová špička nedosahuje ani zdaleka kvalit mnou uvedených. Je to smutné, ale je to realita. Hlavně chybí ty krásné barvy hlasu. Techniku někteří mají, ale bohužel barva je bídná.

          1. Jedno je jisté! Ani uživatel Lulu ani paulcollins k nejvytíženějším zřejmě patřit nebudou :D

            Pardón, nic ve zlém ale nemohl jsem si odpustit toto malé rýpnutí… neb tak velkolepou bouři, co ve sklenici, na lžičce vody, to jsem už dlouho neviděl.
            Užijte s nadhledem krásného večera :-)

          2. Tom: I kapky proděravějí kámen! Rovněž nádherný večer s klasiky přeje Lulu

  4. Iste, a sme len radi, ze v tomto zozname nevidime nasich osobnych favoritov. Chceme, aby nasimi favoritmi zostali co najdlhsie!
    Tenora Ismaela Jordi sme videli v juni ako Alfreda v Traviate v Covent Garden, kde spieval spolu so skvelou Sonyiou Yonchevou ako Violetou. Nechcem byt skodoradostna, ale Sonya Y. ako Traviata evidentne patrila do lepsej kategorie.

    Udiv nad 4. miestom Staatsoper Vieden po 2. mieste Met som prejavila aj preto, ze zaciatkom tohtorocnej sezony na jednom z amer. opernych blogov prebehla burliva diskusia, kde celorocnu aktivitu viedenskej Staatsoper davali za vzor Metropolitnej opere. Met okrem toho, ze ma kratsiu sezonu, nehrava v nedelu. V sobotu sice hrava dvakrat (matinee a vecerne predstavenia). O vikendove predstavenia (zvlast sobotne matinee) byva vacsi zaujem nez v ine dni, dodkonca su aj drahsie listky. Je mozne, ze k hracim dnom Met pribudne aj nedela.

    1. leonora3 napsal: 1.2.2016 (18:28)
      Paulcollinsi, skutocne si trufate vymenovat sucasnych 10 najlepsich tenorov na svete?

      1)Kaufmann
      2)Florez
      3)Brownlee
      4)Alvarez
      5)Bezcala
      6)Grigolo
      7)Berti
      8)Domingo
      9)Cura
      10)Carreras

      (není to podle kvality, psal jsem, jak mě napadlo a možná jsem některé opoměl)

      Ať se mi někteří líbí nebo nelíbí. myslím, že patří mezi nejlepší.

      To, že jste slyšeli M.Bertiho před lety v La Scale a byli jste nadšení neznamená, že si kritiku za Calafa v Met nezaslouží. I slavný Pavarotti uměl zkazit představení a podaří se to každému, kdo zpívá. Stane se prostě, že vám to nesedne.

      Souhlasím, že špičkových pěvců převážně tenorů je nedostatek. To je bohužel realita. Já podobné ankety nemám rád.
      Mohu pouze konstatovat, zda se daný sólista na roli hodí, či nikoliv. A bohužel v současné době zpívají určité role sólisti, kteří se na roli absolutně hlasově nehodí.

      1. Tak Domingo už je zase byryton, Cura už moc nezpívá a Carreras už by neměl zpívat, protože už je to těžce za zenitem.Z těch současných by se ještě pár našlo, kteří nezpívají na těch nejvykřičenějších scénách a mají lahodné hlasy a techniku. Nejlepší techniku a barvu mají ti kteří zpívají jen koncertní repertoár, písně a oratoria a kantáty a nevybočují ze svého oboru. Opera většinou každého časem svede zadat si s Wagnerem, Straussem a to přežijí jen vyvolení.To platí i pro zpěvačky.Tak třeba taková Janet Baker nebo Elly Ameling, které zůstaly verny svému oboru a rozsahu a vyplatilo se jim to, jejich nahrávky barokní zůstaly nepřekonány.

        1. :-)))))) Domingo baryton …. máte pravdu, já ho moc nemám rád, podle mě se chtěl vždycky vyrovnat Pavarottimu, jenže ten byl uplně někde jinde a dle mě z toho měl legraci. Cura je takový tarzan v opeře, ale kdyby měl trochu techniku, tak by byl nedostižný, barvu má krásnou. Je to samorost. Barva je dána od přírody, ta se naučit nejde, buď ji máte nebo ne. Každý, kdo nevybočuje ze svého oboru a zpívá to, na co má hlas a dispozice tak se většinou dočká delší kariéry. Bohužel známe z praxe, že většina chce zpívat ty role (a týká se to převážně tenorů a sopránů) na něž nemají hlasové dispozice.

          1. Domingo patří k inteligentním zpěvákům a muzikantům,některé role měl pěkně udělané třeba Otella a pak hodně udělal pro mladé začínající zpěváky mnohaletou soutěží Operalie, odkud vzešlo mnoho talentů. Pavarotti byl bourák ale zase ti jeho milovníci s tou jeho figurou nic moc.Mám rád tenory , kteří mají ten spodní barytonový základ a proto jsem uvítal nástup Kaufmanna,ale ten už jede Wagnera tak uvidíme jak dlouho vydrží.Calleju jsem neměl rád pro jeho drobné permannetní vibrato, ale ted se trochu vyhladil a v posledním Faustovi v Mnichově se mi líbil.Villazon uz je taky po nekolika operacich hlasivek, Alagna je držák a pak řada dalších kteří se dají poslouchat: Vargas, Polenzani,Castronovo,Botha, Costello, Araiza, Meli, Pirgu, Prieto, Schade, Vogt.Zázrak byl John Mark Ainsley, angličan, hlavne jako mladej, ten ale delal jen písnovou tvorbu a oratoria.Jeho tenorový sóla z Handelova Mesiáše jsou snový.

          2. Klobouk dolů před Domingem, jak dlouho se udržuje v kondici. Na můj vkus měl ale vždycky ty výšky víc vyřvaný než vyzpívaný. Jeho přínos pro mládež je velmi záslužný a neoddiskutovatelný.
            Pavarotti byl fenomén bez ohledu na to, jak vypadal.
            Kaufmann se mi už nelíbí vůbec, myslím, že ho Wágner hodně zničil a když si pustíte jeho Un aura amorosa z dřívějších let a současné nahrávky, tak si budete říkat, že je to někdo jiný. Calleju ani Alagnu taky moc nemusím. Callejovi taky chybí výšky a má takový umečený hlas a Alagna jakbysmet a navíc je na štíru s intonací. Villazon už je spíš šoumen než pěvec. Uřval se a takhle to dopadlo. Z mnoha vámi jmenovaným a dalším chybí až na vyjímky jedno a to jejich charakteristické barvy, kterými by se od sebe lišili a poznali bychom je okamžitě tak, jako jde okamžitě poznat třeba Dominga od Pavarottiho. Možná, kdo je má víc naposlouchané, tak je pozná snadněji, ale obecně se dá říct, že jsou hodně podobní.

      2. Aj ked sa nam Berti s Guleghinou ako Turandot v Scale pacil, nenapadlo by ma zaradit ho do tejto najelitnejsej skupiny sucasnych tenorov. A samozrejme ani kandidatov uvedenych na poziciach c.8,9 a 10(pri vsetkej ucte a obdive k ich minulosti).Vsetkych troch som v nedavnej minulosti pocula nielen z nahravok, ale aj nazivo (Dominga ovsem vzdy ako barytona).

    1. Nezahravejte si s peklem, zrovna jsem říkal že je nějak ticho po bouři, ale abych pravdu řek cítím se lépe když mohu bojovat za své pravdy, ono se brzo něco vyvrbí, možná ta hrůza ze severního pólu z Mnichova, mám to natočené z Arte ale ještě jsem neměl odvahu si to pustit,už ukázky varují, to bude asi sůl do rány, ale uvidíme…

  5. Jonas Kaufmann je opravdu vynikající tenorista s charakteristikou hlasu tmavým zabarvením ,takže je okamžítě k poznání.Další krásnýhlas je Vittorio Grigolo,který je uvedený na šestém místě,je výborný i herecky viděli jsme ho ve Vídni v Traviatě a v Bohémě .Předchozí pisatelé zapoměli na Pavola Breslika,vynikající Traviata ve Vídni a Nadir v Lovcích perel od Bizeta,nyní v Austrálii.Cura byl výborný vČeském Krumlově na koncertě a v Komediantech na otočné scéně.Kaufmann byl výborný v Manon Lescaut v Mnichově a v Paříži v Berliozově Prokletí Faustově,má tu výhodu,že je výborný herec.Staatsoper Wien je opravdu vynikající scéna lepší než Mnichovská opera ,neprezentuje tak příšerné režie jako byl Il Trovatore od Olviera Py.ROH má opravdu krásné inscenace např.Adriena Lecouvrer ,Don Carlos a Andrea Chenier.

Napsat komentář