Opera PLUS - váš informační portál o opeře, baletu a vážné hudbě

  • Hlavní strana
  • Naše tipy
  • Odkazy web
    • Lidé – zpěváci
    • Lidé – opera a hudba ostatní
    • Lidé – balet
    • Divadla, orchestry, festivaly atd – ČR
    • Divadla, orchestry, festivaly atd – zahraničí
    • Instituce a školy – opera a hudba
    • Instituce a školy – balet
    • Nadace, sdružení, fan kluby
    • Historie
    • Debatní fóra, blogy
    • Ostatní
  • English
    • Archive
  • Archiv
    • Datum – téma
    • Autoři článků
    • Divadla – soubory – orchestry – festivaly
    • Jmenný rejstřík
    • Seriály + rozhovory
    • Díla
    • Přečetli jsme
Získat aplikaci Adobe Flash Player
 
Nevěsta stále střídaná?
    23.7.2010 00:00 Vít Dvořák

Spousta peněz se u nás promrhá v nekonečných premiérách těch samých titulů. Národní divadlo neustále inscenuje nové Prodané nevěsty, Rusalky, Její pastorkyně. Co peněz by se dalo ušetřit, kdyby se udělala jedna dobrá inscenace, která se dá obnovit i po deseti letech!

Povzdechl si před pár dny pan Eda na tomto webu, při psaní komentáře k tomu, co pro novou sezonu nabízí Opera v Curychu (celý text najdete zde). Podobných, neustále se opakujících nářků je u nás v posledních letech slyšet požehnaně. Jsou oprávněné? Muselo by tolik nových nastudování zmíněných Prodaných nevěst, Rusalek či Jejích pastorkyň skutečně být? Nedaly se ty dřívější hrát déle? S větším počtem repríz? Byla ta novější nastudování alespoň o trochu lepší než ta, která byla stažena? Do jaké míry v tom hraje roli (ne)kvalita inscenací a do jaké míry ctižádost nových operních šéfů? Bylo či nebylo to dřív v Národním divadle v tomto ohledu lepší?
Tady jsou fakta, bráno zhruba půlstoletí zpátky. Doba, po kterou se jednotlivé inscenace hrály, jejich dirigenti a režiséři, a také počty repríz:

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta

1967-1971 – J.Krombholc, H.Thein – celkem 126 x
1971-1982 – J.Krombholc, P.Kočí – celkem 239 x
1982-1992 – Z.Košler, L.Štros – celkem 197 x
1992-1999 – B.Gregor, P.Šmok – celkem 155 x
1999-2004 – B.Kulínský, J.Průdek – celkem 84 x
2004-2007 – O.Dohnányi, J.Nekvasil – celkem 49 x
2008 -dosud – O.Lenárd, M.Švecová

Prodaná nevěsta 2004

Prodaná nevěsta 2008


Antonín Dvořák: Rusalka

1960-1991 – Z.Chalabala, V.Kašlík – celkem 642 x
1991-1997 – B.Gregor, N.Windisch-Spoerk – celkem 107 x
1998-2008 – J.Bělohlávek, A.Vaňáková – celkem 143 x
2009-dosud – J.Hrůša, J.Heřman

 

Rusalka 1991

Rusalka 2009

Leoš Janáček: Její pastorkyňa

1969-1975 – B.Gregor, H.Thein – celkem 61 x

1975 – 1982 – B.Gregor, P.Kočí – celkem 55 x
1983 – 1988 – B.Gregor, P.Kočí (obnoveno) – celkem 36 x
1997 – 2004 – J.Bělohlávek, J.Průdek – celkem 44 x
2005 – dosud – J.Kout, J.Nekvasil

Její pastorkyňa 1997

Její pastorkyňa 2005


Jaké jsou tedy odpovědi na výše zmíněné otázky? Má pan Eda pravdu?


zdroj: archiv ND Praha


Související články

  • K současným dnům pardubické Konzervatoře patří i Prodaná nevěsta
  • Prodaná nevěsta v Olomouci aneb Slepice byla záskok
  • Operní panorama Heleny Havlíkové (53)


Komentáře: 24

  1. Evan dne 23.7.2010 v 07:41

    Zajímavý článeček. Faktem zůstává, že rozumně hospodařící a uvažující operní domy tohle nedělají. Inscenace se buď hraje dlouhá léta nebo stáhne a je to (případně se po pár letech obnoví v té samé podobě a hraje dál). ND má problém také v tom, že obhospodařuje kromě opery činohru i balet a že není zřejmě úplně jednoduché drý´žet inscenaci ve fundusu a po pár letech ji vytáhnout. Možná by to ale šlo. Proč hrát Prodanou nevěstu nepřetržitě a ob jeden rok v nové inscenaci? Proč si nedat pauzu?

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  2. Anonymous dne 23.7.2010 v 08:03

    Vždy to je hlavně o tom, že nový šéf si chce ukojit ego a předvést novou inscenaci Prodané nevěsty. Ty se mnohdy (až na páně Dvořákovu s žejdlíky piva vznášejícími se na lanech) příliš neliší. Ale stojí nějakých pár milionů. Třeba WSO provozuje takzvaná znovuuvedení, což je po několika letech, kdy není daný titul na repertoáru, jeho oprášení. Přijde mi to zajímavé i úsporné. Ale to by ta Prodaná nevěsta musela být kvalitně udělaná. Nedávno dávali Její pastorkyňu (ještě od Žídka) v televizi. Kolik mezitím bylo nových (2,3)? Přitom tahle je určitě životaschopná a hratelná i nyní. Lubor

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  3. Pavel Šimáček dne 23.7.2010 v 08:05

    Všechny tři opery patří k nej (nejslavnějším, nejúspěšnějším…) operám daných skladatelů. Prodaná nevěsta a Rusalka spolehlivě zaplní divadlo, s Její pastorkyní je to, pravda, horší. ND také musí mít v programu něco od těchto gigantů, aby se dalo říct, že tam něco českého je, když už jde o Národní divadlo.

    Problém vidím spíš v tom, proč se tyto opery nově studují. Důvod je hlavně v jisté ješitnosti každého nového vedení. "Tak, teď jsme se dostali k veslu, tak si uděláme Prodanku" Současné vedení to tak víceméně před premiérou i otevřeně deklarovalo. Mělo by se ale přihlížet k jiným důvodům: je inscence aktuální? "dobrá"? provozně náročná? atd atd.

    Mně se docela líbila Průdkova inscenace (až na ty scény v baráčku, zejm. z akustických důvodů), zda byla Nekvasilova podivnost nahrazena lepší inscenací si jist nejsem. Naprosto však souhlasím s výměnou Rusalky: Vaňákové inscenace byla zastaralá již při premiéře, navíc se hrála deset let. Naopak opět za zdařilou jsem považoval Průdkovu Jenůfu a její nahrazení Nekvasilovou bylo zbytečné.
    Ale udržte se nerežírovat, když si to můžete sami přidělit (nebo někomu, s kým se dobře znáte).

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  4. Pavel Šimáček dne 23.7.2010 v 08:06

    Jéé, Lubore, my se akorát minuli a přitom názorově setkali :-)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  5. Anonymous dne 23.7.2010 v 08:10

    Pro Pavla: Omluva, to byla Průdkova :-) ne Žídkova JP. Jinak souhlas. Lubor

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  6. Anonymous dne 23.7.2010 v 08:12

    Jenom ještě k poslednímu vašemu odstavci: Být režisérem, dělal bych raději něco méně známého, co mě dává tvůrčí svobodu vyjádření nebo se tolik v ND neuvádí. To by mě asi bavilo víc. Ale připouštím, že to co píšete je relevantní. Když můžu sám sobě přidělit kšeft, tak proč ne zorvna Prodanku :-) Lubor

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  7. Janka dne 23.7.2010 v 08:29

    Proč se mezi roky 1971 až 81 hrála Prodaná nevěsta deset let a proč se teď hraje dvě sezóny a pak je nová? Odpověď je jasná. Inscenace nejsou kvalitní. Toscu ve Vídni hrají někdy od roku 1957!

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  8. Anonymous dne 23.7.2010 v 08:38

    Důvod obměn je zřejmý: pokud chcete dostat lidi do divadla – a chodí většinou stále titíž – musíte jim nabídnout něco nového. Kolikrát půjde Pražák na současnou Prodanku v ND za 900 Kč a víc? Dvakrát? A kolik let jste ochotni čekat na nové kvalitní ztvárnění, život lidský je krátký…
    Dělají to tak všechna divadla – když chtějí mít vysokou návštěvnost, musejí dělat hodně premiér. Nebo si v koprodukcích kupují inscenace z jiných divadel. Návraty ke starším inscenacím – no, někdy možná, z pietních důvodů, ale jinak by to byla retardace. Inscenační možnosti a technologie jdou dopředu mílovými kroky, proměňuje se estetika tvůrců i vkus diváků. Z dvacet let starého filmu v kině taky neuděláte kasovní trhák.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  9. Jan dne 23.7.2010 v 08:44

    Pro anonymního nade mnou: To co píšete dává sice zdánlivě smysl. Ale to je jen zdání. Proč obměňovat stále tytéž inscenace? Vždyť operní repertoár je neuvěřitelně široký. Proč nevynechat Prodanou nevěstu na tři roky z repertoáru a peníze na novou inscenaci Prodané utratit třeba za věci, které Praha nikdy neslyšela a pak se k té samé inscenaci na rok-dva vrátit? Vkus diváků se určtě proměňuje, ale dobrá inscenace vydrží i deset let. Přece neplatí, že chcete-li být úspěšným operním divadlem u publika, budete rok co rok nabízet novou Prodanou neěvstu. Úspěšným divadlem budete, když nabídnete dramaturgicky široký a co nejpestřejší repertoár.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  10. Anonymous dne 23.7.2010 v 08:54

    Stále nové a nové Prodané nevěsty by mohl nahradit třeba Dalibor, co říkáte?

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  11. Anonymous dne 23.7.2010 v 09:02

    Nevím, jestli Dalibor (ten poslední se moc po inscenační stránce nezdařil). Ale určtě jsou stovky oper od v ND nehraných světových autorů. ND dluží Wagnerovi, Straussovi, Rossinimu, … mnoha a mnoha dalším.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  12. Anonymous dne 23.7.2010 v 09:30

    Proč se vázat na domácí repertoár? Protože jde o Národní divadlo? To je nesmysl. Doba je taková, že tradicionalismus je out. Daleko lepší by bylo domácímu divákovi předvést to nejlepší ze světového repertoáru než to "nejlepší" od Smetany nebo Dvořáka stále dokola. Jinak to nedělají ani jiná operní divadla. Snaží se nabídnout co nejpestřejší repertoár, aby zaujala co nejširší skupinu publika. Od náročnějšího až po Traviatisty…

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  13. JáJa dne 23.7.2010 v 09:33

    To si mohou ale dovolit jen světové operní domy. Národní není světová operní scéna. Takže ji nezbývá, než lpět na tradicích. Navíc udělat Strausse místo Prodané nevěsty nepřiláká hojnost návštěvníků. Poslední Rúžová kavalír se vyprodával za 20, aby vůbec někdo přišel.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  14. Pavel Šimáček dne 23.7.2010 v 09:58

    Tady asi trochu pozor, něco jiného je tradice a něco jiného domácí repertoár. Péči o českou hudbu má Národní (sic!) divadlo uloženu v nějakém dokumentu, snad ve statutu – nechce se mi to teď hledat :-)
    A tu Prodanku a Rusalku dvakrát do měsíce (skoro) vyprodáte, zájezdy, podniky, školy… Problém by byl třeba s Foersterovou Evou – tu bych např. rád slyšel a viděl. A mnoho jiných. Nijak ale nepolemizuji s tím, že se moc nehraje ani významná část světového repertoáru. Ale i s ním byl problém: Ve slevách se nenabízel jen Kavalír, ale i Tristan, Lady Macbeth, Lazebník… ale to bychom mohli znovu diskutovat, kdo chodí na opery a co vlastně publikum chce.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  15. Anonymous dne 23.7.2010 v 10:09

    pro Pavla: Čím myslíte, že je ovlivněn fakt, že Rusalka nebo Prodaná nevěsta, dříve i Hubička jsou hledištěm pojmutelné a Strauss nebo Wagner ne? Podle mne je to právě tím, že ND nemá status dobrého světového operního domu a tím ani vzdělané a vychované publikum. Rozhodně dám přednost Wozzekovi nebo Tristanu a Isoldě před Prodanou nevěstou. A to nejenom proto, že jsou to hudebně hodnotnější díla. Ale mám už něco za sebou, operu mám rád a zajímam se o ní. Kdybych chodil ad hoc, vyberu si taky něco lehčího, možná Traviatu :-) Kdyby ale systematicky a dlouhodobě ND svým divákům nabízelo hodnotný světový repertoár, naučí publikum milovat i jiné kusy a jiná období a ono pak bude chtít víc, náročnější kusy, hodnotnější dramaturgii. V Drážďanech také pokaždé nenaplní divadlo Životem Prostopášníka, ale hrají ho spolu se spoustou dalšího dramaturgicky pestrého materiálu a mají vychované publikum, které když jde na Traviatu, půjde i na Život Prostopášníka a pozná rozdíl.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  16. Pavel Šimáček dne 23.7.2010 v 10:42

    To já bohužel nevím a nejsem si jist, že to někde (v divadle) vědí. Spokojí(me) se s konstatováním, že to tak je. Souhlasím s každým Vaším slovem – mimochodem, myslím, že první představení, které jsem v Drážďanech viděl, byl právě Život prostopášníka a jeli jsme konkrétně na něj.
    Důležité je přesvědčit publikum, že se vyplatí jít i na něco jiného, věnovat těm titulům péči, pracovat na propagaci, víc se otevřít… Ale na to by snad měli mít nějaké pracovní síly, které se tím zabývají!?

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  17. Anonymous dne 23.7.2010 v 11:04

    Národní divaldo má pečovat o český operní repertoár, jelikož patří do "našeho národního, kulturního bohatství" a je to vše financováno státem. Na rozdíl od světových scén by mělo tvořit repertoár dle tohoto klíče. Kde jsou opery Ostrčila, Fibicha, Foerstra….dh

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  18. Eliška Milísek dne 23.7.2010 v 12:41

    To máte pravdu. Tihle skladatelé se nehrají už před dvacet let. Je to škoda. Fibich napsal krásné věci.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  19. Anonymous dne 23.7.2010 v 13:27

    Nemyslím si, že je nezbytně nutné udržovat jakési národní tradice. A pokud ano, tak důsledně. Máme i jiné domácí operní skladatele a i jiná díla, která napsali pánové Dvořák a Smetana, než Prodanou nevěstu a Rusalku. Takže když ctít domácí operní tvorbu, tak v celém rozsahu. Ruml

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  20. Pavel Šimáček dne 23.7.2010 v 13:35

    Pane Rumle, o tom přeci mluvíme. Uvádí se Prodanka a Rusalka, takže si divadlo udělá čárku k péči o odkaz české hudby a hotovo. Zaplaťpámbu za Hry o Marii (teď Ariadnu – proč koncertně???), Makropulos a Káťu. Ale zas to nejsou tituly, které neznáme…

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  21. Anonymous dne 23.7.2010 v 13:42

    Vždyť to vidíte na fotkách. Proč by se nemohla hrát Její pastorkyňa z roku 1997? Proč ji nahrazovat?

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  22. Vlasta dne 24.7.2010 v 10:29

    Proč by se proboha nemohly dělat nové inscenace kmenového repertoáru? Mimochodem, Renee Fleming zahajovala svůj červnový koncert na berlínské Waldbuhne Dvořákem a Smetanou. Otázka spíš stojí, proč se musí tak měnit vedení ND (nebo ČF). Což je ovšem problém úplně jiné kategorie.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  23. Anonymous dne 11.8.2010 v 21:13

    Myslím, že Prodaná nevěsta a Rusalka by měly být v repertoáru ND stále, protože to je krásná hudba, každému srozumitelná a i zahraniční návštěvníci by měli mít možnost tyto opery v Praze vidět, ale osobně se mi u těchto dvou oper příliš moderní výprava nelíbí. Rusalka je pohádka, Dvořákova hudba si zaslouží pohádkovou výpravu – aby rodiče mohli vzít na operu i děti a aby je to zaujalo (nemusí být každý rok nová), ta poslední inscenace Rusalky byla strašná.
    Samozřejmě záleží na tom, kdo zpívá a zda se umí při tom i vžít do postavy. Druhého Kecala jako byl pan Haken sotva mít budeme, ale p. Sulženko jako Kecal (ale i v jiných rolích) je velmi dobrý pěvecky i herecky. Bez kvalitních, pro operu zapálených, interpetů je opera dnes ve stavu ohrožení…
    Renée Fleming v Praze i Berlíně nás svou interpretací Milady uchvátila, roli ji znám z CD s Marií Podvalovou, ale Milada s Fleming obživla v neuvěřitelné síle a kráse té role! Jenže – kdo by Miladu dovedl dnes z našich – nebo dostupných zahraničních – sopranistek zazpívat tak, jako Fleming? Kdo by si troufl na tak dramatickou roli, aby to nebyl propadák? A kdo by dnes zpíval Dalibora??? Je to otázka vedení ND i dirigentů a soustavné práce se souborem. Nejspíš ani nový ministr kultury to nebude mít zájem řešit… Hanka

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  24. Anonymous dne 11.8.2010 v 21:48

    Když se chystala poslední premiéra Rusalky nebo Prodanky (teď nevím), tak média byla plná zpráv o tom, že je tradicí, že nové vedení divadla udělá tyto opery nově, aby se nové vedení představilo. No, a pokud se vedení divadla mění v krákých časových úsecích, budou se i v krátkých časových úsecích měnit tyto inscenace.

    Rozhodně se nedomnívám, že Rusalka je opera pro děti (už jen ta její délka…).

    Myslím, že takové Hoffmannky jsou známým titulem. V práci jsem kolegům pustil árii Olympie (je vtipná), abych někoho nalákal do divadla a pohořel jsem – všech přibližně 10 lidí mi řeklo, že "ta ženská hrozně ječí" a na tohle by tedy nešli. Jméno Offenbach neznají, kankán ano, ale spojitost jim uniká. Z oper znají právě jen Prodanku a Rusalku a jen na tohle by šli (možná, dle jejich slov), ale rozhodně ne za 900,- Kč. Když jsem argumentoval i nižšími cenami, tak to nechtěli, protože by dobře neviděli.

    A to jsou to všichni vysokoškoláci s příjmem 25 tis. čistého.

    Tolik můj příspěvek k uvádění pro většinu obyvatel neznámých nejen titulů, ale i autorů…

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni:



Před prvním přidáním svého komentáře se musíte zaregistrovat:

Heslo vám bude automaticky zasláno emailem.

Váš email nebude zveřejněn.

V případě dotazů nás prosím kontaktujte na adrese info@operaplus.cz


čtvrtek 24.5.2012

Výročí

24. května 1912 se narodila australská sopranistka Joan HAMMOND (+26.11.1996)

Nejnovější komentáře
  • J. Charypar: Útěk novinářských posluchačů už před skladbou je prostě ostuda. Pochybuji, že většina z nich projevila...
  • mlady posluchac: Já bych sílu médií, které spoluutváří obecné povědomí rozhodně nepodceňoval. Před Mahlerem, který si...
  • vittorio: Pana Přibyla jsme slyšeli v Daliborovi živě několikrát,byl úžasný takový spinto tenor se dnes tady živě už...
  • Martin Kovar: „vážná hudba, balet a opera jsou žánry označované za snobské, menšinové“ Klasická hudba...
  • erwin: Jen pro přesnost, neboť se obávám jisté dezinterpretace mnou zmíněného – Moji barbaři nebyli míněni...
  • Viktor: A to jsem ještě zapomněl na tu diskutovanou sekeru. Škoda, že se Rocc nenechal inspirovat jedním ze slavných...
  • Viktor: Tohle já beru. Problém je v tom, že když někdo prohlásí něco, co neodpovídá skutečnosti, výsledek je sice...
  • Boris Klepal: Mně skutečně nevadí, že si někdo myslí něco jiného, ale měl by argumentovat a ne překrucovat fakta, pro...
  • Tom: Je zvláštní, jak hodně funguje u prostého čtení textu projekce vlastního očekávání a vkládání významů, které v...
  • Tom: Víte co, já myslím, že p. Klepal to nenapsal zle, prostě že by to stálo za podrobnější rozbor, možná trochu...
Přečetli jsme
  • Kauza FOK: Otevřený dopis primátorovi Svobodovi

    Kauza FOK: Otevřený dopis primátorovi Svobodovi

    Otevřený dopis panu Bohuslavu Svobodovi, primátorovi hlavního města Prahy  Vážený pane primátore, s obavami...

     
    Více
  • Edita Gruberová znovu na Pražském jaru

  • Jiří Bělohlávek převzal Řád britského impéria

  • Ke změnám na Ministerstvu kultury

  • Přijde nová neřízená střela?


                Další články >

Nejčtenější články
  • Operní panorama Heleny Havlíkové (74)

  • Nekonečné ovace pro Gruberovou

  • Náměstek Radek Zdráhal na Ministerstvu kultury končí



Soutěže
Bach: Braniborské koncerty - Musica Florea 31.5.2012 Praha České muzeum hudby (2 vstupenky)

Bach: Braniborské koncerty – Musica Florea 31.5.2012 Praha České muzeum hudby (2 vstupenky)


Pavel Haas Quartet - 18.6.2012 - Praha Rudolfova galerie Pražského hradu (2x2 vstupenky)

Pavel Haas Quartet – 18.6.2012 – Praha Rudolfova galerie Pražského hradu (2×2 vstupenky)


Výherci soutěží

Získat aplikaci Adobe Flash Player

Získat aplikaci Adobe Flash Player


Opera Plus in your language

Impressum
Veškerá práva vyhrazena. Publikování, šíření a jakékoli další užití obsahu Opery Plus je možné jen s výslovným písemným souhlasem redakce. Kontakt: info@operaplus.cz
Mapa stránek
Aktuální přehled stránek
Pravidla diskuze
Komentáře čtenářů nevyjadřují stanovisko autorů článků ani redakce. Do diskuze čtenářů smějí příspívat jen registrovaní uživatelé Opery Plus, a to podle stanovených pravidel.
Návštěvní kniha
Své vzkazy ostatním čtenářům i redakci a také nekomerční soukromé inzeráty můžete po zaregistrování psát zde. Pro jejich vkládání i registraci platí stejná pravidla jako pro diskuzi.
Spolupracujte s námi
V případě zájmu o autorskou, mediální či jakoukoli jinou formu spolupráce s námi, stejně jako o inzerci na Opeře Plus nás neváhejte kontaktovat.
Partneři
Děkujeme za spolupráci, důvěru a podporu.
Podpořte nás
Internetový portál Opera Plus je projektem neziskovým. Při zajišťování jeho provozu proto musíme spoléhat výhradně na soukromé zdroje.
Počet návštěv
Prohlášení o soukromí | Užívání služeb
Copyright 2009-2010-2011-2012 - OperaPlus. Všechna práva vyhrazena.
Market eshop for XML feed dropshipping eshop for XML feed dropshipping