Neznámá Manon, Rigoletto i J. F. Kennedy v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 11. do 17. dubna 2016. Operní kukátko (37). Rigoletto v Opéra Bastille. Sumi Jo jako Manon nikoliv od Masseneta ani od Pucciniho. Úspěch Rusalky v Glasgow. Joyce DiDonato zpívá opět (a skvěle) o Benátkách. John Fitzgerald a Jacqueline Kennedy v opeře o poslední noci před atentátem v Dallasu. Meyerbeerova Dinorah ve výborné nahrávce s Patrizií Ciofi. Hudební úsměv: Daniel François Esprit Auber o stáří.

Operní kukátko
Rigoletto v Paříži
Nová inscenace Verdiho Rigoletta v pařížské Opéra Bastille sklízí dobré až nadšené ohlasy. Režijně dílo nastudoval Claus Guth a kritika zejména vyzdvihuje výkon barytonisty Quinna Kelseyho v roli dvorního šaška Rigoletta. Tento u nás méně známý pěvec pochází z Havaje a patří mezi přední verdiovské interprety na obou stranách oceánu (Germont otec, Hrabě Luna, Montforte v Sicilských nešporách, Amonasro a další). Rigoletta vytvořil již například na operních scénách v Torontu, Oslu, Curychu, Honolulu i v English National Opera v Londýně. Režisér ho předvádí jako zatrpklého, alkoholem zničeného, starého klauna.

Giuseppe Verdi: Rigoletto - Opéra national de Paris 2016 (foto © Monika Rittershaus)
Giuseppe Verdi: Rigoletto – Opéra national de Paris 2016 (foto © Monika Rittershaus)

Režisér s pomocí výrazné scénografie Christiana Schmidta totiž přesouvá některé scény do prostředí cirkusu a varieté. Olga Peretyatko je spolehlivou Gildou a Michael Fabiano by byl podle kritiků takřka po všech stránkách ideálním Vévodou mantovským, kdyby se ve výškách nemusel uchylovat k forsírování. Potěšitelný je návrat na velkou scénu mezzosopranistky Vesseliny Kasarové v nedlouhé, ale klíčové roli Maddaleny v posledním dějství opery. Operu hudebně nastudoval a při premiéře 11. dubna dirigoval Nicola Luisotti. V klíčových rolích (Vévoda, Rigoletto a Gilda) se budou střídat dvě obsazení. Druhé obsazení tvoří Francesco Demuro, Franco Vasallo a Irina Lungu.

Giuseppe Verdi: Rigoletto - Opéra national de Paris 2016 (foto © Monika Rittershaus)
Giuseppe Verdi: Rigoletto – Opéra national de Paris 2016 (foto © Monika Rittershaus)


Neznámá Manon Lescaut od Aubera se Sumi Jo
První úspěšné zhudebnění milostného příběhu mladičké kokety Manon Lescaut a Rytíře Des Grieux z Prévostova románu pochází již z roku 1856. Skladatelem opery Manon Lescaut je Daniel François Esprit Auber. A libreto pro tuto operu-comique napsal nejznámější libretista své doby – Eugène Scribe. Další zhudebnění tohoto námětu následovala, až když Auberova lehká a elegantní hudba vyšla z módy. Látka pak zaujala Julese Masseneta (1884) i Giacoma Pucciniho (1893) a moderní verzi tohoto příběhu zhudebnil i Hans Werner Henze (pod názvem Boulevard Solitude, 1952). Auberova a Scribeho operní verze zachovává peripetie příběhu, ale především v prvých scénách se opravdu příjemně ozývají taneční rytmy a partitura se vyznačuje nesrovnatelným francouzským šarmem. Tragický závěr v Auberově zhudebnění nemá sice takovou hloubku, jako třeba Pucciniho efektní finále, ale operu beze sporu charakterizuje vynalézavý a velmi melodický hudební tok.

Partitura předepisuje part Manon pro hrdlo velmi zkušené koloraturní pěvkyně. Ve dvou dostupných nahrávkách ji interpretují koloraturní hvězdy své doby – Mady Mesplé (EMI 1974) a Élizabeth Vidal (Le Chant du Monde 1990). Takovou hvězdou současnosti je i jihokorejská sopranistka Sumi Jo, kterou známe i z vystoupení v Čechách. Současné nastudování opery v belgickém Lutychu (francouzsky Liège – soubor Opéra Royal de Wallonie) získalo právě tuto pěvkyni pro nastudování dnes polozapomenuté Auberovy opery. Pěvkyně zvládla skvěle premiéru 10. dubna 2016, po níž měly následovat ještě čtyři dubnové reprízy. Bohužel během představení 14. dubna ji postihla silná hlasová indispozice, takže byla po přestávce po oznámení nahrazena italskou sopranistkou Silvií Dalla Benetta, která se věnuje jak koloraturnímu tak mladodramatickému oboru. V repertoáru ale má i třeba Normu nebo Abigaille. Sumi Jo roli pouze mimovala na jevišti a italská pěvkyně zpívala part z orchestřiště. Obě dvě sklidily velký ohlas při závěrečné děkovačce. Partnerem jim byl italský tenorista Enrico Casari. Sérii představení řídil velmi nuancově s citem pro francouzský styl Cyril Englebert. Střízlivá režie s potlačením výpravnosti je dílem Paula-Emila Fournyho, rodáka z Lutychu. Úvodním prostředím opery se stala knihovna, kde se poprvé setkávají mladí lidé včetně Manon a Des Grieuxe.


Úspěšná Rusalka v Glasgow

Dvořákova Rusalka se do Skotska vrátila po více než padesáti letech (naposledy provedena na skotské operní scéně roku 1964), ač se na anglických scénách objevuje mnohem častěji. Současná inscenace souboru Scottish Opera ve Festival Theater Glasgow je převzatou produkcí z Grange Park Opera v Hampshiru, která byla velmi úspěšná před pěti lety. Z původní produkce kromě inscenačního týmu zůstala především výborná představitelka titulní víly – subtilní sopranistka Anne Sophie Duprels.

Antonín Dvořák: Rusalka - Anne Sophie Duprels (Rusalka) - Scottish Opera 2016 (foto James Glossop)
Antonín Dvořák: Rusalka – Anne Sophie Duprels (Rusalka) – Scottish Opera 2016 (foto James Glossop)

Jinak výborná interpretka francouzských partů (Melisanda, Manon) a především vyhledávaná interpretka Pucciniho a lyrických hrdinek z veristických oper, jako je právě Madama Butterfly (v posledních letech v Leedsu, Londýně/Opera Holland Park, velmi oblíbená letní open-air, se kterou umělkyně vystupuje již několik sezon, Edmontonu, Glasgow, Aucklandu a Tours) nebo Mascganiho Iris. Rovněž zpívala Julii v Dvořákově Jakobínovi na festivalu v Buxtonu roku 2014. Stále skvělým Vodníkem zůstává sir Willard White se svým profondním basem. Tenorista Peter Wedd je Princem a skotská sopranistka ukrajinského původu Natalya Romaniw je Cizí kněžnou. Antony MacDonald zůstal i v obnovené produkci zároveň režisérem i scénografem, který příběh opery nenásilně aktualizuje. Vztahy k přítomnosti evokují především současné kostýmy.


Joyce DiDonato opět zpívá o Benátkách
Americká mezzosopranistka Joyce DiDonato zopakovala minulý týden (13. dubna) ve Wiener Staatsoper svůj skvělý program písní, které se týkají italských Benátek.

Joyce DiDonato - Wiener Staatsoper 13.4.2016 (foto © Wiener Staatsoper/Ashley Taylor)
Joyce DiDonato – Wiener Staatsoper 13. 4. 2016 (foto © Wiener Staatsoper/Ashley Taylor)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Komentáře “Neznámá Manon, Rigoletto i J. F. Kennedy v Operním kukátku

  1. DiDonato je zcela originalni, rekl bych primo „angazovanou“ umelkyni. Program sama komentuje, uvadi a trochu vysvetluje. Zpiva pak fantasticky. Neuveritelne. Pridavala Tanti affetti z La donna del lago (nepopsatelne)…somewhere over the rainbow (mile). V cervnu bude v Londyne zpivat Charlottu ve Wertherovi. Doporucuji k poslechu Vedi se t’amo (Armida) a jine z alba Drama queens. Mimoradna umelkyne. VR

Napsat komentář