NODO! Festival soudobé opery v Ostravě opravdu nezklamal

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

L2: Brána svobody!
V neděli 26. června jsme byli svědky již osmého provedení opery L2: Brána svobody!, kterou tvůrci označili podtitulem Úzdravné operum. Přestože se nejednalo o součást NODO (New Opera Days Ostrava), ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil, který operu režíroval a také se spolupodílí na organizaci festivalu, označil toto provedení za volnou předehru k festivalu.

Libreta se ujal a podle životního příběhu politika a filmového režiséra Clemense Kubyho napsal Jaroslav Dušek. Ten také před začátkem představení vystoupil na pódium a coby „Uvaděč na pravou míru“, jak se sám v programu nazývá, svým charakteristickým a uvolněným způsobem představil příběh Clemense Kubyho, který ve svých třiatřiceti letech spadl ze střechy domu a rozdrtil si páteřní obratel L2. Přes negativní prognózy čtyřiceti lékařů se však pomocí meditací dokázal znovu postavit na vlastní nohy. Duškův humorný projev diváky zjevně pobavil a zároveň připravil na obsah samotné opery. Malý neplánovaný dárek pak připravili autorovi libreta dirigent Adam Sedlický s hráči v orchestru, kteří po jeho vzoru vystupovali bosí.

Nahlédneme-li pod pokličku pojmů, v případě opery L2: Brána svobody! se nejedná o operu ve smyslu romantickém, ale spíše o jakýsi crossover mezi žánry a styly. Hudbu k ní vytvořil Ondřej Smejkal, který je vynikajícím hráčem na didgeridoo a který hudbu „přepsal“ z tohoto nástroje do orchestrální podoby, přičemž především s instrumentací mu pomohl Mario Buzzi. Odtud se odvinulo také obsazení orchestru, které je bohaté především na hlubší dechové nástroje.

Hlavní postavy opery ztvárnili zpěvák Juraj Čiernik (Hlas Clemense Kubyho) a tanečník Jan Vlas (Tělo Clemense Kubyho). Jejich přesvědčivé výkony, souhra a hluboká procítěnost i promyšlenost představení vskutku vévodily. Na pódiu je pak kromě osmnácti členů pěveckého sboru a šesti tanečníků doplnili Peter Svetlík (Psycholog), Martin Gurbaľ (Hlavní chirurg) a Martina Šnytová (Intuice).

Ondřej Smeykal, Mario Buzzi: L2: Brána života! - Juraj Čiernik (Clemens Kuby - Hlas), Jan Vlas (Clemens Kuby -Tělo), Martin Gurbaľ (Hlavní chirurg), Peter Svetlík (Psycho), Martina Šnytová (Intuice) - NDM Ostrava 2016 (foto Martin Popelář)
Ondřej Smeykal, Mario Buzzi: L2: Brána života! – Juraj Čiernik (Clemens Kuby – Hlas), Jan Vlas (Clemens Kuby -Tělo), Martin Gurbaľ (Hlavní chirurg), Peter Svetlík (Psycholog), Martina Šnytová (Intuice) – NDM Ostrava 2016 (foto Martin Popelář)

Scénické pojetí je minimalistické. Kromě skříněk a dvou lavic na bocích je zde zavěšeno kruhové světlo, připomínající světlo na chirurgickém sále, a vzadu jsou dvě obrazovky, na kterých se v průběhu představení střídají podle potřeby scény titulky z novin, křivka srdečního tepu nebo digitální hodiny.

Hudebně se jedná o těžko zařaditelný tvar na pomezí umělecké tvorby a muzikálu. Velmi důležité je zde neustálé propojování zpěvu, mluveného slova a pohybu. V tomto smyslu zde hraje důležitou roli sbor, který slovem, zpěvem, ale také pohybem utváří a doplňuje význam jednotlivých scén.

Velice významnou roli zde hraje také symbolika. Bílý obdélník na podlaze uprostřed jeviště je přímo pod kruhovým světlem, zpěváci využívají červené, žluté i zelené karty nebo červené šňůrky, znázorňující proudění krve. Výraznou symboliku najdeme také v samotném textu. Mírně absurdní text s výňatky typu Obratel na pytel!!! Copak jste spasitel? nebo Chromák, chrobák, chrochták, chechták… dobře dokumentují jistou míru nadsázky a ironie.

Přes nespornou originalitu ve výběru námětu i v jeho zpracování je přeci jen patrné, že hudbu tvořil instrumentalista. Hudební nápady jsou zde rozvíjeny zdlouhavě a poměrně neinvenčně. I kdybychom připustili, že se jedná o záměr, související s „meditativními“ prvky tématu a snahou o vyjádření hlubokých vnitřních stavů, přesto bychom se pravděpodobně neubránili výpadkům v pozornosti. Rovněž některé akce sboristů jsou předem předvídatelné, zvláště když všichni dělají vlastně totéž.

Přesto mohu s klidným svědomím říci, že jsem z divadla odcházel s dobrým pocitem a s vědomím, že jsem zhlédl představení, které je možná trochu rozporuplné, ale rozhodně odvážné ve výběru tématu i ve zpracování. To také potvrzuje fakt, že oněch osm zatím proběhnuvších představení vidělo již přes čtyři tisíce pět set platících diváků. Je to také důkaz, že i soudobá tvorba může přilákat dostatečný počet diváků a že doširoka rozevřený dramaturgický vějíř ostravského Národního divadla plní svůj účel.

A jak tvrdí Jaroslav Dušek: Třeba toto úzdravné operum dokáže skutečně léčit.

 

Ligeti – Aventures a Nouvelles Aventures
Samotný festival NODO (New Opera Days Ostrava) zahájily dvě spojené skladby od Györgye Ligetiho Aventures a Nouvelles Aventures, které zazněly v industriálním prostoru v oblasti Dolních Vítkovic, ve Starých koupelnách dolu Hlubina. Tento nedávno zrekonstruovaný prostor nabídl úchvatné prostředí, které jako by bylo přímo stvořeno k provádění soudobých skladeb a projektů.

Při vstupu do sálu člověka ihned upoutaly promítané texty na stěnách (světelného designu se ujala Zuzana Režná, scény Pavel Svoboda), které prostor sálu velmi působivě rozvlnily. Na ty z nás, kteří přišli do sálu o něco dříve, však čekalo ještě jedno milé překvapení v osobě neústupné režisérky představení Kathariny Schmitt. Ta ve svém zanícení nechtěla připustit jakékoliv narušení plánu a ze sálu nás neúprosně vyháněla. Přesto se některým z nás podařilo přebít její neústupnost svou urputnou potřebou dosednout na kýžená místa a zaujmout výhodnou pozici ke zhlédnutí představení. A výsledek za tuto vynaloženou námahu jednoznačně stál!

György Ligeti: Aventures a Nouvelles Aventures – NODO 2016 (foto Roman Polášek)
György Ligeti: Aventures a Nouvelles Aventures – NODO 2016 (foto Roman Polášek)
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

Související články


Napsat komentář