Nová koncertní síň v Praze? Těžko. Máme místo ní Opencard

Přestože debata, o kterou se dovolím ve své glose opřít, není nová (na veřejnost se úvahy o tom, že Štvanice je vhodné místo pro stavbu nové koncertní síně, kterou Praha nutně potřebuje, dostaly již v roce 2009), letošní jaro ji opět oživilo. Z mého pohledu na věc jsou tu dva aspekty, které stojí za to komentovat. Vlastně tři.

1/ To, že město Praha nechalo zcela zchátrat bývalý Zimní stadion na Štvanici až do stavu, kdy musel být stržen, a pak představitelé chlácholivě velkohubě hovořili o tom, jak místu dají novou tvář a oživí ho, je kolorit naší komunální politiky. Oblbnout obyvatele Prahy sladkými řečmi o tom, že naši komunální zastupitelé vlastně chtějí naše blaho tím, že nechají jeden významný historický objekt zchátrat a spadnout, a začnou plamenně hovořit o tom, co udělají proto, aby na tom místě vzniklo něco nového, cenného, známe. Známe třeba z podobné kauzy plné prázdných slov, která vyústila až ve smrt architekta světového významu – z kauzy nové Národní knihovny na Letné.

2/ To, že město vypsalo veřejnou otevřenou soutěž o architektonickou studii na využití místa po bývalém zimním stadionu, je také obvyklý postup.  Proč ne? Proč nenechat odborníkům prostor k tomu se vyjádřit o tom, co by na Štvanici mělo místo sportovního areálu stát. Kauza se z otevřené soutěže stala v okamžiku, kdy vedení města omezilo její podmínky na návrh využití daného prostoru pro realizaci stavby nebo souboru staveb označených jednoduše: nová koncertní síň pro Prahu. To vzbudilo velkou nevoli komory architektů a dalších odborníků. Já se ptám proč? Nemá snad město právo na svých pozemcích v intencích obecně běžných postupů vypsat veřejnou soutěž na koncepční architektonické řešení čehokoliv a taky už vypsanou soutěž nebo její podmínky nějak omezit nebo zúžit? Můj názor je, že má. Stejně tak si myslím, že kdyby město a jeho představitelé soutěž zúžili na stavbu sportovního areálu, tak by mnoho z těch odborníků, kteří protestují proti zúžení soutěže na koncepci využití prostoru pro koncertní stavbu, neprotestovalo.

3/ Třetím aspektem je fakt, že primátor Svoboda (gynekolog, který je předsedou odborné magistrátní pracovní komise pro výběr nejvhodnějšího řešení nové zástavby na uvolněných pozemcích ostrova Štvanice, což považuji minimálně za pozastavení hodné či úsměvné), v rozhovoru pro média v březnu letošního roku připustil, že mandát současné koalice na pražském magistrátu končí příští rok a do té doby se vlastně už nic nestihne. Nestihne se pravděpodobně ani vyhodnotit ona zmíněná rozporovaná veřejná architektonická soutěž, o stavbě nové koncertní síně ani nemluvě. Takže alibismus velký jako balón, který bude Sobotkovi a jeho věrným sloužit k předvolebnímu boji o radnici a už vidím ta prohlášení typu: Připravili jsme pro Pražany stavbu nové koncertní síně, chceme být zvolení, abychom mohli pokračovat a dostavět ji…

Inu, což. Linec ze svého a s podporou státních peněz postavil fungl nové hudební divadlo. Jak je to možné, že stavbu za mnoho miliard neprovázely žádné skandály a jak zemští Rakouští politici, tak magistrátní Linečtí ji jednomyslně podporovali, financovali a zasadili se, aby byla bez skandálů dotažena do úspěšného konce, které vyvrcholilo slavnostním otevřením minulý týden? Inu proto, že nemusejí lít peníze do žádné linecké Opencard, jako ti naši pražští.

Věřte nebo ne, raději bych jezdil na Štvanici do nové koncertní síně s papírovou průkazkou MHD a každý čtvrtrok si v ní ochotně vyměnil papírový kupón za nový, než s plastovou kartičkou za miliardy okolo chátrajícího polorozpadlého bývalého areálu zimního stadionu tamtéž. 
I váš text rádi v této rubrice uveřejníme. Naše adresa: [email protected] 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
0 0 votes
Ohodnoťte článek
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments