Nová role Gun-Brit Barkmin? Isolda. I o tom v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 30. května do 5. června 2016. Operní kukátko (44). Večer Viktora Ullmanna v madridské opeře. Festival v Glyndebourne finišuje s Liškou Bystrouškou. Ariane a Alexandre bis Bohuslava Martinů v Londýně. Gun-Brit Barkmin bude zpívat první Isoldu. Sherrill Milnes bude režírovat v Praze. Dvě neznámé opery Clauda Debussyho podle Edgara Allana Poea. Operní úsměv – sir Thomas Beecham zkouší.

Operní kukátko
Večer Viktora Ullmanna v madridské opeře
Teatro Real v Madridu připravilo na 10. června 2016 večer z díla česko-rakouského skladatele Viktora Ullmanna (1898–1944), umělce, který prošel terezínským ghettem, kde se také zapojil do kulturního života, a jehož život skončil v plynové komoře v Osvětimi. První část programu bude tvořit Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke (Píseň o lásce smrti korneta Kryštofa Rilka), orchestrální skladba s dvanácti recitovanými částmi podle proslulé poémy Rainera Maria Rilkeho z roku 1906. Text nebude prováděn v němčině, ale recitován ve španělském překladu, a to známou španělskou herečkou Blancou Portillo, kterou známe jako interpretku z filmů Pedra Almodovára. První část večera doplní ještě dvě orchestrální skladby v rekonstrukci Pedra Halfftera. Tento muzikolog a dirigent je také autorem zcela nové provozovací verze Ullmannovy opery Der Kaiser von Atlantis (Císař z Atlantidy), která tvoří druhou část večerního představení.

Viktor Ullmann: El emperador de la Atlántida - vizuál - Teatro Real Madrid (zdroj teatro-real.com)
Viktor Ullmann: El emperador de la Atlántida – vizuál – Teatro Real Madrid (zdroj teatro-real.com)

Pedro Halffter, vycházející z rekonstrukce opery Henninga Brauela (který též rekonstruoval a instrumentoval Píseň o lásce a smrti), se také ujme taktovky. Scénicky dílo připravuje Gustavo Tambascio. Program se bude opakovat v pěti večerech od 10. do 16. června 2016 a vznikl v koprodukci se sevillským Teatro de Maestranza a Palau de les Arts Reina Sofia ve Valencii.


Festival v Glyndebourne finišuje s Liškou Bystrouškou
Obnovená inscenace Janáčkovy opery zažije premiéru 12. června 2016. Pro velký úspěch inscenace, zařazené na festivalový program 2012, se dílo vrátí v červnu a červenci do Festival Opera Theatre v Glyndebourne. Hudební nastudování inscenace je dílem Jakuba Hrůši, českou představitelkou Lišáka je Alžběta Poláčková. Hlavní roli zpívá skvělá ruská sopranistka Elena Tsallagova. Imaginativní režii připravila britská režisérka Melly Still, činná také jako scénografka a choreografka, která byla i tvůrcem Dvořákovy Rusalky na tomto festivalu v roce 2009 (a obnoveného nastudování v roce 2011).


Ariane a Alexandre bis Bohuslava Martinů v Londýně
Dvě opery se surrealistickými náměty z různých tvůrčích etap českého skladatele nabízí operní produkce v londýnském Barbican Centre, v jednom z největších multifunkčních kulturních zařízení světa, které sdružuje divadelní a koncertní sály, výstavní síně, obchodní a restaurační prostory i relaxační zóny. Dvě rozdílné aktovky, prvá vážná až tragická, druhá pak groteskní, jsou prováděny Guildhall School Opera (v prostoru Silk Street Theatre), souborem studentů z místní operní školy, která také sídlí v objektu a je součástí Guildhall School of Music and Drama. Hudebně dílo připravil anglický dirigent Timothy Redmond a režii vedla Řekyně Rodula Gaitanou, usazená nyní v Londýně, která má za sebou již několik úspěšných režií na britských scénách (například v Covent Garden a její poboční scéně v Linbury Theatre). Pro návštěvníky jsou k dispozici čtyři termíny nastudování (31. květen, 2., 4., 6. červen) a cena lístků je stanovena na jednotných 25 liber. Obě díla jsou provedena ve francouzštině s anglickými titulky.

B.Martinů: Alexandre bis - Guildhall School Opera singers 2016 (foto Clive Barda)
B. Martinů: Alexandre bis – Guildhall School Opera & Drama 2016 (foto Clive Barda)

Barbican Centre nabízí ostatně i další českou kulturu, například retrospektivu filmů Drahomíry Vihanové. Současným největším lákadlem je ale hostování pařížského divadla Odéon s adaptací antické látky Phaedra britskou dramatičkou Sarah Kane se slavnou Isabelle Huppert v titulní roli. Režie byla svěřena polskému umělci Krzysztofu Warlikowskému, jenž je vedle činoherních režií také proslulým operním režisérem pro největší operní domy v Paříži, Mnichově, Madridu, Bruselu nebo pro varšavskou operu.


Gun-Brit Barkmin bude zpívat Isoldu

Gun-Brit Barkmin (foto Florian Kalotay/Fotostudio Charlottenburg)
Gun-Brit Barkmin (foto Florian Kalotay/Fotostudio Charlottenburg)

Německou pěvkyni Gun-Brit Barkmin, známou z Prahy jako strhující představitelku Eliny Makropulos, Alžběty I. Anglické v Brittenově Glorianě a Straussovy Salome (naše recenze najdete zde, zde a zde), bude zpívat svoji první wagnerovskou Isoldu již tento podzim v opeře v Grazu. Pěvkyně preferuje dramatické role s výrazným hereckým potenciálem, wagnerovský part zařadila naposledy před dvěma lety, kdy vystupovala jako Sieglinde ve vídeňské Státní opeře. V první premiéře nové sezony grazského souboru vystoupí v režii Vereny Stoiber a dirigentem nové inscenace bude Dirk Kaftan. V měsících září až listopadu 2016 se Gun-Brit Barkmin jako Isolda představí celkem devětkrát a jejím Tristanem bude Zoltán Nyári.

Oper Graz (foto archiv)
Oper Graz (foto archiv)

Pěvkyně bude v následující sezoně také opakovat své úspěšné party – Kateřinu Izmajlovou v Šostakovičově opeře (Curych), Salome (Wiener Staatsoper) a Marii v Bergově Vojckovi (nová inscenace Christopha Marthalera v Opéra Bastille v Paříži).


Sherrill Milnes bude režírovat v Praze

Sherrill Milnes (foto Dario Acosta)
Sherrill Milnes (foto Dario Acosta)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář