Nová Tosca, opera o Stalinově pomníku nad Prahou i Lohengrin. ND odtajnilo novou sezonu

Pro sezonu 2016/2017 plánuje Opera Národního divadla sedm premiér: Orffovy aktovky Chytračka a Měsíc, videooperu amerického minimalisty Steva Reicha Tři příběhy, nové nastudování Pucciniho Tosky, Donizettiho buffu Poprask v opeře, novinku Jiřího Kadeřábka Žádný člověk, Kašlíkovu operu Krakatit a konečně Wagnerova Lohengrina v režii Kathariny Wagner. Ve vybraných inscenacích současného repertoáru mají hostovat Yusif Eyvazov, Piotr Beczala, Dmytro Popov a Julia Novikova. Celkem bude na programu osmatřicet inscenací, další dvě pak na zájezdu v Japonsku. Balet první scény slibuje v příští sezoně tři nové inscenace, jejich choreografy budou Jan Kodet, Nacho Duato a Petr Zuska, který po patnácti letech jako šéf souboru končí.

Pražské Národní divadlo dnes odpoledne zveřejnilo program nové divadelní sezony. Dohromady v ní umělecké soubory první scény nastudují dvě desítky premiérových titulů, na repertoáru zůstane dalších více než šedesát inscenací.

Národní divadlo (foto ND)
Národní divadlo (foto ND)

První operní premiéra je naplánována na říjen 2016 do Národního divadla. Chytračku a Měsíc Carla Orffa, příběhy lidového divadla podle pohádek bratří Grimmů, nastudují dirigent Zbyněk Müller a režisér Jiří Nekvasil, scénografem bude Daniel Dvořák a kostýmní výtvarnicí Simona Rybáková. Tvůrci již avizovali, že se nechali inspirovat nostalgií po estetice NDR, opery budou uvedeny v češtině.

V prosinci 2016 přijde na řadu minimalistická videoopera soudobého amerického skladatele Steva Reicha a video umělkyně Beryl Korot Tři příběhy. Reich, který bývá označován za jednoho z otců hudebního minimalismu, ve své videoopeře připomíná milníky vývoje vědy a moderní technologie, která otevřela před lidstvem perspektivy závratných výšek i propastných hloubek. Pro Tři příběhy se do Národního divadla, respektive na jeho Novou scénu vrátí dirigent Marko Ivanović.

Další obnovení kmenového operního repertoáru by mělo přinést nové nastudování Pucciniho Tosky, a to v lednu 2017, kdy ji uvede Orchestr a Sbor Státní opery kvůli rekonstrukci své domovské scény na jevišti Národního divadla. Novou inscenaci nastuduje francouzský režisér Arnaud Bernard, který se v Praze poprvé představil před deseti lety produkcí Verdiho La traviaty, scénografie byla svěřena Camille Dugas.

V únoru 2017 se na repertoáru objeví Donizettiho i u nás poměrně známá operní parodie na divadelní poměry Poprask v opeře (Viva la mamma aneb Mravy a nemravy divadelní). Ve Stavovském divadle v hudebním nastudování Enrica Dovica bude operním režijním debutem mima, performera a choreografa Radima Vizváryho na scéně Lucie Škandíkové.

Stavovské divadlo (foto ND)
Stavovské divadlo (foto ND)

Na objednávku Národního divadla připravuje český skladatel Jiří Kadeřábek (1978) pro premiéru v březnu 2017 na Nové scéně operu Žádný člověk podle skutečných událostí o okolnostech jepičího života Stalinova pomníku nad Prahou. Jiří Kadeřábek, jehož hudba je známa například díky BBC Symphony Orchestra v zahraničí, má s operou již několik zkušeností (Malý princ, Kafkovy ženy). Opera Žádný člověk však má být jeho zatím největší prací pro divadelní jeviště. Pro režii oslovilo Národní divadlo dramatičku a režisérku Katharinu Schmitt, jejíž práci už znají diváci Divadla Komedie a Studia Hrdinů.

Český repertoár Národního divadla od dubna 2017 rozšíří experimentální dílo někdejšího dirigenta a dlouholetého režiséra souboru Václava Kašlíka, uznávaného i v zahraničí, autora několika oper a baletů. Za předlohu své druhé opery Kašlík zvolil román Karla Čapka Krakatit, filozofické sci-fi z roku 1922, které formou podobenství předpovědělo nejen vývoj moderní vědy, ale také cestu lidské civilizace až na samý práh sebezničení. Nastudování se ujmou umělecký ředitel Opery Petr Kofroň, filmová a divadelní režisérka Alice Nellis a scénograf Matěj Cibulka.

V červnu 2017 pak na program historické budovy Národního divadla přibyde Wagnerův Lohengrin. Hudebně jej nastuduje německý dirigent Constantin Trinks, režii bude mít kontroverzní skladatelova pravnučka Katharina Wagner, umělecká a provozní ředitelka Hudebních slavností v Bayreuthu. Scénografii připraví německý scénograf Frank Philipp Schlössmann.

V průběhu rekonstrukce Státní opery nabídnou její soubory několik titulů v Hudebním divadle Karlín – konkrétně opery Jeníček a Mařenka, Romeo a Julie, La traviata, Rusalka v režii Zdeňka Trošky, Rigoletto, Trubadúr a Nabucco, a také Straussovu operetu Netopýr. V předpremiéře na karlínské scéně v příští sezoně uvedou rovněž Offenbachovu operetu Orfeus v podsvětí v režii Michala a Šimona Cabanových.

Hudební divadlo Karlín (foto archiv)
Hudební divadlo Karlín (foto archiv)

Další tituly z nynějšího repertoáru Státní opery pak budou po jejím uzavření uváděny v historické budově Národního divadla, a to konkrétně Macbeth, Madama Butterfly, La bohème a Aida.

Novinkou v nabídce Opery Národního divadla pro novou sezonu je i exkluzivní skupina předplatného, nazvaná Světové operní hvězdy, ve které jsou v repertoárových titulech Národního divadla ohlášeni sólisté světového renomé, jakými jsou Yusif Eyvazov (Andrea Chénier), Piotr Beczala (Princ v Rusalce), Dmytro Popov (Vaudémont v Jolantě) či Julia Novikova (Violetta).

Balet Národního divadla připravuje v sezoně 2016/17 tři premiéry. První z nich bude věnovaná známé pohádce Hanse Christiana Andersena Malá mořská víla. O její převedení do jazyka tanečního divadla se postará stejný tým jako před časem o úspěšnou inscenaci Čarodějova učně –  choreograf Jan Kodet, režiséři Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský (SKUTR), scénograf Jakub Kopecký a kostýmní výtvarnice Alexandra Grusko, hudbu komponuje Zbyněk Matějů. Premiéra je naplánována na listopad 2016 na scénu Stavovského divadla.

Další premiéru Balet připraví v březnu 2017 ve „zlaté kapličce“. Titul Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness má být holdem Johannu Sebastianu Bachovi, choreografem bude známý španělský choreograf Nacho Duato.

Třetí novinka souboru je pak naplánována na Novou scénu v červnu 2017 a bude ve znamení loučení Petra Zusky se šéfovským postem, a to po patnácti letech. Nová premiéra Sólo pro nás dva bude sólem nejen pro Petra Zusku, ale i pro jeho nástupce Filipa Barankiewicze. A zároveň i pro Jaromíra Nohavicu a Beatu Bocek, dva současné skvělé muzikanty a zpívající básníky.

Soubor Laterny magiky hlásí na březen 2017 projekt CUBE, který má být cestou autorského pohybového divadla s využitím moderních technologií, ve zpracování trojice autorů – Pavla Knolleho, Štěpána Pechara a Davida Stránského.

Nová scéna (foto archiv)
Nová scéna (foto archiv)

Související články


Reakcí (38) “Nová Tosca, opera o Stalinově pomníku nad Prahou i Lohengrin. ND odtajnilo novou sezonu

  1. Za mě osobně maličko zklamání. Chápu, že kvůli rekonstrukci SOP je méně premiér, ale o to více by měla být snaha ND v tom „méně udělat více“….. K čemuž evidentně nedošlo. Sice tu máme 7 premiér (už to je o 2 méně než letos), ale 2 z nich jsou experimenty na Nové scéně, tedy ne zrovna moc hitovky….. A že by bylo nutné hned půl roku po derniéře dělat novou Toscu, o tom tedy fakt nejsem přesvědčený. Těším se na Orffa a hlavně na Kašlíka. Snad se podaří i Lohengrin. Ovšem z belcantových oper šlo asi vybrat zajímavější operu než Poprask v opeře. V tomhle směru bývá dramaturgické směřování ostravského ND výrazně zajímavější. V plánech ND zatím není žádná zmínka o zamýšlených koncertech (koncertní provedení oper), to by ještě mohlo můj pohled na příští sezónu ND vylepšit. Ale jinak fakt nevím, nevím……

  2. Taky maličko zklamání, ale Lohengrin v režii Kathariny Wagner, to se tedy ND povedlo. Její inscenace sice bývají dost „šílené“, ale i tak. Ale hlavně že bude zase Wagner v ND a Lohengrin patří k jeho nejkrásnějším operám. Nová Tosca – tak je to hit, tak se nedivím, že ji ND uvede brzy poté, co stáhne dosavadní inscenaci. Další tituly spíše zajímavé a odvážné…

  3. Ano, česká klasika chybí… No čím víc se nad operními premiérami 2016/17 zamýšlím, tím víc si říkám, že je to divná, dost zvláštní, byť ne nezajímavá sestava. Ale oproti sezoně letošní mě tam láká tak polovina oper. Zato zajímavě vypadají premiéry činoherní, takže příští sezonu asi budu chodit víc na činohru ND.

  4. Příští rok je hlavně ve znamení totálního útlumu uvádění oper v ND. Udělal jsem si přehled a vychází z něho že letos se uvádělo 46 inscenací, zatímco příští rok jen 37. V případě oper uváděných v SO se nemají vůbec dávat tyto opery: Norma, Mefistoteles, Turandot, Kouzelná flétna, Carmen a dokonce i premiérová Elektra. Dále v případě StD jde o Únos se serialu a Cossi fun tutte a v případě ND nebude uváděn Boris Godunov, Její pastorkyňa a Čarokraj. Chybět budou též Toufar a Lost Objects uváděné na Nové scéně. Přijde mi těch neuváděných inscenací fakt nějak moc. Chápu, že při rekonstrukci SO bude méně příjmů a tudíž se musí trošku šetřit, ale tohle už začíná vypadal jako najetí na „low cost“ režim….. Jinak taky je matoucí, že ND neuvádí, zda jde o derniéry nebo jen pozastavené inscenace. Loni ale takto „pozastavili“ Tanhäusera nebo Dvě vdovy a zatím se jejich obnovení nekoná.

  5. Ano, útlum je ale to by se dalo vysvětlit zavřením Státní opery. Co je zarážející u oper, je nové nastudování Toscy po půl roce po plánované derniéře. Skutečně zbytečný počin, energie mohla být věnována nějakému úplně jinému dílu. A co je ještě více zarážející u baletu, je naprostý útlum klasických baletních děl z odkazu 19.století. Potom co se Labutí jezero ze Státní opery uloží v červnu „k ledu“, zůstane jen La Bayadere. Vše ostatní z repertoáru nebude mít s klasickým baletním odkazem nic společného. Smutné pro největší baletní scénu v ČR! (pro srovnání – SND Bratislava bude mít pět inscenací tohoto charakteru!)

  6. Nechápu, proč se takový polotovar zveřejňuje. Když odhalila příští sezonu např. Metropolitní opera, je u všech termínu z 98% uvedeno i obsazení, o inscenátorech nemluvě. Pokud to není hotovo, klidně by se nová sezona mohla zveřejnit o dva měsíce později.
    K dramaturgii se těžko vyjadřuje, odpoveď na otázku, proč se který titul hraje, by měla dát pak inscenace sama. Osobně mi tam chybí česká klasická opera, radost mám z Kašlíkova Krakatitu, stejně jako jeden z předešlých komentátorů nevidím důvod, že musí okamžitě přijít nová Tosca. Opera o Stalinově pomníku bude jistě zajímavá, do repertoáru by se mohlo vrátit i Deset dní, které otřásly světem nebo Optimistická tragédie (myslím operu).

    1. No pokud jsem to pochopil, tak důvodem, proč to bylo zveřejněno už teď je fakt, že se zároveň spouští předplatné na příští rok. Proto taky zatím součástí nabídky nejsou ty operní koncerty, které byly letos a měly by být i příští rok. Koncerty byly letos zařazeny až do vánočního předplatné. Program koncertů bude patrně jako loni zveřejněn až někdy koncem sezóny. Do té doby bude napjatý, jakou dramaturgii ND v tomto směru zvolí. Ta letošní zatím nebyla vůbec špatná.

  7. To bychom zřejmě po ND chtěli moc, aby bylo známo obsazení takto dopředu, ať už u oper nebo činohry. Přitom pro nalákání na předplatné je přece i tohle důležité, nejen to, jaký titul se chystá. Ale vždyť třeba u baletu Sněhová královna, který bude mít premiéru příští týden, není ještě v tuto chvíli (23.2. v 10.42) obsazení na webu uvedeno!

  8. Co se týká zveřejňování informací o obsazení, Národní divadlo se skutečně chová neskutečně arogantně. Nejenže tyto informace nezveřejňuje, ale když jsem se obrátil přímo na vedení s dotazem proč, dostal jsem odpoveď, že tyto informace zveřejňují vždy na konci měsíce na měsíc následující. Je to lež – mnohdy není obsazení známé ani týden dopředu, jak píše Milan. Když mohou obsazení zveřejňovat s velkým předstihem velká divadla v zahraničí, proč musí být Praha opět (negativní) výjimkou? Kvůli tomuto i dalším „nediváckým“ postojům pomalu přestávám do Národního divadla chodit. Odmítám ze sebe nechat dělat idiota.

      1. Ale jděte… Kromě premiér jsou vždy známy a na webu uvedeny všechny alternace, takže divák při kupování vstupenek žádného Kaufmanna opravdu čekat nemůže :-) Co se konkrétního obsazení týče, v poslední době se to hodně zlepšilo – na několik měsíců dopředu je přesné obsazení uvedeno. Taky mně ledacos na ND ve vztahu k návštěvníkům vadí, ale u Vás mám už delší dobu pocit, že jste jejich bývalým zaměstnancem, kterého vyhodili a on se jim teď mstí. Ta kvanta nesmyslů, polopravd a lží, co tu jste trvale schopen ze sebe vypouštět, snad ani nikdo nemůže brát vážně.

        1. Mýlíte se dámo, v životě jsem zaměstnancem ND nebyl. Nerozumím tomu, co píšete a kritizujete mě. Pouze jsem poukázal na ceny vstupenek vs kvalita, které jsou přemrštěné. Vysvětlete mi jako malému dítěti, jaký je rozdíl mezi tím, když sólista zpívá např. v Plzni, vstupenka stojí 350kč a ten samý sólista účinkuje v opeře v Praze, kde vstupenka stojí 1200 kč ??? Když chci vidět kvalitu, sednu do auta a jedu do Vídně. Za vstupenku dám klidně 150 euro, to mi nevadí, protože to má platnost.

          1. martinp: Platnost má to, že když jedu do Vídně na operu a dám např. 150euro za vstupenku, tak dostanu větší kvalitu, než v Praze za 1200 kč. :-))

      1. Opravdu? Tak se podívejte třeba na balet Romeo a Julie. Do prázdnin budou ještě tři představení (z toho jedno už začátkem dubna) a ani u jednoho z nich není obsazení uvedeno. U baletu Sněhová královna, který má premiéru 3. března, nebylo ještě ani minulý týden uvedeno obsazení premiéry. A i v tuto chvíli není uvedeno obsazení repríz, které jsou koncem března (tedy za necelý měsíc).

    1. Souhlasím s Martinem. ND se cítí být „světovým divadlem“ jako např. Videnská státní opera, či Bavorská státní opera, ovšem zdaleka neposkytuje standardní zakaznický servis jako tyto scény. Nemyslím tím úroveň, představení, to je jiná záležitost. Ale zkuste někdo napsat na PR oddělení opery Národního divadla s nějakým dotazem – nikdo Vám neodpoví. Jaký jiný útvar opery ND by měl komunikovat s diváky než PR?? Tohle mně znepokojuje. To vůbec nesouvisí s výší rozpočtu ND, je to jen věc arogance, kterou nám ND převádí.

  9. Zvláštní debata a skoro se divím provozovatelům tohoto webu, že ji neutnou. Jeden se tu baví o „koze a jiný o voze“…. Tento článek se týkal opery, tak nevím proč se tu řeší balet. Zároveň si myslím, že problém s cenovou politikou ND tady opravdu je….Je zcela nekoncepční a nelogická. Proč jsou třeba postranní lístky na galerii stejně drahé jako doprostřed, kdy divácký komfort je úplně někde jinde. Že jsou pak tato místa většinou prázdná asi vedení tankuje méně, než aby se trošku systémověji zamyslelo nad svou cenovou politikou. Často se odvolávají na praktiky cenové politiky v divadlech na západ od nás. Ale asi jen když se jim to hodí. Zaregistroval jsem, že ve Vídeňské opeře stojí lístek pro děti do 15 let jen cca 10 Euro. Přitom jak jinak učit novou generaci mít rád opery, než umožnit rodičům dětí, aby s nimi mohli pravidelně chodit. U nás ale rodina se 2 dětmi zaplatí za Jeníčka a Mařenku klidně i přes 2 tisíce Kč. To si pak každý rozmyslí…..Jinak ND již dlouho hovoří o kartě diváka, která by byla vhodná právě pro ty z nás, co chodí do divadla pravidelně. Bohužel o ní už dlouho mluví, ale „skutek utek“…..

    1. Naprosto s vámi souhlasím. Když jsem si nedávno kupoval vstupenku na operu v SOP, tak jsem jen nadhodil, že jsou ceny poměrně drahé, načež mi paní pokladní oponovala, že v přepočtu jsou stejně drahé, jako v Německu. Nějak pozapoměla na to, že průměrný plat v Německu je cca 100tis. kč v přepočtu na koruny. Ceny vstupenek jsou konkrétně v Praze pro mnohé nedostupné. Myslím, že na 2 balkon by měla vstupenka stát maximálně 190 kč místo 590/490 kč. Rovněž cena 100 kč za dva chlebíčky v ND mi nepřijde uplně v pořádku. Ale budiž. Když jste vzpomenul vídeňskou operu, disponuje cca 800 místy na stání, kam opravdoví milovníci opery mohou jít za 4 eura. A není žádným překvapením, že jsou tato místa plně obsazena. Bohužel jsem se osobně setkal se situací, kdy samo vedení divadla prohlásilo, že je výhodnější nehrát, než vynaložit síly na získání diváků, jelikož to jsou starosti navíc a proč si je přidělávat, když jsme státní zaměstnanci a peníze dostaneme tak jako tak. Inu, když tento postoj systém umožňuje, proč ne.

  10. Ano, ND/SD – cela galerie ma jednotkovou cenu. Absurdni. Bocna mista jsou pritom k nepouziti. Parter pak byva delen jen na dve zony….nevidane. A dalsi vec je predplatne, ktere predstavuje slevu neslevu. Predevsim by melo existovat predplatne, kdy si terminy predstaveni nakombinujete sami. Jenze zase se u nas nehraje blokove…Ono o necem uz svedci obecny zajem o predplatne…chcete-li urvat listek na neco zajimaveho v zahranici, tak musite sledovat KDY se spousti prodej na hodinu presne, mit vse naplanovano pro ruzne varianty nabizenych vstupenek (koneckoncu urcite to vsichni diskutujici delaji podobne). U nas: na Popelku bude volno vzdy. Aby take ne. V parteru i na galerii. Ted jsem se nahodne podival na Cosi fan tutte (na programu zitra) ve Stavovskem divadle – pulka listku k dispozici. 1100 Kc je proste mimo realitu Prahy. V pondeli zpiva DiDonato v Berline a listek do parteru 41 Euro. VR

    1. Kdyby se jednalo o soukromou společnost, která je závislá na vstupném, tak bych ty ceny pochopil. Ovšem není tomu tak. Všechno platí stát z našich daní a ještě je to pro nás nedostupné. Není problém dát jednou za čas tisícovku za vstupenku, ale je to problém dát každý týden. A pokud by se cena vstupenek pohybovala mezi 150kč – 300kč, tak věřím tomu, že nás bude mnoho takových, co za tou kulturou vyrazíme klidně 3x-4x do měsíce. Kultura v Česku je zamotaný, neprůhledný a složitý systém, kterému nikdo nerozumí, dokonce ani ti, kteří jej vymysleli. Často dávám jako příklad sport. Kdyby na fotbalovou ligu v Česku byly vstupenky tak drahé jako v Německu nebo Anglii, kolik by tam asi chodilo diváků ? Samozřejmě se bavíme o kultuře v Praze. V oblastních divadlech ty ceny okolo 200kč jsou.

  11. Ano, ceny v Praze jsou silně přehnané na kupní sílu průměrného českého návštěvníka divadel. Moloch, který bere od státu přes miliardu na rok, by určitě mohl mít nižší vstupné. Na druhou stranu požadovat vstupné okolo 200 Kč? To je také poddimenzované. Chtělo by to rozumný kompromis. A k debatě o obsazeních – předchozí diskutující se o věci pohádali, ale každý měl kousek pravdy – ano, nyní je obsazení u oper do června (u baletů ale jen na březen), ale skutečně třeba v lednu nebylo obsazení ani den předem! Asi si někdo polepšil, tak aspoň něco pozitivního…

  12. Naprosto souhlasím, že ceny vstupenek vzhledem ke kvalitě nabídky a českému příjmu jsou příliš vysoké. Myslím, že je to kompenzace vyložených propadáků, což je velmi mnoho z premiér posledních 3 let. Mnoho z těch titulů se dává párkát a pak je ticho… Opravdu nechápu některé nesmyslné posuny v ději – operní děje jsou těžko uvěřitelné i v tom původním dávnověku, natož v 21. století. Navíc někdy režie úplně ignoruje text libreta (viz v poslední době Norma). Když je to v MET, také nejsem nadšená, ale tam jsou aspoň špičkoví zpěváci (které pochopitelně nemohu očekávat v Praze).

  13. Plně souhlasím s předchozím komentářem,že ceny vstupenek jsou vzhledem ke kvalitě nabídky a umělecké úrovni provedení příliš vysoké.ND se nemůže srovnávat s Wiener staatsoper ani s BO Mnichov,co se týče kvality pěveckého obsazení.Např . na koncert Jonase Kaufmanna stojí nejdražší lístek 62 euro a v Mnichově byly lístky na balkon ,krásná místa ,za 143 euro na Manon Lescaut i Il TRovatore .Nimopražská opera např.Brno nejde pod 500 Kč a výše ,takže to není za 200kč.Co se týče občerstení ,např .chlebíčky od firmy Gerstner ve Vidni
    v nesrovnatelné kvalitě než v místní opeře stojí kolem 4 euro.Je pravda že mnoho režií úplně ignoruje text libreta ,ale tam jsou aspoň špičkoví zpěváci.

Napsat komentář