Nové role Anny Netrebko v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 28. března do 3. dubna 2016. Operní kukátko (35). Anna Netrebko a její nový repertoár. Poslední Kundry Waltraud Meier. Jak je důležité míti Filipa jako úspěšná opera. Adina Aaron jako skvělá Tosca. Teatro alla Scala v sezoně 2016/2017. Plánovaný režijní debut Wima Wenderse v opeře. Stále nemocný Johan Botha. Zemřel Gegam Grigoryan. Wagnerovské dřevoryty Anselma Kiefera v Albertině. Marlis Petersen objevuje Braunfelsovy písně v nahrávacích světových premiérách. Jonas Kaufmann a Pretty Yende na ČT art. Smuteční pochod pro Verdiho.

Operní kukátko
Anna Netrebko a její nové role
Jedna z nejvýznamnějších operních ikon současnosti, Anna Netrebko, má výrazně nakročeno k novému repertoáru. A to hned třemi směry. Již 19. května 2016 vystoupí poprvé v roli Elsy z Brabantu ve Wagnerově Lohengrinu v drážďanské inscenaci režisérky Christine Mielitz. Dirigovat bude Christian Thielemann. Vybraný soubor při této světové, ostře sledované události je prvotřídní. Jako Lohengrin vystupuje její oblíbený jevištní partner Piotr Beczała, Telramundem bude Tomasz Konieczny, Heinrichem Voglerem Georg Zeppenfeld. Její soupeřkou na jevišti bude vynikající zpívající herečka, sopranistka Evelyn Herlitzius jako zrádná Ortruda.

Anna Netrebko považuje roli Elsy, svůj první wagnerovský hlavní part (kdysi zpívala jednu z Květinových dívek v Parsifalovi) za výzvu. Bude to zajímavý zážitek, protože ve většině případů bývá tento part obsazován pěvkyní se světlým témbrem, tak aby se dosáhlo žádoucího kontrastu s mezzosopránem Ortrudy. Anna Netrebko disponuje velmi příjemným hlasem s tmavší barvou. V několika rozhovorech v poslední době zdůraznila svou lásku k hudbě Richarda Wagnera. Takřka celý duben hodlá věnovat zkouškám na tuto roli v Drážďanech. Dohromady bude se svým speciálním coachem zkoušet takřka celé dva měsíce.

Anna Netrebko (foto Dario Acosta/zdroj annanetrebko.com)
Anna Netrebko (foto Dario Acosta/zdroj annanetrebko.com)

Role Elsy nebývá většinou zpěvaček považována za příliš efektní. Například Maria Jeritza, jiná srovnatelná diva své doby, měla také Elsu v repertoáru, ale roli nijak zvláště nemilovala a označovala ji jako „matnou“. Navíc Ortruda strhává na sebe mnohem větší pozornost než nevinná Elsa. Zvláště u takové partnerky jako je Evelyn Herlitzius se můžeme těšit na jevištní herecký souboj. Lohengrin bude uveden ve čtyřech, dnes beznadějně vyprodaných představeních: 19., 22., 25. a 29. května 2016.

Hned v září 2016 Annu Netrebko čeká další debut v roli. Tentokráte jde o roli v oboru dramatického belcanta. V Covent Garden v Londýně bude v sérii představení zpívat Belliniho druidskou kněžku Normu. K vystupování v této roli ji přemluvil Antonio Pappano. Do třetice studuje Anna Netrebko veristickou roli Adriany Lecouvreur ve stejnojmenné opeře Francesca Cilei. V následující sezoně 2016/2017 bude zpěvačka opakovat i své oblíbené role jako Taťánu v Evženu Oněginovi (New York, Paříž), Leonoru ve Verdiho Trubadúrovi, nedávno přijatou roli do repertoáru – Lady Macbeth ve Verdiho opeře (Mnichov) a hlavně roli Pucciniho Manon Lescaut (Vídeň, Mnichov, New York a také na Salzburger Festspiele, kde bude vystupovat po boku manžela).

Anna Netrebko jako Lady Macbeth (foto YouTube)
Anna Netrebko jako Lady Macbeth (foto YouTube)

V rozhovorech nevylučuje ani možnost budoucích vystoupení v operetě, pokud se naučí texty, které zná zatím jen v ruštině. Operetní vystoupení, například koncertní provedení Kálmánovy Čardášové princezny, jí přináší velkou radost a vyhovuje jejímu temperamentu.


Waltraud Meier se loučí s Kundry
Věčný koloběh operního života – někteří umělci role do repertoáru přibírají jako právě Anna Netrebko, jiní se postupně s nejúspěšnějšími party právě loučí. Mezzosopranistka Waltraud Meier se rozloučila s další rolí. Svoji poslední Kundry z Parsifala Richarda Wagnera provedla v berlínské Staatsoper (v Schillertheater) 28. března 2016 pod taktovkou Daniela Barenboima.

Waltraud Meier jako Kundry ve Wagnerově Parsifalovi - Staatsoper Unter den Linden 2016 (zdroj wanderer.blog.lemonde.fr)
Waltraud Meier jako Kundry ve Wagnerově Parsifalovi – Staatsoper Unter den Linden 2016 (zdroj wanderer.blog.lemonde.fr)

Jejími skvělými partnery byli nejlepší interpreti wagnerovských partů současnosti: Wolfgang Koch (Amfortas), René Pape (Gurnemanz), Andreas Schager (Parsifal), Tómas Tómasson (Klingsor) a Matthias Hölle (Titurel). Umělkyni v tomto roce čeká ještě Waltraute v Soumraku bohů v Budapešti pod taktovkou Ádáma Fischera a především role Klytaimnestry v několika inscenacích Straussovy Elektry (Deutsche Oper Berlin, Met New York, Finská národní opera v Helsinkách, Gran Teatre del Liceu v Barceloně). V létě bude její recitál i součástí festivalu v Bad Kissingenu.


Jak je důležité míti Filipa jako opera
Neselhávající konverzační komedie Oscara Wilda The Importance to Being Earnest (Jak je důležité míti Filipa; český zavedený název využívá již více než jedno století vtipné slovní hříčky, která nahrazuje hříčku z originálního názvu snad ještě vtipněji), se dočkala dalšího operního zhudebnění. Po několika pokusech jako muzikál a nepříliš úspěšných oper ji nyní zhudebnil Gerald Barry, který je autorem i libreta. Dílo bylo před třemi roky uvedeno na studiové scéně Covent Garden v takzvaném Linbury Studio Theater. Úspěch byl tak veliký, že současný revival se hraje v Barbican Hall (také proto, že Linbury Studio se nachází v rekonstrukci) před vyprodaným publikem. Soubor je z velké části velmi mladý a toho využívá režisér Ramin Gray k inscenování řady komediálních až absurdních situací.

Britští kritikové takřka jednohlasně operu i nastudování chválí. Dílo ovšem vyznačuje znalost předlohy, protože je postaveno na jazyce.


Adina Aaron jako skvělá Tosca
Afroamerická pěvkyně Adina Aaron na sebe strhává pozornost v obnovené inscenaci Pucciniho Tosky ve Stuttgartu. Její perfektní pěvecké podání se snoubí s vášnivým herectvím a osobním půvabem.

Giacomo Puccini: Tosca - Adina Aaron (Floria Tosca) - Oper Stuttgart 2016 (foto A.T. Schaefer)
Giacomo Puccini: Tosca – Adina Aaron (Floria Tosca) – Oper Stuttgart 2016 (foto A.T. Schaefer)

Pěvkyně, dosud známá jako vynikající pěvkyně verdiovských partů (především Aida a Leonory v Trubadúrovi a Síle osudu), roli vytvořila již na několika německých jevištích. Například ve Stuttgartu roku 2013, kde jí právě režie Willyho Deckera (v inscenaci již z roku 1998!) dala role představitelky vyniknout, v Essenu, Wiesbadenu a mimo Německo také v Marseille. V červnu tohoto roku ji vytvoří na operní scéně v Kolíně nad Rýnem.


Teatro alla Scala v sezoně 2016/2017

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář

Reklama