Novinky příští sezony v Drážďanech a Linci

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (89). Týden od 10. do 16. dubna 2017. V dnešním vydání najdete: Sezona 2017/2018 na operních jevištích v Drážďanech a v Linci. Ariane Bohuslava Martinů znovu v Moskvě. Alice Coote nahrazuje Joyce DiDonato na evropském turné. Mayrův Telemaco ve světové nahrávací premiéře. Opera na ČT art.


Sezona 2017/2018 na operních jevištích v Drážďanech a v Linci. Co nabízejí další „dojezdové“ scény? Část II.

Semperoper Drážďany
Například z Prahy je drážďanská Semperova opera dostupná vozem nebo vlakem velmi dobře. V případě vlakové dopravy ale může být trochu problémem návrat, protože poslední spojení z Drážďan odjíždí do Prahy v 21.08, ale autobusová spojení jsou vstřícnější (21.45 a 0.25).

Semperoper Drážďany (zdroj commons.wikimedia.org/Sebastian Terfloth User:Sese_Ingolstadt)

Drážďanská sezona začíná premiérou na komorní scéně (Semper Zwei) – 30. září 2017 zde bude mít premiéru jednoaktová opera Leonarda Bernsteina Trouble in Tahiti (1952), jejíž název je odvozen od názvu filmu, který hlavní hrdinka Dinah v opeře navštíví. Dílo hudebně orientované na styl Kurta Weilla s jasnými vlivy amerického muzikálu je námětově soustředěno na život typické středostavovské americké rodiny. Hudební nastudování Franz Brochhagen, režie Manfred Weiss.

Zásadní událostí podzimní sezony pak bude provedení Trojanů Hectora Berlioze (premiéra 3. října 2017). Jak dnes bývá zvykem na velkých scénách, obě části budou uvedeny v jediném večeru. Pod taktovkou Lothara Koenigse budou v hlavních rolích vystupovat především známé sólistky domácího souboru – americká mezzosopranistka Jennifer Holloway (jež zde vloni překvapila interpretací titulní role Straussovy Salome) jako Cassandre a německá mezzosopranistka Christa Mayer jako Didon. Obtížnou tenorovou roli Énéea vytvoří hostující tenorista Eric Cutler. Americká režisérka Lydia Steiner, která zde slavila již v sezoně 2013/2014 úspěch s Brittenovým komickým Albertem Herringem, se ujme režie tentokráte ve zcela jiném žánru.

Především pro milovníky belcantových oper je zařazena Donizettiho Lucia di Lammermoor (premiéra 18. října 2017, hudební nastudování Giampaolo Bisanti, režie Dietrich W. Hilsdorf). Hvězdou představení se má stát dramatická koloraturka z Ruska Venera Gimadieva, která zde v předloňské sezoně zaujala jako Violetta ve Verdiho La traviatě.

Obě životní výročí skladatele Ericha Wolfganga Korngolda (1897–1957), mimochodem narozeného v Brně, uctí premiéra jeho nejznámější opery Mrtvé město dne 16. prosince 2017. Britský dirigent Jeffrey Tate se spojí s režisérem Davidem Böschem na inscenaci, ve které vystoupí přední interpreti z německých jevišť – tenorista Burkhard Fritz jako traumatizovaný Paul, Manuela Uhl jako Marietta a Christoph Pohl v dvojroli Franka/Fritze.

Populární muzikál Kabaret bude uveden na scéně Semper Zwei (premiéra 6. dubna 2018) v redukovaném orchestrálním obsazení. Další inscenace doplní verdiovské tituly na drážďanské operní scéně.

Verdiho Síla osudu bude v rukou dirigenta Marka Wiggleswortha a známého i pilného režiséra Keitha Warnera. Mezi hostujícími pěvci budí zájem sopranistka Emily Magee jako Donna Leonora a tenorista Gregory Kunde jako Don Alvaro.

Premiérovou sezonu pak zakončí 30. června 2018 večer s dvěma kratšími, ale zcela zásadními tituly evropské opery dvacátého století. Rodák z Berlína, dirigent Sebastian Weigle spojí do jednoho večera Stravinského Oedipa rexe s jednoaktovou operou italského modernisty Luigiho Dallapiccoly Il prigioniero (Vězeň). Italská opera je svým nadčasovým, symbolickým námětem a silnou kritikou totality a násilí zřejmě velmi vhodným titulem pro současnou dobu. Bohužel je to stále jeden z titulů, se kterým se český divák neměl možnost seznámit. Režie se ujme německá režisérka Elisabeth Stöppler, která zaujala několika režiemi oper dvacátého století a jejíž brittenovské inscenace získaly také několik významných cen (například Götz-Friedrich-Preis v roce 2009 za Petera Grimese). Náročné party obou děl jsou takřka výlučně obsazeny sólisty drážďanské opery.

Landestheater Linz
Operní soubor Zemského divadla v Linci nabízí příští sezonu hned devět operních premiér.

Musiktheater am Volksgarten – Landestheater Linz (zdroj landestheater-linz.at)

Barokní opera Rosinda (1651) Francesca Cavalliho bude první operní premiérou (16. září 2017) na komorní scéně BlackBox Musiktheater a jde o koprodukci s Upper Austrian Opera Studio za podpory Institut für Alte Musik der Anton Bruckner Privatuniversität. V Čechách neznámá benátská opera v sobě spojuje příběh lásky a magie, dramatu i komedie, a v posledních letech se objevuje častěji na jevištích, a to i díky první kompletní nahrávce Mika Fentrossy z roku 2011, jež je výsledkem předchozího turné.

Na konci září (30. září 2017) zažije premiéru Žena beze stínu Richarda Strausse v hudebním nastudování Markuse Poschnera, v režii Hermanna Schneidera a s vizuální podobou Falka Heralda (scéna, kostýmy a video design).

4. listopadu 2017 pak následuje premiéra Verdiho Rigoletta. Tuto vděčnou operní trvalku nastuduje Martin Braun a režijně připraví Andreas Basler.

Těsně před vánoci (21. prosince 2017) bude zařazena obnovená premiéra tradičního vánočního titulu pro děti a rodiče – Humperdinckova opera Hänsel und Gretel (Perníková chaloupka).

Únor (premiéra 3. února 2018) pak přinese inscenaci Berliozova Faustova prokletí v koprodukci s Opéra de Lyon (dirigent Markus Poschner, režie David Marton).

Následovat bude rakouská premiéra (25. února 2018) komorní opery německého skladatele Aloise Brödera (narozen 1961) Unverhofftes Wiedersehen (Nečekané shledání) podle krátké kalendářové povídky Johanna Petera Hebela z osmnáctého století. Jde o komorní produkci na studiové scéně BlackBox Musiktheater.

Dubnovou premiérou (14. dubna 2018) se pak stane Čajkovského Evžen Oněgin. Lyrické scény podle Puškinovy slavné předlohy na scénu uvede režisér Gregor Horres, jméno dirigenta je dosud v jednání.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Reakcí (7) “Novinky příští sezony v Drážďanech a Linci

  1. Ja zase by som chcel upozorniť na Madarskú štátnu operu v Budapešti.
    Je to najvýznamnejší operný dom v krajinách V-4. Hrá sa v historickej
    budove – Opera a v Erkelovom divadle. Pre obyvateľov Brna a Bratislavy
    dobrá dopravná prístupnosť. V sezone 2017/18 19 premier.
    V Erkelovom divadle sú o 2/3 lacnejšie lístky ako v Opere. Na dopoludňajšie predstavenia, o 11 hod, 50perc. zľava.

  2. Pokračujem. Vrelo odporúčam predstavenia, kde účinkuje už udomácnený svetový baryton Alexandru Agache – Nabucco,Boccanegra…stále v špičkovej forme a dramatickú koloratúrku Kláru Kolonits – Margita z Valois/Hugenoti/,Lucia z Lammermooru, Kráľovná noci. (Týchto by si mohlo všimnúť aj vedenie Opery SND, pretože práve týchto hlasov je v Bratislave nedostatok]
    V sezone 2017/18 budú hosťovať hviezdy ako Netrebko,Alagna, Vargas, Nucci,Kurzak…

    1. Opera v Budapešti je výkladnou skriňou maďarského kultúrneho života, štát do nej investuje obrovské peniaze. Taký počet premiér a repertoárových titulov, obsadzovaných v zásade vlastnými (rozumej maďarskými) spevákmi, vhodne dopĺňanými hosťujúcimi hviezdami, sa v našom okolí nikde nenájde, navyše za veľmi dostupnú cenu. Trochu menej sa vie o predstaveniach usporadúvaných v Müpa Budapest, čo je na škodu – väčšinou polokoncertné uvádzanie opier, konvenujúce s vkusom „klasického diváka“, s výborným obsadením doslova za pár korún – napr.májoví Puritáni s Jessicou Pratt sa predávajú od 2500 HUF. Rovnako populárny je tamojší Wagner festival v gescii Ádáma Fischera – t.r.popri tradičnom kompletnom Ringu behom 4 večerov uvádza zriedkavo hraného Rienziho. Odporúčam zájsť. Výborná dostupnosť, parking, kultúrne prostredie.

  3. Dakujem vam za info. Pre AN a jej manzela to bude narocny december, pretoze spievaju Cheniera v La Scale. Mozno prave preto len koncertne prevedenie v Budapesti, pretoze inak hraju Cheniera v Erkelovom divadle, kde Chenierom je skvely Fekete Attila. Minuly september som sa aj kvoli nemu vybrala do Budapesti, bohuzial kvoli chorobe nespieval. Dufam, ze sa to nestane aj s Trebsy po milanskom maratone (stalo sa nam aj to pri jej Jolante v Albert Hall, ale aj superstars su len ludia).

Napsat komentář