Novinky příští sezony v Drážďanech a Linci

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Sezonu uzavře premiéra (19. května 2018) Brittenovy opery Smrt v Benátkách s dirigentem Rolandem Boërem, který pro pražské Národní divadlo připravil Straussovu Elektru (recenzi jsme přinesli zde). Půjde o vícestrannou koprodukci s Opera Nice Côte d’Azur a Theater Bonn. Režijně připravil dílo s premiérou v Nice již v lednu 2016 německý tvůrce Hermann Schneider.


Ariane Bohuslava Martinů znovu v Moskvě
Stanislavsky Opera v Moskvě znovu zařadila na repertoár dvojvečer operních aktovek inspirovaných evropským neoklasicistním hnutím i antickým odkazem. Prvou částí večera je La Favola d’Orfeo (Orfeův příběh) italského skladatele Alfreda Caselly z roku 1932.

Alfredo Casella: La Favola d’Orfeo – Natalia Vladimirskaya (Una Driade), Maria Makeeva (Euridice) – Stanislavsky and Nemirovich-Danchenko Musik Theater Moskva 2017 (zdroj stanmus.com / foto © Oleg Chernous)

Druhou částí je pak zhruba třičtvrtěhodinová operní kompozice ze závěrečné tvůrčí periody Bohuslava Martinů – opera Ariane. Moskevská inscenace zažila premiérovou sérii od 18. března 2016. Obě díla v tomto nastudování tak byla premiérována jako ruské premiéry. Obě kompozice nastudovala a představení diriguje Maria Maksimchuk a režie je také dílem umělkyně – režisérky Ekateriny Vasilyovy. V hlavních rolích Ariadny se střídají Olga Lutsiv-Ternovskaya a Daria Terekhova a nevěrným Théséem může být Ilya Pavlov nebo Evgeny Polikanin. Takřka holá scéna využívá propletení mnoha textilních stuh a barevných lan. Představení je doporučeno jako přístupné od šestnácti let věku.

Bohuslav Martinů: Ariane – Ilya Pavlov (Thésée) – Stanislavski and Nemirovich-Danchenko Musik Theater Moskva 2017 (zdroj stanmus.com / foto © Oleg Chernous)


Alice Coote nahrazuje Joyce DiDonato

Britská mezzosopranistka Alice Coote (mimo jiné skvělý Idamantes z přenosu Mozartova Idomenea z Metropolitní opery) nahradí americkou hvězdnou mezzosopranistku Joyce DiDonato na koncertním turné s Händelovým mistrovským operním dílem Ariodante.

Alice Coote, Joyce DiDonato (zdroj imgartists.com / foto © Ben Ealovega; zdroj joycedidonato.com / foto Simon Pauly)

Stane se tak i na pódiu v Theater an der Wien 12. května 2017 a v dalších evropských hudebních centrech, kam turné mělo zavítat (Elbphilharmonie Hamburg, Théâtre des Champs Elysées, Barbican Centre v Londýně). Operu nastudoval přední specialista na starou hudbu Harry Bicket se svým souborem The English Concert a s dalšími vynikajícími sólisty (Christiane Karg, Sonia Prina, David Portillo a další).

Na americké části turné ještě na počátku dubna Joyce DiDonato vystoupila, ale zpráva o zdravotním stavu zřejmě přišla náhle. Americká pěvkyně se musí podrobit neodkladné operaci několika cyst, ale své příznivce uklidňuje videozprávou na svých osobních stránkách.

Před umělkyní ale stojí i další závažné úkoly: role Sexta v Baden-Badenu (červenec 2017), repríza Rossiniho Semiramis v Mnichově (červenec 2017, naši recenzi z jedné z dosavadních repríz najdete zde) a na podzim 2017 pak dvě velké role: v Metropolitní opeře (Adalgisa v Belliniho Normě) a znovu hlavní úloha v přenesené inscenaci Semiramis z Mnichova v londýnské Covent Garden.


Nahrávka týdne

Johann Simon Mayr: Telemaco (zdroj naxos.com)

Johann Simon Mayr – Telemaco. Members of the Bavarian State Opera Chorus, Simon Mayr Choir, Concerto de Bassus; dirigent Franz Hauk. Naxos 8.660388-89, 2017 (2 CD). Světová nahrávací premiéra. Rakouský dirigent, sbormistr a muzikolog Franz Hauk v posledních letech neúnavně uvádí, propaguje a nahrává hudbu skladatele Johanna Simona Mayra (1763–1845).

Johann Simon Mayr, narozený v Bavorsku, se po počátečních studiích uplatnil zejména v Itálii, kde bylo jeho mnohoborové hudební dílo hojně uváděno. Komponoval také opery pro Benátky nebo Teatro alla Scala v Miláně. Později se uplatnil jako dlouholetý maestro di capella chrámu Santa Maria Maggiore v Bergamu a vyhledávaný pedagog, mezi jehož žáky patřil i Gaetano Donizetti. Církevní hudba (přes šest set opusů) a přes sedmdesát oper jsou základem jeho kompozičního odkazu. Z operního díla se stále příležitostně uvádějí opery Saffo (1794) a Medea in Corinto.

Franz Hauk se rozhodl představit tohoto autora, který spojuje skladatele vídeňského klasicismu, především Wolfganga Amadea Mozarta, Josepha Haydna, ale i Ludwiga van Beethovena, s italskou operní tradicí druhé poloviny osmnáctého století a prvními dekádami devatenáctého století, jako skladatele sakrální, zejména sborové hudby (Hauk též v roce 2003 založil Simon Mayr Chorus) a operního komponistu. Pro label Naxos nahrál již řadu oratorních skladeb (Jacob a Labano fugiens, Samuele, Gioas, Sagrifizio di Jefte), mší a také kantát (L’Armonia, Arianna on Naxos, Aristea), serenád a oper (Il sogno di Partenope, Saffo). Spolupracuje s ustáleným okruhem zpěváků a na nahrávkách se opakují i jména orchestrů a sborů (samozřejmě také jeho sbor).

Mayrova tvorba je bezesporu dobře řemeslně zvládnutá, velmi melodická a pod vlivem italského hudebního prostředí i líbivá, ale často nedosahuje závažnosti a invenčnosti jeho vídeňských vzorů. Také ne všechny dosud dostupné nahrané skladby dosahují špičkové úrovně.

Johann Simon Mayr – malba od Heinricha Eduarda Wintera (zdroj commons.wikimedia.org/Gallica Digital Library)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Reakcí (7) “Novinky příští sezony v Drážďanech a Linci

  1. Ja zase by som chcel upozorniť na Madarskú štátnu operu v Budapešti.
    Je to najvýznamnejší operný dom v krajinách V-4. Hrá sa v historickej
    budove – Opera a v Erkelovom divadle. Pre obyvateľov Brna a Bratislavy
    dobrá dopravná prístupnosť. V sezone 2017/18 19 premier.
    V Erkelovom divadle sú o 2/3 lacnejšie lístky ako v Opere. Na dopoludňajšie predstavenia, o 11 hod, 50perc. zľava.

  2. Pokračujem. Vrelo odporúčam predstavenia, kde účinkuje už udomácnený svetový baryton Alexandru Agache – Nabucco,Boccanegra…stále v špičkovej forme a dramatickú koloratúrku Kláru Kolonits – Margita z Valois/Hugenoti/,Lucia z Lammermooru, Kráľovná noci. (Týchto by si mohlo všimnúť aj vedenie Opery SND, pretože práve týchto hlasov je v Bratislave nedostatok]
    V sezone 2017/18 budú hosťovať hviezdy ako Netrebko,Alagna, Vargas, Nucci,Kurzak…

    1. Opera v Budapešti je výkladnou skriňou maďarského kultúrneho života, štát do nej investuje obrovské peniaze. Taký počet premiér a repertoárových titulov, obsadzovaných v zásade vlastnými (rozumej maďarskými) spevákmi, vhodne dopĺňanými hosťujúcimi hviezdami, sa v našom okolí nikde nenájde, navyše za veľmi dostupnú cenu. Trochu menej sa vie o predstaveniach usporadúvaných v Müpa Budapest, čo je na škodu – väčšinou polokoncertné uvádzanie opier, konvenujúce s vkusom „klasického diváka“, s výborným obsadením doslova za pár korún – napr.májoví Puritáni s Jessicou Pratt sa predávajú od 2500 HUF. Rovnako populárny je tamojší Wagner festival v gescii Ádáma Fischera – t.r.popri tradičnom kompletnom Ringu behom 4 večerov uvádza zriedkavo hraného Rienziho. Odporúčam zájsť. Výborná dostupnosť, parking, kultúrne prostredie.

  3. Dakujem vam za info. Pre AN a jej manzela to bude narocny december, pretoze spievaju Cheniera v La Scale. Mozno prave preto len koncertne prevedenie v Budapesti, pretoze inak hraju Cheniera v Erkelovom divadle, kde Chenierom je skvely Fekete Attila. Minuly september som sa aj kvoli nemu vybrala do Budapesti, bohuzial kvoli chorobe nespieval. Dufam, ze sa to nestane aj s Trebsy po milanskom maratone (stalo sa nam aj to pri jej Jolante v Albert Hall, ale aj superstars su len ludia).

Napsat komentář