Novinky příští sezony v Drážďanech a Linci

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Nahrávka opery Telemaco (Telemachos) ale bezesporu patří k jeho vrcholným opusům. Mytologické příběhy Odysseova syna, ve více aspektech ne nepodobné některým milostným a cestovatelským potížím jeho otce, se staly již od počátku osmnáctého století oblíbeným operním námětem jak na francouzských, tak italských jevištích. Dobově nejslavnější zhudebnění Telemachových eskapád vytvořili André Cardinal Destouches (1714), Antonio Scarlatti (1718), Christoph Willibald Gluck (1765) a Jean-François Le Sueur (1796). A právě poslední francouzský vzor v době okupace Benátek napoleonskými armádami v roce 1796 přivedl Mayra k látce Telemachova vztahu s bohyní Calypso a milostného trojúhelníku, který ještě doplňuje nymfa Eucharis. Jeden z nejlepších benátských libretistů té doby, Antonio Simeone Sografi, stejně jako již několikráte převedl na francouzských jevištích osvědčený námět do italského libreta.

Opera, uvedená během karnevalové sezony v Benátkách roku 1797, zažila velmi úspěšnou sérii představení. Inscenace se hrála skoro celý měsíc, což na novinku bylo až nečekané. Vedle melodičnosti partitury měli ale na úspěchu uvedení také značnou zásluhu přední angažovaní sólisté. Kastrát (sopranista) Girolamo Crescentini patřil mezi největší hvězdy tehdejšího operního nebe a právě jemu byla svěřena role titulní. Calipso pak zpívala altistka s nevšedním rozsahem Giuseppina Grassini, která okouzlila jako zpěvačka i žena samotného Napoleona.

Haukova nahrávka ukazuje Mayrovy kompoziční schopnosti i jako skladatele orchestrálních čísel, z nichž vedle půvabné úvodní sinfonie vyniká působivá La Tempesta (první akt), ale především virtuózní schopnost vést lidský hlas a zároveň tlumočit dramatickou emoci. Tradiční tvar, střídající recitativy a ariózní útvary, je modifikován zařazením několika sborů, tanečních čísel, ale i árií se sborem i několika propracovaných ansámblů, které zdaleka nejsou zařazeny jen jako tradiční aktová finále. Shromážděný soubor zpěváků nedisponuje světově proslavenými jmény, ale jde v úhrnu o velmi solidní výkony se smyslem pro styl i s možnostmi kvalitního virtuózního zpěvu.

Siri Karoline Thornhill (zdroj siri-thornhill.com / foto Christoph Düpper)

Postava Telemaca (Telemachos) je svěřena norské sopranistce Siri Karoline Thornhill, která se jí zhostila s přehledem (je jednou z oblíbených Haukových interpretek) a vokální ornamenistiku zvládá velmi dobře, jen opravdu nejvyšší tóny jsou trochu deformovány změnou barvy a nepatrnou tenzí.

Americká sopranistka Andrea Lauren Brown, též častá sólistka Haukových projektů, vnáší do partu vášnivé Calipso (Calypso) dramatismus i vášnivost ženy, kterou nejdříve opustil otec Odysseus, a teď ji opouští i jeho syn Telemachos. Sladký soprán a lyrický výraz dává do role zamilované nymfy Eucari (Eucharis) korejská sopranistka Jaewon Yun. Její hlas dobře kontrastuje se sopránem Andrei Lauren Brown, aby tak byl vytvořen přesvědčivý protiklad dvou ženských charakterů i typů vášně a lásky.

Čtvrtou postavou libreta je Mentore, Telemachův přítel a průvodce, jehož zpívá zřejmě nejznámější a nejzkušenější člen nahrávacího souboru, německý tenorista Markus Schäfer. Ten se projektům barokní a klasicistní hudby věnuje soustavně po celou dobu své kariéry.

Výborně, energicky, stylově a barvitě zní soubor Concerto de Bassus, orchestr mladých hudebníků na dobové nástroje, pod taktovkou Franze Hauka, který zároveň usedl za cembalo. Velmi příjemná nahrávka z dějin opery předrossiniovské éry s mnohými názvuky na vídeňský hudební klasicismus je určitě skvělým překvapením pro milovníky neznámých titulů i „objevitele“ málo uváděných skladatelů.


Opera na ČT art
Působivé setkání se sopranistkou Martinou Jankovou, ozdobou zahraničních scén i festivalů, nabídl záznam koncertu z Mezinárodního hudebního festivalu Musica Pura v pondělí 17. dubna 2017 (20.20) a v další repríze nabídne i 20. dubna 2017 (1.45).

Martina Janková, Ivo Kahánek a Ensemble Flair – Musica Pura 2016 (zdroj musicapura.cz)

Originální koncertní program obsahuje původní verze i úpravy lidových písní z pera Leoše Janáčka, zejména z moravských regionů. Osou programu jsou dva soubory: Ukvaldská lidová poezie a Moravská lidová poezie. V záznamu recitálu doprovází sólistku curyšské opery cimbálová muzika a přední český klavírista Ivo Kahánek.

Dále umělecký program České televize zařadil na středu 19. dubna 2017 (21.15) i reprízu recitálu tenoristy Jonase Kaufmanna Jsi pro mě celý svět s výběrem dobových operetních, revuálních, rozhlasových i filmových tenorových šlágrů konce dvacátých a třicátých let. Slavný tenorista připravil nejen koncertní program, ale také nahrál výborně prodávané CD, jehož název vychází z názvu proslulého šlágru nezapomenutelné tenorové hvězdy minulosti – Richarda Taubera.

Pátek 21. dubna 2017 (21.35) pak přinese vysílání životopisného filmu režiséra Václava Kršky Z mého života z roku 1955 podle románu Jiřího Mařánka Píseň hrdinného života. Ve scénách z oper Bedřicha Smetany Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta, Dalibor a Libuše ve snímku vystupují významní čeští operní interpreti: Beno Blachut, Marie Podvalová, Václav Bednář, Ivo Žídek, Luděk Mandaus, Ludmila Čadikovičová, Jan Konstantin a další.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Reakcí (7) “Novinky příští sezony v Drážďanech a Linci

  1. Ja zase by som chcel upozorniť na Madarskú štátnu operu v Budapešti.
    Je to najvýznamnejší operný dom v krajinách V-4. Hrá sa v historickej
    budove – Opera a v Erkelovom divadle. Pre obyvateľov Brna a Bratislavy
    dobrá dopravná prístupnosť. V sezone 2017/18 19 premier.
    V Erkelovom divadle sú o 2/3 lacnejšie lístky ako v Opere. Na dopoludňajšie predstavenia, o 11 hod, 50perc. zľava.

  2. Pokračujem. Vrelo odporúčam predstavenia, kde účinkuje už udomácnený svetový baryton Alexandru Agache – Nabucco,Boccanegra…stále v špičkovej forme a dramatickú koloratúrku Kláru Kolonits – Margita z Valois/Hugenoti/,Lucia z Lammermooru, Kráľovná noci. (Týchto by si mohlo všimnúť aj vedenie Opery SND, pretože práve týchto hlasov je v Bratislave nedostatok]
    V sezone 2017/18 budú hosťovať hviezdy ako Netrebko,Alagna, Vargas, Nucci,Kurzak…

    1. Opera v Budapešti je výkladnou skriňou maďarského kultúrneho života, štát do nej investuje obrovské peniaze. Taký počet premiér a repertoárových titulov, obsadzovaných v zásade vlastnými (rozumej maďarskými) spevákmi, vhodne dopĺňanými hosťujúcimi hviezdami, sa v našom okolí nikde nenájde, navyše za veľmi dostupnú cenu. Trochu menej sa vie o predstaveniach usporadúvaných v Müpa Budapest, čo je na škodu – väčšinou polokoncertné uvádzanie opier, konvenujúce s vkusom „klasického diváka“, s výborným obsadením doslova za pár korún – napr.májoví Puritáni s Jessicou Pratt sa predávajú od 2500 HUF. Rovnako populárny je tamojší Wagner festival v gescii Ádáma Fischera – t.r.popri tradičnom kompletnom Ringu behom 4 večerov uvádza zriedkavo hraného Rienziho. Odporúčam zájsť. Výborná dostupnosť, parking, kultúrne prostredie.

  3. Dakujem vam za info. Pre AN a jej manzela to bude narocny december, pretoze spievaju Cheniera v La Scale. Mozno prave preto len koncertne prevedenie v Budapesti, pretoze inak hraju Cheniera v Erkelovom divadle, kde Chenierom je skvely Fekete Attila. Minuly september som sa aj kvoli nemu vybrala do Budapesti, bohuzial kvoli chorobe nespieval. Dufam, ze sa to nestane aj s Trebsy po milanskom maratone (stalo sa nam aj to pri jej Jolante v Albert Hall, ale aj superstars su len ludia).

Napsat komentář