Nový Falstaff v Covent Garden od Roberta Carsena, jako Ford Dalibor Jenis

  1. 1
  2. 2

V operním Londýně se v posledních hodinách nemluví o ničem jiném, než o nejnovější premiéře v Královské opeře – o Verdiho Falstaffovi, v prvotřídním pěveckém obsazení, v jehož čele je italský barytonista Ambrogio Maestri. K hudebnímu nastudování byl přizván jeho neméně žádaný krajan Daniele Gatti, pod režií není podepsán nikdo menší, než Kanaďan Robert Carsen. Tím spíš je zaznamenání hodné, že do jedné z dalších předních rolí – a to jako Ford – byl obsazen slovenský barytonista Dalibor Jenis, který se do Covent Garden, stejně jako do dalších předních světových operních domů vrací opakovaně. Právě s Daliborem Jenisem se nám podařilo se spojit prakticky bezprostředně po úterní premiéře.První, co asi každého operního fanouška napadne, je se zeptat na to, jaká Carsenova inscenace Falstaffa v Covent Garden je. Jaká? Hodně nekonvenční? A jak vám osobně se Carsenovy režie zamlouvají?

Robert je geniálny režisér z velkým zmyslom pre detajl. Jeho Falstaff ako aj celá jeho tvorba je výsledko dokonalého poznania hudobnej partitúry. Jeho Falstaff je nesmierne dynamický, náročný pre interpretov no úžasným zážitkom pre diváka…

Jak náročné byly zkoušky a jak dlouho trvaly? Jak intenzivně se v Covent Garden nová inscenace zkouší?

Skúšobný proces trval mesiac, skušali sme od 11 do 18 denne, okrem nedele… Bolo to nesmierne náročné, ale každému práca s Robertom prinášala radosť. Velkým šťastím bolo aj samotné zoskupenie sólistov, ktorí tak povediac tvorili jednu rodinu nie len na scéne, ale aj v súkromí. Príchodom maestra Gattiho sa samotné dielo stalo priam dokonalé… Mimoriadne projekty sa nezaobídu bez mimoriadnej prípravy…
Také dirigent Daniele Gatti patří ke světové špičce. Jak se vám s ním pracuje?

S maestrom Gattim spolupracujem už vyše pätnásť rokov, máme velmi dobrý, priam kamarácky vzťah… Práca s ním obohatí každého speváka, je to velký muzikant, jeho gestá sú zrozumitelné a jeho hudobný výklad je nesmierne vzácny. Falstaffa pozná do najmenšieho detajlu, jednotlivé charaktery vykresluje vo frázach orchestra. Spievať pod jeho vedením je naozaj skvelý hudobný zážitok…
Jaký ohlas měla úterní premiéra? Londýnské publikum už poměrně dobře znáte – co jste reakcím říkal?

Iné, ako úspech sa ani nedalo čakať… Možno to znie sebavedome, ale po takom prípravnom procese, aký som absolvoval, som bol naozaj presvedčený, že publikum Falstaffa príjme nadšene… Tak, ako mi všetci, ktorí sme sa na jeho vzrode podělali. Na premiére vládla velmi príjemná atmosféra, už počas prvého dejstva sme cítili, že publikum sa prišlo baviť a to nám dodávalo ešte entuziasmu… Výbuchy smiechu v hladisku, sú jasným znakom spokojnosti diváka… Každí, kto vzhliadne Carsenovu inscenáciu Falstaffa odíde domou velmi spokojný…
Jak hodně máte Forda „ozpívaného“? Nebo jej snad teď v Londýně zpíváte poprvé? Jak hodně je vám ta role blízká?

Rolu Forda som v Londýne spieval prvýkrát. Je to ďalšia nádherná partia, ktorá mi okrem spievania dáva obrovskú možnosť hereckej sebarealizácie… Aria Forda je nesmierne náročná, práve pre tieto dva elementy, spev a akcia… Treba si naozaj ekonomicky rozložiť sily, aby spevák zvládol finálnu čast na ktorú sa všeobecne čaká… Držané „géčko“ s fortissimom londýnskeho Královského orchestra je neopísatelný pocit…

V Londýně máte ve Falstaffovi skvělé kolegy. Je to pro vás hodně stimulující? Třeba Anu Mariu Martínez vám jako jevištní partnerku nejeden z vašich kolegů musí závidět…

Ako som už spomenul Inscenácia londýnskeho Falstaffa mala velké šťastie na zoskupenie tých správnych ludí… Tvoríme naozaj jeden skvalý tým, ktorý si navzájom neustále pomáha… Keď mi na generálke vypadol text, pohotovo mi ho našepkal môj kolega. Je to naozaj skvelé, ak cítite vedla seba človeka a nie hviezdu…

V Covent Garden máte za sebou už nejednu roli –Pucciniho Sharplesse, Gounodova Mefistofela, Verdiho Renata… Která a kdy byla první a kolik představení – alespoň odhadem – jste tam absolvoval?

V Londýne som prvýkrát účinkoval v marci 2000 v La bohème. Potom som sa vracal do inscenácií Cosi fan tutte, Faust, Un ballo in maschera a Madama Butterfly. Nie som si istý kolko predstavení som v Londýne odspieval, ale to číslo sa určite približuje štyridsiatke…

Opakované pozvání do tak prestižního operního domu svědčí o tom, že tam musíte mít úspěchy. Jak obtížné je tam se udržet? Pociťujete v tomto směru velkou konkurenci?

Udržať si svoju pozíciu nieje jednoduché, ale to snáď patrí ku každému zamestnaniu… Londýn petrí k najprestížnejím divadlám na svete, pre každého speváka je velkým snom účinkovať v takomto divadle, preto je konkurencia naozaj obrovská. Prespievania sú tu na každodenom poriadku, speváci z celého sveta prichádzajú predviesť svoje umenie, sú mladí, talentovaný a stále viac vynikajúco vyzerajúci… Udržať si pozíciu v takejto situácií je naozaj tažké… Preto musím okrem spievania aj rozmýšlať o tom čo zjem, aby som príliš nepribral a tiež sa zaujímať o šport, aby som mohol ešte aj v zrelom veku stvárniť niektoré postavy… Mám pocit, že možno práve táto moja ctižiadosť a poctivost voči svojej práci mi zabezpečili pomerne istú situáciu v opernom svete…

Určitě jste během svého nynějšího pobytu v Londýně byl v opeře i jako divák…

Áno, v Londýne som bol aj niekolko krát ako divák. Vždy je to neuveritelný zážitok… V orchestri sedia špičkoví hudobníci z celého sveta a to je patrične poznať na jeho zvuku… V mojich očiach je to najlepší operný orchester v európe… Okamžite reagujú – všetci – na každý pohy ruky dirigenta… Je to ako jeden obrovský nástroj, „jeden za všetkých, všetci za jedného“ A čo sa týka inscenácií… zlú som ešte v Londýne nevydel….

Kam budou vaše kroky z Londýna po Falstaffovi směřovat dál? Co zajímavého máte ve svém kalendáři?

Túto sezónu zakončím v Berlíne a v Bratislave – Il trovatore, Otello, Traviata. Potom budem trochu oddychovať a potom to opäť začne… Čakajú ma nové role, nové inscenácie a nové divadlá…

Díky za rozhovor, pozdrav od Opery Plus do Londýna, přejeme vše dobré!

  1. 1
  2. 2

Související články


Komentáře “Nový Falstaff v Covent Garden od Roberta Carsena, jako Ford Dalibor Jenis

Napsat komentář