Nový koncertní sál v Brně: Odhady nákladů se zdvojnásobily, město chce, aby přispěl stát i kraj

Náklady na výstavbu koncertního sálu v Brně s názvem Janáčkovo kulturní centrum se vyšplhají až na 1,3 miliardy korun. Ukázala to aktualizace investičního záměru, který dříve počítal s náklady okolo půl až tři čtvrtě miliardy. Podle primátorova náměstka Matěje Hollana (ŽTB) jsou v částce zohledněny všechny potřebné výdaje a není zbytečně nízká tak, aby se v průběhu staveb musela dvakrát zvyšovat. Sál má být hotový v roce 2019 a nabídne 1.250 míst, doplnil M. Hollan. Město chce stavbu zahájit koncem roku 2017.

Janáčkovo kulturní centrum – vizualizace (foto Atelier M1)
Janáčkovo kulturní centrum – vizualizace (foto Atelier M1)

Janáčkovo kulturní centrum bude na rohu Besední a Veselé ulice. Brno na něj bude žádat peníze od státu a Jihomoravského kraje. „Samotné město takové náklady utáhnout nemůže. Jsme ochotní do toho dát půl miliardy korun,“ uvedl Matěj Hollan. Podle něj bude sál velmi moderní a jeho akustika bude na špičkové úrovni. „Bude to největší koncertní sál v České republice s kapacitou 1.250 míst. Doufáme, že přiláká přední světové hvězdy, ale také návštěvníky nejen z České republiky, ale také ze Slovenska, Rakouska a Polska,“ uvedl M. Hollan.

Právě primátorův náměstek zodpovědný za kulturu tuto stavbu významně prosazuje. Argumentuje tím, že procestoval mnoho evropských zemí, aby se inspiroval jejich koncertními síněmi. Byl v Maďarsku, Polsku, Dánsku, Británii, Německu nebo Finsku. Hollanovy cesty po Evropě se ovšem setkaly s kritikou opozice, ale také jiných politiků, podle kterých si Hollan udělal z města cestovní kancelář a za krátkou dobu procestoval tolik peněz, co někteří politici z předešlého vedení dohromady.

Město chce zahájit stavbu sálu na konci roku 2017 tak, aby plynule navázala na první etapu, která spočívá ve výstavbě podzemních garáží pro 200 aut. Myšlenka na vznik Janáčkova kulturního centra v Brně vznikla už dávno. Dosud se ale nikdo ke stavbě neměl kvůli scházejícím penězům. Centrum bude domovem pro brněnskou filharmonii, která nemá pro zkoušení vyhovující podmínky. Více než stočlenné těleso se nevejde na pódium Besedního domu, kde filharmonie sídlí. V Janáčkově divadle, kde jsou koncerty, zase nejsou vhodné akustické podmínky. „Díky novému sálu konečně posluchači ocení kvalitu orchestru a věřím, že Brno také přiláká špičkové zahraniční umělce, které nyní nemáme kam zvát,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Brno každoročně hospodaří s rozpočtem okolo 11 miliard korun. Výstavba Janáčkova kulturního centra bude v příštích letech patřit mezi jednu z nejvýznamnějších investic.

Související články


Reakcí (12) “Nový koncertní sál v Brně: Odhady nákladů se zdvojnásobily, město chce, aby přispěl stát i kraj

  1. Skutečně potřebuej Brno nevou koncertní síň ? Kolik tam těch koncertů s tělesy přes 100 členů bude? Provoz těchto sálů stojí velké náklady,ale o tohle jim nejde že. Budějovice už přišly na to,že Rwjnok od Kaplického by byl tak nenažraný,že ho nechaly odplout ale v Brně,zdá se se na velkou rybu čeká.

  2. Již mnoho let stále opakované tvrzení, že „Janáčkovo divadlo je pro koncerty nevyhovující“ je mýtus, který nelze podepřít žádným relevantním argumentem. Nepochybně jsou ve světě sály s lepší akustikou, ale rozhodně má pro koncertní provoz Janáčkova opera lepší akustiku, než např. pražský Obecní dům, ve kterém Václav Talich dovedl Českou filharmonii na úroveň světového orchestru. Nový koncertní sál z brněnské filharmonie berlínskou neudělá! V Brně jsou opravdu nepoučitelní. Ale snad se brněnští radní vzpamatují a uvědomí si, že pro těch pár desítek koncertních večerů v sezóně, kdy hraje filharmonie ve velkém obsazení, není třeba stavět nový koncertní sál. Argument, že nový sál přivede do Brna světové orchestry, je směšný. V Janáčkově divadle hrála v minulosti Leningradská filharmonie i Vídeňští filharmonikové. Bude-li mít Brno v budoucnu honorář na Berlínské filharmoniky, přijedou do Janáčkova divadla jistě i oni. Nový sál k tomu stavět netřeba. Ovšem utratí-li se peníze za zbytečnou stavbu, tak na honoráře pro špičkové světové umělce nezbyde…. Leda, že by je stavařská lobby, která si přijde stavbou nového sálu na slušný výdělek, sponzorovala. Ha, ha, ha….

  3. Milá Johanko, Praha potřebuje již dlouhá léta velký koncertní sál, alespoň takové velikosti, jako je Janáčkovo divadlo. Brno už takový sál má.
    Nový koncertní sál pro Brno je podobně megalomanická záležitost, jako byla kdysi stavba Janáčkova divadla. Časem se ukázalo, že pro brněnskou návštěvnickou obec je divadlo příliš velké, takže se snižoval počet míst. Nicméně Janáčkovo divadlo stojí (mimochodem – je to velmi krásná a architektonicky zajímavá budova) a mělo by být optimálně využíváno, tedy jako víceúčelový sál. Podívejte se na počet abonentů velkých koncertů filharmonie v Janáčkově divadle. Myslíte, že postavením nového sálu se jejich počet nějak zásadně zvýší? Pochybuji. Takže většinu roku by nový sál sloužil pouze jako zkušebna orchestru. Trošku nákladné… Ale jestli na to v Brně máte, prosím. Stát by ovšem na tuto zcela zbytečnou stavbu neměl dát ani korunu!

  4. Jen houst! Skoda nevyuzit hlad po novem koncernim sale v Brne. Nechapu, komu to muze vadit. Hlavne argumenty o nevyuzitelnosti jsou k pousmani. Jen by se brnaci meli poucit od plzenaku, kterym se stavba noveho divadla nepovedla. Proste postavit jen to nejlepsi. Nakonec to same se pozaduje po hudebnicich a zpevacich, kteri tam budou vystupovat.

    V rozsahu novych staveb, ktere dnes vznikaji jako houby po desti po cele republice, je vystavba jedne, dvou koncertnich hal jako kapka v mori.

  5. Jen ať se konečně něco takového postaví, ať to Brno Praze taky jednou „natře“! Vždyť je to ostuda, že se u nás nestaví až na výjimky muzea, knihovny, divadla, koncertní sály, kulturní centra, ale jen většinou nevzhledné kancelářské budovy a obchodní centra a obří sklady. Když se podívám, co se staví v cizině, často i zajímavá moderní architektura sloužící veřejnosti ke kulturním účelům, chce se mi plakat, že se to neděje i u nás. A např. místo filmu by stát mohl podporovat to, co je kvalitní, vždyť český film, to je jeden průšvih za druhým a pouze tak 2 až 4 filmy ročně vyskočí nad průměr. Fascinuje mě, kolik debutantů ročně natočí svůj první film, většinou zase průšvih, na který skoro nikdo nechodí, ale pak o těch debutantech většinou už nikdo neslyší. Proč se v tak malé zemi točí 20 a více filmů podprůměrné úrovně? Neříkám, že všechny naše operní scény, divadla nebo orchestry jsou špičkové, ale oproti třeba právě filmu jsou na vysoké úrovni a mají co nybídnout a přitom často zápasí o přežití. Je to smutný pohled na úroveň české kultury a přitom se jí můžeme ve světě chlubit. A mecenáši kultury a umění také nepřibývají, raději podporují showbusiness nebo sport… Kýžené 1 % ze státního rozpočtu na kulturu snad nikdy nedosáhneme, což je ostuda!

Napsat komentář