O akordeonu i studiu na konzervatoři. Ptali jste se Ladislava Horáka

  1. 1
  2. 2

Akordeonista a zástupce ředitele Pražské konzervatoře odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus

Ladislav Horák (zdroj ladislavhorak.cz)
Ladislav Horák (foto archiv umělce)

 

Mám už dlouho pocit, že umělecké školství u nás nabylo po listopadu podoby jakési dvojkolejnosti – na jedné straně školy, jejichž zřizovatelem je stát nebo města, na druhé straně školy soukromé. V těch prvních rozhoduje o přijetí žáka jeho talent, v těch druhých především schopnost rodičů zaplatit dítěti školné, kdy talent je až na druhém místě. Mýlím se? Nevidíte jako pedagog a zástupce ředitele Pražské konzervatoře toto jako velký problém, který se zcela zákonitě odráží na úrovni absolventů privátních uměleckých škol? Děkuji předem za vaši odpověď. (Ivana Machačková, Praha)

Tradiční struktura v uměleckém školství, tedy celorepublikové pokrytí základními uměleckými školami a konzervatořemi, je soustava, kterou nám závidí celá Evropa, a to i sousedé v Rakousku či Německu. Sám jsem působil přes patnáct let na největší jihobavorské soukromé umělecké škole, která na přelomu století měla na tisíc žáků a padesát detašovaných pracovišť. Kromě mladých talentů velké procento tvořili zájemci produktivního i rentiérského věku, což vidím za šanci i pro privátní školy u nás. Co se týče škol vychovávajících profesionály, nemáme zde systém dlouhodobých podpor od zakládajících konsorcií, velkých nadací, mecenášů, rodinných fondů, tak jak je tomu na prestižních světových institucích a jak jsem osobně poznal i na největší hudební škole světa Steinhart University v New Yorku. Finanční situace tak výrazně ovlivňuje přijímání i studium žáka a částečně nahrazuje i jeho talent, vývoj i možnosti.

Dobrý den, před časem jsem byla doslova fascinována vašimi nahrávkami Piazzollových tang. Nechystáte něco dalšího podobného? Je to super! (Olga)

Milá Olgo, mám radost, že se vám moje nahrávky líbí. Kromě premiér českých i světových soudobých skladeb je to právě tango nuevo, kterému se celoživotně věnuji. V díle Astora Piazzolly nacházím v úžasně vyrovnaném poměru vše – od tradičního tanga, přes vlivy populární hudby dvacátého století až po experimenty s minimalismem. Neznám jiného autora, který by dokázal být svým stylem v posledních stech letech tak inovátorský a přitom úspěšný. V současné době mám několik projektů – odbornou veřejnost nejvíce oslovuje moje spolupráce s violoncellistou Petrem Nouzovským. Naše CD Vivat Tango (Supraphon 2014) získalo na základě hlasování 66 zemí první cenu ve violoncellové nadaci v New Yorku. Široké publikum získává zase dramaturgie Ve znamení tanga s Jaroslavem Svěceným – není koncertu, aby se mi posluchači nesvěřili s překvapením nad technickými i zvukovými možnostmi akordeonu a krásou tang argentinského mága. Velmi mne naplňuje vystupování se zpěvačkou Soňou Červenou a mým Bona Fide Tango. V Praze vás zvu na tango pořad ve středu 20. dubna (od 18.30) do Českého muzea hudby, kde budu mít i tanečníky, mimo Prahu pak do mého Berouna 24. května (od 19 hodin) na program s paní Červenou, který budeme opakovat v pondělí 6. června od 19 hodin na zámku v nedalekých Roztokách.

Dcera se u privátního učitele věnuje hře na klavír už od svých sedmi let, v příštím roce bychom jí chtěli přihlásit ke studiu na vaší konzervatoři. Existuje nějaká možnost konzultace před samotnými přijímacími zkouškami s někým z vašich pedagogů? S jak velkou konkurencí máme počítat? Děkuji za vaši odpověď! (Jana Pernicová)

Konzultaci před zvažováním studia a samotnými talentovými zkouškami považuji za důležitou pro všechny obory. Právě klavírní oddělení nabízí různé možnosti – od červencových letních klavírních kurzů, přes festival Mladý klavír až po setkání s jednotlivými pedagogy. Nezdráhejte se tedy spojit s některým z klavírních pedagogů naší školy, kteří vám odpoví i na další otázky. Doporučuji i účast na dnu otevřených dveří (vždy první sobota v listopadu), kdy si zájemci mohou vyzkoušet nanečisto i test z hudební teorie. Veškeré kontakty a informace naleznete na webu školy – www.prgcons.cz.

Ráda bych se zeptala, jak finančně náročné je studium na Pražské konzervatoři? Existuje nějaká možnost podpory studenta ze sociálně slabé rodiny nebo možnost stipendia? Je možnost podobné podrobnější informace někde získat osobně? (KP)

Pražská konzervatoř poskytuje studium zdarma. Neuděluje sociální stipendia, nicméně lze využít programů některých nadací, které se subvencí vzdělávání zabývají. Informace můžete získat například na Ministerstvu školství. Více o samotném studiu se dozvíte na studijním oddělení školy. My se snažíme nadaným žákům vyjít vstříc mimo jiné podporou jejich účastí na soutěžích, odborných stážích, kurzech… Spolek Jednota pro zvelebení hudby v Čechách, který působí při naší škole, zase nabízí grantový program pro jejich umělecké aktivity při studiu na konzervatoři. Víme, že častým problémem bývá hlavně pořízení nástroje, a proto ve většině instrumentálních oborů žákům můžeme nabídnout zapůjčení školního nástroje.

Dobrý den, pane Horáku, neustále se nemohu zbavit dojmu, že akordeon byl alespoň u nás za minulého režimu v povědomí lidí zapsán daleko výrazněji a že se na něj hrálo daleko častěji, než je tomu dnes. Mýlím se? Pokud ne, čím to podle vás je? (Václav Nedoma, Turnov)

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář