O letních rossiniovských hodech v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 4. do 10. července 2016. Operní kukátko (49). Rossiniovské festivaly v Pesaru a Bad Wildbadu. Výstava: Franz von Stuck a jeho Salome. Nová Julietta Bohuslava Martinů v nahrávce Oehms Classics. Operní úsměv: Zinka Milanov o Tosce.

Operní kukátko
Festivaly Gioachina Rossiniho
Rossini in Wildbad
S měsíčním odstupem se během letních měsíců odehrávají dva rossiniovské festivaly. Letošní osmadvacátý ročník festivalu v zhruba desetitisícovém německém lázeňském městě Bad Wildbad nabízí od konce minulého týdne nejen recitály významných interpretů, jako je třeba koloraturní tenorista Maxim Mironov s koncertním programem – poctou rossiniovskému tenoristovi Giovannimu Battistovi Rubinimu (21. července), ale také několik scénických nebo poloscénických operních produkcí.

Rossini in Wildbad - zahajovací koncert 2016 -Baumwipfelpfad Schwarzwald (foto FB festivalu/Kienzler)
Rossini in Wildbad – zahajovací koncert 2016 -Baumwipfelpfad Schwarzwald (foto FB festivalu/Kienzler)

Prvou z nich s premiérou 9. července byla inscenace Rossiniho operní prvotiny Demetrio e Polibio. Skladatel na ní začal pracovat již ve studentských letech, patrně v roce 1806, ale provedena byla až roku 1812. Raritní opera seria o dvou aktech na mytologickou pseudohistorickou látku z dávné historie Parthů je vzácným hostem na operních jevištích a místo nachází spíše jako festivalový dramaturgický bonbonek. Poprvé se s ní veřejnost důkladněji seznámila až na jiném belcantovém festivalu v Martina Franca roku 1992. V současném provedení zpívají hlavní role gruzínská koloraturní sopranistka Sofia Mchedlishvili a ruská mezzosopranistka Victoria Yarovaya. Režisér Nicola Berloffa připravil inscenaci společně s italským dirigentem Lucianem Acocellou. Plánována jsou tři představení v lázeňském divadle.

Gioachino Rossini: Demetrio e Polibio - Rossini in Wildbad 2016 (foto pz-news.de/Pfeiffer)
Gioachino Rossini: Demetrio e Polibio – Rossini in Wildbad 2016 (foto pz-news.de/Pfeiffer)

I druhý letošní zvolený Rossiniho operní titul se objevuje vzácně. Hlavní scénickou produkcí tohoto ročníku je jeho romantická opera Sigismondo (premiéra Benátky 1814). Dvouaktová rytířská historie o polském králi v šestnáctém století dává velkou příležitost pro koloraturní mezzosoprán nebo alt v titulní roli. Ruská mezzosopranistka Margarita Gritskova zde po úspěších v několika rolích ve Vídeňské státní opeře dostává velkou festivalovou příležitost v belcantovém partu. Zapuzenou manželku polského krále Aldimiru bude zpívat italská sopranistka Silvia Dalla Benetta, která zde již vloni zpívala ve dvou operních produkcích. Americký tenorista Kenneth Traver zpívá zápornou intrikánskou roli prvního králova ministra Ladislause. A není bez zajímavosti, že v opeře také vystupuje basová postava českého (smyšleného) krále Ulderica, který je otcem Aldimiry.

Režisérem komplikovaného příběhu je festivalový ředitel Jochen Schönleber a za dirigentským pultem bude stát hudební duch celého festivalu, specialista na belcantovou operu Antonino Fogliani, který zde řídil a nahrál řadu festivalových produkcí. Tři představení ve dnech 14., 16. a 24. července se budou hrát v Trinkhalle.

Jochen Schönleber (zdroj bad-wildbad.de)
Jochen Schönleber (zdroj bad-wildbad.de)

Rossiniho komická opera ve francouzském jazyce Le comte Ory (Hrabě Ory) bude připravena stejným týmem jako první festivalová produkce – Nicola Berloffa (režie) a Luciano Acocella (dirigent) – a to v poloscénické podobě (17. a 22. července). V pěveckých partech dostanou příležitost stipendisté Akademie BelCanto, která je součástí celého festivalového projektu. Dirigent Antonino Fogliani bude také řídit dvě koncertní provedení Belliniho druhé opery Bianca e Fernando (1826, přepracováno 1828), ve které byl tenorový part komponován pro zpěváka Rubiniho. A proto také part Fernanda bude zpívat Maxim Mironov a jeho sestru Biancu pak Silvia Dalla Benetta, v dalších rolích vystupuje například Vittorio Prato.

Do pravidelné festivalové řady salónních oper u klavíru je tentokráte zařazeno zcela neznámé dílo Rossiniho současníka, italského skladatele Giuseppeho Balducciho (1796-1845), Il Conte di Marsico (Hrabě z Marsicy), které je napsáno pro šest pěvkyň, tři klavíry a dámský sbor.

Giuseppe Balducci: Il conte di Marsico - Rossini in Wildbad 2016 (foto Rossini in Wildbad/Toni Bofill)
Giuseppe Balducci: Il conte di Marsico – Rossini in Wildbad 2016 (foto Rossini in Wildbad/Toni Bofill)

V moderní premiéře tohoto operního díla se představí hostující soubor Teatre de Sarrià ve spolupráci s Accademia del Maggio Musicale Fiorentino, režii povede Jochen Schönleber. Naplánována jsou tři představení: 10., 16. a 23. července v Kurtheatru. Z některých produkcí zřejmě vznikne i živý záznam, festivalové vedení má exkluzivní smlouvu s nahrávacím labelem Naxos, který již několik zvukových i obrazových produkcí z tohoto festivalu vydal.

Rossini Opera Festival Pesaro 2016
Pesarský festival začal právě v těchto dnech finální přípravy na letošní ročník. Ten začíná v pondělí 8. srpna premiérou nové inscenace Rossiniho opery La donna del lago (Jezerní paní, 1819). V Adriatic Arena jsou naplánována čtyři představení. V hlavních rolích vystoupí gruzínská koloraturka Salome Jicia (Elena), která zde vloni debutovala jako Contessa Folleville v Rossiniho operní frašce Cesta do Remeše. Jejím partnerem v roli Giacoma/krále Uberta je proslavený tenorista Juan Diego Flórez, kterého jsme v této roli poznali i v přenosu z Metropolitní opery. Jako kontraaltový Malcolm se představí arménská pěvkyně Varduhi Abrahamyan, jejíž kariéra nabírá na silných obrátkách. V této roli jsme ji slyšeli třeba v roce 2012 v Theater an der Wien. Dirigentem je Michele Mariotti a režii připravuje renomovaný Damiano Michieletto, který režíroval již řadu rossiniovských produkcí na evropských scénách i festivalech.

Juan Diego Flórez - Accademia Rossiniana 2016 (zdroj FB festivalu)
Juan Diego Flórez – Accademia Rossiniana 2016 (zdroj FB festivalu)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář