Objevy českokrumlovské

Zápisník Jindřicha Bálka (114)

Začíná léto a s ním čas malých letních festivalů. A samozřejmě také těch velkých, ale o těch jindy. V Praze bude dost času bilancovat, co přinesla uplynulá sezona, kterou všechny orchestry uzavřely velmi slavnostně. Česká filharmonie na Hradčanském náměstí, FOK kantátou Carmina Burana a PKF ještě předtím sborovou Druhou symfonií Felixe Mendelssohna Bartholdyho. Ve stejném čase konce sezony odstartoval v Českém Krumlově třicátý ročník Festivalu komorní hudby Český Krumlov. Ten začíná tradičně Barokní nocí, což je mimořádně atraktivní program, vrcholící barokní operou a unikátním barokním divadlem. Letos už zde 24. a 25. června zazněl Scintilla e Don Tabarano od Johanna Adolfa Hasseho. Capellu Regia řídil Robert Hugo, režírovala Magdalena Švecová, zpívali Karolína Bubleová Berková, Ivo Hrachovec a další. Na tradice festivalu pak navázal v neděli houslista Roman Patočka, který přednesl recitál za doprovodu Adama Skoumala. Byl poctou Josefu Sukovi, někdejšímu prezidentovi festivalu. Ke koncertům se využívá Maškarní a Zrcadlový sál zámku, ale také synagoga, kde zněla ve stejný den tradiční židovská hudba v podání skupiny Tateloshn. Ale nejen to. Hlavní festivalové překvapení přišlo až o tomto víkendu, kdy v téže synagoze provedla klavíristka Ragna Schirmer Bachovy Goldbergovy variace.

Ragna Schirmer - Festival komorní hudby Český Krumlov, 2.7.2016 (foto Lubor Mrázek)
Ragna Schirmer – Festival komorní hudby Český Krumlov, 2.7.2016 (foto Lubor Mrázek)

Bylo obdivuhodné, s jakou lehkostí a kulturou přednesla pianistka Bachovo veledílo na vcelku obyčejný Petrof. Sama už má rozsáhlé pedagogické zkušenosti a koncert sama uvedla. Provedení nechyběla ani analytická prokreslenost, ani muzikalita. Klavíristka u nás neznámého jména ovšem získala za Goldbergovy variace už před několika lety cenu ECHO Klassik, stejně jako za snímek Händelových suit. Zcela určitě by se neztratila ani v některém z pražských koncertních sálů.

Ragna Schirmer - Festival komorní hudby Český Krumlov, 2.7.2016 (foto Lubor Mrázek)
Ragna Schirmer – Festival komorní hudby Český Krumlov, 2.7.2016 (foto Lubor Mrázek)

Tento koncert se konal ve spolupráci s festivalem Europäische Wochen na druhé straně hranic, který je delší a nepoměrně rozsáhlejší. A tak se postaral o nenápadný, ale neobyčejně zajímavý český debut. Pianistka přitom nahrála desítku nahrávek s originálním repertoárem pro noblesní vydavatelství Berlin Classics – obsahuje jak Lisztova Léta putování, tak originální díla Brahmsova a Schumannova, inspirovaná starou hudbou. Připomeňme, že dvakrát získala Bachovu cenu na soutěži v Lipsku. Jak je vidět, některé interprety neznáme, ani když působí zeměpisně tak blízko.

Dalším koncertem, který stojí za pozornost, bylo vystoupení nově založené Akademie komorní hudby. Tento projekt navazuje na německou nadaci Villa Musica a mezi lektory najdeme Ivo Kahánka či Jana Fišera. Oba vystoupili v Krumlově v pátek jako účastníci rozsáhlého programu s mladými stipendisty.

Akademie komorní hudby - Festival komorní hudby Český Krumlov, 1.7.2016 (foto Lubor Mrázek)
Akademie komorní hudby – Festival komorní hudby Český Krumlov, 1.7.2016 (foto Lubor Mrázek)

Odehráli dlouhý a pestrý program, který začínal sextetem Bohuslava Martinů, pokračoval málo známým a originálním Klavírním kvintetem Vítězslava Nováka, jednovětou prvotinou Gustava Mahlera Klavírní kvartet a vrcholil Klarinetovým kvintetem Johannese Brahmse. Je to ideální způsob, jak spojit dramaturgickou pestrost a vysokou interpretační kvalitu.

Akademie komorní hudby - Festival komorní hudby Český Krumlov, 1.7.2016 (foto Lubor Mrázek)
Akademie komorní hudby – Festival komorní hudby Český Krumlov, 1.7.2016 (foto Lubor Mrázek)

O den dřív, ve čtvrtek 30. června, koncertoval v Krumlově klavírista Jan Bartoš. A z klavíru značky Petrof, přivezeného na zámek, dostal plný, velký a přitom velmi měkký zvuk. Hrál český program s Janáčkovým cyklem V mlhách a jeho Sonátou, Kabeláčovým cyklem Osmi preludií a končil Smetanovým cyklem Sny. Bartoš dovede vytvořit atmosféru mimořádného soustředění, jeho hra je citově bohatá a dramatická. Dílu Miloslava Kabeláče se věnuje dlouhodobě. A cyklus Sny měl všechny náležitosti výrazného romantického provedení, ve kterém naplno vyzněla originalita Smetanova slohu.

Jan Bartoš - Festival komorní hudby Český Krumlov, 30.6.2016 (foto Lubor Mrázek)
Jan Bartoš – Festival komorní hudby Český Krumlov, 30.6.2016 (foto Lubor Mrázek)

Autor je redaktorem Českého rozhlasu-Vltava

Související články


Napsat komentář