Odtajněno: Opera Národního divadla chystá v příští sezoně devět premiér

Hned tři tituly současného repertoáru se v příští sezoně objeví v nových inscenacích. Jednou z nich je Smetanova Libuše, kterou nastuduje Jan Burian. Z produkce Opery Frankfurt se v Praze bude hrát Massenetův Werther, na programu se objeví i Janáčkovy Výlety páně Broučkovy. V seznamu hostujících sólistů nadcházející sezony figuruje mimo jiné Edita Gruberová jako Norma, José Cura se tentokrát představí jako režisér a scénograf. Kvůli uzavřené Státní opeře bude víc koncertů, některé ve Foru Karlín.
Národní divadlo (zdroj pixabay.com)

Pražské Národní divadlo dnes odpoledne zveřejnilo s napětím očekávaný dramaturgický výhled na novou sezonu. Operní soubor slibuje devět premiér nových inscenací a krom toho i stejný počet koncertních programů. Celkem má být na repertoáru jedenačtyřicet inscenací. Na scénu Národního divadla se přitom přestěhují některé další tituly dříve uváděné ve Státní opeře. Jedna premiéra bude nastudována v Hudebním divadle Karlín, vybrané koncerty jsou naplánovány ve Foru Karlín.

První premiérou nové sezony se stane Verdiho Maškarní ples v režii Dominika Beneše a v hudebním nastudování Jaroslava Kyzlinka. Hned tři tituly současného repertoáru se dočkají nového ztvárnění: Mozartovu Figarovu svatbu připraví pro Stavovské divadlo Magdalena Švecová (o jménu dirigenta ještě není rozhodnuto), José Cura se jako režisér a také scénograf podepíše pod nového Verdiho Nabucca na scéně Hudebního divadla Karlín, pod taktovkou Andrease Sebastiana Weisera v čele orchestru Státní opery. A konečně nového nastudování se dočká i Smetanova Libuše, kterou režijně připraví Jan Burian na scéně Daniela Dvořáka a s dirigentem Jaroslavem Kyzlinkem. Národní divadlo novou Libuši poprvé uvede jako předpremiéru na Smetanově Litomyšli v červenci příštího roku, tvůrci slibují inspiraci výhradně předními českými scénografickými tradicemi.

Režisérka Sláva Daubnerová a dirigent Jaroslav Kyzlink chystají premiéru Janáčkových Výletů páně Broučkových. Koprodukcí s Operou Frankfurt bude inscenace Massenetova Werthera, jejímž režisérem je Willy Decker, hudební nastudování si vezme na starost Petr Kofroň. Brittenova Billyho Budda připraví režisér Daniel Špinar a britský dirigent Christopher Ward.

Soudobá komorní tvorba dostane prostor ve světových premiérách současných českých autorů na Nové scéně, a to při uvedení Sternenhocha Ivana Achera a Dona Hrabala Miloše Orsona Štědroně. Ve Foru Karlín se koncertních provedení dočkají Válečné requiem Benjamina Brittena a Donna Diana Emila von Reznicek.

Ohlášeny jsou také další mimořádné projekty: scénické uvedení Mozartova Dona Giovanniho pod taktovkou Plácida Dominga na legendární scéně Josefa Svobody a v kostýmech Theodora Pištěka ve Stavovském divadle či koncert francouzského dirigenta Marca Minkowského taktéž ve Stavovském divadle. Mozartovy narozeniny tentokrát budou v koprodukci s Mezinárodní pěveckou soutěží Karlovy Vary, zahajovací koncert sezony Petr Kofroň tentokrát sestaví z repertoáru někdejšího Nového německého divadla. Ani v nové sezoně nebudou chybět adventní koncerty a také matiné k výročí narození Bedřicha Smetany.

Jako sólisté přislíbili v příští sezoně svoji účast Pavel Černoch coby Jeník v Prodané nevěstě, Adam Plachetka jako Mozartův Almaviva nebo Štefan Kocán jako Mefistofeles v inscenaci Boitovy opery, přenesené z uzavřené Státní opery na scénu Národního divadla. Tam se také přestěhuje Belliniho Norma, v titulní roli je ohlášena Edita Gruberová.

 

Giuseppe Verdi:
Maškarní ples
Dirigent: Jaroslav Kyzlink
Režie: Dominik Beneš
Scéna a kostýmy: Marek Cpin
Dramaturgie: Beno Blachut
Premiéry 5. a 7. října 2017 Národní divadlo

Benjamin Britten:
War Requiem
(koncertní provedení)
Dirigent: Andreas Sebastian Weiser
Dramaturgie: Jitka Slavíková
16. listopadu 2017 Forum Karlín

Miloš Orson Štědroň:
Don Hrabal
Dirigent: v jednání
Režie: Linda Keprtová
Scéna: Martin Černý
Kostýmy: Tomáš Kypta
Pohybová spolupráce: Ladislava Košíková
Světelný design: Tomáš Morávek
Dramaturgie: Ondřej Hučín
Premiéra 14. prosince 2017 Nová scéna

Benjamin Britten:
Billy Budd
Dirigent: Christopher Ward
Režie: Daniel Špinar
Scéna: Lucia Škandíková
Kostýmy: Marek Cpin
Dramaturgie: Jitka Slavíková
Premiéry 18. a 20. ledna 2018 Národní divadlo

Wolfgang Amadeus Mozart:
Figarova svatba
Dirigent: v jednání
Režie: Magdalena Švecová
Scéna: Andrej Ďurík
Kostýmy: Kateřina Štefková
Dramaturgie: Beno Blachut
Premiéry 1. a 3. února 2018 Stavovské divadlo

Emil von Reznicek:
Donna Diana
(koncertní provedení)
Dirigent: Andreas Sebastian Weiser
Dramaturgie: Jitka Slavíková
1. března 2018 Forum Karlín

Leoš Janáček:
Výlety páně Broučkovy
Dirigent: Jaroslav Kyzlink
Režie: Sláva Daubnerová
Scéna a kostýmy: v jednání
Dramaturgie: Ondřej Hučín
Premiéry 22. a 25. března 2018 Národní divadlo

Ivan Acher:
Sternenhoch
Dirigent: Petr Kofroň
Režie: Michal Dočekal
Scéna: Marek Cpin
Kostýmy: Eva Jiřikovská
Dramaturgie: Beno Blachut
Premiéra 7. dubna 2018 Nová scéna

Jules Massenet:
Werther
(produkce Oper Frankfurt)
Dirigent: Petr Kofroň
Režie: Willy Decker
Scéna: Wolfgang Gussmann
Kostýmy: Wolfgang Gussmann
Dramaturgie: Beno Blachut
Premiéry 7. a 9. června 2018 Národní divadlo

Giuseppe Verdi:
Nabucco
Dirigent: Andreas Sebastian Weiser
Režie a scéna: José Cura
Kostýmy: v jednání
Dramaturgie: Jitka Slavíková
Premiéry 28. a 29. června 2018 Hudební divadlo Karlín

Bedřich Smetana:
Libuše
Dirigent: Jaroslav Kyzlink
Režie: Jan Burian
Scéna: Daniel Dvořák
Kostýmy: v jednání
Dramaturgie: Ondřej Hučín
Předpremiéra 4. července 2018 Smetanova Litomyšl

Související články


Reakcí (8) “Odtajněno: Opera Národního divadla chystá v příští sezoně devět premiér

    1. Souhlasím. Taky jsem doufal, že když už bude nějaký nový Smetana, tak že šanci dostane právě Dalibor. Ale vzhledem k tomu, co o něm tu v jednom starším rozhovoru řekl pan Hučín, se obávám, že za jeho éry Dalibor v ND nebude. Jinak uvést Libuši v příští sezóně jen na festivalu je asi logické. Logicky bych očekával premiéru až na obzvláště významný státní svátek 28.10 2018 (100. výročí založení Československa). Asi i proto jsem čekal, že příští roku bude Dalibor a Libuše až ten další rok. Ale ještě jednou chci zdůraznit. Česká opera to nesmí být jen o Smetanovi!

  1. Upřímně nevím, co si o nové sezóně ND myslet. Za normálních okolností by asi pokračování v trendu postupné „obnovy“ současných inscenací nebylo tak úplně špatně. Ale potom co víme, jak tristně dopadla Tosca, si kladu otázku, co nás asi tak čeká tentokrát. Z nových titulů mě potěšil Massenetův Werther. Francouzská opera nemá v Čechách na růžích ustláno, takže tohle mě přijde jako rozumná volba. Verdiho Maškarní ples se v Praze nedával pokud vím nějakých 15 let, tak to též není špatné (I když bych si uměl představit ještě odvážnější dramaturgii – Luisa Millerová nebo Stiffelio. Na Brittenova Billyho Budda bych se těšil asi více, kdyby to neměl režírovat Daniel Špinar, jehož inscenace Z mrtvého domu sice byla poměrně oceněna kritiky, ale mě teda vůbec nenadchla. Co čekat o Janáčkových Výletů páně Broučka je otázka, zvláště když režii má Sláva Daubnerová, jejíž pojetí Romea a Julie (v hotelu) opravdu nepatří mezi inscenace mého gusta. Ještě se musím zastavit u koncertů. Přiznám se, že mě dost překvapilo výběr těch „koncertních“ provedení oper (pokud lze o něčem takovém u War Requiem vůbec hovořit. Čekal bych, že aspoň jedna z těchto oper bude česká. Žel nedočkal jsem se. Asi za to může nový šéfdirigent SO Weiser. Volba tam padla na pro mě naprosto neznámou osobu rakouského skladatele (byť spojeného s působením v Praze) Emila von Reznicka. Škoda. Myslím, že českých neznámých či méně známých operních skladatelů, jejichž zapomenuté či polozapomenuté opery by stálo za to vidět, je víc než dost (Blodek, Kovařovič, Ostrčil, Křička, Weinberger, Jeremiáš). A to vůbec nemluvím o operách Fibicha, Foerstera či Nováka. Možná si ND myslí, že ne rakouského/německého skladatele se jim podaří dostat více diváků ze zahraničí. Pak ale měli najít přeci jen někoho maličko známějšího jako např. Egk, Lortzing, von Flotow, Marschner či Schreker. Minimálně v tomto směru je pro mě nová sezóna opravdu hodně velké zklamání.

  2. Billy Budd a War Requiem mi udělaly největší radost, nová Libuše už je potřeba jako sůl (i když Dalibora bych uvítal také), Maškarní ples a Werther potěší, Broučka moc nemusím, ale třeba režie překvapí? Tak uvidíme. Docela zajímavý výběr, i když úplně nadšený nejsem. Ale nelze uspokojit každého… A zmizí konečně dvojí Traviaty apod.?

  3. Dobrý den, pro mě osobně je program opery ND pro příští sezónu velmi zajímavý a lákavý.Osobně se těším
    na Werthera a novou Libuši.Vždy se najdou nespokojení diváci s dramaturgií,ale také i spokojení diváci.
    Prostě všem lidem se nedá nikdy zavděčit a už vůbec ne v Praze.

  4. Premiéry i další repertoár v příští sezoně mě moc nenadchly. Těším se sice na Werthera, ale chybí určitě česká opera: Smetana – Libuše i přes svůj věk se ještě mohla 2x za sezonu v současné podobě hrát, ale co Dalibor, Čertova stěna? Proč už se nehrají Dvě vdovy? Hubička? Chybí něco nového od Dvořáka – závidím třeba Ostravě Armidu… Proč už se nehraje Káťa Kabanová od Wilsona, když za ni divadlo dalo tolik peněz??? Stejně tak si nejsem jist, jak velkou životnost budou mít nové inscenace Nabucca a Maškarního plesu – tady si stačí vzpomenout na novou Toscu, která určitě tak dlouho jako ta předchozí v SoP na repertoáru nevydrží.

Napsat komentář