Olga Pasiecznik – od Monteverdiho ke Glanertovi

Z pohledu milovníků krásných hlasů – aspoň těch, pro něž je Praha dosažitelná – je tento měsíc pravým požehnáním. Jedním z celé řady pozoruhodných interpretů, kteří se v metropoli objeví, bude poslední květnovou středu mezinárodně uznávaná a i u nás dobře známá polská sopranistka ukrajinského původu Olga Pasiecznik. Za doprovodu Pražských symfoniků, do jejichž čela se postaví francouzský dirigent Jean-Claude Casadesus, a vedle Kühnova smíšeného sboru se sbormistrem Markem Vorlíčkem přednese na jednom z pražskojarních koncertů sopránový part v Poulencově Gloria.
Váš repertoár je hodně různorodý, od staré hudby až po tu soudobou. Je to záměr?

Skutečně. Já prostě miluji hudbu natolik, že mohu jen litovat, jak příliš krátký je lidský život pro objevování a provedení alespoň těch nejkrásnějších skladeb. Na druhé straně se domnívám, že úzká specializace i omezený repertoár nám nikdy nepomůže, abychom se stali úplnými muzikanty.

Co na časté střídání stylů říkají vaše hlasivky? Řada vašich kolegů se častým přechodům mezi různými druhy hudby vyhýbá?

Především, nikdy bych nesouhlasila s tím, abych den po Verdim zpívala Monteverdiho a naopak. Takovému druhu „extrémních sportů“ jsem se vyhýbala dokonce už na začátku své kariéry. Nicméně, pokud používáme naši techniku moudře a opatrně, netrvá to dlouho se v duchu přeladit tak, jak se to stalo v naší mysli poprvé. Když vím a slyším v duchu přesně ten druh zvuku, barvu, artikulaci a frázování, tak chci, aby si můj nástroj – mám na mysli svůj hlas – přesně našel ten způsob, jak toho dosáhnout.  U mě zpívání začíná procesem v mé mysli.

Podle čeho si tedy svůj repertoár vybíráte?

Pokud bych to měla krátce říct, naslouchám svému srdci, mozku a hlasu. Jestliže jsou tito tři v souladu, řeknu: ano.

Kteří skladatelé patří mezi vaše nejoblíbenější? Liší se to podle toho, když odpovídáte jako interpret a jako posluchač?

Obě tyto pozice jsou pro mě stejně důležité, protože si neumím představit, jak poctivě a krásně intepretovat hudbu, kterou sama neposlouchám. Mým nejoblíbenějším skladatelem je Johann Sebastian Bach. Později přišel Mozart, Debussy, Rachmaninov, Szymanowski, Silvestrov…

Máte také poměrně hodně nahrávek. Kterých z nich si ceníte nejvíc?

Toho posledního CD s Mozartovými koncertními áriemi, pak komplet písní taktéž od Wolfganga Amadea Mozarta s mou sestrou pianistkou Natalií a taky Dona Giovanniho pod taktovkou Reného Jacobse.

Jaké nové projekty v dohledné době chystáte – ať už v opeře, tak i na koncertním pódiu?

V nejbližší době budu naštěstí provádět hodně hudby, kterou jsem už zpívala. Je to pro mě velice neobvyklé, protože se stále učím něco nového. Z úplně nového repertoáru bych ráda zmínila dva recitály, Lutoslawského a francouzských písní, dále soubor Händelových Italských kantát, roli Ginevry v jeho opeře Ariodante, koncertní árie Mendelssohna a Beethovena, a nakonec novou skladbu psanou pro mě na Vratislavský hudební festival oratorní a kantátové hudby Wratislavia Cantans.

Pokud mám dobré informace, narodila jste se na Ukrajině, ale píše se o vás většinou jako o polské umělkyni. Kdy a proč došlo k té změně?

Narodila jsem se v ukrajinsko-polské rodině, studovala jsem v Kyjevě a postgraduální studium pak absolvovala ve Varšavě. Jsem stále studentkou Chopinovy akademie ve Varšavě a mám také smlouvu ve varšavské Komorní opeře, kde jsem debutovala. Tak se stalo, že se Varšava stala mým domovem. Dokonce teď, kdy zpívám po celém světě, jsem zde vždycky velice vítaná svým věrným publikem. Obě země, Ukrajina i Polsko, jsou a budou navždy v mém srdci jako jeho dvě části.

Jaká je Olga Pasiecznik v civilu? Co jste na sebe ochotná prozradit ze soukromého života?

Myslím, že jsem šťastný člověk – mám fantastickou rodinu – skvělého manžela a roztomilého devítiletého syna, báječné rodiče a náhodou i talentovanou sestru. Mohu si vybírat přátele, měla jsem skvělé učitele a na cestě životem jsem potkala dobré lidi. Moje práce je mou vášní. O všechnu tu obrovskou milost a Boží požehnání, kterých se mi dostává, se dělím s ostatními a tak je ještě zvětšuji…

Děkuji za rozhovor, hodně dalších úspěchů!

Vizitka:
Olga Pasiecznik (1968) studovala na Kyjevské konzervatoři a na Chopinově akademii múzických umění ve Varšavě, kde je od roku 1992 sólistkou Komorní opery. Vystupovala na řadě prestižních pódií v Evropě (Théâtre des Champs-Élysées, Salle Pleyel, Concertgebouw Amsterdam, Konzerthaus Berlin, Bozar Brussels, De Doelen Rotterdam), v Japonsku, USA a v Austrálii.

K vrcholům kariéry Olgy Pasiecznik v posledních letech patřilo zejména ztvárnění role Donny Anny (Don Giovanni) – v koncertním provedení a následné nahrávce pro společnost Harmonia Mundi ve spolupráci s Freiburger Barockorchester a René Jacobsem – či role Contessy (Figarova svatba) na festivalu v Aix-en-Provence. Vysoce ceněná jsou sopranistčina ztvárnění Händelových operních rolí (titul „Pěvkyně roku“) v řadě operních domů i koncertních provedení, z nichž jmenujme alespoň Vlámskou operu a Bavorskou státní operu, v Pleyelův sál v Düsseldorfu, Granaděu (s Marcem Minkowskim), Pařížskou operu, Essen a Varšavu.

V roce 2008 debutovala jako Blanche (Poulenc, Dialogues) ve Vlámské opeře, ztvárnila roli Aennchen (Freischütz) v Ženevě, La Calistu (Cavalli, La Calisto) v Bavorské státní opeře, Roxanu (Szymanovski, Krol Roger) v Opéra-Bastille a na festivalu Bregenzer Festspiele. K nejnovějším rolím patří Micaela (Carmen) v Lille, Ilia (Idomeneo) ve spolupráci s Les Musiciens du Louvre, Megacle (Pergolesi, L’Olimpiade) na Innsbruckém festivalu a Roxana v Teatro real de Madrid, ve Wielki Theater Warsaw a v Théâtre Royal de La Monnaie v Bruselu.

Před nedávnem také debutovala v DNO v Amsterdamu (Achille v Deidamii) a v Opeře Nice (Tomiri v Tigrane), zpívala v ostře sledované světové premiéře opery Solaris Detleva Glanerta na festivalu Bregenzer Festspiele, hostovala v Komische Oper Berlin, v Opéra National du Rhin ve Štrasburku (Pamina v Kouzelné flétně) a ve Velšské národní opeře (Lulu), nejnověji vystoupila ve Velkém divadle ve Varšavě ve světové premiéře Szymańského opery Qudsja Zaher.

Olga Pasiecznik spolupracovala s orchestry jako RTVE (Španělsko), Polský národní rozhlasový orchestr, Sinfonia Varsovia, Maggio Musicale Fiorentino, Královská filharmonie Flander, The English Concert, Freiburger Barockorchester, Concerto Köln, Academy of Ancient Music, Akamus Berlin, Orchestre de Radio France, Collegium Vocale Gent, Mnichovská filharmonie a Bruselská filharmonie, pod taktovkou řady předních dirigentů dneška. Pravidelně také pořádá koncertní turné se svou sestrou, klavíristkou Natalyou Pasichnyk. Diskografie Olgy Pasiecznik čítá 45 CD nahrávek a zahrnuje nebývale bohatý a různorodý repertoár.

www.olgapasichnyk.com

Překlad Zdena Plachá
Foto archiv 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat