Operní kukátko (22)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 28. prosince 2015 do 3. ledna 2016. Trocha bulváru: Anna N. se vdala! Simone Keenlyside se omluvil svým posluchačům. První ohlasy na Lovce perel v Metropolitní opeře. Prsten Niebelungův v Palermu. Jak dvakrát obelstít smrt (v opeře). Susan Bullock jako Elina Makropulos. Úspěch Paminy Pretty Yende v Ženevě. Max Emanuel Cencic ve Wigmore Hall. Zoran Todorovich zaskočil za Piotra Beczału. Nahrávka premiérového nastudování Weinbergova Idiota. Toscanini se hádá s Farrarovou.

Operní kukátko

 

Anna Netrebko se podruhé (?) vdala
Ohlášený sňatek hvězdné sopranistky Anny Netrebko s ázerbájdžánským tenoristou Yusifem Eyvazovem se konal ve vídeňském Palais Coburg v úterý večer 29. prosince 2015. Zhruba v 17:45 si snoubenci řekli své „ano“ – Anna německy, Yusif rusky. Obřad byl překládán tlumočnicí. A také dodržel ruskou svatební tradici chleba a soli při obřadu. Po obřadu se hosté přesunuli kočárovým průvodem (šestnáct bílých ozdobených povozů) k velkolepé oslavě zhruba pro sto osmdesát hostů v Palais Liechtenstein. Bílou romantickou róbu s tylovým závojem (Anna se i teď vdávala v bílém!) z vídeňského salonu Iriny Vitjaz završovala diamantová tiára (a též náušnice) hodinářské a klenotnické firmy Chopard, pro kterou je Anna Netrebko reklamní tváří. Mezi hosty byl na prvním místě Annin syn Tiago ze vztahu s basbarytonistou Erwinem Schrottem. Zda byla Anna za něho skutečně vdána, zůstává stále tajemstvím. Přítomni svatbě byli také její rodinní příslušníci – otec a sestra. Mezi prominentními hosty nechyběla ředitelka salcburského festivalu, ředitel firmy Chopard nebo operní kolegové – polský tenorista Piotr Beczała nebo ruský barytonista Ildar Abdrazakov. Po večeři následoval ohňostroj, oslava s tancem (a najatým DJem) a též vystoupením ruského sboru. Pro teroristické útoky v poslední době byl původně plánovaný prostor vídeňského Belvederu nahrazen právě Palais Liechtenstein, který strážilo více než dvacet profesionálních ochránců. Opera Plus již přinesla rozhovor s jedním ze svatebních hostů (zde).

 

Omluva barytonisty Simona Keenlysida
Slavný barytonista Simon Keenlyside se na svých internetových stránkách omluvil svých posluchačům a divákům, kteří si zakoupili lístky na jeho prosincová a také na lednová vystoupení, která musel ze zdravotních důvodů zrušit. Jeho zdravotní potíže se táhnou již přes jeden rok, nyní musel po návratu z Tokia podstoupit akutní operaci s odstraněním části štítné žlázy. Další komplikace způsobila infekce v krku, která zpomalila uzdravování. Na konci ledna Keenlysida čekal schubertovský písňový večer ve slavné londýnské Wigmore Hall, i ten ale nakonec musel zrušit. Popřejme tomuto vynikajícímu interpretovi brzké plné uzdravení.

Simon Keenlyside (foto YT)
Simon Keenlyside (foto YT)


První ohlasy na Lovce perel v Metropolitní opeře

Do repertoáru Metropolitní opery v New Yorku se vrátila Bizetova opera Lovci perel přesně po sto letech. Nové nastudování britské filmové a divadelní režisérky Penny Woolcock (která debutovala v Met až naturalistickou inscenací Adamsovy opery Doctor Atomic) je jen přenesenou verzí produkce z londýnské English National Opera z roku 2010. První ohlasy a kritiky na inscenaci, kterou český divák uvidí v přenosech z Metropolitní opery 16. ledna 2016, jsou pozitivní až nadšené. Shodně již 1. ledna 2016 označili kritici Anthony Tommasini (The New York Times), David Patrick Stearns (WQXR – Operavore) a George Grella (New York – Classical Review) pěvecké obsazení za skvělé, stejně jako hudební nastudování dirigenta Gianandrea Nosedy. Z pěvců na prvním místě je vyzdvihován polský barytonista Mariusz Kwiecień v roli Zurgy, kterého označují kritici za ideálního představitele. Diana Damrau sklízí obdiv za pěveckou suverenitu v nelehkém partu i herecký prožitek. Roli ostatně s přehledem ztvárnila nedávno v lehce satirické inscenaci v Theater an der Wien, která kladla mnohem větší herecké nároky na hlavní představitelku než newyorská inscenace. Přesvědčivým Nadirem je tenorista Matthew Polenzani. Svoji manželku Dianu Damrau doprovází stejně jako ve vídeňské inscenaci její manžel basbarytonista Nicolas Testé v roli kněze Nourabada. Kritika se jen poněkud rozchází v hodnocení režijní a scénografické složky inscenace. Někteří jí hodnotí jako kvalitní, jiní ji ironicky označují za operní verzi úspěšného filmu Milionář z chatrče.

Georges Bizet: Lovci Perel - Metropolitní opera (foto Met)
Georges Bizet: Lovci perel – Metropolitní opera (foto Met)


Wagnerův Prsten Niebelungův v Palermu

23. prosince měla v Palermu (Teatro Massimo) premiéru třetí část Wagnerovy tetralogie, kterou režíroval přední anglický režisér Graham Vick. Ten měl tento Wagnerův megaopus režírovat již v roce 2013. Ale vzhledem ke změně intendanta a finančním problémům bude projekt završen až premiérou Soumraku bohů 28. ledna 2016. V hlavních rolích Siegfrieda vystupují Thomas Gazheli (Wanderer), Christian Voigt (Siegfried), Judit Kutasi (Erda) a Meagan Miller (Brünnhilde). Vickův režijní výklad je považován zatím za velmi zdařilý a zakončení tetralogie je napjatě očekáváno.

Richard Wagner: Siegfried - Teatro Massimo Palermo (foto Rosellina Garbo)
Richard Wagner: Siegfried – Teatro Massimo Palermo (foto Rosellina Garbo)


Smrt klepe dvakrát v Giessenu
Poněkud morbidní téma si vybrala operní dramaturgie v Giessenu a spojila zdánlivě nespojitelné. Jednoaktovou filozofickou operu Gustava Holsta Savitri (1916) podle příběhu ze staroindické Mahabharaty o ženě, která obelstí Smrt, spojila se současnou jednoaktovou operou Christiana Josta Death Knocks (2001) podle stejnojmenné parodické povídky Woody Allena, v níž jeho typický městský neurotik hraje se Smrtí partii o život. Režírovala Stephanie Kuhlmann a dirigoval Martin Spahr. Představení se odehrává v komorním divadelním studiu (taT-studiobühne).

Gustav Holst: Savitri / Christian Jost: Death Knocks - Stadttheater Geissen (foto Stadttheater Geissen)
Gustav Holst: Savitri / Christian Jost: Death Knocks – Stadttheater Geissen (foto Stadttheater Geissen)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Reakcí (4) “Operní kukátko (22)

  1. obsadenie Lovcov perál:
    Conducted by Guillaume Tourniaire, and featuring the vivacious Ekaterina Siurina and Stacey Alleaume as Léïla, and Pavol Breslik and Nikhil Navkal as Nadir, this new Pearlfishers offers audiences a chance to hear Bizet’s passionate music in a new light.

    Conductor Guillaume Tourniaire (until 20 Feb) / Tahu Matheson
    Director Michael Gow
    Set & Costume Designer Robert Kemp
    Lighting Designer Matt Scott
    Fight/Movement Coordinator Scott Witt

    Léïla Ekaterina Siurina (until 12 Feb) / Stacey Alleaume
    Nadir Pavol Breslik (until 12 Feb) / Nikhil Navkal
    Zurga José Carbó (until 12 Feb) / Christopher Hillier
    Nourabad Daniel Sumegi (until 12 Feb) / Gennadi Dubinsky

    Opera Australia Chorus
    Australian Opera and Ballet Orchestra

Napsat komentář