Operní kukátko (25)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 18. do 24. ledna 2016. Káťa Kabanová nešťastná v současném Rusku. Claus Guth o nové Salome v Berlíně. Návrat do Cold Mountain jako opera. Fidelio ve Vídni bez Harnoncourta. Medea jako věčná operní látka. Oliver von Dohnányi diriguje Andreu Chéniera. Marianniny rozmary cestují po francouzských oblastních scénách. Iordanka Derilova a Ulf Paulsen společně v Trubadúrovi v Dessau. Annick Massis jako Cocteauova hrdinka. Barbara Hannigan jako Ofélie. José Cura zaskočí jako Otello. Benazir Bhutto jako hrdinka plánované opery. Výprodej kostýmů z Bavorské státní opery. Ettore Scola zemřel. Orfeo ed Euridice nikoliv od Glucka. Robert Schumann jako trpěný doplněk své ženy.

Operní kukátko
Káťa Kabanová ve Wiesbadenu
Janáčkova opera Káťa Kabanová měla premiéru 16. ledna 2016 ve Wiesbadenu (Hessisches Staatstheater). Operu v českém originálu nastudoval Zsolt Hamar a režii Matthew Wild z Jihoafrické republiky. První recenze oceňují především výborné hudební nastudování s velmi transparentním zvukem a bezchybné pěvecké obsazení v čele se slovinskou lyrickou sopranistkou Sabinou Cvilak (narozenou ovšem v Grazu) v roli nešťastné Káti, která touto rolí na wiesbadenské scéně debutuje.

Leoš Janáček: Katja Kabanowa - Sabina Cvilak (Katja Kabanowa) - Hessisches Staatstheater Wiesbaden 2015 (foto Paul Leclaire, Sabina Leclaire)
Leoš Janáček: Katja Kabanowa – Sabina Cvilak (Katja Kabanowa) – Hessisches Staatstheater Wiesbaden 2016 (foto Paul Leclaire, Sabina Leclaire)

Režisér šťastně přenesl příběh do současného Ruska na scénu ošuntělého moskevského sídliště, které je „vyzdobeno“ politickými plakáty, včetně portrétu současného ruského prezidenta. Řeka je nahrazena ubohým bazénkem uprostřed vnitrobloku, který je posléze napuštěn vodou.


Claus Guth o nové Salome v Berlíně
Jeden z nejlepších operních režisérů své generace, tvůrce úžasné mozartovské a da-pontovské trilogie na salcburském festivalu, se ve svých posledních režiích poněkud potýká s nepochopením diváků a hlavně kritiků. Zda je to oprávněné, či nikoliv, ukáže také jeho nová inscenace Salome v Deutsche Oper v Berlíně, která měla premiéru 24. ledna 2016.

Richard Strauss: Salome - Deutsche Oper Berlin 2016 (foto © Monika Rittershaus)
Richard Strauss: Salome – Deutsche Oper Berlin 2016 (foto © Monika Rittershaus)

Přemýšlivý režisér velmi bystře analyzuje námět a režisérská východiska k této opeře v rozhovoru Claus Guth: „Die Salome ist schon Extremfall“ (Claus Guth: „Salome je opravdu extrémní příklad“). Plné znění rozhovoru je k dispozici zde . K berlínské inscenaci se ještě Operní kukátko vrátí po prvních recenzích.


Návrat do Cold Mountain jako opera
Americký knižní bestseller Charlese Fraziera, který posloužil jako námět pro úspěšný oscarový film Návrat do Cold Mountain (2003), se stal i podkladem libreta pro zcela novou operu skladatelky Jennifer Higdon (narozena 1962). Sladkobolný příběh zraněného W. P. Inmana, vojáka Konfederace během války Severu proti Jihu, který dezertuje, aby se mohl setkat se svou láskou Adou, dívkou z lepší společnosti, bude mít operní premiéru na scéně filadelfské The Academy of Music 5. února 2016. V hlavních rolích vystoupí známí pěvci – Isabel Leonard (Ada) a Nathan Gunn (Inman). Pět představení do 14. února 2016.


Fidelio koncertně v Theater na der Wien
Desátému výročí reorganizace provozu vídeňského divadla Theater an der Wien, který se již jednu dekádu výhradně věnuje opeře (vyjma jedné baletní stagiony ročně) je věnováno několik akcí. Reprezentativní událostí je především koncertní provedení Beethovenova Fidelia v obdobném obsazení jako v roce 2013. Koncert měl být zároveň poctou dirigentu Nikolausu Harnoncourtovi, který na této scéně uvedl několik významných jevištních i koncertních projektů. Slavný dirigent se ale v prosinci loňského roku rozhodl především ze zdravotních důvodů ukončit svoji dirigentskou činnost (Opera Plus podrobně informovala zde), a tak za dirigentským pultem stanul Stefan Gottfried, Harnoncourtův asistent, který velmi stylově udržuje nastolenou tvůrčí linii orchestru Concentus Musicus Wien. Přesto podle recenzí jsou v jejich pojetí určité rozdíly, především Stefan Gottfried volněji pracuje s předepsanými tempy. Současné provedení není ryze koncertní, spíše se blížilo trendu polojevištních provedení. Scénu představuje temná kulisa s krátkým schodištěm a zpěváci doplnili provedení o krátké herecké akce. Obsazení druhé verze z roku 1806 bylo doplněno o vypravěče (režiséra inscenace z roku 2013) Herberta Föttingera. Osvědčeným Florestanem byl Michael Schade a Leonorou pak Juliane Banse, Anna Prohaska byla Marzellinou, Rainer Trost Jacquinem, Georg Zeppenfeld Roccem a Andrew Foster-Williams Donem Pizzarem. Výrazně také zapůsobil výkon Arnold Schönberg Chor, protože právě v tomto Beethovenově díle má sbor zcela zásadní roli. Provedení 17. ledna 2016 bylo odměněno nepřetržitým osmiminutovým potleskem.

Ludwig van Beethoven: Fidelio - Theater an der Wien 2016 (foto Herwig Prammer/FB Theater an der Wien)
Ludwig van Beethoven: Fidelio – Theater an der Wien 2016 (foto Herwig Prammer/FB Theater an der Wien)

 

Medea jako věčná operní látka
Nová opera Medea renomovaného švédského operního skladatele Daniela Börtze (narozen 1943) zažila premiéru v Královské opeře ve Stockholmu.

Libreto vychází z Euripidovy tragédie, stejně jako u jeho opery Backanterna (Bakchantky), která měla premiéru také ve Stockholmu na začátku devadesátých let minulého století. Dílo nabylo proslulosti také režií Ingmara Bergmanna, který ji vzápětí zfilmoval i jako stejnojmenný televizní operní film (1993). Světová premiéra nové opery slibuje velký tragický soubor pohlaví. Skladatel se s oblibou nechává inspirovat osobnostmi legendárních příběhů nebo historie, zkomponoval mimo jiné také opery Marie Antoinette (1997) nebo Goya (2009) i církevní operu o sv. Brigittě (1972-1973). Hudebního nastudování se ujal Patrick Ringborg a režie Stefan Larsson. Titulní roli vytvořila domácí dramatická sopranistka Emma Vetter, pro kterou skladatel titulní part přímo napsal. V loňské sezoně umělkyně získala velmi příznivé kritiky na svou wagnerovskou Isolde.


Oliver von Dohnányi diriguje Andrea Chéniera
Britská operní společnost Opera North, která praktikuje zajímavý způsob operních stagion, připravila novou inscenaci Giordanovy opery Andrea Chénier. Výpravná inscenace v režii Annabel Arden bude postupně předvedena v Leedsu (kde je základna souboru), Newcastlu, Nottinghamu a Salford Quays. Režisérka zůstala věrná tématům opery – postavení umělce ve víru revoluce a věčné otázce: Jaká je cena svobody? Hudebně dílo připravil Oliver von Dohnányi. V hlavních rolích vystupují Rafael Rojas (Andrea Chénier), Robert Hayward (Carlo Gérard) a Annemarie Kremer (Maddalena de Coigny).

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Reakcí (7) “Operní kukátko (25)

  1. A v čem je problém? V Čechách se von nemůže používat, ale v zahraničí ano. Je to výborný dirigent, dirigoval koncert s E. Gruberovou, vynikající hudební provedení Ariadna auf Naxos a spousta dalších oper. Nevím, proč by se měl stydět za příjmení, nebo za to, že se narodil v Trenčíně?

  2. Dohnányiovci – ako by sa povedalo po slovensky – je významná trenčínská rodina, jedna její větev se významně prosadila v Německu(viz https://de.wikipedia.org/wiki/Dohn%C3%A1nyi). Je pravděpodobné, že někomu z jejích příslušníků císař šlechtický titul skutečně udělil. Užívat tento titul v současnosti je trochu úsměvné. Jako PR ovšem pochopitelné, protože údajná spřízněnost s mnohem slavnějším Christophem jistě nemůže být panu dirigentovi ke škodě. Přejme mu to :-).

Napsat komentář