Tutto di Mozart! Operní kukátko (26)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 25. do 31. ledna 2016. Speciální díl našeho seriálu ke dvoustému šedesátému výročí narození nejvýznamnějšího skladatele všech dob. Mozartovský týden v Salzburgu. Don Giovanni v Landestheater v Salcburku. Vražda na Mozartovi v Berlíně. Mozartovské premiéry v lednu 2016. Mozartovy narozeniny a dubnový festival I´Mozart v Praze. Martina Janková jako pastýř Amintas. Wolfgang Amadeus Mozart v programu ČT art. Vídeňský muzikál Mozart končí. Mozartovský hudební úsměv.

Operní kukátko

Mozartovský týden v Salcburku
Pravidelný lednový festival Mozartwoche (Mozartův týden) v jeho rodném Salcburku ve dnech 22.–31. ledna 2016 hostil řadu umělců předních jmen. Vedle mozartovských opusů provedených k oslavě jeho výročí byla široce zastoupena i tvorba Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Také bylo provedeno jeho oratorium Elias (Eliáš) 26. ledna 2016 se známými sólisty: Christiane Karg (soprán), Alice Coote (mezzosoprán), Werner Güra (tenor) a Christopher Maltman (baryton). 24. ledna 2016 zazpívala sopranistka Anna Prohaska výběr z písní Felixe Mendelssohna-Bartholdyho (včetně rekonstrukce fragmentu ze skladatelského pera Ariberta Reimanna) a sopranistka Dorothea Röschmann byla sólistkou Mendelssohnova žalmu č. 42 Wie der Hirsch schreit. Na některých koncertech se podařilo dramaturgicky velmi vhodně díla těchto svou skladatelů spojit. Vrcholem festivalového programu byl večer věnovaný trojici skladeb na mytologický námět Acise a Galatey. Pod názvem Acis und Galatea – Trilogie v jednom večeru (29. ledna 2016) tak postupně zazněly přepracovaná verze Händelovy pastorely ve dvou částech od Wolfganga Amadea Mozarta (1788), pak původní verze Georga Friedricha Händela (1718) a na závěr přepracování Händelova díla z pera Felixe Mendelssohna-Bartholdyho (1828).

sólisté představení Acis und Galatea při závěrečném aplausu – Mozartwoche Salcburk 2016 (foto FB Mozartwoche)
Sólisté představení Acis und Galatea při závěrečném aplausu – Mozartwoche Salcburk 2016 (foto FB Mozartwoche)

Všechna díla uvedl Marc Minkowski se svým souborem Les Musiciens du Louvre Grenoble. Mezi výbornými sólisty se skvělo jméno anglického tenoristy Iana Bostridge, který také opakovaně s velkým ohlasem koncertoval v Praze.


Landestheater Salzburg a jeho Don Giovanni
Landestheater Salzburg uvedl již 10. ledna 2016 premiéru Dona Giovanniho v moderní režijní verzi, která přenáší příběh na americký venkov do současnosti v době amerického svátku Halloween. Titulní hrdina (vytvořený Simonem Schnorrem) je cynické a bezskrupulózní sociopatické monstrum. Inscenace je ale jen opětovným uvedením inscenace režiséra Jacopa Spirei z roku 2011. Dirigoval Adrian Kelly.

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni - Raimundas Juzuitis, Simon Schnorr - Landesthetaer Salzburg 2016 (foto © Anna-Maria Löffelberger/Landesthetaer Salzburg)
Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni – Raimundas Juzuitis, Simon Schnorr – Landesthetaer Salzburg 2016 (foto © Anna-Maria Löffelberger/Landesthetaer Salzburg)


Mord an Mozart v Berlíně
Scénický večer Mord an Mozart (Vražda na Mozartovi) uvádí v premiéře berlínská Staatsoper im Schiller Theater. Večer obsahuje jednoaktovou operu Rimského-Korsakova Mozart a Salieri, v níž vystupují Roman Trekel (Salieri) a Stephan Rügamer (Mozart). Diriguje Max Renne. Samozřejmě vedle Mozartovy hudby v druhé části programu zazní i hudba Dmitrije Šostakoviče a Davida Roberta Colemana, který je pro celou produkci nejen tvůrcem nově složené hudby, ale také hudebním poradcem. Zaznívají i texty Fjodora Michajloviče Dostojevského, Alberta Einsteina a Sigmunda Freuda. Večer s podnázvem Eine relative Vernichtungstheorie (Relativní teorie zničení) režírovala Elisabeth Stöppler, která pátrá po legendách, jež spojuje Mozartova smrt, i po původu vzniku těchto dohadů. Mezi účinkujícími zaujme jméno slavné německé herečky Angely Winkler v dvojroli Vypravěče a Freuda. Po premiéře 28. ledna 2016 následuje pět dalších repríz.


Mozartovské premiéry v lednu 2016
Jen menší počet operních souborů zařadil na leden 2016 mozartovskou premiéru. Patří mezi ně například Staatstheater Cottbus s premiérou Únosu ze serailu (dirigent: Eva Christ, režie: Martin Schüler), Landestheater Flensburg s Figarovou svatbou (premiéra 16. ledna 2016) a Così fan tutte v Lübecku (dirigent: Felix Krieger, režie: Sandra Leupold). Mladý soubor Junge Oper hannoverské opery uvedl 22. ledna 2016 přepracování nedokončeného Mozartova singspielu Zaide (dirigent: Benjamin Reiners, režie: Sebastian Welker) v původně nedivadelním prostoru Ballhof Eins. Marc Minkowski dirigoval v historickém zámeckém divadle ve Versailles dvakrát Figarovu svatbu (15. a 17. ledna 2016) s mladými sólisty a orchestrem Les Musiciens du Louvre v režii Ivana Alexandrea, který upravil svoji jevištní verzi původně připravenou pro zámecké divadlo v Drottningholmu ve Švédsku.

Wolfgang Amadeus Mozart: Le nozze di Figaro (zdroj chateauversailles-spectacles.fr)
Wolfgang Amadeus Mozart: Le nozze di Figaro (zdroj chateauversailles-spectacles.fr)

Teatr Wielki ve Varšavě 17. ledna premiéroval Mozartovu operu La clemenza di Tito v koprodukci s Théâtre Royal de la Monnaie z roku 2013 s výborným obsazením, mimo jiné zpívali Charles Workman (Tito), Anna Bonitatibus (Sesto) a Ewa Vesin (Vittelia). Dirigentem byl Benjamin Bayl a režisérem Ivo van Hove. Téhož dne měla v Göteborgu premiéru nová inscenace Figarovy svatby v režii Stephena Langridge. V hlavních rolích převažovali domácí pěvci: barytonista Daniel Hällström (Hrabě Almaviva), lyrická sopranistka Sofie Asplund (Zuzanka) a basbarytonista Markus Schwartz (Figaro). Ansámbl doplňovala italská sopranistka Maria Luigia Borsi (Hraběnka Almaviva). Dostupné kritiky jednoznačně vyzdvihují výkon Sofie Aplund, která zaujala nedávno i jako Gilda ve Verdiho Rigolettovi. O bratislavské premiéře Così fan tutte již Opera Plus psala zde.

Především pro dětské diváky zazněla přepracovaná Kouzelná flétna v premiéře 16. ledna 2016 v Detmoldu. Theater Würzburg (17. ledna 2016) znovu nastudoval operu pro děti od pěti let Chaos im Zauberwald (Zmatek v kouzelném lese) na Mozartovu hudbu, při které se děti seznámí s nejznámějšími Mozartovými melodiemi propojenými s klasickými motivy pohádek i s procesem, jak vzniká opera. Představení vzniklo na základě konceptu Beate Kröhnert.


Mozartovy narozeniny v Praze

Mozartovy narozeniny 2016 - Simona Houda Šaturová - Stavovské divadlo Praha 2016 (foto Jan Houda)
Mozartovy narozeniny 2016 – Simona Houda Šaturová – Stavovské divadlo Praha 2016 (foto Jan Houda)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Reakcí (5) “Tutto di Mozart! Operní kukátko (26)

    1. Škoda že jde o nahrávky dosti staré, i když možná kvalitní, pro mě je to už dávno s křížkem po funuse, protože já mám zdroje nejnovějších premiér hlavních operních domů a koncertních síní a ty neprozradím. Ale pro toho, kdo takový přísun nemá je to určitě posun, jen by měli vysílat v HD, protože někdy je to k nekoukání, už jsem se namlsal a to SDéčko je pro mě mazanice. Ptal jsem se v CT na důvody a poslai mi odpověd, která nic neříká nadějného do budoucna, protože jsem v technice 100 let za opicemi(prý nemáme dost prostoru ve vzduchu) a ještě jsou tam není i vůle politická, což s tím taky souvisí.Hlavně že máme 4 sportovní HD programy a tam problém není…je to skandál..

      1. Nevím, zda v tomto případě není lepší, že jsou ty nahrávky staršího data. Dá se na ně koukat i přes zhoršenou kvalitu obrazu, ale co je hlavní, dají se poslouchat vzhledem k výkonům sólistů. Pokud by vysílali současnou tvorbu a provedení klasických oper s moderními režiemi, tak by se na ně nedalo koukat a s výkony sólistů mnohdy ani poslouchat. Zlatá stará klasika. Ale to je jen můj názor.

        1. Jasne, klasické inscenace také preferuji,nekteré moderní hrůzy uražejí své autory a jejich původní záměr, o tom tady byla taky bitva v diskusi a tu modernu obhajovali pravě hudební kritici, kteří lobbují za novodobé režie.Tak třeba ta Rusalka z Monnaie v Brusellu jako kurva a vodník majitel bordelu, to byla síla, ted uplne novy Don Giovanni z Ženevy přenesený do Ameriky 80.let, v době nástupu AIDS a nevázaného života,to je fakt za čarou.Jeste ze opet v MET obcas oživí nějakeho Zeffireliho, naposledy tento měsíc Turandot, i když mě ta Stemme moc nebere, už je moc stara, podle me byla Guleghina mnohem lepší.

Napsat komentář