Operní kukátko (28)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 8. do 14. února 2016. Opera se baví sama sebou – René Jacobs a Gassmannova L'Opera seria. Patricia Petibon září v pařížském Mitridatovi. Stylový Růžový kavalír v Chicagu. Věc Makropulos v Innsbrucku. Mahátma Gándhí zpívá v Oldenburgu. Dvakrát Orfeus v Budapešti. Operní Orfeus tentokráte ještě od Pascala Dusapina. Amok – nová opera. Dalibor Jenis v Sydney. Krassimira Stoyanova onemocněla. Barrie Kosky o erotičnosti Offenbachovy tvorby. Malířské podoby Wiener Staatsoper. Haydn jako operní skladatel. Gustav Mahler a adeptka operní kariéry ještě jednou.

Operní kukátkoOpera se baví sama sebou – René Jacobs a Gassmannova LOpera Seria
Slavný dirigent (a bývalý slavný kontratenor) René Jacobs před dvaceti lety vzkřísil vtipnou operní komedii Leopolda Floriana Gassmanna (1729-1174), klasicistního skladatele u vídeňského císařského dvora, který se narodil v Čechách (v dnešním Mostě). Jeho opera buffa, nazvaná L’Opera Seria (Vážná opera; na libreto dvorského básníka Raniera de‘ Calzabigiho, také Gluckova spolupracovníka) se odehrává v středně velkém italském městečku, kde chtějí skladatel a básník uvést svoji novou (fiktivní) operu L‘Oranzebe. Intriky v souboru, dohadování se pěvkyň a jejich matek (obsazených v této inscenaci en travesti kontratenory), hádky mezi tvůrci opery, milostné zápletky a vůbec parodie operního prostředí jsou námětem tohoto\ svižného díla pro jedenáct sólistů. Jacobsovo současné nastudovaní v bruselském Cirque Royal disponuje znamenitou sestavou zpěváků s komickými schopnostmi. Mezi známými sólisty se nachází například i dramatická koloraturka Alex Penda (dnes ale již i Straussova Salome) nebo lyrická sopranistka Sunhae Im. Opera provedená poprvé roku 1769 ve vídeňském Burgtheatru potvrzuje v několika nastudováních pod Jacobsovou taktovkou svou životnost, ale samozřejmě se více baví poučení diváci. Série šesti představení v únoru s premiérou 9. února 2016 vznikla jako součást rozsáhlé koprodukce. Pod taktovkou René Jacobse hraje sloučený orchestr Baroque Orchester B’Rock a hudebníci La Monnaie Symphony Orchestra.

Leopold Florian Gassmann: L´Opera seria - La Monnaie De Munt 2016 (foto FB La Monnaie De Munt)
Leopold Florian Gassmann: L´Opera seria – La Monnaie De Munt 2016 (foto FB La Monnaie De Munt)

Gassmannovo dílo zastínila ve své době hudba velikána Wolfganga Amadea Mozarta, přesto jeho komické opery nepostrádají hudebních kvalit a inovativních libret, například opera La Contessina (Die junge Gräfin) byla uvedena i v Čechách a jejím základem je veselé libreto Carla Goldoniho se ztřeštěnými situacemi a typy. Další opera Kritická noc (La Notte critica) byla natočena i ve zkrácené verzi v úpravě Václava Noska pro Českou televizi roku 1996 (režie Jan Bonaventura) na základě inscenace českobudějovického divadla.


Mitridate v Paříži se skvělými výkony
Mozartova opera Mitridate, re di Ponto, jejíž obsazení vyžaduje několik skvělých mozartovských belcantových zpěváků, slaví po premiéře 11. února 2016 velké úspěchy v nové inscenaci v Théâtre des Champs-Élysées.

Wolfgang Amadeus Mozart: Mitridate, re di Ponto - Théâtre des Champs-Élysées 2016 (foto Théâtre des Champs-Élysées/Vincent Pontet)
Wolfgang Amadeus Mozart: Mitridate, re di Ponto – Théâtre des Champs-Élysées 2016 (foto Théâtre des Champs-Élysées/Vincent Pontet)

Dílo čtrnáctiletého (!) skladatele představuje neuvěřitelně zralý a promyšlený divadelní kus s hudebně psychologickým vystižením řady duševních stavů hrdinů, tak jak to nezvládl prakticky žádný jiný skladatel v tak komplexním pohledu. Hlavní hvězdou představení se stala (vcelku očekávaně) francouzská koloraturní sopranistka Patricia Petibon v roli Aspasie, milenky titulního hrdiny. Vrátila se k roli, kterou před několika lety vytvořila naposledy i na první operní mnichovské scéně. Kritiky jsou nadšeny jejími vodopády vokálních ozdob a zároveň dramatickým hereckým výkonem. Vedle ní se výrazně prosazuje i Myrtò Papatanasiu v roli královského syna Sifareho a kontratenorista Christophe Dumaux v roli druhého syna Farnaceho. Dílo nastudovala mozartovská specialistka Emmanuelle Haïm se souborem Le Concert d’Astrée. Sérii pěti představení zakončí repríza 20. února 2016, vysílaná jako livestream na Arte Concert.


Elegantní Růžový kavalír v Chicagu
Tradiční, ale výtvarně velmi krásně provedená inscenace Straussova Růžového kavalíra oslňuje na scéně Lyric Opera v Chicagu. V hlavních rolích Amanda Majeski (Maršálka), která zde získala nedávno i velmi dobré ohlasy na svou Hraběnku ve Figarově svatbě, Christina Landshamer (Sophie) a britský basista Matthew Rose (Ochs jako debut v chicagské opeře). Ty doplňuje v současnosti asi nejzkušenější a nejžádanější představitelka mladého Octaviana – mezzosopranistka Sophie Koch.

Richard Strauss: Der Rosenkavalier - Lyric Opera of Chicago 2016 (foto Lyric Opera of Chicago)
Richard Strauss: Der Rosenkavalier – Lyric Opera of Chicago 2016 (foto Lyric Opera of Chicago)

Tu v následující sérii představení v březnu 2016 nahradí anglická mezzosopranistka Alice Coote. Martina Weber vedla velmi citlivou režii s vybranou historickou výpravou a kostýmy (Thierry Bosquet). Diriguje Edward Gardner.


Věc Makropulos v Innsbrucku
Zdá se, že Janáčkova opera Věc Makropulos postupně na zahraničních scénách vytlačuje v posledních letech Její pastorkyni, často uváděnou pod názvem Jenůfa. V sobotu 13. února se více než třistaletá hrdinka představila také v Tiroler Landestheater Innsbruck. Francesco Angelico dílo hudebně nastudoval a režijně je připravil Kurt Josef Schildknecht. Operní divu zpívala rodilá Vídeňačka Susanna von der Burg, která ale působí na innsbrucké scéně již od sezony 1999/2000 a vytvořila zde řadu různorodých dramatických operních partů.

Leoš Janáček: Die Sache Makropulos - Susanna von der Burg (Emilia Marty) - Tiroler Landestheater Innsbruck 2016 (foto Tiroler Landestheater Innsbruck)
Leoš Janáček: Die Sache Makropulos – Susanna von der Burg (Emilia Marty) – Tiroler Landestheater Innsbruck 2016 (foto Tiroler Landestheater Innsbruck)

 

Satyagraha v Oldenburgu
I město s pouhými sto šedesáti tisíci obyvateli jako je Oldenburg v Dolním Sasku si může dovolit produkci Glassovy opery Satyagraha (1980), jejímž hlavním námětem je nenásilný odpor organizovaný Móhandásem Karamčandem Gándhím. Inscenace minimalistického, rozsáhlého hudebně-dramatického díla měla místní premiéru 6. února 2016.

Dílo je prováděno v původní jazykové verzi, tedy v sanskrtu s německými titulky. Dílo nastudoval dirigent Carlos Vázquez a režii vedla Andrea Schwalbach. V roli Mahátmy Gándhího vystupuje Timothy Oliver, americký tenorista působící převážně v Německu, který se zatím spíše věnoval lyričtějším partům. Dlouhodobě působí zejména na drážďanské scéně Semperoper. Pozná někdy český divák toto významné světové dílo naživo?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář