Operní kukátko: Chystá se film o Myslivečkovi, Villazón znovu režíruje Vlaštovku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 26. prosince 2016 do 1. ledna 2017. Operní kukátko (74). Rolando Villazón znovu režíruje Pucciniho Vlaštovku, tentokráte v Grazu. Maida Hundeling letos naposledy v brněnské sezoně jako Tosca. Popelka – opera jedenáctileté skladatelky ve vídeňské premiéře. Film o Josefu Myslivečkovi. Hvězdy první sezony 1966-67 Metropolitní opery v Lincoln Center v jediném a skvělém reprezentativním CD-boxu. Jak umírat v titulní roli Verdiho Otella radí Mario Del Monaco.


Rolando Villazón znovu režíruje Pucciniho Vlaštovku
Již ve čtvrtek 12. ledna 2017 bude mít v opeře v Grazu (vůbec poprvé na této scéně) premiéru opera Vlaštovka Giacoma Pucciniho. Režisérem představení, které je v závěrečné fázi zkoušek, je slavný tenorista Rolando Villazón, který tento svůj oblíbený operní titul režíroval i v Deutsche Oper Berlin roku 2015. Inscenace je upravenou verzí Villazónovy úspěšné berlínské režie, připravenou ale pro menší jeviště grazského divadla.

Slavný zpěvák, který již režíroval například ve Volksoper ve Vídni Donizettiho Poprask v opeře (2015) a Verdiho La traviatu v Baden-Badenu (2015), zdůraznil vedle obrazovosti lehčího libretního textu také určitou dekadenci námětu a posílil psychologickou motivaci hlavních jednajících postav. Za výtvarníka si vybral známého scénografa Johannese Leiackera (kostýmy pak navrhla další oceňovaná tvůrkyně Brigitte Reiffenstuel). Pod taktovkou Marca Comina (který se střídá s dirigentem Mariusem Burkertem) budou kvarteto zamilovaných zpívat Sophia Brommer (Magda), Mickael Spadaccini (Ruggero), Pavel Petrof (Prunier) a Tatjana Miyus (Lisetta).

G. Puccini: La Rondine – Oper Graz 2017 – vizuál k inscenaci (zdroj oper-graz.com)

Sopranistka Sophia Brommer zpívá v Grazu v posledních třech sezonách hlavní role – například titulní roli ve Verdiho Luise Miller, Konstanzi v Mozartově Únosu ze serailu nebo Julii v Gounodově Romeo a Julii, také Micaelu v Carmen i Popelku v novodobé operní vykopávce, Humperdinckově opeře Dornröschen. Mickaela Spadacciniho známe jako představitele malíře Cavaradossiho i z brněnské inscenace Pucciniho Tosky (recenzi jsme přinesli zde). Tatjana Miyus patří od roku 2010 k oporám grazského souboru, vytvořila zde řadu různorodých rolí pro lyrický, mladodramatický i lehčí koloraturní soprán (a mimo jiné se také střídá se Sophií Brommer jako Micaela).

Pucciniho Vlaštovka bohužel stále patří v českých zemích k velmi málo známým a jevištně podceňovaným titulům. Na tom nic nezměnila ani zdařilá ostravská inscenace z roku 2008 nebo nedávné koncertní provedení v Praze (recenzi najdete zde). Námět této opery s milostnou tematikou je sice trochu poplatný dobové sentimentalizující literatuře (pro průtahy ale došlo k premiéře až během první světové války v Monte Carlu), ale elegance i výlučnost zvoleného prostředí vybízejí tvůrce k silné vizuální složce.

Rolando Villazón bude také pokračovat v režijních aktivitách, již na jaře připraví pro düsseldorfskou operu inscenaci Donizettiho komedie Don Pasquale s premiérou v dubnu 2017.


Maida Hundeling letos naposledy v sezoně jako Tosca
Maida Hundeling, sopranistka, narozená v tuniské Bizertě, která je častým a vítaným hostem českých a moravských operních scén, 29. prosince 2016 skončila své hostování v roli Tosky ve stejnojmenné opeře Giacoma Pucciniho v Národním divadle v Brně v této sezoně (recenzi z premiéry najdete zde).

Giacomo Puccini: Tosca – ND Brno 2015 (foto ND Brno)

Roli slavné zpěvačky zpívala také ve Volksoper a vedle toho ztvárňuje řadu různorodých rolí italského a také německého repertoáru. Výrazně jí vyhovují dramatické role s jevištním potenciálem. Partnerem v brněnských představeních jí byl dánský tenorista Magnus Vigilius. Druhou hostující sopranistkou v roli Tosky je Iveta Jiříková. Brněnská inscenace s hudebním nastudováním Jakuba Kleckera a s režijní koncepcí Jiřího Heřmana, inspirovaná osudy slavné pěvkyně Marie Callas, vzbudila zaslouženou pozornost mezi diváky i kritiky.


Popelka – opera jedenáctileté skladatelky
Rakouská kritika se doslova rozplývá na operou Cinderella (Popelka) jedenáctileté (!) skladatelky Almy Deutscher (více o ní najdete zde). Zázračné dítě britsko-izraelského původu (narozena v únoru 2005), žijící s rodiči ve Velké Británii, patří k velkým nadějím světové hudby. A to nejen jako skladatelka, ale také jako houslistka a klavíristka. Záštitu nad provedením její již druhé opery nepřevzal nikdo jiný než slavný dirigent Zubin Mehta. První operu taktéž na anglický text napsala již ve věku sedmi let (The Sweeper of Dreams podle povídky Neila Gaimana). Druhé operní dílo zažilo blyštivou premiéru na scéně v Casino Baumgarten ve Vídni 29. prosince 2016. Všechna čtyři představení (ještě 30. prosince 2016, 4. a 5. ledna 2017) byla záhy beznadějně vyprodána.

Alma Deutscher: Cinderella – Oh!pera Operntheater Vídeň 2016 (zdroj ohpera.at)

Kritika je nadšena hudbou, která spojuje vlivy Mozarta, Rossiniho, Lehára a také Lloyda Webera s tajemným světem fantaskní země Transylvánie, kam je klasický příběh Popelky umístěn. Na libretu se podílela jak mladičká skladatelka, tak vedle dvou dalších libretistů i její otec – izraelský lingvista Guy Deutscher. V takřka tříhodinové produkci vystoupila i sama skladatelka s houslovým sólem. Na přípravě inscenace se podíleli Cathrin Chytil (umělecké vedení a dramaturgie), Dominik Am Zehnhoff-Söns (režie), Celia Sotomayor (produkce) a Vinicius Kattah (dirigent), který řídil představení Belliniho Puritánů ve Slovenském národním divadle v Bratislavě v nedávné době. Popelku ztělesňuje mladá rakouská sopranistka Theresa Krügl a Prince Theodora tenorista Lorin Wey, jeden z bývalých zázračných hlasů Wiener Sängerknaben, který po mutaci přešel do oboru lyrického tenoru. Jeho bratr je známý kontratenorista Terry Wey, který vystupoval i v Praze se souborem Collegium 1704.

Alma Deutscher: Cinderella – Oh!pera Operntheater Vídeň 2016 (zdroj ohpera.at)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář