Operní kukátko s Jennifer Larmore, Ferrucciem Furlanettem i Pavlem Breslikem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (83). Týden od 27. února do 5. března 2017. Skvělí Jennifer Larmore a Mark Stone v ženevském Vojckovi. Ferruccio Furlanetto a jeho Don Quichotte. Scénický Händelův Saul okouzluje na festivalu v Adelaide. Úspěch soudobé opery Orest v Curychu. Jonas Kaufmann nebude Cavaradossim v Met. Pavol Breslik v rozhovoru pro Das Opernglas. Výstava týdne: Dílo Lawrence Alma-Tademy ovlivnilo operní scénografii. Krassimira Stoyanova zpívá Pucciniho písně. Opera na ČT art. Hudební úsměv.


Skvělí Jennifer Larmore a Mark Stone ve Vojckovi
Ženevská inscenace Bergova Vojcka, která je revivalem inscenace z Lyric Opera of Chicago z roku 2015 režiséra Sira Davida McVicara, přináší vedle silného hudebního nastudování Stefana Bluniera také dva velmi pozoruhodné pěvecko-herecké výkony.

Alban Berg: Wozzeck – Grand Théâtre de Genève 2017 (zdroj FB Grand Théâtre de Genève / foto Carole Parodi)

Britský barytonista Mark Stone, který má vskutku rozsáhlý repertoár od hlavních rolí v mozartovských nejznámějších operách (Don Giovanni, Figaro i Hrabě Almaviva z Figarovy svatby, Guglielmo a další) až k současným dílům, vkládá do titulní role vedle vokální přesvědčivosti i velkou dávku psychologického herectví a posedlosti (kterou dva kritici dokonce srovnávají s výkonem slavného filmového představitele téže role, Klausem Kinskim). Barytonista má ve svém repertoáru také řadu rolí v operních dílech Benjamina Brittena. Strhující je však i kreace americké mezzosopranistky Jennifer Larmore, kterou známe spíše z belcantových rolí a také několika pražských koncertů, a která v současnosti přešla na role dramatického mezzosopránu.

Jennifer Larmore a její věkově nerovná Marie v podobě osudem usmýkané Marie-Magdaleny přináší do známého tragického příběhu zcela nové výklady. Silná jevištní prezentace byla vždy pozitivem všech kreací Jennifer Larmore, a tak divákům po nově zařazených rolích Lady Macbeth a Kostelničky nabízí další silný ženský charakter. Bergovy party Larmore ostatně vyhovují, jako Baronka Geschwitz z druhé Bergovy opery Lulu přesvědčila v nedávné inscenaci v Amsterdamu (2015) a v květnu tutéž roli ztělesní na scéně římské opery.

V inscenaci vystupuje i další pěvec, kterého známe spíše z krásně znějících partů, americký tenorista Charles Workman totiž zpívá Plukovního tambora. V úctyhodném tempu a stále v náhradních prostorách, kde ženevský operní soubor pracuje z důvodů rekonstrukce stálé scény, následuje obden (!) od 2. do 14. března 2017 sedm repríz.


Ferruccio Furlanetto září jako Don Quichotte
Jednou z parádních rolí poslední dekády italského basisty Ferruccia Furlanetta je vedle verdiovských partů, jako je Filip II. z Dona Carlose nebo Jacopo Fiesco ze Simona Boccanegry, také francouzská role „důmyslného rytíře smutné postavy“ Dona Quijota de la Mancha, snílka na sklonku života, v opeře Julese Masseneta Don Quichotte. Pěvec s ní vystoupil v letech 2009 a 2014 v USA (s toutéž produkcí v roce 2014 v Torontu), na pomezí let 2012 a 2013 i v St. Petěrburgu a na konci roku 2016 také v Chicagu. Vídeňský Musikverein připravil alespoň koncertní provedení dne 1. března 2017 za řízení Tugana Sokhieva, u velmi povolaného orchestru Orchestre National du Capitole de Toulouse.

Tugan Sokhiev, Thomas Angyan (ředitel Musikvereinu), Ferruccio Furlanetto – Musikverein Vídeň 1. 3. 2017 (zdroj FB Orchestre National du Capitole de Toulouse)

Osmiminutový potlesk ocenil především výkon orchestru a hlavního představitele, ale i ostatní zpěváci se těšili přízni kritiků – basista se světlejším témbrem Andrii Goniukov v roli Sancho Panzy a mezzosopranistka Anna Kiknadze, přední sólistka Mariinského divadla. Té ale podle některých kritiků poněkud chyběl francouzský šarm, daný delikátností Massenetova zhudebnění, a naopak přebývala hlasová robustnost.


Scénický Händelův Saul okouzluje na festivalu v Adelaide

Australan Barrie Kosky, berlínská intendantská a režisérská hvězda současnosti, připravil pro hudebně-divadelní festival v Adelaide revival svojí režie Händelova oratoria Saul. Opulentní inscenace využívá estetiky barokního divadla, aby přiblížila starozákonní příběh podle Knihy Samuelovy o prvním izraelském králi Saulovi, který se ale protivil vůli Boží. Velmi imaginativní výtvarná složka inscenace divákům nepředstavuje příběh jako náboženské drama, ale jako soubor barokních obrazů Händelovy doby na dané téma. Kritika velmi pozitivně hodnotí nejen sílu režisérovy obrazovosti, ale také představitelské a pěvecké výkony barytonisty Christophera Purvese jako Saula, kontratenoristy Christophera Lowreye jako Davida i Mary Bevan jako Merab a Taryn Fiebig jako další Saulovy dcery Michal. Představení diriguje Erin Helyard s Adelaide Symphony Orchestra.

Georg Friedrich Händel: Saul – Glyndebourne 2015 (zdroj adelaidefestival.com / foto Bill Cooper)

Originální inscenace slavila velké úspěchy již při prvém uvedení na festivalu v anglickém Glyndebourne roku 2015 s částečně pozměněným obsazením, ze kterého do australského provedení přešli také Christopher Purves a Mary Bevan. Režisér Barrie Kosky se tak vrátil do vlasti na místo festivalu, kterému pomohl od roku 1996 vybudovat novodobý věhlas a úspěch.


Úspěch soudobé opery Orest

Operní příběh syna Agamemnona a Klytaimnestry, inspirovaný Euripidovou antickou tragédií Orest, uvádí nyní curyšská opera. Autorem zhudebnění této tragédie je renomovaný německý operní skladatel Manfred Trojahn (narozen 1949). Dílo zažilo světovou premiéru roku 2011 v Amsterdamu v hudebním nastudování Marca Albrechta a v titulní roli s Dietrichem Henschelem a v dalších rolích s Rosemary Joshua (Helena), Sarah Castle (Elektra), Johannes Chum (Menelaos) a další.

Manfred Trojahn: Orest – Opernhaus Zürich 2017 (zdroj opernhaus.ch / foto Judith Schlosser)

Curyšské nastudování je dílem Hanse Neufelse na působivé scéně s geometrickými optickými efekty (scénografie Katrin Connan), které kritici vysoce hodnotí, stejně jako výkony známých operních interpretů, především Georga Nigla (Orest), mezzosopranistky Ruxandry Donose jako Orestovy sestry Elektry a Claudie Boyle v extrémně krkolomné koloraturní roli Heleny. Curyšskou Philharmonii řídí velmi zdatně šéf basilejské opery Erik Nielsen.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář