Operní kukátko: Léto přeje Händelovi

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 11. do 17. července 2016. Operní kukátko (50). Barokní a klasicistní opery o prázdninách. Magdalena Kožená zpívala v Londýně písně Colea Portera. Elīna Garanča o nových rolích v rozhovoru týdne. Christoph Waltz bude znovu režírovat operu. Rossiniho vokální díla z festivalu v Bad Wildbadu na labelu Naxos. „Kompliment“ Tullia Serafina zpěvákovi.

Operní kukátko
Barokní a klasicistní opery o prázdninách

V letních festivalových a zámeckých produkcích se zřetelně projevuje zájem o barokní a klasicistní operu. Mezi autory dominuje operní dílo Georga Friedricha Händela, na jeviště se ale dostávají i scénické verze jeho oratorií. To je případem například u festivalu v Aix-en-Provence, kde bylo uvedeno mezi 1. až 14. červencem šest představení oratoria Il Trionfo del Tempo e del Disinganno (Triumf času a rozumu; výraz disinganno je těžko přeložitelný, v původním smyslu znamená ztrátu iluzí).

Georg Friedrich Händel: Il Trionfo del Tempo e del Disinganno - Festival International d'Art Lyrique d'Aix-en-Provence 2016 (foto Festival International d'Art Lyrique d'Aix-en-Provence)
Georg Friedrich Händel: Il Trionfo del Tempo e del Disinganno – Festival International d’Art Lyrique d’Aix-en-Provence 2016 (foto Festival International d’Art Lyrique d’Aix-en-Provence)

Dílo mělo velký úspěch i začátkem tohoto roku v Teatro alla Scala s dirigentem Diego Fasolisem a naší Martinou Jankovou v jedné z hlavních rolí. Současné festivalové provedení dirigovala jiná proslulá osobnost, specialistka na starou hudbu Emmanuelle Haïm, s výborným obsazením v hlavních rolích: Sabine Devieilhe, Sara Mingardo, Franco Fagioli a Michael Spyres. Režii vedl Krzysztof Warlikowski, který zdůraznil kontemplativní rozměr díla a hlavní myšlenku podpořil (jak bývá ostatně jeho zvykem) i velkoplošnými projekcemi.

Na letním festivalu v rakouském Retzu (což je asi 12 kilometrů od Znojma) je plánováno šest představení Händelova oratoria Jephta v chrámu sv. Štěpána. Scénická produkce (od 7. do 24. července) je dílem dirigenta Ewalda Donhofera a režisérky Moniky Steiner. V titulní roli vystupuje Švéd Daniel Johansson, tenorista, známý z mnoha produkcí ve Skandinávii a Drážďanech, a slovinská sopranistka Bernarda Bobro jako Iphis. Ceny vstupenek jsou příznivé, od 22 do 58 euro, stejně jako možnost snadné dopravy zpět na Moravu.

Händelova opera Orlando se objevuje například v Konstanzi, kde bude v srpnu (od 17. do 24. srpna) provedena v pěti představeních silami místní Kammeroper. Stejný titul se ale objeví již předtím v devíti reprízách v produkci Kreuzhofu v německém Neuzelle.

Anglický operní festival v Longborough přinese na pomezí července a srpna tři představení Händelovy Alciny v hlavní roli s britsko-americkou sopranistkou Julií Sitkovestky pod taktovkou Jeremyho Silvera. Inscenace se pak během srpna přesune do Londýna do divadla Greenwood Theater. Večer händelovských kantát v poloscénické produkci pak bude k vidění na konci srpna (27. srpna) v Grosskochbergu pod názvem jedné z nich – Aminta e Fillide.

Festival International d'Opéra Baroque & Romantique de Beaune (foto © FestivaldeBeaune)
Festival International d’Opéra Baroque & Romantique de Beaune (foto © FestivaldeBeaune)

Na program mezinárodního festivalu barokní hudby ve francouzském Beaune je zařazeno i koncertní provedení Händelova oratoria Belshazzar (10. července) a jeho jevištní pastorály Acis and Galatea (30. července). Ale zazní zde koncertně i Purcellova opera Dido a Aeneas (9. července), Rameaův Zoroastre (16. července) nebo Vivaldiho Tamerlano (23. července).

Z dalších autorů se samozřejmě objevuje Christoph Willibald Gluck, především jeho nesmrtelné dílo o nezdolnosti lásky Orfeo ed Euridice. Ve dvou představeních na festivalu styriarte v Grazu vévodil obsazení přední kontratenorista naší doby Valera Sabada v roli Orfea (7. a 9. července); inscenace vznikla ve spolupráci s norimberským gluckovským festivalem.

Toto nastudování bude pak na jedno provedení přeneseno do divadla v Erlangenu (26. července). Produkce Gluckovy Alcesty v Bochumi (Jahrhunderthalle) v srpnu (sedm představení od 12. do 28. srpna) slibuje nejen vynikající hudební a pěvecký zážitek. Dílo totiž nastudoval René Jacobs s vybranými sólisty, včetně operní tragédky Birgitte Christensen v hlavní roli. Dílo bude také v jediném koncertu s totožným obsazením provedeno na Festwochen der Alten Musik v Innsbrucku dne 23. srpna. Další akcí gluckovského festivalu, který se výrazně odklání od Norimberku k dalším menším městům, je open air provedení Gluckovy málo zařazované serenaty Il Parnaso confuso (Zmatený Parnas) v bavorském Berchingu (29. a 30. července v Kuffer Parku).

Po haydnovské operní horečce, která zasáhla svět roku 2009 při příležitosti dvoustého výročí úmrtí, cítíme určitý útlum při uvádění jeho oper. V rámci letního festivalu v zámku Britz u Berlína, kde je každoročně uváděn jeden operní titul, se tentokráte diváci mohou těšit na provedení Haydnovy opery Orlando paladino. Anoncováno je zatím pět představení od 27. srpna do 4. září 2016.

O mnichovské inscenaci Lullyho Les Indes galantes (Galantní Indové) přineseme samostatnou recenzi z reprízy. Nádherné historické divadlo v Gothě bude celé léto (1. července – 20. srpna) hostit inscenaci comédie-ballet Měšťák šlechticem (1670), kterou bude uvádět soubor Ensemble Panaches jako multižánrový projekt.

Ekhof Theater Gotha (zdroj de.wikipedia.org)
Ekhof Theater Gotha (zdroj de.wikipedia.org)

Již zmiňovaný festival staré hudby v Innsbrucku uvádí také například tři srpnová představení pozdně renesanční komediální opery Pietra Antonia Cestiho La nozze di sogno (Svatba ve snu). Cestiho operní tvorba se již několikráte na programu tohoto festivalu objevila a díky tamějším uvedením se konečně mohla veřejnost seznámit například s operami L’Orontea a Il pomo d’oro. Součástí festivalového programu jsou také koncerty sólistů i orchestrální a o letošní hlavní produkci, kterou je Cimarosovo Il matrimonio segreto (Tajné manželství) se zmíníme v souvislosti s mozartovským letním programem v některém blízkém Operním kukátku. V letních produkcích se ale objevují i další zcela raritní operní opusy, jako koncertní provedení (23. července) Cherubiniho Ifigenie in Aulide ve Würzburgu, s látkou, kterou známe spíše z Gluckova zhudebnění, nebo Picciniho Iphigénie en Tauride také koncertně v Norimberku v rámci slavností Christopha Willibalda Glucka (18. července).

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář