Operní kukátko: Makropulos znovu v San Francisku, Salome v Drážďanech

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 19. do 25. září 2016. Operní kukátko (60). Nová Straussova Salome v Drážďanech. Opera podle fantaskní novely Ernsta Theodora Amadea Hoffmanna ve Frankfurtu nad Mohanem. Čarostřelec zcela jinak v Curychu. Mrtvé město v Basileji. Charles Workman převezme roli Alberta Gregora v San Francisku. Rozhovor týdne: Klaus Florian Vogt o důležitosti hudební výuky. Muzikál Schikaneder startuje ve Vídni. Nová nahrávka Únosu ze serailu. Operní úsměv: Pohyb panen ve Vestálce.

Operní kukátko
Nová Straussova Salome v Drážďanech
Jednoaktová opera Salome Richarda Strausse prostě neodmyslitelně patří k repertoáru drážďanské Semperoper. K drážďanskému opernímu domu měl skladatel ostatně blízký vztah, více než polovinu svých jevištních děl nechal premiérovat právě zde. Nejen že zde v prosinci roku 1905 měla slavnou a bouřlivou premiéru právě Salome v hlavní roli se sopranistkou Marií Wittich, ale drážďanská scéna kontinuálně udržuje tento operní titul v repertoáru a v hlavních rolích se střídají často jako hosté nejlepší světoví interpreti judejské princezny, jejího otčíma Heroda, matky Herodias i Proroka Jochanaana.

Richard Strauss: Salome - Semperoper Drážďany 2016 (foto © Forster)
Richard Strauss: Salome – Semperoper Drážďany 2016 (foto © Forster)

Zcela nová inscenace dramatické aktovky podle stejnojmenného dramatu Oscara Wildea zde měla premiéru 25. září 2016 a jde již o osmou inscenaci od roku premiéry. Režisérem nové inscenace je zkušený Michael Schulz a hudebního nastudování se ujal Omer Meir Wellber. Součástí inscenace jsou i projekce známého německého videoumělce Philippa Contag-Lada. Hvězdou představení je americká mezzosopranistka Jennifer Holloway, debutující v titulní roli.

Obsazení je trochu překvapením, zpěvačka se až doposud věnovala převážně mozartovským mezzosopránovým rolím (Cherubino, Dorabella a Donna Elvira) a také rolím belcantovým z italského repertoáru (Adalgisa v Belliniho Normě nebo Giovanna Seymour v Donizettiho opeře Anna Bolena). Velkým mezinárodním úspěchem a průlomovou rolí v kariéře pro ni byla kalhotková role Prince Charmanta v Massenetově Popelce v roce 2006 a od té doby vystoupila na řadě světových scén. Zpívá i händelovské role a nevyhýbá se ani operetě a klasickému muzikálu (například Magnolia v Kernově Show Boat ve Washingtonu). I nedávní pamětníci si jistě vzpomenou na senzační uvedení Straussovy Salome v Praze s naprosto mimořádným jevištním a pěveckým výkonem americké mezzosopranistky Gail Gilmore (bohužel jen v šesti představeních) na začátku devadesátých let dvacátého století ve Státní opeře. Takže tato hlasově a výrazově extrémní role je zcela výjimečně přístupná i mimořádně disponovaným mezzosopranistkám, ale u tohoto partu je také velmi důležitá průraznost hlasu a osobnost interpretky.

Richard Strauss: Salome - Semperoper Drážďany 2016 (foto © Forster)
Richard Strauss: Salome – Semperoper Drážďany 2016 (foto © Forster)

Part v minulosti ztělesnily zpěvačky různých typů hlasů, od vysokodramatických sopránů wagnerovského typu až k podstatně lyričtějším hlasovým fondům jako byla Maria Cebotari nebo dokonce zkušeným koloraturním pěvkyním (Montserrat Caballé, June Anderson). Ostatně Jennifer Holloway zpívá i sopránové party jako je Musetta v Pucciniho Bohémě (v Covent Garden). Partnery v dalších rolích jsou jí častý host drážďanské opery, hrdinný tenorista Lance Ryan jako Herodes, zkušená členka místního souboru mezzosopranistka Christa Mayer jako Herodias a coby Jochaanan německý basbarytonista Christian Marquardt, též člen souboru. Christu Mayer bude v dalších představeních střídat hostující Jane Henschel.

Richard Strauss: Salome - Semperoper Drážďany 2016 (foto © Forster)
Richard Strauss: Salome – Semperoper Drážďany 2016 (foto © Forster)

Mezi účinkujícími nalezneme i osm tanečnic s exotickými a svádivými pseudonymy (Fräulein Clara, La Viola Vixen, Golden Treasure nebo Lilly Tiger, Koko La Douce, Tronicat le Miez nebo The Diamond Dahlia, Banbury Cross), vesměs jde o přední německé tanečnice burlesky a dalších zábavních tanečních žánrů. A právě choreografie je dílem jedné z nich – Koko La Douce, mezinárodně uznávané tanečnice a performerky v oblasti burlesky. Opět došlo ke zvýšení cen vstupenek, na tuto novou operní produkci se ceny pohybují od 27 do 144 euro.


Kouzelná flétna v Hamburku
Emoce u kritiků i u diváků budí nová inscenace Mozartovy opery Kouzelná flétna v Staatsoper Hamburg. Především její režijní a výtvarná složka, kterou inscenátoři označují jako „Divadlo světa“, nalézá příznivce i odpůrce. Režisérkou představení je mladá německá režisérka Jette Steckel a výprava je dílem Floriana Lösche (dominují jí světelné závěsy z mnoha tisíců led-žárovek). Inscenaci navíc doprovázejí videoprojekce současného německého konceptuálního umělce s pseudonymem EINS[23].TV (vlastním jménem Alexander Bunge). Všeobecného souhlasu se dostává nastudování Jeana-Christopha Spinosiho a některým pěveckým výkonům, například virtuózní Christině Poulitsi v roli Královny noci. Režisérka sklidila při páteční premiéře 23. září 2016 četné bučení při děkovačce.


Fantaskní opera podle Ernsta Theodora Amadea Hoffmanna
Zahajovací premiérou operního souboru ve Frankfurtu nad Mohanem se stala inscenace současného švýcarského skladatele Andrea Lorenza Scartazziniho (narozen 1971) Der Sandmann podle romantické fantaskní novely Ernsta Theodora Amadea Hoffmanna, zpravidla překládané do češtiny pod názvem Pískoun.

Andrea Lorenzo Scartazzini: Der Sandmann - Oper Frankfurt 2016 (foto © Monika Rittershaus)
Andrea Lorenzo Scartazzini: Der Sandmann – Oper Frankfurt 2016 (foto © Monika Rittershaus)

Kostra příběhu se stala také podkladem pro akt s mechanickou loutkou Olympií v Offenbachově opeře Hoffmannovy povídky. Scartazziniho sedmdesátiminutová jednoaktovka na libretní text Thomase Jonigka (také autora libreta současné horké operní verze Hamleta od Anno Schreiera, uváděné právě ve světové premiéře v Theater an der Wien – naši recenzi najdete zde) zdůrazňuje psychopatologické prvky příběhu. V textu libreta jednoznačně převažují dialogy. Opera měla světovou premiéru roku 2012 v skladatelově rodné Basileji a frankfurtské uvedení je její německou premiérou.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář