Operní kukátko: Mattila jako Kostelnička v San Francisku, opět s Bělohlávkem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 20. do 26. června 2016. Operní kukátko (47). Joyce DiDonato a Vittorio Grigòlo hvězdami londýnského Werthera. Karita Mattila jako Kostelnička v San Francisku. Ženevský Falstaff v šedém. Puritáni v Curychu. Jakub Hrůša převezme další letní operní produkci v Glyndebourne. Zemřela pěvecká vídeňská operní ikona Alfred Šramek. Nová nahrávka Leoncavallovy opery Zaza. Operní úsměv: Jak odstranit špatně zpívajícího Cavaradossiho?

Operní kukátko
Joyce DiDonato a Vittorio Grigòlo hvězdami londýnského Werthera
Do série představení obnovené inscenace francouzského režiséra Benoîta Jacquota na scéně londýnské Covent Garden vstupují dva noví představitelé hlavních rolí. Jedná se sice o světově proslulé pěvce, ale poprvé americká mezzosopranistka Joyce DiDonato a italský tenorista Vittorio Grigòlo vystupují v partech Charlotte a nešťastného Werthera na jevišti.

Jules Massenet: Werther - Joyce DiDonato (Charlotte), Vittorio Grigòlo (Werther) - The Royal Opera 2016 (foto © ROH/Bill Cooper)
Jules Massenet: Werther – Joyce DiDonato (Charlotte), Vittorio Grigòlo (Werther) – The Royal Opera Londýn 2016 (foto © ROH/Bill Cooper)

Inscenace pochází již z roku 2003 a v roli Werthera se v ní vystřídali jak Jonas Kaufmann, tak třeba i Rolando Villazón, oběma byla nejčastěji partnerkou mezzosopranistka Sophie Koch. Werther je ostatně opakovaně režírovaným operním titulem tohoto známého filmového tvůrce (naposledy od něho čeští diváci viděli novou filmovou verzi Deníku komorné s Léou Seydoux) a stejnou operu režíroval i v Paříži roku 2010. Toto pařížské představení bylo zaznamenáno televizí. Ale Benoît Jacquot je i tvůrcem filmové verze Pucciniho Tosky s Angelou Gheorghiu a Robertem Alagnou s dirigentským výkonem Antonia Pappana z roku 2001, natočené na originálních italských lokacích dle požadavků předlohy.

Naprostá většina kritiků v britských i v zahraničních médiích oba současné londýnské protagonisty Werthera chválí jak pro preciznost vokálního projevu a práci s výrazem, tak i pro představitelskou přesvědčivost. Oba vytvářejí role v ideálním věku a především Grigòlo  svým impulzivním hereckým projevem v rychlém střídání emocí smích–slzy je v partu Werthera dojímavý, hlavně pro dámské publikum. Také ostatní party jsou velmi dobře obsazeny, ale hvězdný pár na sebe strhává většinu pozornosti. Dirigentem je Antonio Pappano (dirigent původní produkce v roce 2003), předvádějící takřka vzorovou interpretaci Massenetovy francouzsky šaramantní partitury.


Karita Mattila jako Kostelnička v San Francisku
Sanfranciská opera uvedla sérii představení Janáčkovy opery Její pastorkyňa v obnovené inscenace Oliviera Tambosiho, původně určené pro hamburskou scénu. Inscenaci dominuje hudební nastudování Jiřího Bělohlávka, který tak převzal pomyslnou taktovku od Jiřího Kouta, který zde tento titul dirigoval poprvé v roce 2001, a před Jiřím Koutem to byl sir Charles Mackerras v polovině osmdesátých let dvacátého století. Velkou oporou představení jsou hlavní představitelky – Finka Karita Mattila jako hluboce prožitá Kostelnička a senzitivní Jenůfa v podání švédské sopranistky Malin Byström v místním debutu.

Leoš Janáček: Jenůfa - Malin Byström (Jenůfa), Karita Mattila (Kostelnička) - San Francisco Opera 2016 (foto Cory Weaver)
Leoš Janáček: Jenůfa – Malin Byström (Jenůfa), Karita Mattila (Kostelnička) – San Francisco Opera 2016 (foto Cory Weaver)

Kritici především chválí dokonalý pěvecký soulad obou umělkyň a nesmírnou energii, která vyvěrá z jejich společných scén. Velmi uspokojivě jsou hodnoceni i oba tenoři v bratrských rolích Laci (William Burden) a Števy (Scott Quinn v místním debutu).

Výtvarná koncepce inscenace je z větší části zbavena etnografických prvků a na scéně zůstává syrové drama citů. Představení se konala ve dnech 14., 19., 22., 25. a 28. června.

Leoš Janáček: Jenůfa - Malin Byström (Jenůfa), Karita Mattila (Kostelnička) - San Francisco Opera 2016 (foto Cory Weaver)
Leoš Janáček: Jenůfa – Malin Byström (Jenůfa), Karita Mattila (Kostelnička) – San Francisco Opera 2016 (foto Cory Weaver)


Ženevský Falstaff v šedém
Různé odstíny šedi dominují výpravě i kostýmům (ostatně i bledému líčení zpěváků) Verdiho Falstaffa v Ženevě. Vynikající je hudební nastudování i shromážděný pěvecký soubor. Hudebního nastudování se ujal John Fiore, který vyhrává Verdiho partituru v nejmenších detailech i s ohromující vervou a zároveň elegancí. Hlavního hrdinu zpívá bezchybně italský barytonista Franco Vassallo, který dříve ve více inscenacích ztvárnil Forda. Tuto roli zpívá ruský barytonista Konstantin Shushakov, zvláště působivý v monologu žárlivosti. Dámám dominují Maija Kovalevska jako Alice Ford s krásným hlasovým materiálem a Anne-Marie Todorovitch ve vděčné roli Mrs. Quickly. V komické roli Dr. Cajuse vystupuje i legendární tenorista Raul Giménez. Kritika shodně označuje představení za mimořádný pěvecký svátek, jen ne zcela porozuměla režisérskému (Lukas Hemleb) a výtvarnému záměru představení, které je důsledně zbaveno barevnosti, ale zároveň pracuje s mnoha výtvarnými odkazy na oděvy slavných osobností v navržených kostýmech.


Puritáni v Curychu
Excelentní pěvecké obsazení nabízí i produkce Belliniho Puritánů v Curychu, u které kritika navíc chválí i režijní výklad Andrease Homokiho. Belliniho poslední dokončená opera vyžaduje kvartet mimořádně zdatných belcantových zpěváků. Pěveckému obsazení zde jednoznačně vévodí sopranistka Pretty Yende z Jihoafrické republiky, známá z koncertu z Prahy, která hlavní postavě Elviry přináší neuvěřitelnou hlasovou pohyblivost i vokální krásu.

Vincenzo Bellini: I puritani - Opernhaus Zürich 2016 (foto Opernhaus Zürich)
Vincenzo Bellini: I puritani – Opernhaus Zürich 2016 (foto Opernhaus Zürich)

Lorda Artura Talbota zpívá známý koloraturní tenorista Lawrence Brownlee (známý českým divákům především z přenosů Metropolitní opery), a další mužské role vytvářejí Michele Pertusi a George Petean. Pod taktovkou slavného Fabia Luisiho proběhla veleúspěšná premiéra 19. června 2016 a v měsících červnu a červenci následuje ještě šest repríz (až do 10. července). Představení v červenci poskytují zajímavou příležitost pro turistické návštěvníky města.


Jakub Hrůša převezme další operní produkci v Glyndebourne
Český dirigent Jakub Hrůša, který v současnosti diriguje prestižní operní inscenaci Janáčkovy Lišky Bystroušky na anglickém festivalu v Glyndebourne (rozhovor s představitelkou Lišáka Alžbětou Poláčkovou jsme přinesli zde), tady převezme ještě další operní produkci v měsíci srpnu 2016.

Jakub Hrůša (foto web J. Hrůšy)
Jakub Hrůša (foto web J. Hrůšy)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Reakcí (3) “Operní kukátko: Mattila jako Kostelnička v San Francisku, opět s Bělohlávkem

  1. Antonio Pappano v pruvodnim videu k Wertherovi (zajimavy zaznam dostupny na youtube) tvrdi,ze dokud on bude v Kralovske opere nesveri Werthera nikomu jinemu. A je fakt,ze to co predvadi s orchestrem je neuvetitelne. Skutecny svatek francouzske opery. Hlavnim vitezem teto produkce je prave Pappano a orchestr. Samozrejme oba hlavni predstavitele jsou velmi dobri. Nicmene mam dojem,ze DiDonato uplne nesvedci staticnost role (mozna ta bezradnost je rezijnim zamerem). Grigolo je naopak hyperaktivni.Romantismus dila k tomu asi trochu nuti…ale Werther se prece jenom az dost kouse do hrbetu ruky,lomi rukama a lehce hystericky pada k zemi. To jsou ale jen detaily. Zpivaji oba krasne. A hudba je to exkluzivni. VR

Napsat komentář

Reklama