Operní panorama Heleny Havlíkové (151)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Týden od 27. ledna do 2. února 2014
– Pretty Pretty Yende
Didone abbandonata – (ne)opuštěná Didone
– Zmatená Maria di Rohan v Brně
– Inspirace na dny příští
***

Operní panorama tohoto týdne je především oslavou zpěvu. Byly to právě hlavně pěvecké výkony, které prozářily události minulého týdne – debut mladé sopranistky Pretty Yende, brněnské uvedení barokní opery Domenica Sarriho Didone abbandonata (Opuštěná Didona), brněnskou premiéru Donizettiho opery Maria di Rohan – a také vyhlášení nominací na cenu Thálie – a to mimo jiné za nejlepší operní výkony v minulém roce.

Pretty Pretty Yende – Půvabná Yende
Ve Smetanově síni pražského Obecního domu 27. ledna svým recitálem u nás debutovala jihoafrická sopranistka Pretty Yende. Oprávněnost jména, které jí rodiče dali do vínku (Pretty = půvabná), stvrdila skoro dokonale. Je nejen půvabná, ale disponuje hlasem, který ji jistě – pokud bude uvážlivě volit repertoár – brzy vynese mezi ty nejlepší. Otázku, nakolik „uzpívá“ prostor Smetanovy síně, „zodpověděla“ po prvních tónech. Její koloraturní soprán se krásně nesl nad orchestrem, ani v těch nejvyšších polohách nezněl ostře, je oblý, barevný, nádherně vyrovnaný. A technicky perfektně zvládnutý, což se projevilo v efektních skocích, bězích, trylcích. Přitom si zvolila velmi obtížný repertoár s rozsáhlými a náročnými áriemi vrcholného belcanta v operách Vincenza Belliniho Náměsíčná a Puritáni a také s árií královny Markéty z Valois z Meyerbeerových Hugenotů. Vedle nich španělská zarzuela, song I feel pretty z Bernsteinovy West Side story, ale i operetní Il bacio Luigiho Arditiho působily spíše na vnější efekt než jako promyšlená dramaturgie koncertů, jak ji známe třeba u Joyce diDonato, Cecilie Bartoli nebo Patricie Petibon. Nároky dnešních posluchačů jsou vysoké a dávno už nestačí tvořit tóny, jakkoli jsou samy o sobě krásné.

Recitál Yende doplnil náš přední hobojista Vilém Veverka. Předvedl, že hobojem se dá „zpívat“ podobně jako lidským hlasem, když tako „vyprávěl“ árii Roberta Devereuxe z Donizettiho opery, Mozartovu árii Sperai vicino il lido nebo nejpopulárnější hit Bernsteinovy West Side Story Maria. Může to znít paradoxně, ale jeho extrovertní vyjádření toho, jak intenzivně „svou“ hudbu prožívá, v konečném důsledku nejenže neprohloubilo dojem z interpretace, ale až rušivě odvádělo pozornost. 

V případě podobných recitálů je vždy otázka, jak koncipovat program. Zapojení našich mladých sólistů považuji za zajímavější než obehrávání operních předeher, během kterých se často projeví, že je orchestr nastudoval spíše v chvatu než ve vypracovaném detailu. Tentokrát ovšem PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Christophera Franklina doprovázela oba sólisty citlivě a blýskla se i v efektní předehře Franze von Suppé.

Hodnocení autorky: 75 %
***

Didone abbandonata – (ne)opuštěná Didone
Považujme si, že i mimo zavedenou síť stálých divadel zřizovaných městy, respektive v případě Národního divadla ministerstvem kultury, vznikají pozoruhodné operní projekty. K těm zavedeným, jako je například Hudební festival Znojmo, který každoročně připraví původní hudebně-dramatickou inscenaci, ale i studiové operní soubory Ensemble Damian nebo Opera Diversa se svou osobitou poetikou, nově přibyla Opera na cestách. Jejím „domovem“ je Brno. Cílem tohoto putovního operního projektu, za kterým stojí dramaturgyně Patricie Částková a Jana Janulíková, je rozšířit operní nabídku a přivézt operu i do míst, kde je jinak nedostupná. Inovativní dramaturgii a kvalitní inscenace mají doplňovat i vzdělávací program a wokshopy zaměřené i na děti.

Ve spolupráci s dalším agilním občanským sdružením Hudební lahůdky, Masarykovou univerzitou, polskou asociací Art in Motion a Národním divadlem Brno vznikla inscenace už barokní opery seria Didone abbandonata italského skladatele Domenica Sarra (1679–1744). Dalším partnerem je Masarykova univerzita – představení 28. ledna bylo součástí oslav devadesátého pátého výročí této brněnské instituce.

Výsledek byl vskutku zdařilý – tahle „opuštěná“ má šanci získat spoustu nových „přátel“. Náročné party zpívali mladí sólisté – Andrea Široká byla kartaginskou královnou vladařsky vznešenou, i svůdně koketní, Didonou vášnivě zamilovanou i běsnící nenávistí, ženou statečně odhodlanou i zklamanou, opuštěnou. Také Stanislava Jirků, která vytvořila roli Enea, přesvědčila, jak se tento trojský hrdina předurčený k založení Itálie, zmítá mezi splněním této bohy určené povinnosti a láskou k Didoně. Svůj sytý tvárný baryton propůjčil prudkému a sveřepému maurskému králi Iarbovi Roman Hoza. Intonační jistotu osvědčil kontratenorista Martin Ptáček v roli Iarbova důvěrníka Araspeho, který, ač v nižším postavení, zásadně nesdílí mocenské praktiky svého pána. Uvedení právě Didony Domenica Sarra na libreto Pietra Metastasia je ovšem záslužné i tím, že si tak v Brně připomněli zdejší historii italských operních staggion – Didona zde byla uvedena v roce 1734 dokonce ve stejném prostoru dnešní Reduty, který za časů Angela Mingottiho nesl název Teatro della Taverna a bylo v něm prý místo pro tisíc dvě stě diváků! Podkladem novodobého brněnského nastudování se stala nová edice na základě v Brně dochovaného libreta Didony od Sarra, která měla premiéru v roce 1724 v neapolském Teatro San Bartolomeo – a její přepracovaná verze zazněla v roce 1730 v Benátkách. A protože se k některým částem libreta nedochovala hudba, zcela dle tehdejší běžné praxe ji nahradila hudba benátské verze.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - P. Yende (Praha 2014)

[Total: 27    Average: 3.3/5]

Vaše hodnocení - Sarro: Didone abbandonata (Opera na cestách Brno)

[Total: 15    Average: 4.1/5]

Vaše hodnocení - Donizetti: Maria di Rohan (ND Brno)

[Total: 42    Average: 2.3/5]

Související články


Komentáře “Operní panorama Heleny Havlíkové (151)

Napsat komentář