Operní panorama Heleny Havlíkové (66)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Týden od 12. do 18. března 2012

 – Padouch nebo hrdina, všichni jeden Smetana
 – Jak uměním získat peníze na další umění
 – Brněnský apel na vícezdrojové financování v ekonomických kontextech takzvané transformace
 – Inspirace na dny příští
***

Padouch nebo hrdina, všichni jeden SmetanaMěstská divadla pražská uvedla 17. března v ABC pražskou premiéru komediálního muzikálu Bedřich Smetana: The Greatest Hits. Její autoři, režisér Petr Svojtka a dramaturg Jiří Janků přišli s nápadem propojit „největší hity“ všech „osmi a půl“ Smetanových oper už v roce 2004 v Městském divadle v Kladně a pro Prahu tento komický muzikál pro činoherce upravili se scénou Jaroslava Milfajta, kostýmy Kateřiny Hájkové a hlavně v novém hudebním aranžmá Jiřího Janoucha a Ivana Hlase (který s kytarou osobně šéfuje minikapele přímo na jevišti a v závěru dokonce vystoupí coby Bedřich Smetana). Svojtka a Janků nejsou první a nebudou ani poslední, koho génius české národní opery láká k adaptacím, parafrázím, parodiím, ale i hledáním novým souvislostí. Připomeňme hned Provdanou nevěstu, v níž pouhých sedm let po Smetanově smrti středoškolský profesor Jindřich Souček vytvořil vtipné pokračování Smetanovy nejznámější opery (elegantní dámě Marii Míchové „nevoní“ zemědělské práce, vydá se za novým dobrodružstvím s Vaškem, nyní pokladníkem spolku bicyklistů, a Jeník z nadité tobolky novému párku věnuje peníze rád, že se Mařky zbavil). Inscenace Divadla na provázku Prodaný a prodaná se soustředila na osud libretisty Karla Sabiny: nad jeho konfidentstvím tu dva roky před revolucí rozvinuli téma kolaborace s režimem, vztahu jednotlivce, společnosti a politické moci. Naopak především s hravostí seskládali puzzle z Prodané nevěsty v dalším studiovém divadle s vyhraněnou poetikou – v Ypsilonce. Nezapomenutelná je i Kroftova adaptace pro loutkoherce v hradeckém divadle Drak z roku 1986. A štědrým gejzírem radosti a energie tryská jiskřivá verze sokolských ochotnických souborů (viz Operní panorama 19. dubna 2011 zde).

Ani v ABC si naštěstí nehrají na skutečnou operu, ale vycházejí z pěveckých možností herců i jejich (dosti omezených) schopností hrát amatérky na pár nástrojů. Ve vtipných hudební aranžích převádějí dvacítku slavných árií, ansámblů nebo sborů ze Smetanových oper do různých stylů popmusic – Smetanův génius takové zacházení nejen vydržel, ale suverénně vítězil.Smetanovské hity jsou vsunuty do poněkud krkolomného příběhu, v němž divadelní soubor, zkoušející Hamleta začne horečně plnit požadavek štědrého japonského donátora na vytvoření inscenace seskládané ze všech Smetanových oper. Nad rámec mnemotechnické pomůcky BraProDaLiDvěHuTaČeVi toho ovšem členové souboru včetně despoticky ješitného režiséra (Pavel Juřica) mnoho o Smetanovi nevědí – s výjimkou submisivní dramaturgyně Lucie (Lucie Pernetová), která v naději na získání grantu takový projekt podala a slogan „čím větší blbost, tím větší šance získat peníze“ skutečně zafungoval. Propojovací příběh s téměř detektivní zápletkou svede na scénu dvě vdovy – chudou Mařenku (Veronika Kubařová) a bohatou mondénní Libuši (Veronika Gajerová). Ta se mstí všem mužům za příkoří, které ji způsobil Přemysl, když ji pouze využil pro svůj politický vzestup, a nechává zemřít všechny, kteří se rozhodnou zdolat strmou Čertovu stěnu. Za zpěvu pašeráků z Hubičky „Jen dál“ se o to pokusí Branibor (Michal Slaný), který je parafrází Limonádového Joea s řečovou vadou v důsledku nejasností o vlastní identitě, i „badman“  – proradný bídák a alkoholik Dalibor (Roman Říčař), který nakonec v převleku nápadně připomínajícím Kung fu Pandu z kresleného amerického filmu, vynese na vrchol Čertovy stěny českou vlajkou. V bláznivém finále vyjeví postavy svá Tajemství, z laskavé stařenky se vyklube chlap a ty správné páry si dají Hubičku. Tuto story, která po zdlouhavém hamletovském úvodu teprve postupně nabere spád, sledujeme přerušovanou láteřením režiséra i stesky herců ve fázi vzniku a prvních hektických příprav až po generálku. Nemá sice s librety Smetanových oper pohříchu téměř nic společného, ale je prošpikovaná řadou vtipných narážek nejen na Smetanu s jeho chabou znalostí češtiny a hluchotou a postavy jeho oper, ale především na divadelní praxi i českou identitu. V tomto smyslu sice výšin jiného českého génia Cimrmana a jeho Českého nebe inscenace v ABC nedosahuje, ale Smetanův génius nebyl umenšen, na premiéře bylo nabito a diváci se upřímně bavili.
***

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Janků/Svotka: Bedřich Smetana: The Greatest Hits (MDP Praha)

 

Vaše hodnocení - Janků/Svojtka: Bedřich Smetana: The Greatest Hits (MDP Praha)

 

Vaše hodnocení - Dianne Reeves (Praha 14.3.2012)

 

Související články


Napsat komentář