Operní panorama Heleny Havlíkové (95)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Týden od 29. října do 4. listopadu 2012
„Hvězdy barokní opery“ vyšly pod šťastnou hvězdou
Záře a stíny nejen Danielly de Niese
Inspirace na dny příští
***

„Hvězdy barokní opery“ vyšly pod šťastnou hvězdou

Koncertem Hlas duše 30. října ve Dvořákově síni Rudolfina nový cyklus Hvězdy barokní opery vyšel skutečně pod šťastnou hvězdou. Soubor Collegium 1704 v sérii celkem sedmi koncertů v sezóně 2012/13 představí program, ve kterém se invenční dramaturgie prolíná s uměním interpretů, kteří dnes patří k mistrům svých oborů. Umělecký vedoucí Collegia 1704 Václav Luks má ambici tímto cyklem navázat na dobu, kdy Praha byla kosmopolitní kulturní křižovatkou, a otevřít oponu světa vokálního umění 17. a 18. století – v opeře, ale i v kantátách, oratoriích, mších a dalších žánrech hudby baroka a klasicismu. Nejen zajímavě koncipovaný program, ale také renomé Collegia 1704 zakládá oprávněnost rozhodnutí ředitele Davida Marečka, který zaštítil tento cyklus spojenectvím s Českou filharmonií.

Václav Luks se svým cílevědomým zaměřením na starou hudbu stal během posledních let jednou z nejvýraznějších postav české hudební scény a jeho úsilí se každým dalším koncertem zhodnocuje a potvrzuje. Dva soubory, které založil – Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704  – jsou zárukou vysoké úrovně i v dalších projektech, zejména v cyklu Hudební most Praha – Drážďany, který mapuje rodové a umělecké vazby hudebníků, pocházejících nebo působících v těchto městech (Jan Dismas Zelenka, Johan Sebastian Bach, Joseph Schuster) a vyvrcholí letos na Silvestra Bachovým Vánočním oratoriem. Například jejich provedení Zelenkovy Mše všech svatých z roku 1741 při říjnovém koncertu proměnilo duchovní usebrání z hudby k liturgickému obřadu v zážitek čisté radosti a spolehlivě oblažilo (okoralá) srdce, duše i uši posluchačů v kostele sv. Šimona a Judy, zaplněného jistě i nejedním hříšníkem (více v jednom z minulých Operních panoramat zde).

Program prvního koncertu Hlas duše se soustředil na tři rozměrná díla. V Händelově kantátě Héró a Leandro podle antického mýtu o dívce, které se utopil její milenec, sopranistka Raffaela Milanesi s mimořádnou empatií vyjádřila v hudební „dušemalbě“ bohatou škálu afektů lítosti, nářku, zlosti, hněvu až zuřivosti, strachu, ale i úzkosti, soucitu, oddanosti, pokory, touhy, lásky a naděje setkání ve smrti. Ve Vivaldiho Nisi Dominus pak díky hutnému podmanivému altu Sary Mingardo vyzněly skvěle tempové, dynamické i výrazové kontrasty tohoto žalmu. Svrchovanou technikou i muzikantskou vitalistou se blýskla také hobojistka Xenia Löffler jako sólistka Vivaldiho koncertu pro hoboj in C (RV 450). Druhá část večera patřila slavnému hymnu Stabat Mater Giovanniho Battisty Pergolesiho s očistným účinkem oslavy Boha. A byl to především Václav Luks, který koncertům vdechuje duši. Pro Collegium 1704 pod jeho vedením je typická především „autentická“ radost a energie, která vyzařuje z jejich hry – orchestr (samozřejmě s výjimkou hráčů na violoncello a cembalo) většinou hraje vestoje. Hlas duše, první koncert cyklu, stmelil interprety i posluchače Dvořákovy síně do spřízněného společenství, kterému dodaly atmosféru i svíčky a citlivý světelný design Pavly Beranové.

Collegium 1704 také důsledně dbá o vysokou úroveň programových brožur s erudovanými zasvěcenými texty a přetištěním zpívaných textů v originále i českém překladu. Pro Hvězdy barokní opery navíc zvolila i reprezentativní grafické zpracování. Listopadové pokračování v Římském ohňostroji se sopranistkou Robertou Invernizzi bude věnováno operní a oratorní tvorbě Georga Friedricha Händela. Do operních Benátek lednového času barokních karnevalových radovánek zavede posluchače finský tenorista Topi Lehtipuu. Únorový koncert má název Mezi nebem a zemí a altistka Sonia Prina v něm vzdá hold vokální virtuozitě kastrátů s konfrontací umění Georga Friedricha Händela a Nicoly Porpory. Vánoční a Velikonoční svátky budou ve znamení velkolepých skladeb Johanna Sebastiana Bacha – Mše h moll a Janových pašijí. Cyklus v květnu uzavře Revoluce v opeře“, v níž sopranistka Véronique Gens vstoupí s áriemi Christopha Willibalda Glucka, Wolfganga Amadea Mozarta a Josefa Myslivečka do světa klasicismu.

Právě tvorba Mozartem uznávaného Josefa Myslivečka se nyní dostává do centra pozornosti Collegia 1704, protože na květen příštího roku připravuje ve Stavovském divadle uvedení jeho Olympiády v nastudování manželů Herrmannových. Díky koprodukci se tato inscenace pak přenese do francouzského Caenu, Dijonu a Lucemburku. Tedy – má přenést… Doufejme, že jsou zažehnány finanční turbulence kolem tohoto projektu, kterému dokonce hrozilo zrušení, a který přitom na rozdíl od zpackaného Pellea a Mélisandy slibuje mezinárodní úroveň ve spojení s dílem českého skladatele.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - S.Mingardo-R.Milanesi-X.Löffler-C1704 (30.10.2012 Praha)

 

Vaše hodnocení - D.de Niese (3.11.2012 Praha)

 

Související články


7 responses to “Operní panorama Heleny Havlíkové (95)

  1. Nejen s recenzí, ale zejména s popisem okolností, za jakých nová agentura chce svůj byznys dělat. Zaznamenal jsem i fakt, že si agentura objednala článek v Aha nebo Blesku, ve kterém se říká, že Niese je nejkrásnější operní pěvkyně světa. Pak možná by nová agentura mohla vstoupit i do showbyznysu jiného a zastupovat modelky či něco takového. Nejsem si jistý, jestli styl, kterým se agentura profiluje je štastný a připomíná mi nechvalně proslulé začátky přenosů Met in HD do Česka, kdy přihlouplá reklama byla taky to hlavní, co dominovalo marketingu přenosů. Nicméně, chce-li někdo ziskový showbyznys pro snoby či promítání masám, asi je to možné dělat takto. Jen v případě ArtInvest ty ceny asi nebudou to pravé ořechové. Rejžovat se musí s rozumem :-)

      1. Pokud chce paní Havlíková shodit výkon PKF, ať to udělá rovně a jasně napíše, kde byla hra PKF chladná a nezajímavá jak naznačuje. Myslím, že PKF se vyznačuje právě tím, že hraje naplno a jistě též profesionálně interpretuje noty, což je základ každého kvalitního výkonu. Zajímalo by mě, zda jste chytrý Marku na tom koncertě byl, že píšete o potrefené huse. Lukáš Pospíšil, koncertní mistr PKF ;-)

        1. Váš osobní názor na hru PKF se vůbec nemusí shodovat s obecným povědomím. Nositelem přidané hodnoty vystoupení PKF bývají vynikající sólisté a dirigenti.
          Těch se ale v tomto případě nedostávalo.

          Vyčítáte paní Havlíkové, že naznačuje a nepíše rovně a jasně, ale Vy sám jste ve svém příspěvku (..Pěkná jedovatá slina…) nepsal rovně a jasně a pouze jste naznačoval.

          Pane koncertní mistře kážete vodu a pijete víno.

Napsat komentář