Osobnost světového baletu v Bratislavě: James Kudelka

  1. 1
  2. 2

Ve chvílích, kdy publikujeme následující řádky, je prakticky jen pár minut po zatím poslední premiéře Baletu Slovenského národního divadla v Bratislavě, večera, nazvaného made in: Canada. Velké události zdaleka nejen světa tance na Slovensku, a to hlavně díky jednomu jedinému jménu: James Kudelka.


Kanadský choreograf a tanečník, za pár týdnů pětapadesátiletý James Kudelka je jednou z nejvýraznějších osobností současného baletu, a to především díky velkému rozsahu a žánrové škále své tvorby. James Kudelka má za sebou jak nové verze velkých děl klasického repertoáru, tak i choreografie nenarativní, avšak fascinující svými psychologickými odstíny, vycházející z velmi odlišných vzorů, od hudby staré až po tu soudobou. Svoji kariéru James Kudelka začal jako sólista a choreograf v největším baletním kanadském soubou, v National Ballet of Canada. Pokračoval v Les Grands Ballets Canadiens v Montrealu, aby se do svého předchozího působiště vrátil jako umělecký ředitel, kterým byl deset let, až do roku 2005. O rok později byl oceněn významnou poctou – stal se důstojníkem Řádu Kanady.
Bratislavský večer made in: Canada tvoří dvě Kudelkovy choreografie ve středoevropské premiéře: Čtvero ročních období na hudbu Antonia Vivaldiho a Patnáct heterosexuálních duetů s hudbou Ludwiga van Beethovena.


Jak vůbec došlo k navázání vaší spolupráce s bratislavským baletem?

Kontaktoval mě ředitel baletu SND Mário Radačovský a zeptal se mě, jestli bych nechtěl s bratislavským souborem nastudovat některou ze svých choreografií. Minulý rok v květnu jsem se byl v Bratislavě podívat a rozhodli jsme se uvést dva balety: Fifteen Heterosexual Duets a The Four Seasons.
Nikdy předtím jsem s Máriem nepracoval. Byl několik let, stejně jako já – mezi lety 1981 a 1991 – sólistou Les Grands Ballets Canadiens. Ale v tomhle souboru jsme se nepotkali, protože každý jsme tam působili v jinou dobu.

Proč vaše volba padla zrovna na Vivaldiho a Beethovena?
 
Prostě to jinak nešlo. Musel jsem si vybrat hudbu pro své choreografie a tyhle dvě skladby jsem znal. Ve skutečnosti jsme je znal už z dětství. Můj děda byl houslista (pocházel z Budapešti) a tak, když jsem byl malý, po celém domě zněly housle (narodil jsem se a vyrůstal v Kanadě). Od svých sedmi let jsem se učil hrát na housle a chodil jsem na taneční hodiny a tak se stalo, že houslové skladby se staly na celý život hudbou mého srdce. Když jsem v deseti nastoupil do baletní školy, přestal jsem na housle hrát. Občas ale lituju, že to nebylo obráceně!

O čem vlastně vůbec „made in: Canada“ je?
 
Ani vlastně nedokážu na takovou otázku odpovědět, snad jen to, že baletní soubory chtějí tančit kvalitní program a to byl také důvod, proč se SND rozhodlo tyhle choreografie přiblížit divákům.
Fifteen Heterosexual Duets vznikla kolem roku 1990 pro Toronto Dance Theatre. Tahle baletní společnost z Toronta je založena na technice a pojetí tance podle Marthy Grahamové. Já jsem celkem lehce přešel od klasického tance k modernímu, protože když se snažíte dělat tanec poctivě, je ve skutečnosti jedno, o jaký se jedná taneční žánr. Na duetech v Beethovenovi jsem pracoval spolu s tanečníky SND, protože choreografii předtím neznali a tak to byla naše společná cesta hledání té správné formy.
The Four Season byla mojí první choreografií první sezóny, když jsem nastoupil do funkce ředitele Nationall Ballet of Canada (1996-97). Vznikla vlastně z přesvědčení, že jako první bude dobré udělat choreografii, ve které bude účinkovat většina tanečníků tamního baletního souboru a mně to pomůže se s nimi rychleji sžít. Ve skutečnosti jsem nabídl tanečníkům účinkování ve své choreografii, abych lehčeji uskutečnil některé potřebné změny, které jsem jako ředitel hodlal udělat. Protože, když jste s ostatními součástí kolektivní práce, lépe se pak překonávají některé zažité stereotypy a přijímají změny. Hlavní role byla připravena pro tehdejšího nejlepšího tanečníka souboru, s tím, že současně byl na programu Ashtonův Měsíc na Zemi (Month in the Country), choreografie oslavující zase umění primabaleríny souboru.
 
Vivaldiho Čtvero ročních období už před vámi ztvárnilo docela dost choreografů. V čem vy jste osobitý?
 
Nikdy jsem neviděl žádné jiné choreografie postavené na Čtvero ročních dob, i když vím, že existují. Moje choreografie je nyní na repertoárů tří baletních souborů a další dva je zařadí na repertoár v příštích dvou letech. Balet SND je jediný v Evropě, který ji dává.
Jak byste charakterizoval sám sebe jako choreografa?
 
Po devatenácti choreografiích a čtyřiceti letech života zasvěceného baletu mám pocit, že toho o něm vím stále méně. Doufám jen, že je to důkaz toho, že se člověk musí stále učit. Méně tančím, než dřív, když jsem byl mladší, a vyhovuje mi to. Nemám tolik energie jako dřív. Tyhle dvě choreografie mě odrážejí jako člověka plného energie. Moje současné choreografie jsou mnohem klidnější.
Já nejsem ta správná osoba, která by vám měla říci, jaký jsem choreograf. Vždycky jsem kladl důraz na všechny možné funkce, které tanec má a měl by na jevišti plnit. Později samozřejmě, když už jsem stárnul, jsem se musel vypořádat se skutečností, že to pro mě bylo mnohem zábavnější, když jsem byl ve věku, který byl blíž těm, kteří vaše choreografie tančí.
  1. 1
  2. 2

Související články


Reakcí (3) “Osobnost světového baletu v Bratislavě: James Kudelka

Napsat komentář